PC valt uit, mogelijke oorzaken?

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:32
Ik heb hier een pc staan die uitvalt als hij wordt belast, dat kan zijn een Prime95 test of gewoon een spelletje.

Specs:

AMD Athlon XP 2500+
Asus A7V8X-X
Geforce 4 Ti 4600
CD-brander
CD-speler
768 MB DDR333
Soundblaster 128

De pc had een Sweex 300 watt voeding, ik dacht dat dit de oorzaak was van alle problemen, voornamelijk omdat de voltages erg zakte als de pc werd belast.

Ik heb dus vandaag een CoolerMaster RS-450-ACLY Real Power 450W gehaald, top voeding met een power consumption metertje erbij :9~

De pc trekt ongeveer tegen de 250/275w volgens het metertje.

De videokaart is passief gekoeld met behulp van een Zalman blok. De processor is gekoeld met nieuwe koelpasta en een 80x80 fan van Zalman. Daarnaast heb ik tijdelijk een extra 80x80 opgehangen om de videokaart te coolen, al lijkt me dit niet nodig (het blok wordt lauwwarm en niet heet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geheugen dood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26

Thandor

SilverStreak

Probeer eens het geheugen te verwisselen. Eerst 1 512MB DIMM, daarna de 256MB DIMM.
Probeer de DIMM's ook uit in een ander slot.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Thandor schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 17:04:
Probeer eens het geheugen te verwisselen. Eerst 1 512MB DIMM, daarna de 256MB DIMM.
Probeer de DIMM's ook uit in een ander slot.
Ik heb 3x 256MB. Ik zat eraan te denken zo even te gaan testen met memtest86+.

Helaas moet ik om 17.30 uur weg, dus dan laat ik hem wel lopen (als de pc aanblijft ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Inmiddels ben ik thuisgekomen en is de pc uitgevallen. Ik heb dus niet kunnen zien hoe het memtesten verlopen is.

Ben moe (net gesport) dus ga er nu niet meer aan zitten. Als er mensen echter tips hebben hoor ik het graag, dan kijk ik er morgen naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
heb je je fsb verhoogd ?
ik had eenzelfde soort iets, met amd2200+ msi kt3 u2 512 ddr en 6800LE ...
viel soms zomaar uit ingame oid.
kwam omdat mn mobo niet harder dan 1800 mhz aankon :p

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm31
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 16:17
Mn vader heeft ongeveer dezelfde onderdelen als jou..
AMD Athlon XP 2500+
Asus A7V8X-X
alleen videokaartje is een geforce 4400 en hij heeft maar 256 mb DDR geheugen, maar er is dus precies hetzelfde probleem.
ik heb zelf alles al getest, maar niks wil helpen en aangezien hij nog garantie heeft heb ik hem naar de computerland teruggebracht, hun denken waarschijnlijk ook dat het het moederbord is maar hij is nu nog daar om te testen. Maar als je de forums hier ook een beetje doorspit blijkt dat dit moederbord vaak voor dit probleem zorgt.
weet niet of je nog garantie heb erop?
en zodra de pc van mn vader terug is van de winkel zal ik je het ook laten weten wat nu het probleem
was/is.

succes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Ik heb vandaag weer even memtest aangezet. Na ongeveer 20 minuten viel de pc uit. Weliswaar met 0 geheugenfouten.

Hiermee kunnen dus gelijk eventuele driverconflicten worden uitgesloten want ik zat niet eens in Windows.

Ik heb de BIOS geupdated naar de nieuwste versie 1014.001 beta. (had 1013) maar het probleem doet zich nog steeds voor.

De processor is stressed ongeveer 49/50 graden. Ik kan de onderkant van het koelblok makkelijk met mijn hand aanraken.

De videokaart is gewoon warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

voeding te warm? hij valt uit, gewoon uit, opnieuw opstarten of echt echt uit.

northbridge niet te warm?

