Toon posts:

upgrade mogelijkheden ibook g3 500mhz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was benieuwd wat de upgrade mogelijkheden zijn van een ibook g3 500mhz, aangezien ik momenteel toch wel vaker ontdek dat ik te weinig video geheugen heb zou ik die graag willen upgraden, maar is dat mogelijk? lijkt me niet kan er ook geen literatuur over vinden die iets anders bewijst, of heeft iemand andere ervaringen?

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Het enige wat aan je aan de iBooks kan upgraden is het geheugen, de harde schijf en evt. als je veel wilt verbouwen een optical drive. Video geheugen is niet uit te breiden/vervangen, je kan dan beter investeren in meer (Max.) geheugen en een snellere (5400Rpm of zelfs 7200Rpm) harde schijf.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Videogeheugen in laptops is vaak een onboard chipset. Het is vaak dan ook niet mogelijk het videogeheugen te upgraden.

Succes :Y)

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 11:21:
Ik was benieuwd wat de upgrade mogelijkheden zijn van een ibook g3 500mhz, aangezien ik momenteel toch wel vaker ontdek dat ik te weinig video geheugen heb zou ik die graag willen upgraden, maar is dat mogelijk? lijkt me niet kan er ook geen literatuur over vinden die iets anders bewijst, of heeft iemand andere ervaringen?
Volgens mij zijn de oudere G3 iBooks goed over te klokken in de Firmware. Apple had er zelfs een tijdje een tooltje voor, maar die is uiteindelijk van de Developer Site verdwenen. Het tooltje was niet precies bedoelt om je iBook mee over te klokken, maar was er wel mee mogelijk, dus waarschijnlijk was die tool daarom verwijderd.

Het gaat dan om een originele iBook G3 500 Mhz (volgens mij worden dan de zgn. 'toiletbrillen' bedoelt). Hiervan is de bussnelheid over te klokken (ik geloof van 66 Mhz -> 100 Mhz) en dit geeft dan ook automatisch een hogere processor snelheid (500 Mhz -> 600 Mhz). Gezien de bussnelheid wordt overgeklokt moet dit in zijn geheel een aanzienlijke snelheidswinst opleveren denk ik. Veel geheugen in de iBook stoppen helpt ook.

Met Google kun je wel het e.e.a. vinden aan info, en mogelijk ook Apple's Firmware tooltje (maar dan zit je waarschijnlijk wel in het illegale circuit te zoeken).

[ Voor 4% gewijzigd door MacWolf op 04-03-2005 14:13 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Topicstarter
MacWolf schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 14:12:
[...]

Volgens mij zijn de oudere G3 iBooks goed over te klokken in de Firmware. Apple had er zelfs een tijdje een tooltje voor, maar die is uiteindelijk van de Developer Site verdwenen. Het tooltje was niet precies bedoelt om je iBook mee over te klokken, maar was er wel mee mogelijk, dus waarschijnlijk was die tool daarom verwijderd.

Het gaat dan om een originele iBook G3 500 Mhz (volgens mij worden dan de zgn. 'toiletbrillen' bedoelt). Hiervan is de bussnelheid over te klokken (ik geloof van 66 Mhz -> 100 Mhz) en dit geeft dan ook automatisch een hogere processor snelheid (500 Mhz -> 600 Mhz). Gezien de bussnelheid wordt overgeklokt moet dit in zijn geheel een aanzienlijke snelheidswinst opleveren denk ik. Veel geheugen in de iBook stoppen helpt ook.

Met Google kun je wel het e.e.a. vinden aan info, en mogelijk ook Apple's Firmware tooltje (maar dan zit je waarschijnlijk wel in het illegale circuit te zoeken).
maar dit zijn ook risicovolle operaties lijkt mij, of niet?

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 17:00:
[...]

maar dit zijn ook risicovolle operaties lijkt mij, of niet?
Als ik zo lees op internet valt het wel mee. iBook niet meer dan 100 Mhz sneller maken zou geen problemen moeten opleveren. Kijk eventueel ook op xlr8yourmac wat de ervaringen van mensen zijn (die site is trouwens lastig te navigeren). Daarnaast is dit de enige manier om je iBook echt sneller te maken (als je al genoeg geheugen er in hebt zitten), omdat de bussnelheid omhoog gaat, dit heeft invloed op de gehele prestatie van je systeem.

Kun je me vertellen of je een 'iceBook' hebt (helemaal wit) of een 'toiletbril'? Dan zoek ik eerst wel een goede guide voor je en kan je mogelijk iets meer vertellen hoe veilig het is om een dergelijke actie uit te voeren.

EDIT: Deze japanner is trouwens erg bedreven in het overklokken van Mac's: http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/maine.html

EDIT 2: Je kan ook met software overklokken, maar dan wordt de bussnelheid mogelijk niet hoger. Daarvoor moet je iCook gebruiken. Daar zitten ook enkele beperkingen aan (zie ReadMe). Ik denk dat je de snelheid wel veilig 100 Mhz hoger kan zetten, maar daarna wel oppassen. Het beste kan je elke keer de snelheid met 50 Mhz verhogen, totdat je merkt dat het systeem instabiel wordt. Dan heb je ook een redelijk goed idee hoe veilig je hem hardwarematig kan overklokken.

[ Voor 34% gewijzigd door MacWolf op 04-03-2005 17:47 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een ibook 500mhz dual usb dat is een van de eerste, geen idee wat je met iced en toiletbril bedoelt, maar die van mij is zeg maar wit met een doorzichtig laagje erover..
Pagina: 1