Toon posts:

Videokaart zonder bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik kan een videokaart kopen voor weinig euries, het betreft een club 3d Geforce FX5900 XT.

De reden dat ik haar zo goedkoop kan kopen is omdat de vorige eigenaar een bios flash heeft gedaan wat dus verkeerd is uitgepakt.

Nu wil ik dit kaartje wel kopen maar bestaat er nog een mogelijkheid dat ik er weer een nieuwe bios in kan zetten? Ik ben er iig al achter dat ik dan sowieso een pci kaart moet hebben (anders heb je geen beeld meer) of dat ik het op een pc moet doen met video onboard.

Is er dus een manier om de kaart weer werkend te krijgen of kan ik haar beter links laten liggen,

Alvast bedankt,

SasRelic })

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 16:37

Shunt

Boe

hoeveel moet je er voor neer leggen is dan de vraag.
25 euro tja dan zou ik het ook proberen is het over de 50 a 60 euro dan zou ik het niet doen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de kaart kopen voor €40 euro, mss iets meer.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heeft hij dat zelf niet al eens geprobeerd?? Dus dat het misschien gewoon niet te doen is.

Verwijderd

Als je jezelf eerst eens gaat verdiepen in hoe je een kaart kan flashen, dan had jij die vraag hier niet neergezet.
Er zij namelijk zat topics over het overclocken van een vga kaart dmv een biosupgrade.

En.. die kaart is nog redelijk nieuw.. anders ga je er toch gewoon mee terug naar de winkel ;)

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-08 19:00
Je moet inderdaad sowiezo een PCI-videokaart zien te regelen. En het originele bios met een hulpprogramma als bijv. Nvflash. De kans zit erin dat het dan weer gaat werken. Maar waarom maak je niet gewoon de afspraak met de verkoper dat je met zijn toestemming bij hem gaat flashen en hem pas koopt als de kaart weer werkt?

BTW. Wat Eurotic hierboven zegt over teruggaan naar de winkel vind ik niet echt netjes. Het probleem op hun afwentelen is mi onredelijk. Je weet dat als je flasht dat het verkeerd kan gaan, dan ook niet gaan reclameren. :)

[ Voor 27% gewijzigd door objectief2 op 03-03-2005 11:27 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
objectief2 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:26:
Maar waarom maak je niet gewoon de afspraak met de verkoper dat je met zijn toestemming bij hem gaat flashen en hem pas koopt als de kaart weer werkt?
Dan verkoopt de verkoper hem natuurlijk niet meer (voor die prijs) 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:25:
Als je jezelf eerst eens gaat verdiepen in hoe je een kaart kan flashen, dan had jij die vraag hier niet neergezet.
Er zij namelijk zat topics over het overclocken van een vga kaart dmv een biosupgrade.

En.. die kaart is nog redelijk nieuw.. anders ga je er toch gewoon mee terug naar de winkel ;)
Bedankt voor de reactie,
ik heb uiteraard al wat gezocht maar ik kan alleen onderwerpen vinden die betrekking hebben op het flashen van een reeds werkende videokaart. Deze werkt dus niet meer.
Er zit ook geen garantie meer op de kaart, ook al was dat wel zo dan zal de leverancier haar echt niet gaan vergoeden.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:25:

Heb je eigenlijk wel de startpost gelezen?

Hij wil 1) niet overklokken door bios flash, dat heeft iemand anders geprobeerd en is mislukt en 2)de kaart is niet van hemzelf, en als dat wel zo was, is het een vrij kansloze zaak om terug te gaan naar de winkel als je aan de bios hebt gezeten..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
gewoon een PCI videokaart regelen....
Die er in rammen, bios versie van de kaart downloaden en met nvflash.exe het bios in de 5900XT flashen...

niet al te moeilijk toch?? :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:17:
Nu wil ik dit kaartje wel kopen maar bestaat er nog een mogelijkheid dat ik er weer een nieuwe bios in kan zetten? Ik ben er iig al achter dat ik dan sowieso een pci kaart moet hebben (anders heb je geen beeld meer) of dat ik het op een pc moet doen met video onboard.

