Toon posts:

Athlon XP 2000+ en 230 Watt voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet het ik zou eigenlijk een nieuwe voeding moeten kopen, maar ik heb tot nu toe al die tijd een Duron 1300 in mijn systeem gehad en heb nu van iemand een athlon XP 2000+ processor gekregen.... Op 100 MHZ bussnelheid doet hij het, maar zodra ik de bussnelheid naar 133 verhoog (waarop deze proc loopt) dan start windows niet meer op, maar wordt iedere keer de pc gereset... Leek mij dat het aan de voeding lag. Ik ben echter tot de ontdekking gekomen, dat ik een stekkertje niet kan aansluiten, namelijk de power supply voor de processor zelf (naast het moederbord powersupply) Dit omdat de stekker van de kabel 3 pinnen heeft en op het moederbord moet er een met 4 pinnen... Met mijn Duron processor heb ik hier nooit last van gehad, maar met deze athlon nu dus wel. Mijn vraag is dus, kan ik een converter kopen voor dit stekkertje en hoe groot is mijn kans dat mijn comp dan wel werkt? In principe zou de athlon cpu niet bijzonder veel meer vermogen gebruiken dan mijn duron (meen te hebben gelezen 70 W ipv 60 W bij Duron) en bij mijn oude settings liep de computer als een zonnetje... nu heb ik dus gewoon mijn athlon 2000 op 1250 MHz erin zitten en dit werkt ook prima. (al had ik hem liever natuurlijk gewoon op 1666 MHz!)

Dus, ligt het echt aan de voeding? Kan een ander (verloop)stekkertje helpen? mijn geheugen kan allemaal op 133 MHz werken, dus daar ligt het probleem ook niet...

specificaties: K7T Turbo2 moederbord, Athlon XP 2000+ proc, 384 mb geheugen, radeon 9100 vid kaart, 2 HD's (80 G en 6 G), cd-rom speler, cd-rom brander. Ik heb de laatste bios upgrade

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:04

angerfist-yentl

vake bei te bange!

koop gewoon een nieuwe voeding je hebt er 1 van 300watt met de 4 polix's stekkertje erbij voor 30 euroww

Vake bei te bange

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die converters zijn wel te koop (of gewoon zelf maken, kan natuurlijk ook).

Of je voeding het gaat trekken heeft een beetje te maken met de kwaliteit, is het een wokkietokkie of een goed merk?
is het bijvoorbeeld een Q-tec dan zou ik gelijk een andere voeding erin hangen omdat je nog eens schade riskeert aan alle andere onderdelen, is het een ding van Fortron of Aopen dan is het het proberen waard.
angerfist-yentl schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:45:
koop gewoon een nieuwe voeding je hebt er 1 van 300watt met de 4 polix's stekkertje erbij voor 30 euroww
de gemiddelde voeding die je dan hebt is goedkope rotzooi, voor dat bedrag zijn ook goede te vinden, maar de brakke meuk wint het in deze prijsklasse vaak nog van de deugdelijke spul.

[ Voor 34% gewijzigd door TERW_DAN op 04-03-2005 10:46 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je trouwens de Palomino (vierkante) core van die AthlonXP 2000+? Deze verdoet 70W, de Duron die je had vreet 60W. De nieuwere (rechthoekige) cores van de 2000+ cpu doen ook zo'n beetje 60W.

Een 300W Zalman voeding kan ik je wel aanraden, onhoorbaar. :)

[ Voor 59% gewijzigd door PD2JK op 04-03-2005 10:49 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de palomino core...

Ik zal eens kijken of ik ergens een verloop stekkertje vandaan kan halen. Zal ook wel checken wat voor voeding ik dus heb...

Maar waarom doet de processor het eigenlijk uberhaupt zonder dat stekkertje? Geeft het alleen maar wat exta power aan de cpu??

