[2000] Terminal services zonder 'dubbele login'

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
Voor een klein bedrijfje staat hier een win2kas server als (voornamelijk) domein en applicatieserver. Daarnaast word deze gebruikt voor licht development werk. (Oplossen van problemen). Een aantal applicaties hebben onderlinge afhankelijkheden van elkaar; bij de meesten ervan mag er maar 1 sessie van zijn.

Normaal gesproken geen probleem, maar in een aantal gevallen moet er ook hulp op afstand worden verleend. We zouden daarvoor het liefst de terminal service gebruiken die al is ingebouwd. Ik heb deze ook al opgezet en het werkt in zekere mate naar tevredenheid. Die 'zekere mate' heeft zoals je zult begrijpen te maken met het zojuist genoemde vereiste. In tegenstelling tot de terminal service van windows xp, maakt 2000as gebruik van een systeem waarbij de gebruiker bij het inloggen niet de sessie van een gebruiker met dezelfde gebruikersnaam overneemt, maar wordt er een nieuwe sessie gemaakt, met dezelfde instellingen.

Hierbij is het dus niet mogelijk ineractie te hebben met de programma's die al lopen en zo bijvoorbeeld foutmeldingen te analyseren of dingen op te slaan/printen. In plaats daarvan zou de applicatie moeten worden gekilled, waarna het kan worden herstart of gedebugged door de development omgeving op te starten. Het moge duidelijk zijn dat dit geen ideale gang van zaken is. Een tweede probleem is dat een van de programma's die hier gebruikt wordt, 'winfax pro' van symantec, een tweede instantie spawnt bij het opstarten. Nou kan dit op zich worden ondervangen door het in alle situaties handmatig op te starten, maar echt praktisch is het niet, zeker niet met het oog op de eindgebruiker, waarvoor die applicatie in principe altijd moet runnen. Het probleem van die tweede spawn in dit geval is trouwens dat er geen gegevevens meer opgeslagen worden/blijven van verzonden faxen (via het programma) en de eindgebruiker dus geen overzicht meer heeft.

Wat we hier dus eigenlijk zoeken is een mogelijkheid om de terminal services van 2kas iets anders te laten reageren op gebruikers: er moet geen nieuwe sessie komen, maar de oude sessie moet zichtbaar worden. Ik heb met wat simpele zoekopdrachten op dit forum, google en technet niet iets kunnen vinden dat precies dit, het overnemen van de sessie, kan bewerkstelligen. Om die reden kan ik me voorstellen dat deze mogelijkheid niet in deze versie van ts zit. Ook als je daar uitsluitsel over kan geven ben ik erg blij met een reply. Het noemen van alternatieven is echter niet wat we hier zoeken. Programma's als pcanywhere,dameware, radmin en diverse (andere) vnc varianten zijn op zich bekend. De vraag is puur of terminal services een oplossing kan zijn en zoja, hoe.

Alvast bedankt :)

Localhost is where the heart is

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33

Shuriken

Life is all about priorities

Microsoft geeft zoiezo al te kennen dat je geen TS moet draaien op een DC of GC. Dus daar zit je eerste fout al.

Verder kan je in Terminal Services Configuration zaken instellen zoals Allow Reconnection.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• SilentStorm
Shuriken schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 16:38:
Microsoft geeft zoiezo al te kennen dat je geen TS moet draaien op een DC of GC. Dus daar zit je eerste fout al.
Mja, het is sowieso geen common practise om te developpen op een application server, maar het is hier wat roeien met riemen enzo.
Verder kan je in Terminal Services Configuration zaken instellen zoals Allow Reconnection.
mja dat scherm is .. vrij beperkt. Kijk zelf eens :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.jonkman8/tc.jpg

ik heb snel even een bmp>jpg tooltje moeten zoeken, dat gele linksboven is geloof ik iets over ongeregistreerd ofzo

Verwijderd

ga maar verder zoeken... je kan gewoon zorgen dat gebruikers maar 1 keer mogen inloggen, dat ze weer mogen inloggen op hun eigen sessie of dat de sessie gekilled wordt na een bepaalde tijd idle te zijn...

• SilentStorm
sessie killen en aantal logins beperken staat inderdaad onder 'connection' na rechtsclick op instellingen. Dit kan ook per gebruiker worden ingesteld. Wat ik echter niet vind, is ook maar iets dat betrekking heeft op het reconnecten met een sessie. Het is niet dat ik niet gezocht heb ofzo :/

edit: ik denk dat dit het dichtst in de buurt komt:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.jonkman8/tc2.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door SilentStorm op 03-03-2005 17:16 ]

Verwijderd

yup, door een combinatie te maken van een aantal instellingen kan je wat je wilt.

het reconnecten op eigen sessie bedoelde ik de optie onderaan mee...

• SilentStorm
hmm volgens mij zit je het dan wat verkeerd te zoeken -- die onderste optie kun je aanzetten bij de gebruiker zelf -- zie deze beschrijving:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.jonkman8/tc3.jpg

'Specifies that a reconnection to a disconnected session is restricted to the computer that started the session' -- buiten het feit dat ik bij mijn weten ;) geen Citrix ICA-based clients gebruik, gaat dit alleen om het kunnen reconnected met een al eerder gemaakte remote connection. Niet het connecten met een lokale sessie.

