Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CCFL Lamp

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een CCFL lamp niet gebruiken voor in mijn computer,
maar gewoon als lamp in bijv. mijn kamer. 8)
Heeft iemand een idee hoe ik dat kan doen.
Ik weet dat ze 12 volt zijn.
http://www.azerty.nl/files/2309.jpg Dit is die lamp.
Ik wil hem zelf bij azerty halen. :P
Ik zat zelf te denken om gewoon een voeding te plaatsen.
Maar hoe krijg ik die voeding aan de praat zonder Moederboard? :/
_/-\o_

Verwijderd

Je kan ook gewoon transformator pakken en hem daarop hangen ...?

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58
Ik heb ook zulke plannen...
vertel me meer over de transformator (kan de inverter van de ccfls daar aanhangen)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ook wel kunnen. maar wie weet hoeveel A z'n ding kan hebben?

Verwijderd

Topicstarter
ixl85 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:17:
Ik heb ook zulke plannen...
vertel me meer over de transformator (kan de inverter van de ccfls daar aanhangen)
Ik weet wel dat je een transformator v. 12 volt moet hebben. Maar meer weet ik dr verder niet over

Verwijderd

Staat er altijd op, zoek even op hoeveel je buisjes trekken, en snuffel dan eens rond voor een transformator. Die hebben meestal ook specs op zich gedrukt ^_^ Je zou ook een lange draad vanuit je PC molex kunnen doen, als die altijd aanstaat...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:17:
Dat zou ook wel kunnen. maar wie weet hoeveel A z'n ding kan hebben?
A = ampere :9

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:19:
Staat er altijd op, zoek even op hoeveel je buisjes trekken, en snuffel dan eens rond voor een transformator. Die hebben meestal ook specs op zich gedrukt ^_^ Je zou ook een lange draad vanuit je PC molex kunnen doen, als die altijd aanstaat...
dat gaat erg moeilijk als mijn pc boven op zolder staat en mijn kamer 1 verdieping lager is:P

• Notes57
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 23:12
Je moet er gewoon een transformator aan maken van 12 volt. De amperes maakt niet uit.

Verwijderd

Luc_H schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:21:
Je moet er gewoon een transformator aan maken van 12 volt. De amperes maakt niet uit.
Eh, jawel, als die lamp meer amp trekt dan die transformator kan leveren vind-ie dat niet leuk...

Verwijderd

Topicstarter
Luc_H schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:21:
eej luc weet jij niet of je dat bij www.azerty.nl kunt kopen.. of iets daarvoor.. dat je die gewoon kan aansluiten..??

• Notes57
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 23:12
Ze verkopen geen transformator bij azerty.nl Maar verder verkopen ze wel alle computer onderdelen tegen een hele scherpe prijs bij http://www.azerty.nl ;)

Verwijderd

Topicstarter
maar ik wil zelf eens proberen op een voeding omdat ik er hier thuis 2 nog heb liggen.. miss heeft iemand een idee hoe dat kan zonder moederboard.. en anders ga ik zelf wel aan het knutselen denk ik.. (8>

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

groen met zwart verbinden en je voeding doet het al....
kun je ook wel met zoekwerk vinden :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:26:
maar ik wil zelf eens proberen op een voeding omdat ik er hier thuis 2 nog heb liggen.. miss heeft iemand een idee hoe dat kan zonder moederboard.. en anders ga ik zelf wel aan het knutselen denk ik.. (8>
De groene draad van de ATX stekker verbinden met een zwarte draad van de ATX stekker (maakt niet uit welke). De voeding springt dan aan :)

edit:
Great minds think alike JBplap :+

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 03-03-2005 20:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
amour021 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:31:
[...]

De groene draad van de ATX stekker verbinden met een zwarte draad van de ATX stekker (maakt niet uit welke). De voeding springt dan aan :)

edit:
Great minds think alike JBplap :+
Op welke stekker op de voeding komt dan de ccfl lamp. want je hebt verschillende voedingen met aansluitingen.. wie wil dat even zeggen.. de kleuren van de stekker of hoe de stekker eruit ziet. want ik ben niet zo slim met de voeding :P

Verwijderd

De CCFL moet op de converter die je aan een molex hangt (2 zwarte, 1 gele en 1 rooie draad) De convertor trekt dan alleen uit de 12V (gele draad) stroom, die zet ie om naar een lomp hoog voltage (300V?) en die geeft ie dan aan de CCFL.

