Toon posts:

[XP] Trage boot sinds sp2?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een maand of 4 een nieuwe computer en mijn oude computer is toen naar mijn broer gegaan. Ik heb toen beide computers netjes geformateerd, XP er opnieuw op gezet en SP2 geinstalleerd. Al sinds dat moment heb ik een probleem met mijn computer (voor zover je het een probleem kan noemen, maar het is zwaar irritant), mijn XP start heeeeeel traag op, hij blijft zo'n 2 minuten hangen in het windows bootscherm. Als ik de pc van mijn broer aan zet, dan start hij als een tierelier op en is binnen de 10 seconde door dat bootscherm heen.

Waardoor deze vertraging wordt veroorzaakt weet ik niet, maar ik weet wel zeker dat het door SP2 komt. Ik heb ook geprobeerd te booten zonder SP2 en dan start hij hier ook als een gek op, maar zodra ik SP2 erop zet krijg ik problemen. Hij blijft zoals gezegd hangen en lijkt niks te doen (geen ratelende geluiden ofzo) en begint pas een beetje geluid te maken 5 á 10 seconde voordat hij doorschiet naar het welkomscherm. Overigens maakt XP Pro of XP Home geen fluit uit, bij beide versies hetzelfde probleem.

Ik heb inmiddels al heel got afgezocht naar oplossing maar eigenlijk niet iets soortgelijks gevonden. Wel ding die er een beetje op lijken, maar die dingen had ik allemaal al geprobeerd. In de msconfig alle nutteloze dingen die opstarten verwijderen en nutteloze services verwijderen bijvoorbeeld.

Daarnaast heb ik ook flink gezocht op google en daar stond dat het "beveiligingscentrum" wel eens het probleem zou kunnen veroorzaken (opzich best logisch, want het is iets wat met SP2 is meegekomen en daarvoor nog niet was), maar ik heb ook daarin alles uitgeschakeld gehad, dus firewall/automatische updates en virusscanner allemaal uit (ik moet zeggen, ik kan nergens iets vinden om gewoon het hele beveiligingscentrum af te sluiten, misschien iemand ideeen?). Helaas mocht ook dit niet baten, hij blijft gewoon een tijd hangen in het windows bootscherm.

Uiteraard zullen jullie begrijpen dat mijn vraag aan jullie is of jullie nog nieuwe ideeen hebben om deze boot te versnellen, ik weet dat 2 minuutjes best te overkomen is, maar ik kan het niet hebben dat mijn oude pc sneller doorstart dan mijn nieuwe pc.

Configuraties:

Nieuwe pc:
MSI K8T Neo FISR
Athlon 64 3200+ (socket 754)
Kingston 1024 mb PC3200 DDR
Windows XP pro SP2

Oude pc:
Gigabyte mobo (weet specificaties niet uit mijn hoofd)
AMD 2000+
768 mb PC2700 DDR
Windows XP pro SP2

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Heb je bootvis al geprobeerd? Zijn je drivers up to date?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je allemaal la geprobeerd om dit op te lossen?

Security Center kan je disablen door de servce te disablen :)

kleine titelfix

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-04 09:30

Cis

Het probleem zit 'm niet in je IP-configuratie? Je hebt geen domein waarbij DHCP/DNS verrot staat ingesteld? :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

Topicstarter
Drivers/ip zijn allemaal in orde, het is gewoon zo dat zodra ik SP2 erop knal, mijn pc heel traag gaat booten. Vlak daarvoor draait alles als een trein, lijkt me stug dat het dan aan mijn ip configuratie of drivers ligt...

Oh, wat ik al heb gedaan is verschillende keren windows XP er opnieuw opzetten, in de msconfig alle nutteloze dingen die opstarten eruit knallen, services doorlopen om tekijken of daar iets fout zit, antivirus en firewall uninstallen en kijken hoe het zit met security center. Ik zal nu ff bootvis bekijken, maar het lijkt me stug dat het daaraan ligt.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 11:48 ]

• Crashman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 19:44
Het beste wat je eigenlijk kun doen is je WindowsXP installatie slipstreamen met SP2 en deze opnieuw installeren. Ik had na een update van SP2 ook merkbare vertragingen. Door SP2 te slipstreamen zijn deze allemaal weg. :)

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

Verwijderd

Topicstarter
Bootvis heeft niet geholpen, ik ga nu proberen SP2 te slipstreamen met mijn XP, hopelijk dat dat lukt,

Verwijderd

Ik heb hier ook problemen mee gehad, en bij toeval eigenlijk opgelost. Het zat hem bij mij in combinatie van dingen:

WinXP + Audigy drivers = geen probleem
WinXP + SP2 = geen probleem
WinXP + SP2 + Audigy = trage boot

Na het veranderen van PCI-slot voor de Audigy kaart waren alle problemen weg.. heel raar, maar waar. Misschien heb je er wat aan

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58

Allardie

AT..

ik heb bijna zelfde config, MSI k8t800 neo fisr met amd64 3000+ met 512 MB, en ik had juist dat met een geslipstreamde SP2 mijn pc erg traag was tijdens het werken. Opstarten gaat vrij vlot, zowel voor als na install SP2. Ik werk nu zonder geslipstreamde SP2. Alleen tijdens het werken ermee krijg ik continu errors over te weinig virtual memory, terwijl dat toch op max 2 GB staat.

Maar het moederbord of de processor zouden dus niet het probleem mogen zijn, tenzij 1 van beide brak is natuurlijk.

Trek eens alle overbodige kaarten eruit, en kijk of je het probleem nog hebt? Heb je het ook met een vrij kaal systeem?

[ Voor 15% gewijzigd door Allardie op 04-03-2005 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb (helaas) geen audigy dus dat kan het niet zijn. Maar het vreemde blijft, zonder SP2 snelle boot, met SP2 trage boot, zal dus ook wel niet aan iets in m'n systeem liggen, maar puur aan een instelling of iets dat geladen moet worden in SP2...

• roberttttt
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 21:07
Hoi,

ik had hetzelfde na verse installatie XP SP2.
Bij mij bleek het Norton te zijn. Die zat zo'n minuut lang mijn internet login te "bekijken". En dat schiet niet echt op. Overigens Norton disable helpt niet. Je moet alles van Norton uninstallen en dan zelfs nog even in de Services kijken of ie niet stiekem wat heeft geladen.
Toen ik dat had gedaan ging de start-up flitsend. Wel natuurlijk op andere AV en FW over gegaan (ik gebruik nu Zonealarm, die geeft deze problemen niet).

Succes,
Rob
Pagina: 1