Misschien had ik dat in mijn startpost wat meer kunnen stressen, maar het gaat hier om het remote inloggen op een lokale sessie.

--

nog even een kleine correctie: ik noemde in de startpost dat winfax van symantec problemen ondervond van de dubbele login. Dat probleem blijkt bij een iets nadere analyse te zijn gekomen doordat de printerdriver die het programma nodig heeft niet meer actief was. Het 'probleem' blijft zelf bestaan..

[ Voor 21% gewijzigd door SilentStorm op 03-03-2005 18:52 . Reden: typo en aanvulling ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33

Shuriken

Life is all about priorities

Mja dan is het heel simpel. Dat kan niet.

Terminal Server ziet een lokale sessie als een Console sessie. Hier kan er maar 1 van zijn en daar kan je niet op aankoppelen via een rdp connectie.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• SilentStorm
Ok, ik was er al wat bang voor; wist ook niet waar ik het verder nog kon zoeken en had afaik alles al gehad -- bedankt voor deze bevestiging. Ga ik even kijken welk alternatief we gaan gebruiken :)

bedankt voor jullie tijd en moeite :)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:31
Shuriken schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:46:
Mja dan is het heel simpel. Dat kan niet.

Terminal Server ziet een lokale sessie als een Console sessie. Hier kan er maar 1 van zijn en daar kan je niet op aankoppelen via een rdp connectie.
Dan heeft TS toch weer een argument om toch naar 2k3 te upgraden :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SilentStorm schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 17:33:

nog even een kleine correctie: ik noemde in de startpost dat winfax van symantec problemen ondervond van de dubbele login. Dat probleem blijkt bij een iets nadere analyse te zijn gekomen doordat de printerdriver die het programma nodig heeft niet meer actief was. Het 'probleem' blijft zelf bestaan..
Welke versie heb je het over?
Ik dacht dat de laatste versie namelijk wel Terminal Server-aware was, en dat moet je dus hebben.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SilentStorm
StevenK schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 23:12:
[...]

Dan heeft TS toch weer een argument om toch naar 2k3 te upgraden :)
hehe, die optie is hier zelfs al behandeld, maar vanwege kosten en op dit moment slechte/geen support voor een gebruikte raid controller, kozen we toch voor 2000. 2003 gaat het iig de komende tijd nog niet worden.
BackSlash32 schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 00:01:
[...]

Welke versie heb je het over?
Ik dacht dat de laatste versie namelijk wel Terminal Server-aware was, en dat moet je dus hebben.
offtopic:
We maken gebruik van de laatste versie, 10.3; met die laatste quote van mezelf probeerde ik duidelijk te maken dat <oorzaak vooralsnog onbekend> de 'winfax printer', waar je documenten heen kan sturen om ze via winfax te printen, verdwenen was uit de lijst met geinstalleerde printers (en de active directory). Door deze te herinstalleren (symentec levert daar een tooltje voor) heb ik deze weer goed kunnen zetten :).

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:48

mutsje

Certified Prutser

programma's die automatisch opstarten nesten zich in de registry hive bij run of start van de HKLM. weet ff niet meer de preciese key maar die kun je er uit slopen zodat er 1 gedeelt proces komt in ieder geval. Je kunt sessies laten overnemen van elkaar met toestemming ook in terminal server maar dan moet diegene die remote inlogt ook op een terminal sessie inloggen, zou je eenvoudig kunnen testen door iemand te laten inloggen en dan op de ts server middels rdp inloggen en shared console doen...pff ja ben vaag maar ben nog niet zolang wakker en heb een kater :+

• SilentStorm
mutsje schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:09:
programma's die automatisch opstarten nesten zich in de registry hive bij run of start van de HKLM. weet ff niet meer de preciese key maar die kun je er uit slopen zodat er 1 gedeelt proces komt in ieder geval.
Hmm ja. meest voorkomend zijn HKLU\software\microsoft\windows\currentversion\run, runonce en dezelfde key onder HKLM. Ik geloof dat 2k nog andere locaties heeft, mogelijk in winnt dirs oid. Punt is echter dat het dubbel opstarten 1 ding is. Het niet kunnen bereiken van de andere sessie is iets vervelender.
Je kunt sessies laten overnemen van elkaar met toestemming ook in terminal server maar dan moet diegene die remote inlogt ook op een terminal sessie inloggen, zou je eenvoudig kunnen testen door iemand te laten inloggen en dan op de ts server middels rdp inloggen en shared console doen...pff ja ben vaag maar ben nog niet zolang wakker en heb een kater :+
ik denk dat je doelt op het over kunnen nemen van sessies die als remote sessie gestart zijn? Het gaat helaas om lokale sessies, waar remote op moet worden ingelogd. Dat laatste lijkt dus niet mogelijk te zijn

Pagina: 1