Toon posts:

[TV-OUT] slecht beeld op tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb een ati radeon 9800 pro 128mb met dual head uitgang en een tv-out.

Als ik de tv-out op de tv aansluit krijg ik beeld op tv. Met mijn driversoftware kan ik de beeldinstellingen aanpassen maar ik vind het niet scherp genoeg. Tekst kan ik zowat niet eens lezen. Ik neem aan dat dit anders kan. Iemand een tip of een idee om dit te realiseren? Of misschien een proggie ervoor ofzo?

Bedankt.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:58

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zoek maar eens, ik weet zeker dat er genoeg topics over zijn.

klik
De grote tv-out FAQ
Er is zelfs een speciale FAQ voor.

[ Voor 98% gewijzigd door DrivinUCrazy op 03-03-2005 21:04 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
hoe heb je je tv verbonden met je R9800Pro?
Verder is het beeld volgens mij ook niet zó scherp te krijgen dat je normale text kan lezen, een reso van een TV is nou eenmaal een stuk lager als een normale monitor...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
De tekst is inderdaad nooit scherp te lezen op een beeldbuis-TV, mede omdat de beeldbuis van een TV en een monitor heel anders is.
Verder is inderdaad zoals gezegd de resolutie van de TV veel te laag om een fatsoenlijke desktop weer te geven.

Het beste kan je kijken of films mooi afspelen en verder niet op je desktop te letten. :)

Op een plasma/TFT tv is het uiteraard een ander verhaal.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Precies, een tv is niet gebouwd om text Goed te weergeven, Ik heb hier zelf een 81cm Brede sony staan die via 4aderige Svideo wordt aangestuurd -> 9600xt , maar na vele instellingen kan ik het niet meer scherper krijgen dan dat het al is.

Het beste is gewoon om films op zo'n beeld te bekijken of een presentatie, maar text kan niet.

Verwijderd

768x576 interlaced via composiet video is natuurlijk niet te vergelijken met RGBHV 1024x768 non-interlaced op velerlei fronten. Een TV heeft een veel hogere dotpitch en een veel lagere bandbreedte (<= 5MHz voor PAL / 25 MHz [VGA] tot 225 MHz [QVGA]) ;)

Over TV resolutie: http://www.htexplained.com/abridged/Chap%202.htm

Vergelijking tussen TV en monitor: http://www.xbitlabs.com/i...-siluro-t400-64/tv-pc.jpg

Als je doel is om tekst zo goed mogelijk te kunnen lezen op de TV:
  • zet je flikkerfilter aan
  • zet sharpness omhoog
  • Zet je lettertype in Windows groter (>= 10 pts)
  • Gebruik een lettertype met meer spacing (Verdana bijv. ipv Arial)
  • Zet je desktop/tvout resolutie lager / Gebruik een native PAL resolutie
  • gebruik een zo goed mogelijke aansluiting met je TV, van best naar slechter:
  • /me gebruik noninterlaced/progressive voor bovenstaande aansluitingen als het ondersteund wordt door je TV/weergaveapparaat
En bedenk je ten allen tijden dat een TV een gratis FSAA is die je niet kunt uitschakelen :+

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 06:42 ]

Pagina: 1