Toon posts:

Office DSL

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren bij iemand Office Dsl aangesloten, eigenlijk alleen de kabels getrokken en stekkers geknepen. De monteur van de KPN heeft de aansluiting gemaakt.

Nu krijg je bij dit abbonement een reeks ip adressen, bv x.x.x.192 tot x.x.x.196.
de router heeft een adres van x.x.x.193.

Wat ik me nu af vraag, zijn dit adressen die rechtstreeks van het internet benaderd kunnen worden?.
En welk ip adres krijg een website (of programma) te zien als je met een computer van dit netwerk de wijde wereld bezoekt, die van het router of het interne adres?.

Ik moet / wil dit graag weten ivm met de VPN verbinding die moet worden ingesteld tussen een
small business server op het werk en een windows XP pro machine thuis.

beiden machines zijn aangesloten op het internet dmv office dsl, en volgens mij hebben beide machines een (standaard) siemens router.

Ik heb geprobeerd de VPN verbinding op de machine in te stellen, alleen deze krijgt geen contact met de Small Business server, ik denk dat dit komt doordat bij de router/server het ipadres van de windows XP pro machine moet worden ingesteld (deze wordt nu geblocked) voor toegang omdat dat bij iemand anders de vpn verbinding al werkt. De server staat dus goed ingesteld.

ik neem aan dat de siemens router 1 ipadres heeft en een soort bridge naar de internet is, dit in tegenstelling tot een normale router die een intern en een extern ipadres(adres van de modem) heeft.

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 08:37 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

dit zijn allemaal public adressen,

de ip die je op je server krijgt kan je dus gebruiken om extern op je server te komen.

overigens moet je wel ff naar de config van je router kijken,

bij mij hadden ze alles dicht gezet.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
het gaat dus om een siemens efficient 5400 router (de simpelste).

nu lees op ik de kpn site dat deze router geen vpn verbinding aan kan.
ik neem aan dat dit een vpn verbinding is tussen bv twee routers om een netwerk aan elkaar te koppelen.

Welke poorten moet ik openzetten op de router om via de vpn verbinding van windows xp pro naar de small business server verbinding kan maken.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:11
Laatste keer dat ik met die officedsl meuk moest werken heb ik na een uurtje toch maar twee drayteks gehaald en toen had ik binnen 5 min een mooie, stabiele VPN draaien.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Duinkonijn
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

StevenK schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 09:04:
Laatste keer dat ik met die officedsl meuk moest werken heb ik na een uurtje toch maar twee drayteks gehaald en toen had ik binnen 5 min een mooie, stabiele VPN draaien.
voor een bedrijfslijn zou ik geen draytec nemen als je zeker wil zijn van je zaak.

sbs ondersteund prima vpn om aan te bieden.
daar zou ik geen zwakke schakels tussen zetten

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• StevenK
Duinkonijn schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 09:20:
[...]

voor een bedrijfslijn zou ik geen draytec nemen als je zeker wil zijn van je zaak.
Leg eens uit ? Het enige nadeel van die draytek-oplossingen is dat wanneer je zo'n oplossing opzet (vaak enkele locaties koppelen, en daarbij een vpn-inbel mogelijkheid) dat je bij zo'n klant aan die VPN verbinding niks meer verdient omdat gewoon jaren blijft werken.

Of wil je serieus beweren dat het gebruik van je enige server als VPN-server verstandiger is ?

[ Voor 11% gewijzigd door StevenK op 03-03-2005 09:46 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Duinkonijn
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

StevenK schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 09:46:
[...]

Leg eens uit ? Het enige nadeel van die draytek-oplossingen is dat wanneer je zo'n oplossing opzet (vaak enkele locaties koppelen, en daarbij een vpn-inbel mogelijkheid) dat je bij zo'n klant aan die VPN verbinding niks meer verdient omdat gewoon jaren blijft werken.

Of wil je serieus beweren dat het gebruik van je enige server als VPN-server verstandiger is ?
waarom zou je extra uitgeven voor iets dat je al infeite zelf heb.

ik vind de draytecs waardeloos in bedrijfs omgevingen.

neem dan Cisco pix / routers

• StevenK
Duinkonijn schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 10:05:
[...]

waarom zou je extra uitgeven voor iets dat je al infeite zelf heb.
Omdat je je server niet direct aan het internet wil hangen ?
ik vind de draytecs waardeloos in bedrijfs omgevingen.
Zegt het woord 'argument' jou iets ?

• Duinkonijn
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

StevenK schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 10:17:
[...]

Omdat je je server niet direct aan het internet wil hangen ?

[...]
geen probleem
sbs kan met die huidige router prima. als je het zooitje goed configd.
isa als firewall. op de router zet je alleen dingen open die je nodig heb.
Zegt het woord 'argument' jou iets ?
ja wat dacht je van vast lopers
onbetrouwbaar.

de mijne ligt bij het vuil. :w
StevenK schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 10:33:
[...]

Dan zitten wij ongetwijfeld op een verschillende golflengte.
mja misschien wel.
heb goede ervaringen met isa vuurmuur, zakelijk.
diverse aanvallen succesvol afgewimpeld.
daarnaast als je alleen de poorten open zet die je naar binnen nodig heb.
vpn in zijn geval en misschien nog 443/25 voor owa
dan zit je opzich wel save.
[...]

Zou natuurlijk ook gelegen kunnen hebben aan de manier waarop het ding geconfigureerd was ?
vrij standaard config, maar bij teveel traffic ging hij op zijn bek
Maar wat jij wil. Vervang dan in mijn eerste post 'draytek' door 'netscreen' of elke andere router die op een goede manier VPN's kan maken.
netscreen/cisco zijn na mijn zien idd de beste dingen die je zakelijk kan doen

[ Voor 59% gewijzigd door Duinkonijn op 03-03-2005 10:39 ]

• StevenK
Dan zitten wij ongetwijfeld op een verschillende golflengte.
[...]

ja wat dacht je van vast lopers
onbetrouwbaar.

de mijne ligt bij het vuil. :w
Zou natuurlijk ook gelegen kunnen hebben aan de manier waarop het ding geconfigureerd was ?

Maar wat jij wil. Vervang dan in mijn eerste post 'draytek' door 'netscreen' of elke andere router die op een goede manier VPN's kan maken.

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 03-03-2005 10:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in ieder geval begrepen dat ik de firewall van de router (thuis) moet instellen voor het gebruik van poort 47, ik ga dit eerst maar een proberen.

de router op het werk, moet dus de ip range van de adressen thuis toestaan, dit moet dus ook worden ingesteld.

in ieder geval bedankt voor de reacties.
Pagina: 1