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:54:
Maar waarom doet de processor het eigenlijk uberhaupt zonder dat stekkertje? Geeft het alleen maar wat exta power aan de cpu??
Als ik het 12V stekkertje niet aansluit bij een nForce2 moederbord hier, wordt het koelblok niet eens lauw. Je kunt dus stellen dat het puur voor de power is ja.

Sommige AMD/Intel moederborden willen niet opstarten zonder het stekkertje, anderen weer wel.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 11:12:
[...]

Als ik het 12V stekkertje niet aansluit bij een nForce2 moederbord hier, wordt het koelblok niet eens lauw. Je kunt dus stellen dat het puur voor de power is ja.

Sommige AMD/Intel moederborden willen niet opstarten zonder het stekkertje, anderen weer wel.
Aha, maar dan vind ik het toch vreemd dat mijn Duron het gewoon prima deed zonder ..

Maar mocht ik een verloop stekkertje willen kopen. Zou dat ook met iets als dit kunnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.lost.hr/novi/slike/1493v99999999.jpg
Ik zie hier dat je dan van een stekkertje dat je normaal voor cd-rom spelers e.d. gebruikt een stekkertje voor de proc maakt. Maar ik weet niet of dit zo verstandig is, want waarom zou er anders een apart soort outlet op het moederbord zitten?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je zou dat kunnen proberen. Maar het is verstandiger om gelijk een nieuwe voeding te halen. De kans is wat groter dat je voeding uiteindelijk bezwijkt aan de grotere power-eisen. Neem gewoon alvast een dikke A-merk voeding, dan heb je nog lekker headroom voor toekomstige upgrades. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onder het Voeding-gedeelte :)

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja, die moet je hebben.

Maar ik raadt je toch aan om een andere voeding te kopen, want de 12V lijn van jouw voeding gaat nu heel erg belast worden.

Tjek: Welke voeding heb ik nodig? Deel 10

/laat

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 04-03-2005 11:25 ]

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-08 13:13
Het probleem van de instabiliteit ligt niet aan je voeding maar aan dat je je agp+ pci poorten flink overklokt.

Bij deze moederborden moet je namelijk op de ouderwetse manier een jumper omzetten om de juiste dividers te krijgen. Heb je dit al geprobeerd?

*psnprofiles* Ioniq Electric Premium 38kW / Mustang Mach-E ER RWD

Verwijderd

Topicstarter
skaffa schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 11:26:
Het probleem van de instabiliteit ligt niet aan je voeding maar aan dat je je agp+ pci poorten flink overklokt.

Bij deze moederborden moet je namelijk op de ouderwetse manier een jumper omzetten om de juiste dividers te krijgen. Heb je dit al geprobeerd?
Ik heb geen jumpers om die klok snelheid te veranderen, ik kan ook binnen bios de instellingen niet veranderen. Ze staan waarschijnlijk gewoon gelocked op 66 MHz en alleen als je stapsgewijs het aantal MHz verhoogt, overklok je ook de PCI porten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 11:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien aan alle "welke voeding heb ik nodig" artikelen, zat ik sowieso al lang aan de enorme ondergrens van vermogen, vreemd dat hij het uberhaupt zo perfect heeft kunnen uithouden! Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken voor een andere voeding

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Overigens: je hebt een MSI K7T. Check gelijk ook regelmatig de op het mobo aanwezige condensatoren. Grote kans dat ze in de toekomst gaan lekken, of reeds gelekt zijn. Wanneer de CPU meer power door het mobo heen trekt, dan is de kans op lekkage zeker groter. Check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onder het Moederbord gedeelte :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 04-03-2005 11:49 ]

• skaffa
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 11:42:
[...]

Ik heb geen jumpers om die klok snelheid te veranderen, ik kan ook binnen bios de instellingen niet veranderen. Ze staan waarschijnlijk gewoon gelocked op 66 MHz en alleen als je stapsgewijs het aantal MHz verhoogt, overklok je ook de PCI porten.
Heb je de MS6330? Deze had ik namelijk en hierbij moet zeker de jumper omgezet worden. Je kunt de dividers namelijk alleen op die manier goed zetten.

