Toon posts:

[2003] Booten van andere partitie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

We hebben een SBS2003 server met 2 partities. C: (systeem) en D: (data). Het systeem boot helaas vanaf de D:-drive. Dit levert problemen op als we RIS willen gebruiken.
Dat drive D de bootdrive is komt door de wijze van installeren. De machine was een Windows 2000 server waarbij het systeem op C en de data op D stonden. Om SBS 2003 'clean' te installeren hebben we de C-partitie eerst weggegooid en opnieuw aangemaakt. De data hebben we op D laten staan. Aangezien we de zaak een paar keer opnieuw hebben moeten installeren voordat alles goed werkte, is de manier van booten blijkbaar op een andere manier geregeld dan wenseijk is.

Het systeem heeft een RAID5 systeem waarop een 8 GB systeempartitie is gemaakt en de rest is een datapartitie. De RAID controller kan het systeem vanaf de RAID-disk laten booten. Als ik met FDISK kijk, dan is de datapartitie (D:) gemarkeerd als Active. De bootfiles (ntldr, ntdetect.com, boot.ini) staan op drive D:. Windows is geinstalleerd op de systeempartitie (C:). Boot.ini ziet er als volgt uit:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows Server 2003 for Small Business Server" /fastdetect /3GB
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /cmdcons
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dit wil ik dus graag corrigeren; het systeem moet 'gewoon' booten vanaf de systeempartitie. Daartoe heb ik de bootfiles (ntldr, ntdetect.com, boot.ini) naar drive C: gekopieerd. Boot.ini aangepast. Met FDISK de systeempartitie actief gezet. ASR gestart en het commando FIXBOOT C: gegeven. Systeem opnieuw gestart en..... nix. Na de gebruikelijke BIOS-meldingen verschijnt een knipperende cursor en daar blijft het bij. Geen meldingen, niets.

Opnieuw onder DOS gestart. Met FDISK de datapartitie weer als Actief gemarkeerd en het systeem boot weer normaal.

Bovenstaande handelingen zijn dus blijkbaar niet genoeg om het systeem vanaf de systeempartitie te laten booten. Iemand een idee wat ik nog meer moet uitspoken (behalve alles opnieuw installeren)?

Siem Weel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me nog eens een tijdje bezig gehouden met het probleem.

Aangezien ik niet steeds de productieserver kan herstarten heb ik een testserver in het leven geroepen. Daarop probeer ik de situatie te repliceren. Als ik de data-partitie actief maak en de bootfiles erop zet, fixboot uitvoer, dan start het ding niet. De bestandsattributen van de bootfiles staan op RHS, maar dat heeft blijkbaar geen invloed.

Ik heb het idee dat ik iets mis. Onder DOS maak je een systeem bootable met het SYS commando. Dat commando knutselt volgens mij met de MBR en dat lijkt me ook logisch. Dat zou onder NTFS ook moeten lijkt me, maar ook na uitvoerig zoeken bij Microsoft en op internet kom ik er maar niet achter hoe/wat/waar....

Siem Weel

Verwijderd

Topicstarter
Nog een aanvulling.
Als ik system recovery start en de commando's FIXBOOT en FIXMBR op het systeem loslaat, dan heeft ook dat geen effect.

Kijk ik met Norton Gdisk (onderdeel van Ghost), dan geeft deze de bootschap: "Fixed disk 1 has an active partition that is not bootable". Da's mooi, want dat hadden we al vastgesteld.
Heb voor de zekerheid nog maar even het commando 'gdisk 1 /mbr' gegeven en daarna nog eens met gdisk de betreffende partitie als actief aangemerkt, maar het maakt allemaal niet uit. Windows wil gewoon niet booten van de gewenste partitie.

Siem Weel