Toon posts:

[alg] Indrukken MS DevDays 2005

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag waren in het Nederlands Congres Centrum in Den Haag de Nederlandse editie van de Microsoft Developer Days, een jaarlijks congres over software ontwikkelen op het MS platform. Ik ben benieuwd naar wie er geweest is en wat ze ervan vonden.

Ik heb ongeveer de helft van de key note gezien, en daarnaast sessies gevolgd over personalisatie met ASP.NET 2.0, over het Indigo platform en over de Enterprise Library.

Ik vond de key note een mooi verhaal waar ik, ondanks een gezonde dozis scepsis, wel enthousiast van werd. Het ging over een nieuwe versie van Visual Studio, nl Visual Studio Team System. Hierin zitten ontzettend veel nieuwe mogelijkheden om gestructureerd en kwalitatief hoogwaardig software te ontwikkelen vanuit de Visual Studio omgeving zelf. De filosofie is dat er vanuit drie rollen gewerkt zal worden, nl:
- Software Architect
- Software Developer
- Software Tester
Team System zal tools bevatten om de individuele taken te ondersteunen en om de overdracht van taken tussen de verschillende rollen beter te laten verlopen. De lijst met nieuwe mogelijkheden is indrukwekkend, maar maakt je benodigde kennis ook wel weer een stuk groter, en de vraag is of alles idd zo mooi zal werken als dat het lijkt. Het product zal, als ik het mij goed herinner, ergens in de zomer gereleased worden.

De presentatie van personalisatie met ASP.NET 2.0 vond ik wat minder van kwaliteit maar wel interessant. De nieuwe mogelijkheden in ASP.NET 2.0 maken een heleboel standaard zaken m.b.t. personalisatie veel eenvoudiger. Ipv bakken code schrijven is het nu meer sleur-en-pleur en configureer werk geworden. Denk aan authentication controls zoals een login control, ingebouwde manieren om websites skinnable te maken en makkelijke dynamische lay out m.b.v. sterk configurabele WebParts. Helaas ging het op sommige punten in de applicatie mis, en ontbrak er wat enthousiasme bij de presentatot, die zijn eigen scepsis niet kon verbergen als er iets mis ging. Als zelfs hij niet enthousiast is en er van alles mis gaat, wordt het ook voor mij moeilijk om enthousiasr te worden.

De presentatie over Indigo kon me niet zo boeien. Het tempo was best hoog maar mij werd nou niet echt duidelijk waarom ik nou zo blij zou moeten worden met dit product. Eerlijk gezegd zat ik oook in een enorme after-lunch dip, was de zaal veel te warm, was er te weinig beenruimte om lekker te zitten en kon ik maar de helft van het scherm zien, dus dat hielp allemaal niet.
Voor zover ik heb begrepen is Indigo een platform die service georienteerd programmeren ondersteunt op een sterk modulaire, configurabele manier, waardoor je de logica van je software volledig kan scheiden van allerlei details over de communicatiewijze van gedistribueerde software-onderdelen. Het zal binnenkort als beta beschikbaar zijn en samen met Longhorn in 2006 gereleased worden.

De laatste presentatie was over Enterprise Library, een set van software units (ze gebruikten een vaste term hiervoor maar die ben ik even kwijt) die programmeurs veel werk uit handen kunnen nemen, door vaak gebruikte functionaliteit op een generieke en eenvoudig te gebruiken manier aan te bieden aan de programmeur. Denk dan aan logging, data access, configuratie file beheer, en nog wat delen. Ik vond het een mooi stuk software en de presentatie was leuk, ook al waren er weer enkele fouten in de demo code en werden er wat fouten bij het configureren gemaakt. De presentatie werd gedaan door een Nederlander en een Amerikaan, waarbij de laatste meer enthousiasme uitstraatde dan de eerste. Ook werd er kort even gesproken over aspect oriented programming, wat mij erg interessant in de oren klinkt en waar ik meer van wil weten.

offtopic:
Een heel groot ding dat mij is bijgebleven is dat de Amerikanen veel beter kunnen presenteren dan Nederlanders. De Nederlanders leken zelf niet te geloven in wat ze vertelden of waren niet in staat over te brengen dat het echt waard was om met het product te werken waarover ze vertelden. Ze ratelden maar door over de mogelijkheden zonder echt aan te stippen wat de voordelen waren en hoe leuke dingen je ermee kunt maken. De Amerikanen maakten er een show van, waarin geloof in hun product en enthousiasme meeslepend genoeg waren dat mijn interesse gewekt is om er eens goed naar te gaan kijken. Bizar hoe groot dat contrast was.

