Toon posts:

Speciaal OS voor het kijken van films?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Had ik dat nu ergens ooit eens gelezen dat er een speciaal OS was geschreven puur met dit doel? Ik probeer namelijk de batterijduur van mijn laptop wat te verlengen. Onder XP (Sorry) is een filmpje kijken na 45 minuten alweer over omdat de batterij dan leeg is.

Mocht het een systeem zijn dat onder Linux draait, dan wil ik deze vraag best stellen onder het topic voor welk distributie ik dan moet hebben, maar ik weet niet zeker of het dan wel onder Linux draait.

Wie weet waar ik het over heb en hoe het OS dan heet?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Bedoel je mischien Windows Media Center Edition? :)

In ieder geval - als je met die term zoekt op GoT en in Non-Windows Operating Systems met name, ga je een aantal 'varianten' van Windows MCE vinden voor Linux zoals MythTV e.d. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt, op die manier had ik nog niet gezocht. Maar denk je dat het me ook een voordeel gaat opleveren voor wat betreft batterijduur?

• Corona Extra
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 15:31
BeOS was ooit bedoeld als een media OS, echter is die de weg van de dodo gegaan.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 13:57

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 09:13:
Ok, bedankt, op die manier had ik nog niet gezocht. Maar denk je dat het me ook een voordeel gaat opleveren voor wat betreft batterijduur?
Nee dat denk ik niet. Hij moet nog steeds die film op je scherm laten zien wat enorm veel energie vreet :(

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, maar ik zat te hopen dat er een speciaal OS was dat dus veel minder resources nodig heeft en op die manier misschien wat batterijwinst kon pakken.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:18

Cyphax

Moderator LNX
Er zijn er wel meerdere. Zo is er MoviX of GeeXboX. Dat zijn beide live CD's dus da's mooi, hoef je niet te installeren.

Saved by the buoyancy of citrus

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-02 17:22
Volgens mij is Movix wat jij zoekt
The MoviX project is a series of three different tiny Linux CD distributions containing all the software to boot from a CD and play multimedia files through the MPlayer, the best multimedia player in the Unix world:
eMoviX: a micro Linux distro meant to be embedded in a CD together with all video/audio files you want, so that the CD will be able to boot and automagically play all of its own files.
eMoviX CDs can now be written with K3b (Linux), MoviXMaker (Linux) & MoviXISOCreator (Windows).
MoviX: a mini CD Linux distro able to boot directly from CD and load in RAM a console interface to MPlayer. From the interface you can easily play DVDs, VCDs, audio/video files Audio CD, internet radios, TV, you name it!
MoviX is now able to boot also from HD, USB pen, CF card and from the net.
MoviX2:same as MoviX, but it makes use of X and makes use of the nice MPlayer GUI.
MoviX2 is now able to boot also from HD, USB pen, CF card and from the net.
Supported formats are all formats supported by MPlayer, most noticeably DivX and XviD but more in general any AVI, MPG, QuickTime, WMV, ASF, MP3, OGG/VORBIS and a few others.
Probeer het maar eens :)

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik zeker doen! Hardstikke bedankt!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Corona Extra schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 09:14:
BeOS was ooit bedoeld als een media OS, echter is die de weg van de dodo gegaan.
Is 'ie dan ook opgegeten omdat 'ie langzaam was, niet aan mensen gewend en zichzelf niet verdedigde? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, je hebt in Ice Age gezien hoe de Dodo aan zn einde kwam he! ;)

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:38
ik heb een stukje software op mn laptop (onder xp) en daarmee kan ik verschillende soorten energie standen instellen: dvd, long life, super long life etc. (is van toshiba)

misschien bestaat iets voor de jouwe, al klinken die speciale os-en natuurlijk beter als je niks anders met je laptop doet :)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:07

Jimbolino

troep.com

mijn ervaring:
- onder windows 2000 gaat de batterij langer mee dan onder xp (minder zware kernel, minder cpu enzo)
- afspelen vanaf cd/dvd vreet veel te veel stroom, speel van je hdd of nog beter: netwerk
- gebruik geen windows media player 7/8/9/10, maar Media Player Classic, deze gebruikt minder cpu, en heeft betere cache technieken...
- schroef de helderheid van je scherm wat omlaag, scheelt ook veel batterij.
- zet laptop op een koude ondergrond, of zorg iig dat de koelgaten niet afgedekt worden (koelers hoeven dan minder moeite te doen)
- zet ook alle "events" uit die windows automatisch uitvoert bij een "lege" <10% batterij. meestal zit er na de 0% nog 10~15min stroom.

suc6 ermee

[ Voor 11% gewijzigd door Jimbolino op 03-03-2005 09:46 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Acer TravelMate 435i. 512MB, 40GB HD.

Die energiestanden kan ik voor zover ik weet niet instellen. Ik heb wel wat opties voor energiestanden, maar dat is eerder voor laptop, office, etc etc.

Maar ik zie ook net dat Movix2 is gemaakt. Die ga ik eens proberen...

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Om nog maar een naam te roepen naast Movix en MythPC: Ken je Freevo al?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken nog helemaal niet zoveel. Heb net Movix2 gedownload en gebrand en die werkt in ieder geval.

Jimbolino: Thanks voor je ideeen. Zeker de laatste optie zal ik in orde maken. Netwerk afspelen is helaas geen optie in de trein! ;)

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

dawuss schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:09:
Om nog maar een naam te roepen naast Movix en MythPC: Ken je Freevo al?
Als je echt een programma wilt voor films afspelen zou ik Freevo kiezen boven MythTV. MythTV is een zeer goed programma als je hem wilt gebruiken als videorecorder (erg uitgebreide opties). voor divx-afspelen is die minder geschikt (2 keer op ok drukken voordat die begint en eerst moet die via een anders scherm in de DB worden opgenomen voordat je hem kan bekijken, enz...erg omslagtig dus).

Mistakes are proof that you are trying...

Pagina: 1