Dubbele regels verwijderen uit een bestand

Pagina: 1
Acties:

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-08 17:03
Ik hoop dat ik het hier op zijn plaats heb staan, maar ik heb het volgende probleem:

Ik heb een tekstbestand & daar komen een aantal dubbele regels in voor, heeft iemand enig idee met welk programma ik deze regels kan vinden, want het bestand is nogal groot & bevat bijna alleen maar getallen, dus met het blote oog kijken is echt geen doen.

Heb ook al de search functie gebruikt, maar daar kon ik niks vinden.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Alvast bedankt.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kun je niet met Word "zoeken en vervangen" Dat werkt best snel. Moet je alleen even controleren of dat ook werkt met witregels, daar he ik nu zelf even geen tijd voor. (ik zit nu op school)

edit:
Sorry, maar ik wilde wat te snel zijn (ik moest de tijd in de gaten houden om de bus te halen) Ik begreep dat er dubbele witregels in je bestand zaten. Dat is dus niet het geval, het gaat om dubbele data.
Een (beperkte) oplossing is sorteren, en dan nalopen of je dubbele zaken ziet. Is idd wel omslachtig. Dit kun je wel weer automatiseren met Acces, dacht ik.

[ Voor 56% gewijzigd door DrivinUCrazy op 03-03-2005 15:09 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:42:
Kun je niet met Word "zoeken en vervangen" Dat werkt best snel. Moet je alleen even controleren of dat ook werkt met witregels, daar he ik nu zelf even geen tijd voor. (ik zit nu op school)
Wie had het over witregels :?
Phoolie schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:38:
Ik heb een tekstbestand & daar komen een aantal dubbele regels in voor, heeft iemand enig idee met welk programma ik deze regels kan vinden, want het bestand is nogal groot & bevat bijna alleen maar getallen, dus met het blote oog kijken is echt geen doen.
Volgens mij moet dit met EditPlus kunnen, al weet ik eigenlijk alleen zeker dat dit in de sort functie van EditPlus zit... dan heb je ze ook direct gesorteerd, weet niet echt of dat de bedoeling is.. :P
Maar ik verwacht eigenlijk dat je ook wel gewoon dubbele regels ermee moet kunnen verwijderen, al zou ik zo even niet weten hoe...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Phoolie
DrivinUCrazy schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:42:
Ja, maar dan moet ik dus iedere regel eerst selecteren en dan opzoeken, dat kost me nog dagen tijd 8)7

• Fl4sh3r
  • Laatst online: 08-07 22:16
Als je toegang hebt tot een linux shell, zou je het kunnen doen met:
sort bestand | uniq > bestand.new

Nadeel hiervan is wel dat de orginele volgorde van je regels vervalt

[ Voor 28% gewijzigd door Fl4sh3r op 03-03-2005 12:46 ]

• Phoolie
XanderH schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:44:
[...]

Volgens mij moet dit met EditPlus kunnen, al weet ik eigenlijk alleen zeker dat dit in de sort functie van EditPlus zit... dan heb je ze ook direct gesorteerd, weet niet echt of dat de bedoeling is.. :P
Maar ik verwacht eigenlijk dat je ook wel gewoon dubbele regels ermee moet kunnen verwijderen, al zou ik zo even niet weten hoe...
Wat ik dan wel kan doen is ze gewoon sorteren & dan de dubbels uit het originele bestand verwijderen, denk dat ik daar wel wat mee kan.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

of even importeren/koppelen in MS Access en daar met een query je dubbele rijen ophalen en vervolgens verwijderen.

Om welk volume gaat het ongeveer 1k 100k of 10000k rijen :?

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 17:40

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Fl4sh3r schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:46:
Als je toegang hebt tot een linux shell, zou je het kunnen doen met:
sort bestand | uniq > bestand.new

Nadeel hiervan is wel dat de orginele volgorde van je regels vervalt
dat soort tools kun je ook voor windows downloaden:
cygwin

of

http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/textutils.htm

of je schrijft een macro in een goede editor. lijkt me ook geen probleem.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Of gewoon even importeren in 1 kolom in excell, dan gooi je in een kolom ernaast gewoon oplopende getallen (1,2,3,4,5 etc. ) en dan sorteren op geimporteerde kolom. Dubbelen verwijderen. En dan weer sorteren op getalkolom om oorspronkelijke volgorde terug te krijgen.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Als je PHP hebt, kun je het als volgt doen: kopiëer en plak het volgende naar uniek.php:
PHP:
1
2
3
<?php
if (file_exists($argv[1])) return implode('', array_unique(file($argv[1])));
?>

Gebruik:
code:
1
php -f uniek.php invoerbestand.txt > uitvoerbestand.txt

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Cherub schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:54:
Als je PHP hebt, kun je het als volgt doen: kopiëer en plak het volgende naar uniek.php:
PHP:
1
2
3
<?php
if (file_exists($argv[1])) return implode('', array_unique(file($argv[1])));
?>

Gebruik:
code:
1
php -f uniek.php invoerbestand.txt > uitvoerbestand.txt
PHP heeft dan wel evenveel geheugen nodig als het bestand groot is; en dat kan nogal vervelend uitpakken ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1