Misschien zijn Nederlanders soms te nuchter en sceptisch, en prijzen ze zichzelf te veel hiervoor door het 'realistisch' te noemen: "Don't believe the hype" .... met als gevolg dat je ook nauwelijks enthousiast wordt en lol hebt in wat je doet en ontdekt.

Welke sessies hebben jullie gezien en wat vonden jullie ervan?

• tijn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-03 21:36
Wegens OV perikelen moesten we de keynote missen, dus daarover kan ik helaas niks melden.

ASP.NET 2.0 personalisatie:

Dit vond ik een gemiste kans: de materie is echt leuk, maar de presentatie vond ik niet best. Vooral de haperende demo's en de wijze waarop de presentator daarmee omging deden erg afbreuk aan het geheel. Ja goed, het is beta spul, maar kom op, je staat in de grootste zaal op Nederlands grootste MS evenement en het minste dat je dan kunt doen is je zaakjes op orde hebben.

Indigo:

In een razend tempo werd uit de doeken gedaan wat we ongeveer kunnen gaan verwachten. Het was wel zaak om er goed bij te blijven wat net na de lunch inderdaad wel lastig was :).
Persoonlijk ben ik echter wel behoorlijk enthousiast over het concept, vooral vanwege de scheiding tussen de logica (contract etc.) en de infrastructurele zaken. Als je een gedistrubueerde applicatie hebt die via TCP channels de data binair heen en weer gooit en je wilt gedeeltes publiekelijk via een webservice beschikbaar stellen hoef je alleen maar iets aan de configuratie te doen en klaar. Mooi spul!

BizTalk:

Misschien een extra uitgestelde after-lunch dip maar het kon me absoluut niet boeien. Jammer.

Test Driven Development:

Erg goed verhaal waarbij de nadruk vooral lag op wat TDD nu eigenlijk inhoudt en waarbij de MS tools op een tweede plan kwamen. Toch zaten er nog wel leuke VS.NET 2005 geintjes door de presentatie heen wat het allemaal extra leuk maakte.

Algemeen:

1 ding viel heeeeel erg op: de hele dag geen regel VB.NET gezien. Het zal vast niet bewust gedaan zijn, maar het is wel weer koren op de molen van de mensen die beweren dat VB.NET niet gelijkwaardig is aan C#.

Cuyahoga .NET website framework

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Ook ik ben op de DevDays geweest en mijn overall opinion: slecht. Vorig jaar (oktober of november) ben ik in Veldhoven naar de MSDN TechNet briefings geweest, en die sessions waren vele malen interessanter dan wat ik gisteren te zien heb gekregen. Positief punt voor de keynote en de eerste sessie die ik heb bekeken, daarna leek het alleen maar minder te worden...

Keynote
De volledige ongeveer anderhalf uur heb ik geboeid naar Prashant zitten luisteren. De man wist te boeien door een goede mix van humor, feiten en voorbeelden. Enorm prettige presentatie om de dag mee te beginnen, dat beloofde veel goeds!

Visual Studio Tools for Office 2005
Ondanks wat de naam doet vermoeden ging deze sessie over Visual Studio (2005) tools voor Office (2003). Lex Oskam wist de zaal te enthousiasmeren voor de mogelijkheden die deze uitbreidingstool biedt, waardoor een Word of Excel sheet een rich client wordt, met een volledige user interface.
Goede spreker, goede stof, goede sessie

Software factories
Edwin Jonsma van Avanade wilde volgens mij heel graag heel veel vertellen, en daar ging het mis. Zijn verhaal was onsamenhangend met af en toe pijnlijke stiltes, waardoor het leek alsof hij nu ook zelf de draad van zijn verhaal kwijt was. Software factories is een redelijk zwaar onderwerp, wat je moet proberen concreet te maken. Deze sessie bleef veel te abstract voor mijn gevoel.

