[XP] Back-up utility van XP vs Norton Ghost

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04-2025

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Topicstarter
Na 5 dagen herinstallatie van XP Pro, alle programma's, persoonlijke instellingen etc etc, wil ik het nu echt goed doen ;) D.w.z. back-up maken van mijn OS+Progs. Mijn systeem bevat 2 HDDs (#1: 20GB met OS+progs erop & #2: 160GB voor data/back-up)

Ik heb de keus tussen back-up utility van XP Pro zelf of Norton Ghost 9.0.
Nou ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met deze 2 en welke jullie mij zouden aanbevelen.

Het is me niet duidelijk geworden uit de topics hier, google en Microsoft Knowledge Database wat de compressie is van de back-up die XP utility aanmaakt. Bij Ghost heb je de keus uit geen, 40%, 45% en 50% wat dus best aardig is. Kan ik met XP backup ook zoiets bereiken? Inschakelen van hardware compressie kan je onder opties aanvinken, maar een aantal mensen hier zegt dat dat weinig afslanking oplevert (gelet ook op wat voor soort bestanden je vnl. comprimeert)

Belangrijk is ook de slagingspercentage van de restore. Welke methode is betrouwbaarder? Mijn beeld ervan is nogal vertekend doordat de forums meestal slechte ervaringen van mensen bevatten die hulp zoeken.

Alvast bedankt voor jullie meningen! :)

[ Voor 12% gewijzigd door sl1200 op 03-03-2005 11:07 ]

Specs: GamePC HTPC Server

Verwijderd

mm mag ik jou vragen welk ms backup utility dat is?

en gaat het hier om low-level backups (sector based) of gewoon files?

Verwijderd

Ghost en ntbackup zijn appels en peren.

Ghost maakt een complete blauwdruk van je harddisk (of partitie), met OS en al. Hiermee kun je dus een image maken van een werkend systeem, en als je het verprutst, zet je het hele image terug. Een bootdisk met ghost.exe erop, is dan al voldoende om een werkend Windows-systeem te herstellen. Merk op dat je wel ergens plek moet hebben om je ghost-image op weg te kunnen schrijven, dit kan per definitie niet de partitie zijn die je wilt backuppen. Mogelijkheden zijn een fat-partitie op dezelfde machine, of een netwerkshare (met netwerkbootdisk), en het schijnt dat ghost ook rechtstreeks op cd kan fikken.

Ntbackup maakt kopietjes van bestanden en je registry, terwijl Windows nog draait. Dit is leuk voor documenten en zo, maar niet geschikt om een kopie van Windows met alle drivers en applicaties te maken. Sowieso moet je Windows al hebben draaien om een backup te kunnen maken (of terugzetten).

Hardware-compressie is trouwens alleen van toepassing als je een backup naar een tapedrive maakt die hardwarecompressie ondersteunt. Als je een backup naar een bestand op harddisk maakt, is hardwarecompressie niet van toepassing.

Kortom: wil je een backup van je OS+progs, dan is ghost je enige optie.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 11:47 ]

Verwijderd

Je bedoelt zeker als "backup" de systemrestore utility die in XP zit.
Als windows totaal niet meer wil opstarten dan heb je niets aan de systeemherstel optie.
(eigenlijk heel idioot dat MS dat zo bedacht heeft)

Norton ghost kun je via een bootflop opstarten en op deze manier heb je een veel grotere kans om een backup succesvol terug te zetten.

En system restore is geen echte backup utility.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

TS bedoelt waarschijnlijk ntbackup.exe, een gestripte versie van Veritas Backup Exec (was dat nu Symantec geworden?)

Het zijn IMHO twee verschillende producten. Met NTBACKUP kan je files willekeurig selecteren terwijl je met de Ghost (dos) versie hele partities of discs clonen

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ipv. Ghost zou ik eerder eens kijken naar Acronis True Image. Programma is zeer goed vergelijkbaar met Ghost maar kent wat meer opties. Daarnaast is de aanschaf ongeveer de helft goedkoper.

De engelstalige trial-versie is te downloaden op www.acronis.com. Er is ook een NL-versie van Easy-Computing maar ik heb geen idee of daar ook een probeer-versie van is.