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
kahm-jai schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 12:35:
voeding te warm? hij valt uit, gewoon uit, opnieuw opstarten of echt echt uit.

northbridge niet te warm?
Voeding lijkt me niet te warm. Heb er net gister een nieuwe ingehangen met 12 cm fan.

Northbridge voelt warm aan. Is een passieve, standaard van ASUS en die zou het boardje gewoon moeten kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Koelblok makkelijk aanraken? bij 50 graden? zit je koelblok zekerste weten goed erop?

het zal niet liggen aan je northbridge dan... of aan je voeding, ik geloof die 450 watt wel.

probeer even ander geheugen als je kan, het kan ook de L2 cache ofzo zijn van de CPU, maar dattie bij memerrors of L2cache etc uitgaat?????

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
kahm-jai schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 12:49:
Koelblok makkelijk aanraken? bij 50 graden? zit je koelblok zekerste weten goed erop?

het zal niet liggen aan je northbridge dan... of aan je voeding, ik geloof die 450 watt wel.

probeer even ander geheugen als je kan, het kan ook de L2 cache ofzo zijn van de CPU, maar dattie bij memerrors of L2cache etc uitgaat?????
50 graden is toch niet zo heet? Ik douche meestal ook op 42 ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Ik ben bang dat je nieuwe voeding eigenlijk een beetje een miskoop is....
Ik had hem ook besteld maar na nog wat onderzoek gedaan te hebben blijkt dat de 12v lijn maar 18 ampere PIEK kan leveren(12 standaard)...zoals ik al zovaak hier op got heb gelezen is dat tegenwoordig het minimum daarom heb ik m ook maar snel geannuleerd
en als je pc volhangt met hd's en cd/dvd enz dan ben ik bang dat je voeding het niet meer aankan..
het is idd een heel mooi voedingkje maar niet toerijkend..

Als je een leuke voeding wil hebben dan zou ik kijken naar een levicom 500W visible power ofzo(32 A op 12V)
als je gewoon een toerijkende voeding wil hebben dan is er altijd nog wel een wat goedkoper alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Deathscythehell schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 13:05:
Ik had hem ook besteld maar na nog wat onderzoek gedaan te hebben blijkt dat de 12v lijn maar 18 ampere PIEK kan leveren(12 standaard)...zoals ik al zovaak hier op got heb gelezen is dat tegenwoordig het minimum daarom heb ik m ook maar snel geannuleerd
en als je pc volhangt met hd's en cd/dvd enz dan ben ik bang dat je voeding het niet meer aankan..

Als je een leuke voeding wil hebben dan zou ik kijken naar een levicom 500W visible power ofzo(32 A op 12V)
als je gewoon een toerijkende voeding wil hebben dan is er altijd nog wel een wat goedkoper alternatief
Zit er ook aan te twijfelen die voeding terug te brengen want hij lost mijn problemen niet op.

Maargoed, ontopic please.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 11:34
Heb je nou al met je geheugen dimms gespeeld? 1 dim erin stoppen ipv alle drie, daarna 1 erbij, daarna 3e erbij..... Als bij de 2e of de 3e problemen terugkomen, dan alleen die "foute" erin en kijken wat er gebeurt. Als dat weer fout gaat alleen de andere 2 erin. Op die manier kun je stap voor stap je geheugen dimms uitsluiten.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

ehh dat was ontopic :? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 11:34
Dat weten WIJ wel, maar begrijpend lezen is moeilijk voor sommigen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Ok,

Ik ben weer even verder.

Met een andere videokaart (ook Geforce 4Ti) valt het systeem uit, met wat andere banken geheugen (4 uit andere pc's) valt de pc ook uit.

Andere geluidskaart valt hij uit.

