Waarom starten brandprog's zo traag?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-08 19:40
Waarom starten brandprogramma's zo traag op? Ik gebruik diverse programma's om CDs' en DVD's te branden, maar allemaal starten ze enorm traag op. Nero, Ashampoo, en diverse anderen vragen allemaal enkele minuten om actief te worden. Ik dacht altijd dat het aan mijn systeem lag (AMD 1300 met 1GB intern) maar kennis met supersnel systeem heeft ook traag opstartend brandprog (nog weer een ander prog, ik kan ff niet op de naam komen).

Ashampoo komt met de mededeling "enumerating drives". Kennelijk zijn die progs dus wat aan het uitzoeken over de geplaatste drives ofzo (NEC 3520 brander en Matshita DVD lezer).

Waardoor zijn die progs zo traag met opstarten, én... nog veel belangrijker... kan ik iets doen om het te versnellen?

Alvast bedankt!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:02

Kroontje

...

Hier heb ik ook last van gehad en bleek te liggen aan mijn cd-brander. Probeer de programma's eens te starten zonder dvd-brander en lezer ? En zo even kijken of het aan één van je spelers ligt.

• teake
Kroontje schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 09:20:
Hier heb ik ook last van gehad en bleek te liggen aan mijn cd-brander. Probeer de programma's eens te starten zonder dvd-brander en lezer ? En zo even kijken of het aan één van je spelers ligt.
Is het daarbij genoeg om softwarematig een apparaat uit te schakelen in het profiel, of moet hij echt hardwarematig los (stekkers eruit)?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Zal um wel zitten in je IDE controller. Als een brandprogramma start gaat hij je IDE kanalen scannen op aanwezige drives. Waarschijnlijk duurd het wat langer met jouw controller.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nero start hier in 3 seconden. Duurt het inderdaad minuten dan is er iets mis.... maar wat?

ARME AOW’er

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Nog belangrijker lijkt het me om te weten welke versie van Windows met welk Service Pack je gebruikt :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-08 12:57
Gewoon eens ff de volgorde van de schijven veranderen. Master en Slave et cerera. Je hebt kans dat je brander als slave staat in plaats van master. Verder kijken of je de juiste software voor jouw controller hebt geinstalleerd. Verder kan je nog in Windows kijken of DMA goed ingesteld staat.
http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/IDE-DMA.mspx

Emos

• teake
sanfranjake schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:35:
Nog belangrijker lijkt het me om te weten welke versie van Windows met welk Service Pack je gebruikt :)
Windows XP SP2, Ik kan zo niet zien of hij nou master of slave is. (ik zit niet achter m'n eigen PC). Kan ik het softwarematig zien?

• teake
Emos schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:41:
Verder kijken of je de juiste software voor jouw controller hebt geinstalleerd.
Huh? hoe doe ik dat?

• teake
Net even in apparaat beheer gekeken: DVD lezer en DVD brander zitten allebei op IDE2, en de lezer wordt als eerste genoemd. Maar ik weet niet of dat ook inhoudt dat het de master is.

• teake
DMA voor beide apparaten stond al goed (zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: http://img90.exs.cx:81/img90/1448/ide7av.th.jpg

Wat mij wel opviel is dat gewoon microsoft stuurprog gebruikt wordt. Zou Asrock (mobo fabrikant) daar wat beters voor hebben?

Afbeeldingslocatie: http://img216.exs.cx:81/img216/5686/idestuur1ka.th.jpg

• teake
Oh... ook nog vermeldenswaard: als ik nero de eerste keer opstart duurt het 45 seconden, maar daarna kan hij het in 5 á 10 seconden...

• teake
GEVONDEN???

http://www.computerclub-m...ikelen/winxp.html#Brander

Brander software start traag op

Windows XP heeft standaard al CD brandersoftware geïnstalleerd. Deze software is duidelijk minder uitgebreid dan de meeste andere voor dit doel geschikte programma’s en soms kunnen er zelfs conflicten optreden, zoals met Nero het geval is, dit programma neemt de nodige tijd om op te starten, nou ja, tijd, zeg maar gewoon dat het heel erg lang duurt. Maar ook daarvoor is een oplossing beschikbaar:

* Klik Start, Configuratiescherm, Prestaties en onderhoud, Systeembeheer.
* Kies Services en zoek COM-service voor IMAPI cd branders.
* Klik met de rechtse muistoets op de sleutel om de eigenschappen te wijzigen en verander de opdracht Handmatig in Uitgeschakeld.
* Klik Toepassen en OK.

Nero zal na deze wijziging weer als vanouds opstarten.

EDIT:.... nou... valt toch tegen hoor...

[ Voor 3% gewijzigd door teake op 03-03-2005 16:56 . Reden: even geprobeerd ]

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:36
Klik nadat je de service hebt uitgeschakeld ook even rechtermuisknop op je brander(s) in Deze Computer, op 1 vd tabbladen kun je Windows cd-burning uitschakelen.

Misschien helpt een schone re-install... en stel nero eens even zo in dat Nero opstart ipv Nero Smartstart of Nero Express... als het dan sneller gaat kan je Nero install fouten hebben..

Let wel: Dat het de 2e keer opstarten sneller gaat is logisch, het zit dan nog in het geheugen en bovendien is het geprefetcht zodat het volgende keer sneller opstart (vraag me niet wat prefetch is).

Om goed te vergelijken zou je bijv. even kunnen afmelden en opnieuw inloggen...

nog steeds traag: schone install van windows, IMAPI CD burning service uitschakelen en ook per brander zoals ik hierboven heb gezet. En nieuwe Nero installeren.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Je kent de edit knop: gebruik die dan ook als je binnen 24 uur iets wilt toevoegen. DIt is niet bepaald levensbedreigend en kicken lijkt me dan ook overbodig en niet netjes tegenover de rest van de cumminity :*

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:02

Kroontje

...

Kroontje schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 09:20:
teake schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:32:
[...]
Is het daarbij genoeg om softwarematig een apparaat uit te schakelen in het profiel, of moet hij echt hardwarematig los (stekkers eruit)?
Probeer het maar eens hardwarematig.. Ik ben er ook dagen mee bezig geweest, verschillende reinstalls totdat ik het licht zag en stuk voor stuk mijn cd/dvd-lezers/branders afkoppelde.. Nu starten de brandprogramma's weer als een tierelier.. Het kan dus ook aan je IDE kabels liggen, even experimenteren met de kast los.. :)

Succes!
Pagina: 1