Toon posts:

[iMac] interne HD vervangen - wordt niet goed herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem. Ik heb een Imac G3 600 mhz met een 40 GB maxtor schijf. Er staat nu MAC OS X 10.3.8 op. In mijn oude PC heb ik een maxtor 80 GB schijf (6Y080P0). Deze schijf wil ik in mijn Imac plaatsen. Na plaatsing en het gebruik van Disk utility bij de installatie van Mac OS X 10.3(dus via de install cd van Panther) ziet DU de schijf als een 33 GB schijf. Heb de schijf vervolgens weer in mijn PC gestopt en mbv Maxblast 3 de schijf geheel gewist, Null format. Dit heeft niet geholpen. De schijf heb ik als master in mijn Imac zitten (slave ziet de Imac niet).

Heeft iemand ervaring met het over zetten van gebruikte PC HD's naar Mac's?

Elke hulp is welkom... :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:48

chem

Reist de wereld rond

Ten eerste noemen we het ding een iMac met Mac OS X. Zie ook de met koeieletters afgedrukte waarschuwing toen je een topic plaatste.
Verder zou je even de manual erbij kunnen pakken op www.apple.com/support
Er lijkt me genoeg info te vinden op google over dit onderwerp - heb je niks kunnen vinden?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb eerst Google afgezocht maar hier niets over gevonden of ervaring van andere gebruikers gevonden. Heb ook op de door tweakers aangegeven sites gekeken.

Volgens velen moet het gewoon werken. Vaak gaat het om het plaatsen van een nieuwe HD en niet zoals hier een gebruikte HD uit een PC.

Het heeft waarschijnlijk te maken met de MBR die mijn oude PC heeft meegeven. Weet dus ook niet hoe ik deze kan resetten in een Imac.
:)

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
fdisk /mbr :+

Maybe is het dan gewoon verstandig om hem even in de pc te doen en bovenstaand commando uit te voeren?

Verwijderd

Topicstarter
Heb dat via Maxblast 3 van Maxtor gedaan in mijn PC. Helaas geen effect... ;(

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-12 11:25

Maximus

There is no substitute

zorg dat er geen partitie op de hardeschijf staat
boot je iMac van CD dus Panther CD er in en C ingedrukt bij het booten
maak nu met disk utility een Mac OS Journaled partitie op je hardeschijf

install Panther en je kunt weer verder :)

PhD i.o.

• remier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04-2023

remier

Tired of spam?

Misschien heb je hier wat aan (via google ;) ):

http://forums.xlr8yourmac...00&okaytopost=yes&-search

Heah what?!?? O, signature??

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:05
Het enige wat je hoeft te doen is alle jumpers uit je schijf te trekken en dan werkt het :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook alle jumpers uit mijn Maxtor getrokken, dus een slave disk gemaakt. Dit werkte niet. Mijn iMac ziet dan geen HD meer.

Hd is ook kleiner dan 128 Gb dus dat moet geen probleem zijn.

Als ik DU opstart via mijn Panther install CD en hem dus geheel laat partitioneren blijft DU de schijf 33 GB geven. Kan ook niet meer partities aanmaken, wel binnen de 33 Gb maar niet daarnaast.

:|

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 18:10 ]

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-12 11:25

Maximus

There is no substitute

probeer dat dan eerst eens en kijk als Mac OSX is geinstalled of je er nog 1 bij kan maken

PhD i.o.

Verwijderd

Topicstarter
Heb dit ook geprobeerd, maar DU wil niet verder dan deze 33 gig, De Mator 6Y080P0 geeft hij als 33 GB schijf aan. :|

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Heb dit ook wel eens gehad met een Mac waar ik een harde schijf die uit een PC kwam had ingezet, bleek toen nog een extended partie (?) van Windows 98 op te zitten die in eerste instantie niet werd gezien omdat ik de primare partie (?) had verwijderd |:( .

Heb je geen Partion Magic op je PC? Maak anders gewoon een volledige NTFS partie op je HD, dan lijkt mij dat de iMac een NTFS partie van 79gb ziet en dan her-formatteer je die weer als HFS+ (Mac OS Uitgebreid) partie.

Optie 2, heb je een installatie cd van Mac OS 9.x? Wellicht dat die wel de volledige HD ziet.

offtopic:
Ik kan toch zo heerlijk vaag zijn...

Verwijderd

Topicstarter
De HD als NTFS formateren en dan dan herformateren heb ik nog niet geprobeerd, wel een null format. Ga zo de drive NTFS formateren. Optie 2 lukte niet, heb de originele CD's van de iMac geprobeerd maar deze wilden niet opstarten (OS 9.03).

Via MMC van Windows maak ik er een simple dynamic volume van, die ik NTFS formateer.

Hoop dat het me lukt... :D Bedankt...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 20:20 ]

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:12:
De HD als NTFS formateren en dan dan herformateren heb ik nog niet geprobeerd, wel een null format. Ga zo de drive NTFS formateren. Optie 2 lukte niet, heb de originele CD's van de iMac geprobeerd maar deze wilden niet opstarten (OS 9.03).

Via MMC van Windows maak ik er een simple dynamic volume van, die ik NTFS formateer.

Hoop dat het me lukt... :D Bedankt...
Je weet zeker dat de HD kwa jumpers goed staat ingesteld? Master of Single drive. Want erg raar dat die niet van de orginele CD's wil opstarten. Overigens is null format iets wat de Mac helemaal niet snapt, dus dat kan je beter vermijden.

Verwijderd

Topicstarter
antonie schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:47:
[...]
Je weet zeker dat de HD kwa jumpers goed staat ingesteld? Master of Single drive. Want erg raar dat die niet van de orginele CD's wil opstarten. Overigens is null format iets wat de Mac helemaal niet snapt, dus dat kan je beter vermijden.
de Maxtor staat als Master ingesteld, slave pakte de iMac niet.
Vond het ook vervelend dat hij mijn oiginele cd's niet meer pakte...maar ja... :/

Verwijderd

Topicstarter
Het is me gelukt.

Heb de Maxtor HD geformateerd als NTFS, zoals antonie voorstelde. Hierna de schijf weer in mijn iMac geplaatst. DU opgestart en jawel de schijf werd als 76 GB HD herkend.

Bedankt allemaal voor de hulp. _/-\o_
Pagina: 1