Is er dus een manier om de kaart weer werkend te krijgen of kan ik haar beter links laten liggen?
Je hebt niet perse een PCI kaartje voor nodig hoor, je kan ook gewoon blindelings een BIOS flashen, deed mijn broer ook een keer, om dat (heel makkelijk) voor elkaar te krijgen, kan je bijvoorbeeld een batch bestand maken, die de boel vanzelf voor je doet allemaal...

Tevens is het ook nog maar de vraag, of het de moeite waard is, om het te doen. Bedoel, als je nu bijv. een Radeon 9600 hebt, dan zou ik het niet doen als ik eerlijk ben, aangezien een 9600 sneller is, dan een FX5900XT (dat is de lichtste versie van de FX5900 voor zover ik weet...)

Je zegt ook, dat je hem voor 40 euro kan krijgen, dat vind ik voor een niet werkende (en ook niet erg snelle kaart) beetje overdreven veel als ik eerlijjk ben.

Verwijderd

Ik heb al eens een dergelijke biosflash gedaan met ene oude GF2Pro met verotte bios.
PCI videokaart erin, PC aan, in de bios init first VGA oid op PCI zetten,rebooten, bootflop met bios erin, flashen, PC uit, PCI kaart eruit, booten, init first VGA oid op AGP zetten, en klaar :).

Met moederborden willen er nog wel eens problemen ontstaan omdat de bios ziet dat je een heel andere bios wil flashen dan de bios die er al op staat. Door die verkeerde bios wil hij het bord wel eens als een ander type herkennen en daarom niet flashen. Echter bij VGA kaarten heb ik hier nog nooit van gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
Tevens is het ook nog maar de vraag, of het de moeite waard is, om het te doen. Bedoel, als je nu bijv. een Radeon 9600 hebt, dan zou ik het niet doen als ik eerlijk ben, aangezien een 9600 sneller is, dan een FX5900XT (dat is de lichtste versie van de FX5900 voor zover ik weet...)

Je zegt ook, dat je hem voor 40 euro kan krijgen, dat vind ik voor een niet werkende (en ook niet erg snelle kaart) beetje overdreven veel als ik eerlijjk ben.[/quote]

Ik heb dus een Sapphire Atlantis 9600 pro Advantage, dit is wel de retail lite versie.

Als ik naar benchmarks op het web kijk van de FX5900 XT dan presteert deze veel beter dan de 9600XT wat toch ook al een goede middenklas kaart is.

Het klopt inderdaad dat de XT reeks van Geforce een lite versie is. Maar toch een erg goed kaartje :*)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

GJ-tje schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:55:

@SASRELIC:
Inderdaad, in theorie is de GeforceFX 5900XT sneller dan de 9600-reeks (8 Pixelpipelines tegen 4, 256-bits geheugen tegen 128-bits), maar je snapt niet helemaal wat GJ-tje probeert te zeggen.

GJ-tje doelt op de prestatie van de gehele GeforceFX-reeks in DirectX9-modus. Door de foute architectuur maakt het geen schijn van kans tegen ATi. Dit werd nog eens gevoelig benadrukt in Half-Life 2 *klik* en 3dMark2005 *klik*, DX9 ten voeten uit. Het topmodel (de highend GeforceFX 59x0 Ultra) werd ingemaakt door een midrange 9600 Pro/XT...

Maar als je veel DirectX8-spellen speelt, is dit natuurlijk een goede kaart, daar maakt deze kaart weer gehakt van de ATi 9600-lijn... >:)

Even over je toekomstige aankoop: ik zou het, persoonlijk gezien, niet doen. Je neemt een flink risico met flashen, want als het fout gaat dan gaat het ook goéd fout. :X Ik heb hier mensen gezien op GoT die hun kaart konden weggooien na een foute BIOS-flash... Maar het is jouw keuze, veel succes ermee! :)

Verwijderd

Topicstarter
Jejking schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:39:
[...]

