Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[phpBB] Sessies kapen?

Pagina: 1
Acties:

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:05
Ik dacht dat phpBB wel redelijk veilig was.. Niet dus.

Wat is het geval? Ik draai een forum waar alle forums alleen readable zijn door regged users. De account activation staat op admin niveau, en er zijn slechts 37 users. Ik heb ze allemaal zelf toegelaten en ken iedereen dus persoonlijk.
Zonder account kun je dus niks lezen.

Ineens is er iemand uit mijn MSN lijst die ik van een ander forum ken, die gewoon mee zit te lezen op m'n forum. Zelf heeft ie er niet veel verstand van denk ik, maar hij zal een of ander programmaatje van een l33t vriend hebben gekregen waarmee ie - ik denk - sessies kan kapen.

Ik draaide phpBB 2.0.10 en heb m'n forum gelijk gedisabled en geupdate naar de nieuwste versie, namelijk 2.0.13. Helaas kan 'ie nog steeds meelezen.

Een vriend van me die admin is op een ander phpBB forum heeft dit zelfde "probleem" met deze kerel. Hij leest mee in subfora die niet voor hem bestemd zijn.

Is dit een bekend probleem? Of beter, is er een oplossing voor? Ik ben bereid over te stappen naar andere forumsoftware of wat dan ook; want dit is het laatste wat ik wil. Je denkt dat je met een selecte groep ergens over kan discusseren, maar niks is dus veilig..

Iemand?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ten 1e heb je iedereen hun wachtwoord laten wijzigen??? Want 1x kunnen meelezen en de kans is vrij groot dat hij ergens ( admin rechten / gestolen ww ) een wachtwoord vandaan heeft waardoor hij nog steeds kan meelezen via die persoon.

2e wat versta jij onder updaten. Is dit de update van de software zelf of heb je alleen de messages bewaard en toen een nieuwe versie kaal geinstalleerd en daarna messages opnieuw geimporteerd, want bij een hack / ongewenst effect is het altijd het verstandigste om een reinstall te doen, dat is de enige manier waarop je zeker weet dat je schoon bent.

3e Als je hier zo bezorgd om bent waarom heb je dan 2 updates gemist ( 2.0.11 en 2.0.12 )

4e Dit probleem zal je altijd houden met software ( en des te meer met algemeen bekende ) gewoon door het feit dat het door mensen geschreven is en dus altijd fouten zal bevatten. En voor bekende software heb je meer mensen die naar die fouten zoeken en vinden.
Als je enigszins secure wilt zijn dan leer je goed programmeren en maak je je eigen fora ipv een groot fora pakken wat je eens in de zoveel tijd update. Eigen fora bevat ( waarschijnlijk ) meer beveiligingsfouten dan een bekend fora maar je hebt een heel stuk minder kundige mensen die naar die fouten zoeken, dus is de kans dat iemand op google / bugtraq een fout voor jouw forumsoftware aantreft zogoed als nihil, dus of hij kan het zelf helemaal hacken zonder source. Of hij komt er niet meer in.

Verwijderd

Lees even dit: http://www.phpbb.com/kb/article.php?article_id=54

Session ID's zijn gekoppeld aan IP's, dus als je gebruik wil maken van een session ID moet je het IP spoofen en dan het session ID zijn te vinden. Dus als iemand gebruikt maakt van iemand anders zijn session ID werken ze of op dezelfde computer of hij heeft gewoon een password van iemand.

En om even in te gaan op Gomez12, zelf programmeren is voor veel mensen geen optie een forum draai je niet zo 1,2,3 in elkaar. Daarnaast, het feit dat er geen source beschikbaar is voor 'jouw' forum, betekent niet dat het moeilijker te hakken is. Kijk bijvoorbeeld naar Windows... maar het is waar dat er dan waarschijnlijk minder public available exploits zijn.

Wat ik zou proberen, is simpelweg met een programma als phpmyadmin de hele session table gewoon leegmaken. Dit betekent dat achteraf iedereen weer opnieuw moet inloggen. Daarnaast idd iedereen zijn wachtwoord laten veranderen. Daarnaast kan je eventueel je board ook IP restricted maken dmv htaccess of zo.

Verwijderd

Je zou ook nog gewoon in het board zijn ip adres of hostname kunnen bannen (mits je dat hebt natuurlijk) of je blokeert zijn ip/hostname in je firewall, dan ben je helemaal zeker van je zaak >-)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Simpel. Tijdens een MSN gesprek zeggen dat hij het nu niet meer kan zien. Vervolgens zal hij je forum bezoeken, dus weet je adhv de logs op dat moment zijn ip. Nadat hij dan triomfantelijk zal roepen dat hij het nog steeds ziet, block je hem. :)

Controleer dan ook of dat ip niet matched met 1 van je members en je dus in de maling genomen wordt.