Dus enige wat nog eventueel zou kunnen is de proc of mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:38
Dat metertje geeft bij jou wel veel watt aan. Ik heb dezelfde voeding en die geeft maar 225/250w aan met de volgende hardware:

AMD Athlon XP2700+ @ 2480
512mb geheugen
A7N8X-E Deluxe
Sapphire ATI Radeon 9800 pro 128mb
1x IDE 120gb, en 2x SATA 300gb
CD brander en DVDrom

En deze voeding levert op de 12v lijn 12A en 10A (zijn 2 verschillende lijnen). Heb je een biosreset al geprobeerd? CPU koeler er opnieuw opzetten misschien.
Ik heb vóór de 9800 pro ook een GF Ti 4200 gehad, en viel ook wel eens spontaan uit. SInds de nieuwe graka is dit niet meer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
John767 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:27:
Dat metertje geeft bij jou wel veel watt aan. Ik heb dezelfde voeding en die geeft maar 225/250w aan met de volgende hardware:

AMD Athlon XP2700+ @ 2480
512mb geheugen
A7N8X-E Deluxe
Sapphire ATI Radeon 9800 pro 128mb
1x IDE 120gb, en 2x SATA 300gb
CD brander en DVDrom

En deze voeding levert op de 12v lijn 12A en 10A (zijn 2 verschillende lijnen). Heb je een biosreset al geprobeerd? CPU koeler er opnieuw opzetten misschien.
Ik heb vóór de 9800 pro ook een GF Ti 4200 gehad, en viel ook wel eens spontaan uit. SInds de nieuwe graka is dit niet meer voorgekomen.
Ik heb een Geforce 4 Ti 4200 en Geforce 4 Ti 4600 getest, beide dezelfde problemen.

Momenteel draait de pc al een recordtijd op een FSB van 133. Zo snel ik de FSB naar 166 gooit gaat het fout. Het moederboard ondersteund maximaal een 166FSB dus dat zit goed.

Zelf zit ik te denken up te graden naar een A7N8X-E Deluxe, wat denken jullie? De oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
En je weet zeker dat je DDR333 hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
John767 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:56:
En je weet zeker dat je DDR333 hebt?
Yup, dat weet ik heel zeker (PC2700)

Ook ander geheugen (PC2700 én PC3200) crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Deathscythehell schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 13:05:

als jij nog beter gelezen had, had jij gelezen dat deze jongen eigenlijk vel meer kan leveren.... Hij heeft nl 2 12V lijnen!!! Kwestie van tabellen lezen. Ze staan op de site onder 12V1 en 12V2 1 van 18 A en 1 van 12 A dacht ik. maakt een wezenlijk verschil uit. Je moet hem dan wel goed aansluiten.

edit: het is 18A en 16A.

[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 06-03-2005 17:18 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
De pc draait nu al tijden goed. Ik mag dus concluderen dat hij op een FSB van 133 geen problemen heeft.

Is het raadzaam het moederboard te vervangen (kan aan een A7N8X-E Deluxe komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Ricardo87 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 18:01:
De pc draait nu al tijden goed. Ik mag dus concluderen dat hij op een FSB van 133 geen problemen heeft.

Is het raadzaam het moederboard te vervangen (kan aan een A7N8X-E Deluxe komen)
Is een goed moederbord. Nooit probs mee gehad. En je kan dan ook in dual channel gaan werken, wat ik niet heb. Maar dat komt nog :)
Misschien staan je timings van het geheugen te laag. Zet deze is op auto of op bijvoorbeeld 3-4-4-8 ofzo.

@ spk2go: Die 18A en 16A zijn piekbelastingen. Current load is 12/10A. Maar daar heb je meer dan genoeg aan. Tis een stabiele en stille voeding, en vind m persoonlijk niet zo gek duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmdJunk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-08 09:02
Niet om je te ontmoedigen, maar ik heb ook een 2500+ gehad die het niet meer trok op 166 Mhz maar wel op 133, helaas duurde dat ook niet lang en liet hij het leven, via een RMA wel een nieuwe gehad.
Maar even om aan te geven dat het niet altijd in je mobo hoeft te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
AmdJunk schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:37:
Niet om je te ontmoedigen, maar ik heb ook een 2500+ gehad die het niet meer trok op 166 Mhz maar wel op 133, helaas duurde dat ook niet lang en liet hij het leven, via een RMA wel een nieuwe gehad.
Maar even om aan te geven dat het niet altijd in je mobo hoeft te zitten.
Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat ik een geunlockte 2500+ heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmdJunk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-08 09:02
Ricardo87 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:39:
[...]

Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat ik een geunlockte 2500+ heb?
Geen idee, maar zoals ik al zei, het is soms zo moeilijk om te achterhalen wat de oorzaak is, denk je dat het het mobo is maar dan lees je dat het ook de CPU kan zijn.
Om gek van te worden, je wilt wel wat kosten maken om de boel draaiend te houden, maar dan wel zo dat het niet de pan uit rijst. Lopen de kosten dan als nog op heb je weer spijt dat je het geld niet in een fatsoenlijke upgrade gestoken hebt.
Ik weet niet wat je moet maar probeer wat te lenen en zo wat verder te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
FF een vraagje nog. Als je je CPU op 166fsb zet, wordt deze dan herkend als een 2500+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het licht waarschijnlijk niet aan je voeding denk ik. Het zal toch iets met de warmte zijn, het kan ook zijn dat je hdd en/of northbridge te warm wordt of heb je hier al naar gekeken.

Wat je kan proberen is de kap van de pc halen en dan zo'n groote "huis, tuin en keuken fantilator" er voor te zetten om gewooon ff te testen.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Een oude klasgenoot van me heeft dit probleem ook met een gloednieuwe 3200+. Op 166fsb werkt ie wel, maar zodra hij m op 200fsb zet doet ie niks meer :/
Tenminste dan valt ie uit tijdens spellen en office applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 22:16
Geef je CPU / MEM of AGP een iets meer voltage. Wellicht heb je iets overgeklokked waardoor meer stroom nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
John767 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:23:
FF een vraagje nog. Als je je CPU op 166fsb zet, wordt deze dan herkend als een 2500+?
Ja
LordRAN schreef op maandag 07 maart 2005 @ 12:35:
Geef je CPU / MEM of AGP een iets meer voltage. Wellicht heb je iets overgeklokked waardoor meer stroom nodig is.
Er is niets overgeclocked, het BIOS is gereset met de jumper
John767 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:57:
Een oude klasgenoot van me heeft dit probleem ook met een gloednieuwe 3200+. Op 166fsb werkt ie wel, maar zodra hij m op 200fsb zet doet ie niks meer :/
Tenminste dan valt ie uit tijdens spellen en office applicaties.
Interesting, wat voor moederboard heeft hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Hhoud je de temperatuur bij met bijv. speedfan tijdens alles wat je doet?
En wanneer valt ie dan precies uit? Veel programmes die tegelijk opstarten, tijdens gewoon een programma (of game) opstarten, tijdens het gamen?
Is je voltage wel goed (std, 1,6xV meen ik) probeer het eens op te voeren lichtelijk aan (1,7xV bijv. of meer)

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierdop
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 20:10
Bij mijn vorige comp. had ik dezelfde problemen. Na een tijdje werken stopte de computer er helemaal mee :(. Heb me helemaal wezeloos gezocht (geheugen, videokaart, voeding, etc). Echt onwijs irritant en duur !

Bleek achteraf het moederbord te zijn. Ff een nieuwe gehaald en windows erop nieuw opgezet, die leek brak tezijn geworden door het vele uitvallen en rebooten. De comp draaide vervolgens als een zonnetje. Ik zou daar als eerste kijken, ondanks dat jou specs totaal niet overeen komen met die van mijn comp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
[...]
Interesting, wat voor moederboard heeft hij?
Hij heeft een Abit nForce 2 bordje. En ik heb nooit problemen gehad met mn mobo'tje :)
Pagina: 1