[MYSQL] 3+ queries in 1 querie

Pagina: 1
Acties:

• SuperJERK
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 23:20
Ik weet dat je met een join twee queries in 1 krijgt, maar is het mogelijk om informatie uit meerdere tabbellen in 1 querie op te vragen?

Ik heb een tabel vereningsport en daar staan 3 id's: sportid, verenigingid, contactpersoonid
Deze 3 id's zijn uiteraard gekoppeld aan hun eigen tabel sport, vereniging, contactpersoon

Nu haal ik met een querie de gegevens op:
SELECT sportid, verenigingid, contactpersoonid FROM verenigingsport WHERE verenigingid='1'

Is het mogelijk dat ik in 1 query gelijk de naam van de sport, vereniging en de achternaam, voorletters van contactpersoon ophaal? Dus door een soort join, maar dan over 3 tabellen heen?

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
wat jij wil is een join... een join is niet 2 queries in een.. dat is een subquerie

SELECT v.sportid, v.verenigingid, v.contactpersoonid FROM verenigingsport v INNER JOIN sport s on s.id=v.sportid INNER JOIN vereniging a on a.id=v.verenigingid WHERE verenigingid='1'

etc..

[ Voor 61% gewijzigd door Buzzin Hornet op 03-03-2005 12:59 ]

I intend to live forever - so far, so good.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

je kan toch zo vaak joinen als je wil ?
code:
1
2
3
4
5
select a,b
from c
left join d on c.id=d.id
left join e on d.id=e.id
etc...

[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 03-03-2005 13:08 . Reden: tags fixed ]

• SuperJERK
Dat wist ik dus niet :)
ik had er over gelezen, maar daar gingen ze eigenlijk nooit in over informatie uit meerdere tabellen halen.

Het lijkt me dat 1 z'on inner query sneller is dan 3 aparte?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 22:49

curry684

left part of the evil twins

SuperJERK schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:04:
Dat wist ik dus niet :)
ik had er over gelezen, maar daar gingen ze eigenlijk nooit in over informatie uit meerdere tabellen halen.

Het lijkt me dat 1 z'on inner query sneller is dan 3 aparte?
Dat is een redelijk onzinnige vraag ;) Een join is bedoeld om relationele data uit een database te halen, niet om queries weg te optimaliseren. Ik zou eens wat bijlezen over primary keys, foreign keys, referential integrity en normaliseren als ik jou was :)

Begin eens bij P&W FAQ - SQL :)

[ Voor 7% gewijzigd door curry684 op 03-03-2005 13:10 ]

Professionele website nodig?

• SuperJERK
curry684 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:07:
[...]

Dat is een redelijk onzinnige vraag ;) Een join is bedoeld om relationele data uit een database te halen, niet om queries weg te optimaliseren. Ik zou eens wat bijlezen over primary keys, foreign keys, referential integrity en normaliseren als ik jou was :)

Begin eens bij P&W FAQ - SQL :)
Het is altijd jammer dat er weinig over de preformance wordt gesproken (en dan bedoel ik in percentages bijv.)

Thanks voor de link.. ga ik uiteraard zeker even doornemen.

Het is altijd zo jammer dat als je niet weet wat je zoekt het te moeten zoeken. Gelukkig wordt je bi Tweakers altijd weer op de juiste weg geleidt :)

* SuperJERK gaat maar even wat lezen!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 22:49

curry684

left part of the evil twins

SuperJERK schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:22:
[...]

Het is altijd jammer dat er weinig over de preformance wordt gesproken (en dan bedoel ik in percentages bijv.)
De performance van een join vergelijken met de performance van 2 losse queries is gewoon pointless, omdat het 2 mechanismes zijn die andere doelen dienen. In veel gevallen kan een probleem op beide manier opgelost worden, en in het merendeel van die gevallen zal de join performanter zijn, ervan uitgaande dat je indexes kloppen en je waarlijk alle opgezochte data nodig gaat hebben. Genoeg conditionele elementen? ;)

Professionele website nodig?

• SuperJERK
curry684 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:27:
[...]
knip
Genoeg conditionele elementen? ;)
Waar was dat stomme woorden boek ook alweer..... ;)
Pagina: 1