{signature}

• nrg
Gomez12 schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 01:02:
Ten 1e heb je iedereen hun wachtwoord laten wijzigen??? Want 1x kunnen meelezen en de kans is vrij groot dat hij ergens ( admin rechten / gestolen ww ) een wachtwoord vandaan heeft waardoor hij nog steeds kan meelezen via die persoon.
Nee, nog niet. Zal ik doen, alhoewel het niet echt meer nodig is.. Zie onder.
2e wat versta jij onder updaten. Is dit de update van de software zelf of heb je alleen de messages bewaard en toen een nieuwe versie kaal geinstalleerd en daarna messages opnieuw geimporteerd, want bij een hack / ongewenst effect is het altijd het verstandigste om een reinstall te doen, dat is de enige manier waarop je zeker weet dat je schoon bent.
Ik heb een patch gedraaid. Die kerel heeft alleen gelezen en verder niks verkloot; ik ken 'm namelijk wel.
3e Als je hier zo bezorgd om bent waarom heb je dan 2 updates gemist ( 2.0.11 en 2.0.12 )
De content op mijn forum is niet van een dermate interessant niveau dat ik bang ben dat m'n forum een mooi target is voor een hack. Echter was ik nu wel erg benieuwd hoe 'ie dit voor elkaar had gekregen, en als het simpel te verhelpen is, heb ik liever niet dat het mogelijk is.
4e Dit probleem zal je altijd houden met software ( en des te meer met algemeen bekende ) gewoon door het feit dat het door mensen geschreven is en dus altijd fouten zal bevatten. En voor bekende software heb je meer mensen die naar die fouten zoeken en vinden.
Als je enigszins secure wilt zijn dan leer je goed programmeren en maak je je eigen fora ipv een groot fora pakken wat je eens in de zoveel tijd update. Eigen fora bevat ( waarschijnlijk ) meer beveiligingsfouten dan een bekend fora maar je hebt een heel stuk minder kundige mensen die naar die fouten zoeken, dus is de kans dat iemand op google / bugtraq een fout voor jouw forumsoftware aantreft zogoed als nihil, dus of hij kan het zelf helemaal hacken zonder source. Of hij komt er niet meer in.
Zoals iemand anders hierboven ook al reply'de, ga ik niet een compleet forum schrijven om de content te beschermen. Zoals ikzelf net al zei, echt extreem interessant is de content nou ook weer niet.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:26:
Lees even dit: http://www.phpbb.com/kb/article.php?article_id=54

Session ID's zijn gekoppeld aan IP's, dus als je gebruik wil maken van een session ID moet je het IP spoofen en dan het session ID zijn te vinden. Dus als iemand gebruikt maakt van iemand anders zijn session ID werken ze of op dezelfde computer of hij heeft gewoon een password van iemand.
Hij gebruikte niet een password van iemand anders denk ik, aangezien ik dan een onbekend IP zou moeten hebben gezien in m'n phpBB adminpanel. IP's spoofen kan ie geloof ik wel, voor zover ik begreep uit de access logs van een vriend van me waar 'ie waarschijnlijk ook bezig was geweest.
En om even in te gaan op Gomez12, zelf programmeren is voor veel mensen geen optie een forum draai je niet zo 1,2,3 in elkaar.
Agree.
Wat ik zou proberen, is simpelweg met een programma als phpmyadmin de hele session table gewoon leegmaken. Dit betekent dat achteraf iedereen weer opnieuw moet inloggen. Daarnaast idd iedereen zijn wachtwoord laten veranderen. Daarnaast kan je eventueel je board ook IP restricted maken dmv htaccess of zo.
Session tabel gooi ik inderdaad sowieso leeg. Verder had ik het board direct na de "hack" al IP restricted gemaakt met een htaccess, alhoewel ik dit niet echt een perfecte oplossing vind. Men kan nu alleen vanaf thuis op het forum.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 11:17:
Je zou ook nog gewoon in het board zijn ip adres of hostname kunnen bannen (mits je dat hebt natuurlijk)
Da's het probleem ;)

Nogmaals: het forum is relatief klein (30 users, allemaal bekenden); de content is niet erg vertrouwelijk, maar ik was erg benieuwd hoe 'ie dit heeft gedaan en of het een bekend probleem is.
Ik weet in ieder geval wel zeker dat het niet een grap is van één van m'n users, dat geen van m'n users zit te lekken, en dat 'ie niet op een account van een van de users zit te lezen. Althans, hij heeft niet een password van een van de users.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Je kan een overstap wagen naar MyReact (www.myreact.nl), dat is in veel opzichten superieur aan phpBB, en is ook een stuk veiliger geprogrammeerd. GoT draait op het grote broertje van MyReact, React genaamd.