Het fijne van True Image is dat je een aparte partitie aan kunt maken waarvan je altijd kunt booten door na de startup op F11 te drukken waarna je True Image kunt gebruiken voor een restore of andere dingen.

ARME AOW’er

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Deze twee verschillende backup methoden zijn inderdaad niet te vergelijken. als je een restore wil doen met NTBackup, zul je eerst je kale Windows XP opnieuw moeten installeren voordat je bijvoorbeeld iets kunt terugzetten. Ghost zet gewoon ALLES terug en werkt wat dat betreft sneller. Als je vaak een enkel bestandje ofzo terug wil zetten (wat bij data van toepassing is) dan kun je beter NTBackup gebruiken, wil je makkelijk je machine opnieuw installeren dan ga je voor Ghost.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bij Acronis zet je gewoon even dat ene bestandje terug. :)

The best of both worlds.

[ Voor 55% gewijzigd door Guardian Angel op 03-03-2005 12:16 ]

ARME AOW’er

• sl1200

sl1200

Topicstarter
Hmm, maar je kunt toch met NTBack-up van XP een hele partitie/schijf "back-uppen" door in feite daar een image van te maken? Of wordt er in dit geval geen image gemaakt :?
Je vinkt bv. schijf C: aan + Systeeminstellingen en kiest verderop voor een boot-diskette die je igv crash bestanden laat terugzetten vanuit die image. Onder opties staat dat er standaard geen hibernate en pagesys files worden gebackuped + nog een aantal andere die voor de hand liggen (Neemt Ghost deze wel mee in de image?)

Het klopt idd dat je ook losse mappen/files kunt selecteren voor back-up binnen NTBack-up, maar als je hele schijf selecteert, dan doe je toch hetzelfde (min of meer) als Ghost. Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

EDIT: Hier trouwens een paar screenshots om het geheugen een beetje te helpen als je achter een ander OS zit ;)

http://www.theeldergeek.com/backup_using_wizard.htm

[ Voor 17% gewijzigd door sl1200 op 03-03-2005 13:48 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Moet bekennen dat ik daar nooit naar heb gekeken. Het antwoord moet ik dus schuldig blijven.

Lijkt me sterk dat er een echte image van de disk-layout wordt gemaakt. Denk eerder dat gewoon alle files worden veiliggesteld.

Mocht er dan iets fout gaan zul je eerst je OS opnieuw moeten installeren evenals je backupprogramma. Dat probleem heb je dus niet met een image.

ARME AOW’er

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik gebruik zelf beide.
ntbackup voor perongeluk verwijderde bestanden en ghost voor images. Komt een beetje op hetzelfde neer wat hierboven beschreven wordt :P

Lijkt me overigens vrij onmogelijk om de een echt 100% te vergelijken met elkaar, omdat het twee verschillende doelen heeft en dus ook geheel anders in elkaar zit.

Dit soort pakketten horen mijn inziens tot software, waarvoor ik het topic een schopje geef van Windows Operating Systems naar Software Algemeen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• sl1200

sl1200

Topicstarter
Anders een concreet voorbeeld met NTBackup:

PC-opstelling met op:
C: OS + Progs
D: backup van C: (dus hele schijf C + systeeminstellingen geselecteerd onder NTBackup)

-> Format C:
-> Kan ik nu met een boot diskette danwel XP CD->Advanced Recovery Console PC booten om vervolgens backup van D: terug te zetten op C:, of moet Windows hiervoor volledig werkend zijn?

Dus ik wil niet alleen OS, maar ook applicaties met persoonlijke instellingen terugzetten. Wordt dat weggeschreven in die backup op D?

[ Voor 3% gewijzigd door sl1200 op 03-03-2005 14:13 ]

Verwijderd

Aangezien je toch een aparte partitie/schijf hebt zou ik ghost gebruiken, dan heb je de bootsectoren er ook bij, en die zijn toch ook nodig om in windows te komen. (en die kopieert de backup utility zeker niet)

Dan ben je er iig zeker van dat je je systeem terug kunt zetten na een format van c: (mits je natuurlijk je gegevens op D: kunt benaderen met het ghost programma)
Pagina: 1