Toon posts:

Flash: mp3 laden in zo'n min mogelijk laadtijd!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een website aan 't maken waar ik graag 3 mp3tjes op wil hebben die je kan laten afspelen.
Nu is mijn vraag hoe kan ik het beste in flash die mp3'tjes laden of streamen zodat de bezoeker niet alle 3 de mp3'tjes tegelijk hoeft te downloaden voordat er een mp3'tje gaat spelen.

Hoe kan ik dit nu het beste realiseren?
Heb op internet al alles afgezocht maar niet het juiste gevonden.
Eventueel een verwijzing naar een tutorial of een .swf zou mooi zijn.

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 18:09
Zoek op "preloader" oid?
Je kan gewoon gebruik maken van externe SWFjes (waar je een mp3 in gooit). Die kun je in je "main swf" dan aanroepen op het moment dat jij dat wilt. Onder het afspelen van MP3 #1 preload je MP3 #2. Aan het einde van #1 laad je #2 in en unload je #1.

[edit]
Hier is zat te vinden over flash + sounds :)

[ Voor 56% gewijzigd door Neejoh op 03-03-2005 23:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar is er niet zoiets dat je mp3 meteen begint te spelen ook al is deze nog niet helemaal geladen?
Want zo'n mp3 is zo'n 3 á 4 mb!

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 18:09
Nooit, maar dan ook nooit een MP3 van 4mb op je site zetten! Dit is vele malen te groot... Niet de hele wereld heeft breedband :)

Daarnaast kan je in flash zelf de bitrate wel naar beneden schroeven (in de library, 128 is méér dan zat voor een website). Maar kijk eens op actionscript.org. Hier staat ontzettend veel handige tutorials over oa. geluid.

Oh ja, zodra je de mp3jes niet zelf gemaakt hebt, denk je even aan copyright?

[ Voor 14% gewijzigd door Neejoh op 03-03-2005 23:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Neejoh schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 23:33:
Nooit, maar dan ook nooit een MP3 van 4mb op je site zetten! Dit is vele malen te groot... Niet de hele wereld heeft breedband :)

Daarnaast kan je in flash zelf de bitrate wel naar beneden schroeven (in de library, 128 is méér dan zat voor een website). Maar kijk eens op actionscript.org. Hier staat ontzettend veel handige tutorials over oa. geluid.

Oh ja, zodra je de mp3jes niet zelf gemaakt hebt, denk je even aan copyright?
Hey bedankt voor je snelle reacties!

Tja ik heb de originele cd, en zet de mp3 straks zo op de website dat de bezoeker alleen er naar kan luisteren op de website zelf en verder niet. En maak de kwaliteit dus wel iets minder i.v.m. laadtijd zodat deze toch niet echt bruikbaar is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 23:41 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 23:41:
Tja ik heb de originele cd, en zet de mp3 straks zo op de website dat de bezoeker alleen er naar kan luisteren op de website zelf en verder niet. En maak de kwaliteit dus wel iets minder i.v.m. laadtijd zodat deze toch niet echt bruikbaar is.
Hou er dan wel rekening mee, dat als je de liedjes op de website wil laten horen, dat je dan (in principe) aan het streamen bent, dus moet je voor elke keer dat er een liedje gestreamt word, betalen voor het afspelen van het liedje op je website.

Ik zelf zou eigenlijk nooit muziek op websites willen zetten, duurd ten eerste alleen maar langer met laden, en een echt toegevoegde waarde heeft het ook niet, vind ik.
Als je het toch wil doen, dan zou ik geen muziek op een website zetten, die gebruik maken van MP3, deze codec is kwalitatief gezien wel goed, maar niet echt geschikt voor websites, omdat je een (vrij) hoge bitrate nodig hebt, om het een beetje aanhoorbaar te maken (denk aan minimaal 128 kbit, misschien dat 96 ook kan) maar dan kan je (denk en vind ik) beter 80kbit WMA doen. (Sluit je dan wel de non-Windows users uit volgens mij, maar meestal willen die mensen toch geen muziek op een website... ;))

Hoe je er voor kan zorgen, dat je een zo laag mogelijke laadtijd hebt: pre-load kan een oplossing zijn. Maar ik denk, dat je ook wel liedjes kan laten downloaden, op het moment dat er een liedje afspeelt, waardoor je niet echt merkt, dat er wat gedownload word (vanwege de stilte). Uiteraard laat je het eerste liedje wat afgespeelt gaat worden, dan wel eerst pre-loaden... ;) Een grote pre-load (waarmee je elk liedje download van te voren download) kan ook wel, maar duurd - uiteraard - wel veel langer

Verwijderd

Je kan ook een mp3tje zetten over de gehele timeline, die muziek start dan vrijwel meteen en je kan het zelf verder regelen. (Bv. in een main swf meerdere swf'jes op deze manier inladen)

voorbeeldje (flash 7): http://www.dekarseboom.co...library/flash/bgSound.swf

In dit voorbeeld onthoud ie ook nog es (met SharedObject) of je de muziek hebt uitgezet voor een volgend bezoek.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:21

Dentheman

Zie signature

Anders zet je er een midi file neer. Is zo'n 30 KB groot.