BizTalk in action
Sijmen Koffeman en Martin Rienstra waren niet voor niets met zijn tweeën: De een was duidelijk daar voor het presentatiegedeelte, waar de ander de techneut was die wist hoe alles werkte. Alhoewel het verhalende gedeelte nog redelijk goed was, waren de demo's niet uitdagend genoeg voor het publiek. Wanneer je een bestaande oplossing opent, bij een klein onderdeel zegt "Zo hebben we het gedaan en kijk: het werkt!" en vervolgens naar de volgende demo gaat, blijft het niet lang genoeg interessant. Erg jammer, omdat BizTalk zoveel mogelijkheden biedt...

ASP.NET Web Services 2.0
Alex Thissen van Twice wist in het begin van de sessie het publiek goed te boeien en sprak vlot en interessant over webservices voor het .Net 2.0 framework. Gaandeweg de sessie werd zijn verhaal echter opgehouden door te specifieke voorbeelden waardoor hij mensen 'kwijtraakte': aan het eind van zo'n lange dag was de materie die hij behandelde te intens om goed gehoor te vinden bij het publiek.

Algemeen:
de hele dag geen regel VB.NET gezien
Dan ligt dat puur aan de sessies die je gezien hebt: ik ben bij vier sessies geweest en in twee daarvan gebruikte de spreker VB.Net. Bij de Office Tools is dat begrijpelijk: daarmee haal je de VBA'ers makkelijker over. Bij Software Factories werd getoond dat je de code kunt laten genereren in zowel C# als in VB.Net.

Verder wil ik graag even kwijt dat ik de presentatiewijze in de grote zaal erg raar vond: te pas en te onpas ging het beeld van de spreker schuiven en kwam er een uitvergroot gedeelte van de presentatie in beeld, waarvan je nou eigenlijk niet wist waarom. Een enkele keer werd de informatie gevonden waarmee de spreker op dat moment ook bezig was, maar grotendeels leidde het mij meer af dan dat het toevoegde aan de duidelijkheid van het geheel.

My personal website

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 23:16:
Ik vond de key note een mooi verhaal waar ik, ondanks een gezonde dozis scepsis, wel enthousiast van werd. Het ging over een nieuwe versie van Visual Studio, nl Visual Studio Team System. Hierin zitten ontzettend veel nieuwe mogelijkheden om gestructureerd en kwalitatief hoogwaardig software te ontwikkelen vanuit de Visual Studio omgeving zelf.
Let wel, team system is gericht op grote teams. Een 2-mans projectje is veel te klein voor dit systeem, je hebt nl. nogal wat resources nodig.
Het product zal, als ik het mij goed herinner, ergens in de zomer gereleased worden.
Beta2 werd verwacht eind maart, echter een loslippige MS employee zei eind februari dat ze hoopten dat een beta2 klaar was 'binnen enkele maanden'. Met 4 maanden per fase (beta2, RC) zit je op een RTM datum van rond november, en dus 1 a 2 maanden erna pas beschikbaar voor developers. Het zou mij ook niet verbazen als VSTS pas na VS.NET 2005 wordt gereleased, ookal omdat het zo groot is en zich richt op een andere groep dan de grote massa.
Voor zover ik heb begrepen is Indigo een platform die service georienteerd programmeren ondersteunt op een sterk modulaire, configurabele manier, waardoor je de logica van je software volledig kan scheiden van allerlei details over de communicatiewijze van gedistribueerde software-onderdelen.
Indigo is in feite de vervanger voor het complete spectrum aan distibuted application protocols dat nu beschikbaar is, zodat je maar 1 layer hebt waarmee je te maken hebt, en niet met verschillende voor remoting, dcom, webservices etc.
Het zal binnenkort als beta beschikbaar zijn en samen met Longhorn in 2006 gereleased worden.
Indigo wordt al eerder opgeleverd is de bedoeling en komt uit voor XP en longhorn.
De laatste presentatie was over Enterprise Library, een set van software units (ze gebruikten een vaste term hiervoor maar die ben ik even kwijt)
"Building blocks" ;)
Ook werd er kort even gesproken over aspect oriented programming, wat mij erg interessant in de oren klinkt en waar ik meer van wil weten.
Nou AOP zit niet in die library hoor :). AOP is IMHO een manier van software bouwen dat erg belangrijk gaat worden in de toekomst. Voor .NET is het echter nog niet zo gangbaar. Er zijn wel wat AOP libraries maar het is nog allemaal erg beta/onderzoek stadium. Voor java is er wel veel meer beschikbaar, dus wie weet of dat in de toekomst naar .NET geport wordt.
offtopic:
Een heel groot ding dat mij is bijgebleven is dat de Amerikanen veel beter kunnen presenteren dan Nederlanders. De Nederlanders leken zelf niet te geloven in wat ze vertelden of waren niet in staat over te brengen dat het echt waard was om met het product te werken waarover ze vertelden. Ze ratelden maar door over de mogelijkheden zonder echt aan te stippen wat de voordelen waren en hoe leuke dingen je ermee kunt maken. De Amerikanen maakten er een show van, waarin geloof in hun product en enthousiasme meeslepend genoeg waren dat mijn interesse gewekt is om er eens goed naar te gaan kijken. Bizar hoe groot dat contrast was.
Misschien zijn Nederlanders soms te nuchter en sceptisch, en prijzen ze zichzelf te veel hiervoor door het 'realistisch' te noemen: "Don't believe the hype" .... met als gevolg dat je ook nauwelijks enthousiast wordt en lol hebt in wat je doet en ontdekt.
Vergeet 1 ding niet: die amerikanen die op een NL devdays staan, zijn professional demo-ers. Het is hun vak, ze doen niets anders. Als je goed kijkt op video's van presentaties zie je vaak dezelfde hoofden terugkomen. Als je wel eens een presentatie van een MS software engineer gezien hebt dan weet je wel beter :D.

