Toon posts:

AMI BIOS, waar kan ik AC'97 enablen?

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Help! |:(
als ik mijn sound installeer start deze niet op (code10), ik moet m in de bios enablen en dat is simpel...... Slechts één probleem...ik vind nergens in de bios deze optie.
Ik heb laatste nwe versie van ami, en inmiddels alles qua audiodrivers geprobeerd.

(Dit probleem is ontstaan nadat mijn mobo kapot was gegaan, er is een nieuwe ingezet en het geluid werkte dus niet...ik heb toen winxp opnieuw geïnstalleerd maar het probleem blijft.)

Beetje moedeloos ben ik 8)7...dus HELP!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor merk+type moederbord heb je?

Voordat je de gedownloade en meest actuele drivers van jouw moederbordfabrikant gaat installeren, de-installeer alle andere oudere drivers eerst.

Doe eens een bios reset voordat je begint. Als het dan nog niet werkt lijkt het mij (weer) een defect moederbord. Een goedkoop geluidskaartje kan dan een oplossing bieden.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Na een CMOS reset springen de meeste BIOS'en (zover ik weet allemaal, maar er zal wel weer een uitzondering zijn :+) op Onboard audio: Enabled en/of auto.

Ik ga dus mee met Prutz0r ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem vooral de handleiding van je moederbord door en dan in het bijzonder de hoofdstuk(ken) die de BIOS settings beschrijven :) Neem de beschrijvingen door totdat je de "this setting wil enable the AC97 chip" tekst tegenkomt of iig iets in deze richting ;)

Daarom is het ook zo belangrijk om de specs van je PC te posten in de topicstart. Dan kan eventueel iemand met teveel tijd voor jou in de online specs/handleiding van het mobo gaan kijken.

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 04-03-2005 08:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
dank voor het meedenken, maar....ik heb alles al gedaan wat ik kan doen. In de bios staat gewoonweg geen "enable sound" of wat dan ook.(ook al contact gehad met ami) Ik heb de bios gereset, hielp niet, volgens mobo-fabrikant (uniwill?) moet ik dit via de bios doen. De leverancier van mijn laptop verwijst mij ook naar de bios. |:( Ik kom steeds weer terug bij af.

Kan ik dit ook in de registry oid regelen?? Of is er een handig tooltje waarmee ik de bios kan editten, tweakbios is het iig niet voor mij.

Ik word hier echt debiel van inmiddels. B)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 11:59:
dank voor het meedenken, maar....ik heb alles al gedaan wat ik kan doen. In de bios staat gewoonweg geen "enable sound" of wat dan ook.(ook al contact gehad met ami) Ik heb de bios gereset, hielp niet, volgens mobo-fabrikant (uniwill?) moet ik dit via de bios doen. De leverancier van mijn laptop verwijst mij ook naar de bios. |:( Ik kom steeds weer terug bij af.

Kan ik dit ook in de registry oid regelen?? Of is er een handig tooltje waarmee ik de bios kan editten, tweakbios is het iig niet voor mij.

Ik word hier echt debiel van inmiddels. B)
Volgens mij kan het niet met een registry tool.
Dit moet je echt aanpassen in je bios :)

Wat is de naam van je bios :? ami dus :)
en normaliter staat het bij onboard audio : on/off
dat staat ook vaak bij onboad video : on/off

edit:
How do I disable the onboard audio?

Go into the BIOS setup and go into Integrated Peripherals and set the AC'97 Audio option to disabled.
http://www.premiopc.com/discontinued/support/faq/845d.html
daar kan je het dus blijkbaar aan en uitzetten :)

[ Voor 18% gewijzigd door Outerspace op 15-03-2005 12:04 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
:/ Gedaan, en.....staat er niet :(....

dank voor je adviez datwel :)

*depressief*

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Post anders om te beginnen eens wat voor moederbord je hebt, dan kunnen we meekijken/denken...

Oslik blyat! Oslik!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 21:07
ik zie dat het een laptop is.

dat een soundcard niet wil opstarten (error in windows) wil nog niet vaak zeggen dat deze functie niet geenabled is in de BIOS.
(al weet ik niet wat error 10 betekend)

wat ik zelf denk is (aangezien windows wel de soundcard detecteerd, maar niet op wil starten)
is dat je ergens een confict heb met een andere hardware of niet de juiste drivers ervoor heb geinstalleerd.

probeer eens met andere drivers dan die op de cd of lagere versie nummers van de drivers.
/edit. lees net dat je dat gedaan hebt.

maar nog een vraag.
detecteerd windows wel dat je een onbekend hardware hebt?
of probeer je gewoon die soundcard geforceerd te installeren en je dan pas die error krijgt?

[ Voor 19% gewijzigd door SonyEricsson op 15-03-2005 16:53 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
SonyEricsson schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 16:51:
maar nog een vraag.
detecteerd windows wel dat je een onbekend hardware hebt?
of probeer je gewoon die soundcard geforceerd te installeren en je dan pas die error krijgt?
Goede vraag, ik vermoed namelijk het laatste. WinXP zal namelijk alleen het apparaat in de device manager weergeven als het óf aanwezig is (als het niet werkt, krijg je het bekende gelazer met uitroeptekens en errors), óf als je de driver geforceerd installeert maar het apparaat door Windows niet gedetecteerd wordt. Als de geluidskaart in het BIOS gewoon uit zou staan, dan zou Windows hem ook niet weergeven in het apparaatbeheer. Kortom, ik denk dat je niet in je BIOS naar dit probleem moet gaan zoeken :) Je zou eens kunnen kijken of bv. Knoppix je geluidskaart wel detecteert.

Heb je overigens al geprobeerd om de driver helemaal uit de device manager te verwijderen (bij voorkeur ook de bijbehorende .inf file handmatig deleten) en dan opnieuw op te starten? Windows hoort dan de geluidskaart, indien die aanwezig is en aanstaat, te detecteren en op zoek te gaan naar een driver. Als je netjes eerst de .inf hebt weggegooid, krijg je ook de kans om zelf aan te geven waar Windows op zoek moet gaan naar een driver, zodat je zeker weet dat de juiste driver kan worden gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
|:(
Ja al tig keer geprobeerd, volgens de dealer ligt het niet aan de hardware...maar ja..waaraan dan wel...kreng blijft het niet doen!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:27:
|:(
Ja al tig keer geprobeerd, volgens de dealer ligt het niet aan de hardware...maar ja..waaraan dan wel...kreng blijft het niet doen!
8 maanden geleden waren we al duidelijk dat we je niet kunnen helpen als je niet post wat voor laptop/moederbord je hebt. Daar is nu niets aan veranderd. Als jij ons niet helpt jou te helpen, kunnen wij jou ook gewoon niet helpen. Punt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.