System 1: Q6600 Asus P5N-E Geforce 8800 GTS 4 GB Ram 640 GB || System 2: imac early 2010 i7 2.93Ghz 4GB 27inch || mobile: macbook early 2007 2GHz 2GB/320GB * Sony P200 * Nokia 6230i/Nokia 6500/Nokia E52
das eigenlijk mijn eigen ervaring.. op n gegeven moment tik je blind die instellingen in
[ Voor 64% gewijzigd door Silent Thunder op 03-03-2005 19:58 ]
Verwijderd
Als je bijv. auto's gaat fotograferen dan heb je een kortere sluitertijd nodig in vergeleken met het fotograferen van gebouwen.
En tja als je langer dan 1/60e wil schieten is het een kwestie van veel oefenen, en zorgen dat je gebouw ook niet wegwaait
Verwijderd
Ik wou even kijken naar de optimale instellingen voor verschillende situaties. Bij weinig licht, langere sluitertijd, kleiner diafragma, ... dat weet ik ondertussen wel.
Nu vraag i mij af wat bv in kroeg de beste resultaten geeft: iso200 met sluitertijd 1/100 of iso100 met sluitertijd 1/200? En maakt het veel verschil uit of je 1/200 of 1/400 neemt? Kortom, advies gevraagd om zo scherp mogelijke foto s te maken ... (gebruik momenteel F2.8 1/125 iso 100 voor cafeshots
P.S. de 1/40 in manual + flash bij de P100 geeft vaak bewogen foto' s, ... oplossingen hiervoor?[/quote]
1-Bij weinig licht, langere sluitertijd, kleiner diafragma, ... dat weet ik ondertussen wel.
Dat weet je dan niet goed......
2-Als ISO 200 met sluiter 1/100 goed is, dan is ISO 100 met sluiter 1/200 veeeel te donker, dat scheelt een factor 4
3- als je binnen 1/400 neemt zal je waarschijnlijk amper nog iets zien op de foto
4-Gebruik nou eens niet het scherm een eind voor je ,maar druk de camera tegen het hoofd en gebruik de zoeker
Laat de camera de belichting bepalen (diafragma voorkeuze en dan het op 1 na kleinste getal kiezen) bij een ISO die nog niet zoveel ruis geeft dat het echt stoort, dat zal wel 200 worden, dan ben je optimaal bezig voor binnen (zonder flits)
Verwijderd
Alleen op deze manier kom je er achter wat de beste instellingen zijn. Dit is ook per camera verschillend.
Ik zelf heb een Fuji S602 en het heeft bij mij ook even geduurt voor dat ik de optimale instellingen had gevonden.
Voor foto's van bands gebruik ik meestal F2,8 - 1/25 tot F2,8 - 1/80 en iso tussen 160 en 400.
Let er ook op dat als je sneller dan 1/60 zit, dat je alle dronken koppies wel mooi bevriest, maar dat je ook alle sfeer moet wegflitsen.
{signature}
Flitsen is een hulpmiddel wat de sfeer (zoals Voutloos al zegt) "wegflitst", al je omgevingslicht is foetsie en alleen de voorgrond is goed (?) belicht, de rest is een donkere waas.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Maar goed, als je scherpe foto's de belangrijkste factor vind moet je gewoon een zo kort mogelijke sluitertijd pakken, bij een voor jou acceptabele iso waarde. Als je met een compact werkt zou ik niet boven de iso200 gaan, maar werk je met een dslr dan zou ik wel tot iso 800 durven gaan. Je kan ook eens proberen om te flitsen en een sluitertijd van 1/30s (of korter nog) te gebruiken dan krijg je aan de ene kant een scherpe foto van je flits en aan de andere kant een mooie(re) sfeer van het omgevingslicht dat nog op de sensor valt. Ik weet naturlijk niet hoe instelbaar je camera is, maar ik ga ervan uit dat je het kan instellen als je deze vragen stelt.
Zo heb ik ooit deze foto's gemaakt voor een festival van zombiefilm http://www.horizonica.nl/fotos_festival_zombie.php en daar heb ik sluitertijden van 1,6s gebruikt in combinatie met de flits om een wat "wazigere" foto's te krijgen zonder dat de gezichten helemaal weg zijn. Dus je moet vooral veel proberen zoals de andere mensen ook al zeggen.
Succes.
P.S. Flits flits wat is er verkeerd bij 1?
System 1: Q6600 Asus P5N-E Geforce 8800 GTS 4 GB Ram 640 GB || System 2: imac early 2010 i7 2.93Ghz 4GB 27inch || mobile: macbook early 2007 2GHz 2GB/320GB * Sony P200 * Nokia 6230i/Nokia 6500/Nokia E52
[ Voor 9% gewijzigd door Justawitte op 04-03-2005 19:16 ]