Bij microsoft marketing division heerst nog altijd de filosofie dat je eerst het product bedenkt, dan tot op het bot op-hyped, en dan gaat bouwen. Ze zijn er nog altijd bang dat wanneer je niet enthousiast genoeg doet, het kennelijk niet aanslaat. Volledig misplaatst natuurlijk, developers zijn mensen die praktisch naar dingen kijken (de meesten althans) en na de mooie plaatjes toch wel willen weten hoe het werkelijk werkt en of het werkelijk wel beter is. De developers die dat (nog) niet doen, leren dat nog wel.
Welke sessies hebben jullie gezien en wat vonden jullie ervan?
Ik had wel een kaartje gekregen maar kon helaas niet ivm death-march voor een nieuwe release :(, ach ja, deadlines...
tijn schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 00:04:
1 ding viel heeeeel erg op: de hele dag geen regel VB.NET gezien. Het zal vast niet bewust gedaan zijn, maar het is wel weer koren op de molen van de mensen die beweren dat VB.NET niet gelijkwaardig is aan C#.
Bij Microsoft weten ze inmiddels ook dat 79% van de VB6 ontwikkelaars nog altijd niet is gemigreerd naar VB.NET en dat uitgevers van computerboeken geen nieuwe VB.NET boeken meer willen uitgeven want ze verkopen niet. De VB gemeenschap is echt over de rooie en steeds meer mensen voelen zich in de steek gelaten want VB.NET is niet de upgrade die ze wilden. Dit is ook met Foxpro gebeurt in het verleden wat toen weer is opgestart (en nu op versie 9 zit alweer). Het zou me niet verbazen als er een VB7 komt, maar je weet nooit.
OZ-Gump schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 08:59:
Ook ik ben op de DevDays geweest en mijn overall opinion: slecht. Vorig jaar (oktober of november) ben ik in Veldhoven naar de MSDN TechNet briefings geweest, en die sessions waren vele malen interessanter dan wat ik gisteren te zien heb gekregen. Positief punt voor de keynote en de eerste sessie die ik heb bekeken, daarna leek het alleen maar minder te worden...
Ja het is marketing, waar je nog geld voor betaalt ook. ;). Was Alex' sessie ook slecht dan? Alex kan anders wel goed een presentatie neerzetten...