Zie ondertitel

Verwijderd

Hier staan wel wat handige dingen

http://www.metasphere.net/help/FAQ-1010.html

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 23:22
Flash is bij uitstek geschikt om mp3 te streamen, bijna iedereen heeft Flash en je bent dus niet afhankelijk van andere plugins of mediaplayers die op de machine van een bezoeker staan. En uiteraard kun je WEL bestanden van 4MB of groter aanbieden. Ik dacht wel dat er een maximum bitrate is die de player aankan; 160 kbit; maar met een beetje "breed"band kun je dat dus direct streamen. Zou je een Communication Server gebruiken dan zou je ook nog kunnen voorkomen dat de bestanden gecached worden en een echte stream aanbieden; je kunt scrubben naar een stuk dat nog niet geladen is. Dit scheelt ook RAM en HDD space. Maar om gewoon een mp3tje in te laden en direct te starten maak je een soundObject aan en hangt er een mp3 aan:
code:
1
2
    mySound = new Sound();
    mySound.loadSound("mijn.mp3", true);
true zorgt ervoor dat ie gelijk begint.

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

GJ-tje schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:49:
[...]
Hou er dan wel rekening mee, dat als je de liedjes op de website wil laten horen, dat je dan (in principe) aan het streamen bent, dus moet je voor elke keer dat er een liedje gestreamt word, betalen voor het afspelen van het liedje op je website.

Ik zelf zou eigenlijk nooit muziek op websites willen zetten, duurd ten eerste alleen maar langer met laden, en een echt toegevoegde waarde heeft het ook niet, vind ik.
Als je het toch wil doen, dan zou ik geen muziek op een website zetten, die gebruik maken van MP3, deze codec is kwalitatief gezien wel goed, maar niet echt geschikt voor websites, omdat je een (vrij) hoge bitrate nodig hebt, om het een beetje aanhoorbaar te maken (denk aan minimaal 128 kbit, misschien dat 96 ook kan) maar dan kan je (denk en vind ik) beter 80kbit WMA doen. (Sluit je dan wel de non-Windows users uit volgens mij, maar meestal willen die mensen toch geen muziek op een website... ;))
Ik kan me wel heel goed voorstellen dat er mensen zijn die muziek op de website willen! Niet als achtergrond, maar om te laten horen wat ze doen! Ik ga een website maken voor de band van mijn broertje en uiteraard komen daar de MP3's op te staan! Ondanks het feit dat het niet de ultieme kwaliteit is, geeft het toch een aardig goed beeld van de muziek die ze maken! Ik vind de informatie die ik in dit topic gevonden heb dan ook erg interessant!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ik weet idd niet waar neejoh het over heeft maar streaming mp3 is juist goed te doen in flash; alles over het soundobject vind je in deze tutorial (inclusief streaming)

http://www.flashkit.com/t...MX-Kenny_Be-824/index.php

voorts kun je altijd even langs mijn site om een mp3 component thingy te downloaden voor wat code voorbeelden

Stoer; Marduq

Verwijderd

Topicstarter
GJ-tje schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:49:
[...]

Hoe je er voor kan zorgen, dat je een zo laag mogelijke laadtijd hebt: pre-load kan een oplossing zijn. Maar ik denk, dat je ook wel liedjes kan laten downloaden, op het moment dat er een liedje afspeelt, waardoor je niet echt merkt, dat er wat gedownload word (vanwege de stilte). Uiteraard laat je het eerste liedje wat afgespeelt gaat worden, dan wel eerst pre-loaden... ;) Een grote pre-load (waarmee je elk liedje download van te voren download) kan ook wel, maar duurd - uiteraard - wel veel langer
Ik wil normaal ook geen muziek op een website, heb er namelijk gruwelijke hekel aan maar op mijn toekomstige website is 't een optie omdat het een website van een corsicaanse band is. Standaard start de site zonder muziek en als je wilt kan je daarna kiezen of je muziek wilt hebben en zo ja welk nummer!

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 23:22
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 09:14:
[...]Ik wil normaal ook geen muziek op een website, heb er namelijk gruwelijke hekel aan maar op mijn toekomstige website is 't een optie omdat het een website van een corsicaanse band is. Standaard start de site zonder muziek en als je wilt kan je daarna kiezen of je muziek wilt hebben en zo ja welk nummer!
Zo zou ik het ook doen idd, mensen de keuze geven of ze eventueel muziek willen horen.
Pagina: 1