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
uit je voeding komen een paar bundels. je ccfl komt op een normale molex aansluiting, dat is een plastic stekkertje met 4 draadjes (rood geel zwart en zwart). de stekkertjes die je het meeste ziet als het goed is :P
en de voeding krijg je idd zonder mobo aan de praat, door van die grote (atx) stekker het groene en een willekeurig zwart draadje met elkaar te verbinden...

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De stekker die aan de CCFL lamp zit past maar op 1 van de stekkertjes van de voeding, als de CCFL voor een PC bedoeld was dan. Er zit 1 hele brede stekker aan met een heleboel gekleurde draden, die gaat normaliter op het moederbord. Er zitten meerdere stekkertjes aan met een rode, 2 zwarte en 1 gele draad, als daar je CCFL in past, is het de goede.

Het stekkertje heet een molex stekker en daar zit een zwarte, gele (en/of rode) draad aan. Zwart is de massa oftewel de min. Geel is +12 Volt en dus de plus. Rood is +5 Volt maar die heeft een CCFL als het goed is niet nodig.

Een Computervoeding kan je op eerdergenoemde manier wel aanzetten, maar bedenk wel dan zo'n voeding altijd een bepaalde belasting nodig heeft. Zet hem dus niet aan als er niks aan hangt.

Ik denk dat zo'n CCFL niet meer dan 500 mA trekt dus je kan ook een los stekker-voedingsadaptertje kopen van 500 mA of voor de zekerheid een iets zwaardere (800mA of 1000mA). Je moet dan wel even solderen of met een kroonsteentje aan de gang, maar het is wel een stuk stiller dan een computervoeding. Je doet dan de zwarte draad aan de min en de gele draad aan de plus van de voedingsadapter.
Probeer voor de veiligheid wel eerst te achterhalen hoeveel stroom jouw CCFL trekt, we willen geen brand door een overbelaste voedingsadapter.

/edit:
Te traag gereageerd... ;)

PS er zijn ook oplichtende molex stekkers:
Afbeeldingslocatie: http://www.pccasegear.com/images/mplugmb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 03-03-2005 20:59 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Wat is er mis met een simpele 12v adapter, die ccfl dingen trekken geen flikker aan stroom, en ze zijn compleet niet critisch over de spanning (op 10-14 volt werken ze prima)

Gewoon een goedkope 12v adapter ergens vandaan vissen, is ook stiller en netter weg te werken dan een normale voeding.

• mister_dog
  • Laatst online: 17-04 21:57
edit: lamazitte stond ar gepost

[ Voor 88% gewijzigd door mister_dog op 03-03-2005 22:18 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28
Wat dacht je van zo een transformator voor van die dimbare spots?

Redelijk goedkoop, vaak ook in 12Volt met gelijkspanning en anders kan je gewoon een gelijkricht brugje erin zetten.

Wil je het met een gewone adapter doen, meet dan even hoeveel I hij trekt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zit op de Sunbeam site te kijken, en ik zie daar staan:
4. Output voltage of inverter:680v
5. Current draw:5.0mA
Ik neem aan dat dit de waarden voor de ccfl zijn, dus zo'n 3,4W, stel dat het rendement van de inverter zo'n 50% is kom ik dus op zo'n 7W uit die de voeding moet leveren.

Nu jij weer ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:04
ik gebruik altijd gewoon de lader van mn Profoon thuistelefoon... :S Werkt best goed hoor..

Ik zag hé dies 12 volt, sluit m aan en he verrek hij doet t.. Werkte bij mij overigens met alles wat via een molex stroom krijgt :D:P

prutsert

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28
Resistor schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 22:43:
[...]
Ik neem aan dat dit de waarden voor de ccfl zijn, dus zo'n 3,4W, stel dat het rendement van de inverter zo'n 50% is kom ik dus op zo'n 7W uit die de voeding moet leveren.

Nu jij weer ;)
P = U * I
3,4 = 680 * 0.005
3,4 * 2 = 6,8 =+/- 7 Watt

P = U * I
3,4 = 12 * I = 3,4/12 = 0,28
0,28 * 2 = 0,57 A

Dan afronden naar boven dus ongeveer 600mA.

Dan zou je gewone adapter kunnen gebruiken..