Ik snap de filosofie van zo'n dag nooit. Je bent een gehele dag kwijt, het kost je een paar honderd euro, je krijgt alleen maar marketingpoop over je heen omtrent spul wat niet voor november 2005 beschikbaar is en na die dag onthoud je de mooie plaatjes, de gladde praatjes en wat je mistte, en dat voor een paar weken en dan is het over. Je leert niets, ja wat ooit komt.

[ Voor 20% gewijzigd door EfBe op 04-03-2005 09:46 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik hoop dat die devdays beter zijn dan die reclame folder die ik in keer in de zoveel tijd krijg, want ik moet dan toch wel vaak schuddebuiken van het lachen ;)

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Was Alex' sessie ook slecht dan? Alex kan anders wel goed een presentatie neerzetten...
Zie ook mijn opmerking over die sessie: het begon erg goed en hij was inderdaad een goed spreker. Tot ongeveer driekwart van de sessie was het ook erg interessant. Toen bleef hij echter te lang bij een bepaald (niet al te interessant) onderdeel hangen. Vervolgens ging hij, te snel, enorm diep in op de nieuwe IXmlSerializer interface waardoor je serialisatie zelf beter in de hand kunt houden.

En aan het eind van de dag was dat net teveel van het goede... Mijn opmerking 'Daarna leek het alleen maar minder te worden...' moet dus, wat betreft Alex, misschien met een emmertje zout genomen worden ;)

My personal website

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:09

Peetman

Tjah....

Ik ben eerst naar "Getting Personal with ASP.Net 2.0" geweest. Rommelige presentatie, waar een hoop misging. Het hele themes en skins verhaal werd ik een beetje angstig van. Ga nog maar proberen te vinden waar die kleur groen op die ene knop vandaan komt, omdat de klant het anders wil.

Daarna naar de sessie over MSF en Team System geweest. Die man was een geboren spreker. Zeer goed verhaal met een gezonde dosis humor.

Toen de Biztalk sessie. Had ik niet heen moeten gaan, ik had te weinig achtergrond over Biztalk en de presentatie was niet best. Als dan ook nog het geluid van dramatische kwaliteit is en de zaal vrij benauwd was, val ik helemaal in slaap.

De laatste sessie was voor mij over Webservices in 2.0, goed verhaal met duidelijke demo's.
Al met al vond ik het zeker de moeite. (Helemaal omdat het maar 10 minuten lopen was naar het NCC)

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:48
Ook geweest, over het algemeen interessant al waren sommige presentaties beter als andere.

Keynote: Zeer interresant

Getting Personal met ASP.NET 2.0: Zeer rommelig en word persoonlijk een beetje ziek van de personalisatie hype.

Indigo: Interessante presentatie, alleen is indigo volgens de spreker niet eerder te verwachten dan Longhorn. Wel komt het op dat moment ook beschikbaar voor WinXP SP2 en Windows Server 2003

Code Analyses met VS 2005: Zeer interessant, fijn om te zien dat allerlei tools nou standaard aanwezig zijn in plaats van externe.

SQL Server 2005 .NET CLR Development: Zeer interessante presentatie, met een geweldige belgische spreker. Veel demo's waardoor het geheel zeer duidelijk was.

Overal een interessante dag.

Verwijderd

Ik heb 3 zakken popcorn, usb key, petje, keychain, oracle 10g trail cd's en een sleutelhanger gescoord...

Verder vond ik keuze applicatie integratie strategy erg verhelderend met goede tips.
Software factories vond ik wel goed te volgen, het is pittige stof maar wel logische vervolg stap na OO-programmeren mijn inziens.
EntLib presenatie was ook interessant, zeker weer even kijken hoe toepasbaar het is bij mijn werkzaamheden.

Laatste sessie heb ik niet gevolgd omdat er voor mij geen interessante tussen zat.

Ik ben ook naar de preconference gegaan. Hier werd uitgebreid ingegaan op VSTS. Ook een mooi vervolg op vs.net 2003.