We are shaping the future

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Om verder over het kapen te praten: SA -> BV :)

[ Voor 34% gewijzigd door F_J_K op 04-03-2005 21:24 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
nrg schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 21:14:
Hij gebruikte niet een password van iemand anders denk ik, aangezien ik dan een onbekend IP zou moeten hebben gezien in m'n phpBB adminpanel. IP's spoofen kan ie geloof ik wel, voor zover ik begreep uit de access logs van een vriend van me waar 'ie waarschijnlijk ook bezig was geweest.
Je originele IP verbergen achter een proxy is niet zo moeilijk, maar echt iemand anders z'n IP overnemen door middel van een spoof is afaik vrijwel niet te doen. (Op internet iig) Dan denk ik eerder aan een exploit oid.

Ik denk dat de kans het grootst is dat hij een van je andere leden kent, en wellicht via een gedeelde computer ergens (school, werk, etc) van zijn/haar sessie gebruik maakt. Of misschien via een omweg: doordat hij op wat voor manier ook toegang heeft tot de mailbox van een van je leden, kan hij via de "wachtwoord vergeten?" functie er iedere keer opnieuw bij.

• RSpliet
  • Laatst online: 27-11 15:44

RSpliet

*blink*

King_Louie schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 21:29:
[...]

Je originele IP verbergen achter een proxy is niet zo moeilijk, maar echt iemand anders z'n IP overnemen door middel van een spoof is afaik vrijwel niet te doen. (Op internet iig) Dan denk ik eerder aan een exploit oid.
Om dat even uit te leggen: als die persoon zijn IP-adres spooft (zich voor een ander IP voordoet dan hij werkelijk is), dan denkt de server dus ook echt dat dat zijn IP is, en zal alle pakketjes netjes naar dat nieuwe IP sturen. Aangezien de persoon niet daadwerkelijk dat gespoofde IP bezit, zullen die pakketjes dus niet bij hem aankomen, en kan hij dus nog niet meelezen :).

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Victor
  • Niet online
Seven of Nine schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 21:34:
[...]

Om dat even uit te leggen: als die persoon zijn IP-adres spooft (zich voor een ander IP voordoet dan hij werkelijk is), dan denkt de server dus ook echt dat dat zijn IP is, en zal alle pakketjes netjes naar dat nieuwe IP sturen. Aangezien de persoon niet daadwerkelijk dat gespoofde IP bezit, zullen die pakketjes dus niet bij hem aankomen, en kan hij dus nog niet meelezen :).
Om dat weer even toe te lichten: een spoof op internet heeft alleen zin als je het voor doeleinden gebruikt zoals bijv. een DoS aanval. Je kunt de data wel zenden met een valse afzender, maar je zult nooit antwoord krijgen doordat de gegevens naar een IP adres worden gestuurd dat niet van jou is. Op een lokaal netwerk is dit wel mogelijk, doordat je hier gebruik kan maken van ARP poisoning. Maar dat is denk ik te off-topic om hier over verder te gaan.

M.a.w.: de grapjas gebruikt iig geen IP spoofing, wat blijft er dan nog over?

• Alex)
  • Laatst online: 18-11 20:57
Cookie hijacking?

We are shaping the future

• nrg
Ik weet in ieder geval vrijwel zeker dat 'ie niet op een normale manier op het forum zat, dus niet gewoon ingelogd op een account waar 'ie een wachtwoord van had..

• nrg
Jep, ik heb nu wat uitleg gekregen over hun werkwijze, en dat is inderdaad wat ze hebben gedaan.
Kennelijk hebben ze een programma wat cookies script-gericht (je kiest dus dat je een cookie wil gaan maken voor phpBB) brute-forced. Ik denk dat je een aantal gegevens in dient te vullen, en dat dat programma dan een cookie voor je genereert.

Het fijne weet ik er niet van, maar dit is dus hun manier.

• Victor
  • Niet online
nrg schreef op zondag 06 maart 2005 @ 23:46:
[...]
Jep, ik heb nu wat uitleg gekregen over hun werkwijze, en dat is inderdaad wat ze hebben gedaan.
Kennelijk hebben ze een programma wat cookies script-gericht (je kiest dus dat je een cookie wil gaan maken voor phpBB) brute-forced. Ik denk dat je een aantal gegevens in dient te vullen, en dat dat programma dan een cookie voor je genereert.

Het fijne weet ik er niet van, maar dit is dus hun manier.
Toch een beetje een teleurstelling weer. Ik had gehoopt op iets spannends :P

Geeft trouwens wel mooi aan hoe zwak de beveiliging van phpBB is. Zo'n cookie moet toch minimaal een hash bevatten met een waarde die niet openbaar is, zodat dat iig niet te faken valt.
Pagina: 1