welk tool om te kabel te testen?

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
hoi,

uitleg:
op de ISRA doos is er 3 kabels aangesloten op de aansluiting (110 blok), 2 ISDN lijnen & 1 analoog.
Aan de andere kant is wcd & NT1 kasten in de meterkast (ISRA doos dus niet in de meterkast).
Tussen beide uiteinden (ISRA doos - NT1 kastjes/ wcd) ligt de kabel onder de vloer.
ISDN voor telefonie.
Analoog voor ADSL.

Nu na de verhoging van de snelheid hebben we gezeik met happerende verbinding van ADSL.
Zowel KPN als Draytek als xs4all advisserd om de afstand van de ISRA punt tot aan de splitter/ modem te verkorten (ligt nu ca. 10-15 m). Dwz. dat ik de analoge kabel moet effe kortknippen. De kabel is trouwens gewoon 4 aderige telefoonkabel.

Nu zit ik met een probleem: de 3 telefonie kabels zijn niet gekleurd/ gecodeerd (stom). Weet zo niet welk kabel de analoge kabel is.

Mijn vraag:
Welk apparaat / toestel/ tester kan ik gebruiken om uit te vinden welk kabel is wat, zodat ik niet de verkeerde doorknipt?

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:14
Je verhaal is wat moeilijk te volgen, maar voor zover ik het begrijp hoef je alleen maar je analoge aansluiting te vinden. Het makkelijkste is om een multimeter te pakken. Op de rode en blauwe aders zul je bij analoog zo'n 60 Volt meten, bij ISDN zo'n 90

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Er bestaan ook kabel testers die je aan de ene kant van de kabel erop klikt en aan de andere kant kan zien of hij goed is. Deze zijn ook geschikt uiteraard om te bepalen welke kabel je hebt.

Met een multimeter en een female telefoonstekkertje (waarbij je daar 2 pinnetjes aan elkaar legt) kan je uiteraard ook makkelijk zien welke kabel welke is. Dat is waarschijnlijk veel goedkoper dan een dure tester te kopen. =)

Senile! Senile Oekaki

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
THEF_Pino schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 17:49:
Je verhaal is wat moeilijk te volgen, maar voor zover ik het begrijp hoef je alleen maar je analoge aansluiting te vinden.
Helemaal correct.
Het makkelijkste is om een multimeter te pakken. Op de rode en blauwe aders zul je bij analoog zo'n 60 Volt meten, bij ISDN zo'n 90
Wat kost hij ongeveer. Het is tijdje geleden dat ik met die multimeter werkt. Moet weer leren.. :)

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:17
een multimeter kost nog geen 20 euro bij een bouwmarkt...

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:20
Zon ding koop je al voor 2,99

• RammY
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

_bas_ schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 17:53:
Er bestaan ook kabel testers die je aan de ene kant van de kabel erop klikt en aan de andere kant kan zien of hij goed is. Deze zijn ook geschikt uiteraard om te bepalen welke kabel je hebt.

Met een multimeter en een female telefoonstekkertje (waarbij je daar 2 pinnetjes aan elkaar legt) kan je uiteraard ook makkelijk zien welke kabel welke is. Dat is waarschijnlijk veel goedkoper dan een dure tester te kopen. =)
Hoe wil jij een telefoon kabel gaan testen met een UTP kabeltester :)
Je hebt maar 1 kant om wat op te klikken he :P

Idd gewoon een multimeter halen en ff de voltages testen

Deze advertentieplaats is te huur!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Basic methode:

Einde van 1 kabel kortsluiten, en dan meten met een multimeter aan het andere eind welke de kortsluiting heeft (tussen de aders).
En dan ook de andere afgaan (de laatste hoeft niet ;) )
Dan weet je al welke kabel wat is.

[ Voor 20% gewijzigd door Resistor op 04-03-2005 11:30 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Pino
  • Laatst online: 13:14
Resistor schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 11:29:
Basic methode:

Einde van 1 kabel kortsluiten, en dan meten met een multimeter aan het andere eind welke de kortsluiting heeft (tussen de aders).
En dan ook de andere afgaan (de laatste hoeft niet ;) )
Dan weet je al welke kabel wat is.
Als je alle uiteinden los hebt liggen doe ik dit ook idd. Of nog makkelijker: meter met krokodillenklemmen op twee aders en dan met zijkniptang uiteinde afknippen.

Maar, zoals topicstarter beschrijft moet hij zonder de ISRA los te halen bepalen hoe en wat. Dan is kortsluiten niet zo handig. ;)

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Pagina: 1