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
Ook ik was er weer bij gisteren.
Mijn indrukken waren over het algemeen erg wisselvallig met betrekking tot de verschillende sessies. Een collega van me heeft dit jaar de tech-sessies bijgewoond van asp.net e.d, dus ik heb me wat meer gericht op wat andere sessies:

Intro + Keynote
In verhouding tot vorig jaar was de opening dit jaar redelijk tam (geen spectaculaire show), maar dat vond ik geen afbreuk doen aan de kwaliteit, ik heb liever dat men extra aandacht besteed aan de inhoud van de keynote dan dat er een mooie show van een half uur wordt opgevoerd waar je als ontwikkelaar redelijk weinig aan hebt.
Prashant had een erg mooi verhaal. Hij ging er erg snel doorheen, maar wist wel erg veel te vertellen in redelijk korte tijd zonder dat je de draad kwijt raakte.

Visual Studio 2005 Team Systems Software Project Management
In mijn ogen inhoudelijk een niet al te denderende sessie. Ik had gehoopt wat te zien te krijgen over hoe je in het dagelijks leven als Project Manager (en developer) Team System nou daadwerkelijk gaat gebruiken om zo de communicatie tussen het ontwikkelteam en projectmanagement (en dus ontwikkelwerk en planning) te verbeteren. Helaas werd het een sessie waar meer aandacht werd besteed aan het aanpassen van één enkel onderdeel van team-systems, namelijk de workitems.
Jammer, want het is een compleet nieuw systeem waarvan het merendeel (ik in ieder geval zeker) nog maar half weet wat je er ongeveer bij voor moet stellen en wat voor nieuwe mogelijkheden het biedt. Wellicht dat er tijdens de pre-conference training meer aandacht aan is besteed, dat weet ik niet, maar deze sessie had volgend jaar (wanneer de software hopelijk daadwerkelijk beschikbaar is) wellicht meer nut gehad.
Over de spreker (Robert van der Kleij) echter geen kwaad woord. De man had op zich een goed voorbereid verhaal en zeer zeker een diepgaande kennis van zaken wat wel bleek tijdens de vragenronde.

Software Factories
Wat hierboven ook al werd gemeld ben ik het wel mee eens. Het is op zich een prachtig onderwerp en Edwin bulkte zelf ook van enthousiasme. Hij kreeg het alleen niet echt overgedragen op het publiek. Ik vond het jammer dat vergelijking met het restaurant wat hij maakte ook niet echt duidelijk over kwam. Op zich kreeg hij uiteindelijk het verhaal wel verteld en zal het voor een aantal mensen wel (een beetje) helder geworden zijn wat hij bedoelde, maar het bleef over het algemeen vrij wazig.

Visual Studio 2005: Enterprise Class Source Control and Work Item Tracking
Ook dit verhaal ging weer over Team System. De spreker (Jeroen Pluimers) wist me erg te boeien met zijn verhaal. Hij had een goede interactie met het publiek waardoor het verhaal ook aantrekkelijk bleef. In het eerste deel van zijn verhaal vertelde hij bijna exact hetzelfde als waar de hele sessie van 'Team Systems Software Project Management' over ging. Hij liet echter de demo's achterwege en focuste zich meer op het concept, wat naar mijn idee meer toevoegde dan het verhaal van Robert. Vooral zijn verhaal over de nieuwe generatie version-control vond ik erg interessant. Het hele shelving, brancing en workspace-verhaal in Team Foundation biedt wat mij betreft zeer veel toegevoegde waarde. Het is dan ook te hopen dan Microsoft de gigantische schaal waarop Team Foundation nu aleen is toe te passen wat beperkt zodat het ook voor kleinere bedrijven bruikbaar wordt. Het is wat mij betreft niet echt een feature specifiek voor grote teams, maar voor bedrijven in het algemeen die hun zaken gewoon netjes willen organiseren (hierbij denk ik bijvoorbeeld aan het bedrijf waar ik zelf werk (Aspacts) waar we met een groep van 3 vaste ontwikkelaars en 2 afstudeerders, nu zelf ook al proberen om deze zaken op een nette manier te regelen met bijvoorbeeld issue-tracking en releases). Op een vraag uit het publiek wist Jeroen te vertellen dat er wellicht nog wel een light-versie van Team System aan zit te komen, laten we daar maar op hopen dus.