@SASRELIC:
Inderdaad, in theorie is de GeforceFX 5900XT sneller dan de 9600-reeks (8 Pixelpipelines tegen 4, 256-bits geheugen tegen 128-bits), maar je snapt niet helemaal wat GJ-tje probeert te zeggen.

GJ-tje doelt op de prestatie van de gehele GeforceFX-reeks in DirectX9-modus. Door de foute architectuur maakt het geen schijn van kans tegen ATi. Dit werd nog eens gevoelig benadrukt in Half-Life 2 *klik* en 3dMark2005 *klik*, DX9 ten voeten uit. Het topmodel (de highend GeforceFX 59x0 Ultra) werd ingemaakt door een midrange 9600 Pro/XT...

Maar als je veel DirectX8-spellen speelt, is dit natuurlijk een goede kaart, daar maakt deze kaart weer gehakt van de ATi 9600-lijn... >:)

Even over je toekomstige aankoop: ik zou het, persoonlijk gezien, niet doen. Je neemt een flink risico met flashen, want als het fout gaat dan gaat het ook goéd fout. :X Ik heb hier mensen gezien op GoT die hun kaart konden weggooien na een foute BIOS-flash... Maar het is jouw keuze, veel succes ermee! :)
Daar zit inderdaad wat in.
Ik heb namelijk net een maand oude Sapphire 9600 pro 128 MB Advantage. Op de site stond erbij dat het om een retail versie ging en niet om een retail lite versie. Nu kan ik een RMA indienen maar denk dat dat weinig zin heeft na een maand.
Ik wil nu dus een andere videokaart en liep de 5900XT tegen het lijf. Als deze beter presteert met directX8 spellen dan hoeft het voor mij niet.
Ik baal nu wel van mijn eigen "nieuwe" videokaart omdat dit eigenlijk geen verbetering is tegenover mijn oude 9600 Pro 128 MB EZ.

Ik laat deze er maar inzitten en ga wel sparen voor een 9800Pro, dan weet ik zeker dat ik goed zit.

Bedankt voor de snelle reacties allemaal. _/-\o_

Greet

SasRelic })

Verwijderd

Haan schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:29:
[...]

Heb je eigenlijk wel de startpost gelezen?

Hij wil 1) niet overklokken door bios flash, dat heeft iemand anders geprobeerd en is mislukt en 2)de kaart is niet van hemzelf, en als dat wel zo was, is het een vrij kansloze zaak om terug te gaan naar de winkel als je aan de bios hebt gezeten..
1) het ging mij niet zozeer om het overklokken van die kaart.
Maar juist in de topics over overclocken zal je dit probleem waker tegenkomen.
En in zulk soort topics staat ook hoe je een kaartje kan flashen.

2)En misschien dat die computerzaak wat voor je kan betekenen qua omruilen dat hun hem gewoon naar de fabriek opsturen.
Of dat hun hem even voor je flashen.
Anders zit je namelijk zelf weer met de kosten voor een pci videokaartje ;)

Verwijderd

Nog even een kleine toevoeging, er zijn genoeg postst geweest over het flashen van een 5900XT naar 5950U, dit schijnt best goed te werken. Dus mocht je het kaartje gaan kopen dan zou ik dat gewoon proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien bij mij alles de 1e keer verkeerd moet gaan, ga de azerty maar eens bellen en zeggen dat ik toch mijn kaartje wil ruilen voor een eche 9600 pro.

Wish me luck 8)

*edit

Helaas , kan de kaart niet meer ruilen.

Ik ga het gewoon proberen met de xt. Wie niet waagt...blablabla

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 12:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het kaartje nu voor €30,- en vind het het proberen waard.