Correct me if I'm wrong ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 10:12
Ze werken trouwens ook makkelijk op een batterij :Y) , maar ja kan weer onhandig zijn om ze elke week op te laden,

Ik zou gewoon oude voeding pakken, groene met een zwarte verbinden (ATX stekker) (14 en 15 zo uit het hoofd), en dan hoppa, laat de juice maar stromen :P

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:41
*killaz weet hoe raar mensen opkijken als ze neon buiten de pc zien*

ik heb 1 uv en een 10 cm blauw balkie onder me pc's geplakt, licht me bureau een beetje op
:Y)

K to the KillaZ

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 14:59
Wat dacht je van deze: ik heb dat al een tijdje werkend met een oude "LEGO" transformator van mijn vroegere speelgoed trein. Als je nog zo'n oud dingetje hebt liggen is dat misschien een idee?
Je verbaast je over wat je op zolder vaak allemaal nog vind!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
Je zou zelfs kunnen kijken of je dan de fan uit de voeding kunt halen. maybe wel haalbaar als je toch maar weinig van dat ding vergt. Of je koopt een mini-ITX voeding, volgens mij ook vaak passief gekoeld en lekker compact :)

Verwijderd

Hallo,

Ik wilde graag weten of ik ccfls gewoon met inverter kan aansluiten op een sigaretten aansteker voor in de auto?

Kan iemand mij hier uitleg over geven?

Groeten

Maze

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58
Wat ik heb gedaan:
ik ben naar de locale electroshop gegaan (daar hingen btw CCFLs aan een adapter in de etalage :+)
daar even wat info gevraagd, de kerel daar wist precies welke adapter ik nodig had...
kost maar 10 euro, dus ik ga hem binnenkort gewoon halen.

Verwijderd

Ja ok,

Maar ik heb al zon ding wat in de sigaretten aansteker kan, maar weet niet of ik die met de ccfls kan verbinden?

• cygnus_6
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09-2020
hoeveel volt komt eruit?
als er 12 volt uitkomt kan het, anders moet er een adapter tussenzitten.
zo te horen trekken die ccfl's niet echt veel stroom dus daar hoef je je waarschijnlijk geen zorgen over te maken

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ja uit sigaretteaansteker komt 12 volt, en je CCFL lust waarschijnlijk 12 volt.

1+1 = ? ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Resistor schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 22:43:
[...]

Nu jij weer ;)
8)7

Er staat gewoon letterlijk: "current draw: 5mA".
Dus pak een gelijkspanningsadapter van 12v en minimaal 5mA (dit kan iedere cheapo deluxo adapter wel leveren), en het is goed. Zorg wel dat je + en - goed aansluit, anders zegt ie *poef*.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
eeh ... eventjes lezen,

Die 5mA slaat op de secundaire kant van de trafo, Primair trekt ie 'iets' meer :)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Hou er wel rekening mee dat de inverter ertussen moet blijven hangen (die dingen hebben een start piek van 10000volt nodig voor zover ik weet).

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 14:34
Hier ben ik ook mee bezig.

Ik heb een oude pentium 1 voeding waarvan ik de 12 volt aftap en 10 ccfl's
Ik dacht stroomverliezen en dat te beperken door de inverters bij de voeding te houden en het hoge voltage via 230v tweeling snoer naar de ccfl's te voeren. (+-9meter)

Helaas bleek dat dit niet werkte, mijn vader zegt dat de inverter de "stroom" hoogverquent maakt waardoor er eigenlijk een soort kortsluiting optreed tussen de 2 aders in het tweeling snoer. Als ik een losse ccfl bij het tweelingsnoer hou dan ligt die zelfs een beetje op!

Ik ga het nu nog een keer proberen maar dan de 12v zo dicht mogelijk bij de ccfl's krijgen en vanuit daar met inverters naar de ccfl's. Hierbij split ik de aders van het tweelingsnoer zodat de stroom niet "overspringt".

De reden dat ik de inverters niet direct aan de ccfl's wil hebben is omdat ze soms niet uit het zicht te plaatsen zijn en een hoge irritant gezoem veroorzaken. Daarom was ik van plan een kastje te maken waaruit het geinverteerde signaal naar de ccfl's door mijn hele kamer gevoert word.
Ik werk trouwens gewoon met kroonsteentjes en losse draadjes (die ik wel gemerkt heb voor het doorknippen zodat ik nog wel weet wat aan wat gezeten heeft) Dus die molexjes kunnen er gewoon af.

