[Laptop] IBM 256MB so-dimm bijplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ik wil in mijn laptop, de IBM 1161-93G wat geheugen bijplaatsen, er zit standaard maar 64mb onboard in namelijk, dat is natuurlijk veel te weinig.

Ik heb hier thuis een bankje van 128Mb 100mhz erbij gezet. Dat werkt prima, ik heb nu 192MB geheugen, waar nog 8MB videogeheugen afgaat.

Nu wil ik er eigenlijk nog wel meer in zetten, er zijn helaas niet meer slots in de laptop. Daarom wil ik een 256MB bankje kopen.

Volgens de IBM website kan er maximaal 192MB geheugen in de laptop. Ik belde IBM om dit nog even te checken, de medewerker van de TD gaf aan dat het geheugen ook maximaal 100mhz mag zijn.

Nu vind ik dat erg vreemd, immers, te snel kan geheugen nooit zijn, maar ik had al eerder op internet gelezen dat iemand zijn laptop met 133mhz geheugen (we praten hier over sdram trouwens) niet aan de praat kreeg.

Kan iemand mij vertellen of mijn laptop 256MB, waarschijnlijk 133mhz, aankan, en wat de regels zijn? Ik kan nog proberen uit te vinden welke chipset mijn moederbord heeft.

Op de laptop zit een PIII 750mhz, draaiend op een 100mhz bussnelheid. Zou dit nog zo'n 440 bord ofzo kunnen zijn, die ook altijd problemen hadden met sommige geheugen bankjes (in desktops iig) dat ze maar de helft aangeven?

edit:
Chipset info:
Ali Alladin-pro 2
(south bridge: Ali m1533)

[ Voor 4% gewijzigd door pierre-oord op 03-03-2005 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:29
da's dus geen 440BX :)

Max 192Mb vind ik erg magertjes voor een P3-750
Van een 300Mhzje zou ik t nog kunnen voorstellen, dan is 192Mb in verhouding netjes maar 750Mhz... mjah ;)

Ik heb zelf ook een IBM 750Mhz, Thinkpad T20. Die heeft wel een BX chipset. Hij pakt echter gewoon een 256Mb module. (niet allemaal maar goed, da's jammer dan met die ouwe meuk).
Dat ding heeft nu gewoon 1x256Mb, en gaat mn auto in (carpc). Er is zelfs nog 1 bankje vrij.

Mijn andere laptop, een P3 850, Compaq, ook BX, heeft maar 1 bankje aan de onderzijde, de andere zit op een andere plaats en dat geheugen is "semi-vast" (maar goed, na het openslopen van de laptop had ie ipv 64Mb ook "standaard" al 256Mb)

Heb je niemand in je omgeving waarmee je 't kan testen? 100/133Mhz moet geen probleem zijn, wel eventueel de beperkingen van de chipset mbt grootte van de chips.

edit: De gebruikte chipset is kan iig >192Mb aan. Vraag is of laptop zelf dat verder ook wil..
ALi Alladin Pro II

Yep, ALi has one too. This chipset has the standard features for a P2 chipset. It supports all Pentium II's and Celeron, 100MHZ FSB, AGP 2X, 1GB of SDRAM (or 2GB of EDO), among the other standard features.
Op andere sites wordt weer de 192mb max genoemd:
IBM Thinkpad i1200 1161-93G memory

Maximum memory:160mb or 192mb

Base memory:32mb or 64mb non removable

Upgrade sockets:1

[ Voor 30% gewijzigd door DJSmiley op 03-03-2005 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ik had op de site van BalusC uit PMG al gelezen wat de chipset aan moet kunnen, 256 zou dan opzich geen probleem mogen zijn. Ik zit dan ook vooral met wat jij ook aangeeft vanaf de IBM website (of andere plaats) dat daar maar 192 wordt genoemd, dat vind ik zo vreemd.

Wat wel een mogelijkheid is dat het bord maar geheugen alleen double-sided wil ofzo. Misschien dat single-sided niet werkt en dat de 256mb banken dat vaak wel zijn, ik gok daarop.

Ik kan van een Tweaker 256 krijgen met geld-terug garantie dus dat ga ik proberen! Hopelijk werkt het, ik post m'n resultaten. ALs iemand meer info heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al positieve ervaringen? ik heb ook zo'n ibm thinkpad i 1200, en wil ook graag wat geheugen bijprikken, liefst 256mb voor winxp te draaien, ik heb nu nl. maar 64mb, en met zo'n langzame hd echt een kriem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:44

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Nee, geen positieve ervaringen, wel de ervaring dat ie een 256Mb reepje niet snapt. Ik heb diverse merken geprobeerd, maar zodra het 256Mb is, dan werkt de laptop niet meer (start niet op). Of de andere module 100 of 133 mhz is, dat maakt niet uit, ik heb er een module van 128 Mb/133mhz in geplaatst en dat werkt prima.

I play my enemies like a game of chess...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 16:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Angelfire schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:21:
Nee, geen positieve ervaringen, wel de ervaring dat ie een 256Mb reepje niet snapt. Ik heb diverse merken geprobeerd, maar zodra het 256Mb is, dan werkt de laptop niet meer (start niet op). Of de andere module 100 of 133 mhz is, dat maakt niet uit, ik heb er een module van 128 Mb/133mhz in geplaatst en dat werkt prima.
Heb een Toshiba laptop hier gehad met een Intel 440LX chipset en die snapte het niet. Was met een Celly 400 MHz erin, en ik kon zelfs geen normale 128MB modules aan de gang krijgen (dubbel-sides door Toshiba zelf approved!)
Mijn ervaring is dat oude laptops erg kieskeurig zijn. :/

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 22:51
Hoogstwaarschijnlijk komt dat inderdaad door de leeftijd van het ding. Aangezien in die tijd voor het moederbord de huidige geheugenmodules nog niet beschikbaar waren, kun je moeilijk 100% garantie geven dat een tegenwoordige module in je laptop meteen zonder probleem werkt.

Wellicht mag een BIOS update nog wonderen doen; naar horen zeggen schijnt het dat IBM daar toch goede support levert, zelf oude modellen krijgen hier en daar nog een "updateje". Uiteindelijk blijft het natuurlijk de gok wagen en daadwerkelijk proberen :9.

Website, Flickr, FB, Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maximaal 192 Mb in laptop IBM Thinkpad? :?

Naar aanleiding van bovenstaand topic kreeg ik een e-mail van de topicstarter, dat 256mb bij hem gewoon werkte, dus ik moest gewoon even zoeken.

Ik ben zelf bij een pc zaak hier geweest, maar mijn thinkpad slikte zelfs de 128mb sodimm van 133mhz niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn ibm thinkpad i 1200 heeft een intel 440mx chipset
Pagina: 1