Toon posts:

[win2k3 enterprise server] Hoe te booten vanaf netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag dames en heren,

Ik heb een server voorzien van een installatie van Windows 2003 Enterprise server. Ik heb een aantal diskless cliënts, met netwerkkaarten die PXE ondersteunen. Met deze cliënt wil ik gaan booten vanaf de server. Maar ik wil niet dat men direct op de server komt te werken. Dus zowiezo niet via RDP. Is het mogelijk om een image vanaf de server te laden met bijvoorbeeld een Windows XP? en daarin een cliënt versie van Exact voorgeïnstalleerd?

Misschien dat ik een beetje vaag ben in de omschrijving maar ik hoop dat mensen me hier verder kunnen helpen. Een hele ochtend googlen en de halve middag bovendien hebben mij nog niets opgeleverd. Dus ik vraag het nu maar aan de echte experts.

In afwachting van uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Cognac.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

je kunt niet zoals in Citrix (werken op een terminal server) een seamless application publishen. Wel kun je een werkstation voorzien van inderdaad WindowsXP met Exact erin klaar doormiddel van RIS. Zoek eens op RIS bij www.microsoft.com/technet en kijk of je whitepapers kunt vinden. Je geeft zelf al aan dat je niet wilt dat men op de server gaat werken dus zul je een installatie moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar RIS is toch alleen bedoeld voor systemen die geen eigen besturingssysteem hebben maar wel met een eigen schijf. Is het niet mogelijk om een kant en klare image te laden in het geheugen van de cliënt?

EDIT: ik heb bijvoorbeeld gelezen dat dit in Linux mogelijk zou zijn via BOOTP en TFTP. Dan moet dat ook kunnen onder Win2k3 server lijkt me, alleen staat daar niks van over op het net.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
PXE start het werkskation vanaf het netwerk door middel van het sturen van een ‘boot image file' vanuit de server. Daar PXE niet gebonden is aan een specifiek besturingssysteem, kunnen alle besturingssystemen worden geladen in het ‘image'-bestand. Het voorziet in de mogelijkheden voor het opstarten vanaf het netwerk van alle typen besturingssystemen (zowel ‘embedded', als ‘not-embedded').
Hieruit begrijp ik dus dat het mogelijk is een heel besturingssysteem vanaf de server te laden in het geheugen van de cliënt pc... maar de vraag is voor mij hoe boks ik dat voor elkaar in win2k3 server?