Iemand anders die deze problemen heeft en/of een oplossing? :o _/-\o_

Onder je bed ziet het er trouwens ook strak uit daar ben ik nog mee bezig. (eigenlijk moet ik er nog aan beginnen ;) ) Dan kan je zeggen dat je neon onder je bed hebt. >:)

Nog ff wat anders:
Ik gebruik nu al ccfl's achter mijn 22"dual monitors en dat geeft een machtig effect. Hieronder een plaatje ervan. Het is minder mooi dan in het echt maar dat is altijd moeilijk om te fotograveren. Het plateu loopt recht een beetje schuin zodat een beetje het surround gevoel word gecreeerd.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.uittenbogert/mijnkamerthump.jpg
Er moet nog een hoop gebeuren maar het is een start, ik ga op deze manier mijn hele kamer sfeervol verlichten. In de toekomst denk ik eraan om met een ralais bord een interface met de computer te maken zodat ik hele licht programma's af kan spelen en lichten kan dimmen op commando of op gezette tijden. Op die manier kan ik 's ochtends lekker sfeervol wakker worden en gaan mijn lampen 's avonds vanzelf uit etc. Ook kan je doormiddel van mixen van verschillende kleuren een bepaalde "mood" creeëren.

Offtopic:
Ik denk er ook over om het monitor plateu uit te breiden en een triple monitor setup te maken. 2x22"+1x19" crt (op foto staat 15") en dan later naar 1x 24" widescreen in het midden en 2x 20" tft's een weerszeiden. Op die manier heb je de ultime surround ervaring en niet meer de onscherpte van crt's waar ik mij een beetje aan stoor.
Ik denk er ook over om een soord behuizing op dit plateu te maken er 3 surround grote speakers op kunnen liggen bovenop de 3 monitoren.

[ Voor 14% gewijzigd door Lennart_1337 op 05-04-2005 22:56 ]

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 14:16

BLN

ROFL!!!! echt prachtig hoe niet-practisch sommige mensen kunnen doen :P NOFI maar als je gewoon elk el cheapo muli adapter pakt uit de 5 euro bak bij blokker en n draadje doorknipt en m op 12 volt zet(is meestal max) dan kan je t gewoon aansluiten hoor...

If it ain't broken, don't fix it

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 14:34
Ja, maar er zijn ook mensen die gewoon iets betrouwbaars willen maken waarbij niet de kabels of stroombron doorfikt of brand veroorzaakt. Dit zijn dingen waarbij je gewoon rekening moet houden als je iets maakt waar stroom doorheen gaat. Dat het hierbij wel meevalt hebben ze nu uitgerekent maar voor het zelfde geld smelt die mooie "adapter" van je helemaal weg en vliegt de boel in de hens.

(ik let dus idd. altijd op de brandveiligheid en opdat ik mijn apparatuur niet opblaas!)

• fub
  • Laatst online: 20:43

fub

In mijn nieuwe huis zit er in de huiskamer zo'n convector-put, met een verwarming d'r in. Dat is een behoorlijk donker gat, en de huidige eigenaar heeft d'r een TL-balk in liggen. Goed idee, maar da's natuurlijk niet goed genoeg voor mij, dat snap je. :Y)
Ik zit er aan te denken om met een microcontroller en een zwik CCFLs iets te bouwen -- maar weet iemand of die inverters met PWM aan te sturen zijn? Of is het alleen vol aan en vol uit?

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-11 10:09

empy

Rijdt rondjes

hmm, ccfl dingen vinden dat volgens mij niet fijn, kan je dat niet beter met sterke leds doen? gewoon een printje maken met tig leds er op en dat in je convectorput stoppen?

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:38

Aapje

Opel-beun
Ben niet zo thuis in ccfls enzo maar denk als je een ccfl wilt dimmen dan zou je de hertz moeten verminderen, maar das een ingewikkelt process lijkt me :P

• fub
  • Laatst online: 20:43

fub

shrenghang schreef op donderdag 07 april 2005 @ 17:21:
hmm, ccfl dingen vinden dat volgens mij niet fijn
Ik had natuurlijk gewoon eerst moeten zoeken met google... Zoeken op 'ccfl pwm' geeft me twee pagina's van fabrikanten van CCFL backlights voor LCD-panels maken, en beiden gebruiken ze PWM... Dat doet mij vermoeden dat het nog best wel eens zou kunnen gaan werken... :)
kan je dat niet beter met sterke leds doen?
Zou kunnen. If everything else fails, dan kan ik inderdaad nog terugvallen op LEDs.
Pagina: 1