Je kunt in de bios wel de fsb op 133 mhz zetten alleen houdt ie dan de oude dividers.

Je hebt toch degene met kt133a chipset?

Edit: Check trouwens ff welke versie je hebt : http://www.msicomputer.co...mviewer.asp?esoformid=326 zoals je hier ziet ondersteund de kt133 (zonder a) namelijk geen 133 fsb.

[ Voor 13% gewijzigd door skaffa op 04-03-2005 11:58 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
als je even de moeite had genomen om de manual te downloaden dan zie je dat je bij jouw bor d(k7t turbo2 dus) wél een jumper om moet zetten voor 133mhz fsb. J17 wel te verstaan..... deze zit onder de sdram banken.

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 04-03-2005 12:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 12:55:
als je even de moeite had genomen om de manual te downloaden dan zie je dat je bij jouw bor d(k7t turbo2 dus) wél een jumper om moet zetten voor 133mhz fsb. J17 wel te verstaan..... deze zit onder de sdram banken.
beste Palomar... Die HEB ik omgezet, dat is je FSB! duh, die geeft juist het probleem als ik hem op 133 zet daar gaat heel dit topic over! We hadden het over je PCI kloksnelheid, dat misschien daar het probleem lag!

Verwijderd

Topicstarter
skaffa schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 11:54:
[...]

Heb je de MS6330? Deze had ik namelijk en hierbij moet zeker de jumper omgezet worden. Je kunt de dividers namelijk alleen op die manier goed zetten.

Je kunt in de bios wel de fsb op 133 mhz zetten alleen houdt ie dan de oude dividers.

Je hebt toch degene met kt133a chipset?

Edit: Check trouwens ff welke versie je hebt : http://www.msicomputer.co...mviewer.asp?esoformid=326 zoals je hier ziet ondersteund de kt133 (zonder a) namelijk geen 133 fsb.
Ik heb in mijn startpost een linkje staan naar mijn moederbord, dat is de K7T Turbo2 en ik ga er dus vanuit dat hij bij verhoging van FSB naar 133 de deviders automatisch anders worden, aangezien je er niks aan kan veranderen op moederbord of in bios

Verwijderd

Terw_Dan schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:45:
knip

de gemiddelde voeding die je dan hebt is goedkope rotzooi, voor dat bedrag zijn ook goede te vinden, maar de brakke meuk wint het in deze prijsklasse vaak nog van de deugdelijke spul.
Ik heb hier een 350watter voor 30 euro gekocht, waarmee ik totaal geen problemen mee heb, en nog wel net iets hogere specs heb dan de ts.

M'n vorige voeding was een Noname ding van 300watt, Ook helemaal geen problemen mee gehad.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 13:45:
[...]

Ik heb in mijn startpost een linkje staan naar mijn moederbord, dat is de K7T Turbo2 en ik ga er dus vanuit dat hij bij verhoging van FSB naar 133 de deviders automatisch anders worden, aangezien je er niks aan kan veranderen op moederbord of in bios
Een 2000+ werkt op DDR snelheden, altans je benut het beter. En nee schijnbaar kan de msi geen 133mhz fsb aan.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 13:49 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 13:42:
[...]

beste Palomar... Die HEB ik omgezet, dat is je FSB! duh, die geeft juist het probleem als ik hem op 133 zet daar gaat heel dit topic over! We hadden het over je PCI kloksnelheid, dat misschien daar het probleem lag!
ik lees anders nergens dat je die hebt omgezet... je zegt zelfs dat het bord volgens jou geen jumpers heeft.
Maarja, als je meteen zo gaat reageren dan zoek je het maar lekker zelf uit.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 13:49:
[...]

ik lees anders nergens dat je die hebt omgezet... je zegt zelfs dat het bord volgens jou geen jumpers heeft.
Maarja, als je meteen zo gaat reageren dan zoek je het maar lekker zelf uit.
sorry, maar je begint zelf met verwijten, maar goed.. Ik heb niet gezegd dat mijn moederbord geen jumpers heeft, alleen dat hij geeen jumpers heeft om de kloksnelheid van mijn pci sloten te veranderen. En ik heb in mijn begintopic gezegd dat ik hem o p133 MHz zet, hoe moet ik dat anders doen? Je hulp wordt uiteraard gewaardeerd, maar ik was in de veronderstelling dat je niet zo goed alles had gelezen..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 13:47:
[...]