Alleen een opstartdiskette maken met het biosb estandje is niet moeilijk, maar ik lees dingen over .bat bestand erin zetten een batch bestand maken?
Staat er op tweakers niet ergens een goede tutorial die alle stappen doorneemt?

8)7

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 21:22
- Maak bootflop (bij format)
- Haal alles weg behalve COMMAND.COM en AUTOEXEC.BAT (hoe minder hoe beter, dacht dat die WinXP bootflop allerlei geheugenmanagers laadt, wat een flash moeilijker kan maken, misschien verpesten. Prefereer zelf nog steeds mn good'old Win98 flop)
- Pleur nvflash erop (www.mvktech.net <- ook voor BIOSen)
- Edit autoexec.bat. Haal alles weg en zet er het volgende
NVFLASH -4 -5 -6 BIOSNAAM.ROM
(waar biosnaam uiteraard staat voor...de bios z'n naam. Let wel: 8 letters max!!! (8.3 formaat; dus 11 in totaal) Anders krijg je rare ~1 (kronkeltjes en nummertjes)
- Zet PC aan (zeker weten dat flop 1e bootdevice is) met flop drin, wacht totdattie klaar is met laden. Geeftie 1 piep (dacht ik, niet zeker) om te vragen 'Zeker weten?' Typ dan y (en Enter). Je Num/Cap/Scroll Lock zullen omstebeurt aangaan alsie aant flashen is
ZET JE PC NIET UIT!!

Mocht het niet lukken, dan is het misschien nodig eerst de kaart zn ROM volledig te wissen. Gebruik dan als commando:
NVFLASH -e

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 05-03-2005 19:59 . Reden: moest NVFLASH -e zijn dacht ik ]

Verwijderd

Topicstarter
Mooi mooi, many thanks.

Het zou op deze manier dus ook "blind" kunnen? Dus zonder een pci kaartje of onboard video?
Of zeg je dat ik beter met beeld kan werken?

Bedankt iig _/-\o_

Verwijderd

Wat denk je zelf?

Een computer heeft geen videokaart nodig om te booten en vervolgens te werken. Een videokaart is wel makkelijk als je als mens wilt interfacen met je computer, je wilt namelijk wel zien wat je doet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 14:43:
Wat denk je zelf?

Een computer heeft geen videokaart nodig om te booten en vervolgens te werken. Een videokaart is wel makkelijk als je als mens wilt interfacen met je computer, je wilt namelijk wel zien wat je doet.
Goh, je meent het :P

Het is alleen zo dat ik geen pci kaart heb liggen, vandaar mijn vraag of het wel te doen is zonder, schnappie?

Verwijderd

Echt ongelovelijk. Alles wordt voor je uitgekouwd, er staat precies wat je moet weten, wat wil je verder nog? Dat er iemand langskomt die het voor je doet? Nogmaals, je hebt geen videokaart nodig!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 14:55 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 22:33
Moet makkelijk te doen zijn lijkt me.

Ik heb een keer ook mijn 9700 kapot geflashed, na een paar keer blind proberen hem terug te flashen is het me uiteindelijk gelukt.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

lees -Sir_Killalot- in "Videokaart zonder bios" nog eens voor de lol

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 14:53:
Echt ongelovelijk. Alles wordt voor je uitgekouwd, er staat precies wat je moet weten, wat wil je verder nog? Dat er iemand langskomt die het voor je doet? Nogmaals, je hebt geen videokaart nodig!
Ok sorry, ik houd mijn kop |:(
Ben niet zo thuis in dat flash gebeuren, ik post weer wat als het gelukt of niet gelukt is

Verwijderd

Topicstarter
Update.

Heb mijn bootflop al een tijdje klaar, alleen van wie ik de kaart kon kopen wil haar niet opsturen en ik ga niet het halve land afrijden ervoor.

Bedankt allemaal voor de reacties en ik heb ook weer wat geleerd!

Slotje kan erop.
Pagina: 1