Toon posts:

Makkelijk, snel xvid/divx coderen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jo peeps.

Ik heb hier een avi van een digitale videocamera en deze is nu 700MB voor 3 minuten en daardoor wat aan de grote kant.
Nou ben ik in het verleden wat aan het klooien geweest met virtualdub, maar hiermee heb je zoveel codeer instellingen en pass-gedoe dat ik geen zin heb om daar nu weer mee aan de slag te gaan.

Is er geen programma waarmee je zo'n avi makkelijk een "standaard" divx/xvid codec erover kunt gooien, zodat het een stuk kleiner wordt, maar toch nog (redelijk) goede kwaliteit?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:11
Kan AutoGK (Auto Gordian Knot) misschien met DV materiaal overweg? Eigenlijk bedoeld om @ full-auto DVD-tjes te encoderen. Maar je kan ook losse bestanden opgeven. Probeer het eens.

http://www.autogk.net/

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor het snelle werk gebruik ik wel eens XMPEG. Ik weet alleen niet of ie ook .avi als input slikt.

Maar VirtualDub is niet zo moeilijk hoor. Verdiep je er gewoon 1x in en je hebt er veel plezier van. Uit m'n hoofd:
• open je avi
• video > full processing
• video > compression > selecteer je codec, voor divx instellingen zie bv hier, je hoeft alleen maar naar de plaatjes te kijken.
• audio > full processing
• audio > compression > geef aan hoe de audio gecompressed moet worden
• file > save avi

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties al. ik ben het nu voor 't eerst aan 't proberen met Dr. DivX, ben benieuwd wat eruit komt

nou makkelijker kan 't niet en het resultaat mag er redelijk wezen voor 38mb.... 8)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus helemaal niets. Het filmpje loopt in 't begin veel te snel, waardoor het geluid niet gelijk loopt. 8)7
Mike Jarod schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 18:40:
Voor het snelle werk gebruik ik wel eens XMPEG. Ik weet alleen niet of ie ook .avi als input slikt.
OnTracK schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 18:38:
Kan AutoGK (Auto Gordian Knot) misschien met DV materiaal overweg? Eigenlijk bedoeld om @ full-auto DVD-tjes te encoderen. Maar je kan ook losse bestanden opgeven. Probeer het eens.

http://www.autogk.net/
Allebei niet geschikt voor de invoer van .avi bestanden :z

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 01:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dubbel :X

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 01:23 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 19:17

Caveman

whahoehaha

ehh, het moet wel een heel makkelijk programma zijn denk ik...... want de edit knop is al moeilijk te vinden 8)
Maare kijk eens op www.vcdhelp.com "avi to avi"......bergen freeware en shareware programma's

Nou...eentje dan, winavi de makkelijkste die er is (kwaliteit is anders, imho)

[ Voor 27% gewijzigd door Caveman op 04-03-2005 21:25 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• OnTracK
Toch even terug naar virtualdub: Heb je een bepaalde bestandsgrootte nodig? Dus bijvoorbeeld precies 700MB voor zoveel minuten film, of gaat het je er alleen maar om je bestanden wat kleiner te krijgen?

Als de bestanden alleen maar kleiner hoeven hoef je niks uit te rekenen en hoef je ook geen multipass te gebruiken, daarvoor is de quantizer van xvid.

• even de laatste xvid binary installeren van www.koepi.org
• virtualdub downloaden van virtualdub.sourceforge.net
• Lame ACM downloaden van bijvoorbeeld www.softpedia.com
• .rar uitpakken met WinRar -> rechtermuisknop op ACM -> Install
• bestand openen met virtualdub
• video -> full processing mode
• video -> compression -> xvid -> configure -> target quantizer: 4.00 (is prima voor vrij goede kwaliteit)
• audio -> full processing mode
• audio -> compression -> Lame MP3 -> 128kbit stereo (ook prima voor vrij goede kwaliteit)
• file -> save as .avi

[ Voor 4% gewijzigd door OnTracK op 04-03-2005 22:54 ]

• Sir_Killalot
  • Laatst online: 11:45
Behalve de quantizer doe ik het ook altijd zoals hierboven staat aangegeven :)

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
Videomach is ook een leuk klein programmaatje
Kun je ook veel codecs kiezen en het is vrij simpel

[ Voor 38% gewijzigd door FulmeN op 05-03-2005 15:27 ]

• OnTracK
Sir_Killalot schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 15:25:
Behalve de quantizer doe ik het ook altijd zoals hierboven staat aangegeven :)
Het voordeel van quantizer is dat je ook variable bitrate hebt zonder two pass te doen. Nadeel is dat je de bestandsgrootte niet kan voorspellen. Bij veel wisselend beeld (rustig / druk) verspeel je veel bitrate op de "trage" stukken die je goed bij de drukke had kunnen gebruiken. Dan kan je beter quantizer gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
OnTracK schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 21:31:
Toch even terug naar virtualdub: Heb je een bepaalde bestandsgrootte nodig? Dus bijvoorbeeld precies 700MB voor zoveel minuten film, of gaat het je er alleen maar om je bestanden wat kleiner te krijgen?

Als de bestanden alleen maar kleiner hoeven hoef je niks uit te rekenen en hoef je ook geen multipass te gebruiken, daarvoor is de quantizer van xvid.

• even de laatste xvid binary installeren van www.koepi.org
• virtualdub downloaden van virtualdub.sourceforge.net
• Lame ACM downloaden van bijvoorbeeld www.softpedia.com
• .rar uitpakken met WinRar -> rechtermuisknop op ACM -> Install
• bestand openen met virtualdub
• video -> full processing mode
• video -> compression -> xvid -> configure -> target quantizer: 4.00 (is prima voor vrij goede kwaliteit)
• audio -> full processing mode
• audio -> compression -> Lame MP3 -> 128kbit stereo (ook prima voor vrij goede kwaliteit)
• file -> save as .avi
Zo heb ik het nu ook ongeveer gedaan, alleen dan nog met deinterlace filter en target quantizer van 3.00. Nogmaals bedankt voor de reacties

• Sir_Killalot
OnTracK schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 16:02:
[...]

Het voordeel van quantizer is dat je ook variable bitrate hebt zonder two pass te doen. Nadeel is dat je de bestandsgrootte niet kan voorspellen. Bij veel wisselend beeld (rustig / druk) verspeel je veel bitrate op de "trage" stukken die je goed bij de drukke had kunnen gebruiken. Dan kan je beter quantizer gebruiken.
aah, thx voor de info :)
Pagina: 1