...
Een 2000+ werkt op DDR snelheden, altans je benut het beter. En nee schijnbaar kan de msi geen 133mhz fsb aan.
Je bedoelt icm de voeding die ik nu heb? want het moederbord zelf is wel geschikt voor 133 MHz bussnelheid..

• skaffa
Heb je nou een kt133 of kt133a chipset?

Verwijderd

Topicstarter
skaffa schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 13:56:
een kt133a chipset

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

skaffa schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 13:56:
In de topicstart staat een link naar de pagina met info over zijn moederbord.

De KT133 non-A kan ironisch genoeg geen 133MHz FSB snelheden aan, alleen het geheugen kan op 133MHz. De KT133A versie wel weer, en wel maximaal een XP 2600+ (geen Bartons, 166MHz)

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 04-03-2005 14:00 ]

• skaffa
http://us-download.msi.co...exe/mbd_mnu/E6330v5.0.exe als je deze link opent zie je dat ik gelijk had en dat je inderdaad een jumper moet overzetten :z

Slotje :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door skaffa op 04-03-2005 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
skaffa schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 14:07:
http://us-download.msi.co...exe/mbd_mnu/E6330v5.0.exe als je deze link opent zie je dat ik gelijk had en dat je inderdaad een jumper moet overzetten :z dussss :)
Ja dat klopt! Dat is voor de FSB jumper J17 en die staat op 133 MHz... dit is de manual waar je naar linkt?

Het ging er om of ik een divider moet instellen voor mijn PCI sloten of niet...

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je die jumper gewoon op 133 óf 100 zet, hoef je geen divider in te stellen.

Dit moederbord heeft geen PCI/AGP lock, dus als je gaat overklokken gaat de snelheid van AGP en PCI wél omhoog.

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 04-03-2005 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 14:21:
Als je die jumper gewoon op 133 óf 100 zet, hoef je geen divider in te stellen.

Dit moederbord heeft geen PCI/AGP lock, dus als je gaat overklokken gaat de snelheid van AGP en PCI wél omhoog.
ja maar toch niet als je met die jumper de fsb op 133 zet neem ik aan?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nee hoor, dat moederbord ondersteund officieel 133MHz cpu's, je AGP en PCI sloten blijven respectievelijk netjes op 66 en 33MHz draaien. :)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 15:07
Misschien off-topic, maar die oude processor, de duron 1300. Op welke frequentie loopt die? op 100 of 133. Als die op 100 mhz loopt, dan wil ik em wel van je overnemen.
Mail me maar op thijsslot [staart van een aapje] gmail [puntje] nl

PSN: djmurcielago

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Oude AMD Duron's (Spitfire & Morgan) draaien altijd met een FSB van 100MHz.
Alleen de Applebred's draaien met een 133MHz FSB. Deze Applebred's zijn te vinden met een frequentie van 1400MHz, 1600MHz en 1800MHz.

De Duron 1300MHz is dus een Morgan en zal altijd een 100MHz FSB hebben :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb dus net een nieuw voedinkie gekocht, maarja daar was het probleem dus niet mee verholpen! Ik heb van alles nog lopen klooien aan instellingen in bios, niets hielp... tenslotte heb ik hoewel ik er zelf niet in geloofde het koelblok eens vervangen en toen deed hij het opeens... Of het nou echt aan het koelblok lag, of dat er iets niet lekker zat (vraag me niet wat) weet ik niet, wel weet ik dat het nu eindelijk werkt.... maar goed maar even aan wat testen bloodstellen

vreemde dingen computers... maar goed ik ben weer blij
Pagina: 1