SQL Server 2005: CLR Development
Deze laatste sessie van de dag was wat mij betreft de meest positieve van de sessies die ik heb bijgewoond. Hans Verbeeck ('een Belg in een Oranje T-shirt' :P ) had een zeer boeiend verhaal over de manier waarop .NET is te gebruiken binnen SQL-Server. Hij ging in op de basics van dit verhaal en welke denkwijze je moet hanteren bij het bouwen van .NET-code voor SQL. Verder liet hij concreet zien hoe je stored procedures, user defined functions, etc kunt gebruiken in SQL2005 en waar je op moet letten bij het implementeren van dit soort zaken. Hij had veel demo's waarbij hij helaas wel zelf probeerde de code in te tikken tijdens de presentatie. Ik vind dit altijd jammer omdat het weinig toevoegt, erg lang duurt en de sessies relatief kort zijn. Dit bleek ook hier weer omdat hij een gedeelte van zijn verhaal helaas niet af kon maken.

Dev-Days 2005 in het algemeen
Als ik de dag moet samenvatten vallen mij een paar zaken op. Ten eerste vind ik het Team System erg interessant en zeker een welkome aanvulling op Visual Studio. Helaas is een en ander nog in een Alpha-stadium waardoor er nog niet echt veel zichtbaar is. Dit bleek ook in de sessies over Team System waarin over het algemeen hetzelfde werd verteld. Wellicht hadden ze dit jaar nog iets meer moeten richten op het idee en de mogelijkheden van het systeem en verder in moeten gaan op de nieuwe features binnen Visual Studio en .NET 2.0 dan heel diep in proberen te gaan op een stuk technologie wat nog pas net in de kinderschoenen staat.
Ik vond het technische niveau van de sprekers erg hoog, al vormde dit in een enkel geval ook weer een bottleneck tijdens de presentatie zelf (bijv. Software Factories).
Met wat hierboven ook al werd genoemd met betrekking tot de presentatie-middelen in de grote zaal ben ik het geheel eens. De opdeling van het scherm in drie delen voegde niks toe. Ze hadden beter twee grote screens kunnen maken dan 1 brede verdeeld in drie blokken met wat fancy effecten.
Verder vond ik dat Calanza zijn werk goed had gedaan. De hele dag werd goed gedirigeerd door de medewerk(st)ers waardoor de sessies goed op het tijdschema bleven en de lunch e.d. ook goed was.

Ik hoop er zeker weer bij te kunnen zijn volgend jaar :)

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 13:13
Leuk om te lezen wat de mensen er hier van vinden. Ik werk voor een van de hoofdsponsoren. Stond die dag ook op de stand.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 23:44

alienfruit

the alien you never expected

What the fock, doet Jeroen nou weer op DevDays :+ Eens vragen volgened week <g>

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 21:07

pling

Lekker Kepjoeteren

Heel goed verwoord wat precies mijn indruk was van de DevDays ! Ben het ook helemaal eens met je off-topic verhaaltje.

Ik kan het niet laten even wat over de presentator van ASP.NET 2.0 personalisatie te zeggen. Op Tech-Ed 2004 stond deze meneer ook al zo te klooien en had ie zijn spulletjes niet voor elkaar (hij maakte zijn presentatie toen helemaal niet af). Kan microsoft beter mee stoppen dan lijkt me.

Wat mij zelf stoorde bij al het moois dat ik heb gezien is de volgende optelsom (het betere gossip werk): Team system is gebaseerd op Sql 2005 en Sql 2005 beta 3 komt pas in de herfst. Visual studio 2005 komt dan ook pas eind dit jaar of zelfs begin volgend jaar.

Verwijderd

alienfruit schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 17:58:
What the fock, doet Jeroen nou weer op DevDays :+ Eens vragen volgened week <g>
Centjes verdienen? :Y)
Volgende week? O ja, 9 maart Borland Delphi 2005 seminar in Hoofddorp. 's Zien of ik je eruit kan pikken, en anders vraag ik Jeroen wel... :)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 23:44

alienfruit

the alien you never expected

Hehe, ik ben degene die er erg schoolziekerig uitziet ;)
Pagina: 1