Toon posts:

Peltier warm langs ene hoek.

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey, Ik ben bezig mijn peltier uit te testen op m'n waterkoeling.
Nu ik plaats gewoon de warme zijde tegen het waterblok, en op de koude zijde heb ik gewoon een temp meter geplakt :) Nu ik ben ongeveer 10 min aan het meten en de indicator geeft -3 graden aan. Ik vond dit te weinig dus ik plaatste mijn vinger op verschillende plaatsen aan de koude zijde van de peltier. Tot mijn verbazing blijft de rechteronderkant lauw ! De rest is vreselijk koud. :7 Dit kan toch niet normaal zijn, is dit een foutje dat ik heb gemaakt of is die peltier verneukt ???
Het is echt niet een stuk dat niet werkt, want dat ene hoekje wordt in het begin vreselijk warm, en daarna neemt de koude het warme in

Wie kan me helpeuh :) pls

thx

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-04 18:25

Zydell

* * * * *

Wacht FF voor de duidelijkheid:
Een peltier-waterblok-cpu koeling doe je toch als volgt:

CPU, tegen de CPU de KOUDE kant v/d Peltier, tegen de andere (WARME) kant v/d peltier het waterblok. Of moet het anders?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:27

mvds

Totally awesome!

Ja, maar dat doet ie toch ook?

• Zydell

Zydell

* * * * *

Hij zegt wel dat ie de warme zijde van de peltier tegen het waterblok doet, maar ook dat hij de koude zijde tegen een TEMP METER heeft geplakt, die zit toch niet OP de core v/d processor?
Volgens mijn heeft hij de opstelling CPU-WATERBLOK-PELTIERWARM|PELTIERKOUD
En da klopt niet toch?

Verwijderd

dat was waarschijnlijk om te testen

Verwijderd

Topicstarter
jah, m'n cpu heb ik er nog niet tegengezet. Ik deed dit alleen voor te testen. Dus m'n opstelling is als volgt

Waterblok met gekoeld water uit koelbox
Warme Kant peltier
Koude Kant peltier
Temperatuursensor

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 20:08
Op maandag 08 januari 2001 10:11 schreef W-SurFeR het volgende:
Hij zegt wel dat ie de warme zijde van de peltier tegen het waterblok doet, maar ook dat hij de koude zijde tegen een TEMP METER heeft geplakt, die zit toch niet OP de core v/d processor?
Volgens mijn heeft hij de opstelling CPU-WATERBLOK-PELTIERWARM|PELTIERKOUD
En da klopt niet toch?

hij heeft meer iets van temp sensor, koude , warme , koelblok
dus geen cpu, om hem te testen

En ik weet niet of het normaal nis bij een peltier, maar het zou heel goed kunnen, er moet immers ook nog een coldplate tussen :)

if broken it is, fix it you should

• Zydell

Zydell

* * * * *

....

'oeps'

....

Sorry verkeerd begrepen. Maaruh heb ook nog niet zoveel ervaring met Peltier en waterkoeling 'jammergenoeg' :) :) :)

Verwijderd

Topicstarter
ok Ik zal m'n copper coldplate tussen de koude kant en m'n temperatuursensor doen.
Maar ik vraag me af, waarom wordt dat hoekje warm ? Is dat normaal of niet ?

• Joor
  • Laatst online: 17-09-2024
Even voor de duidelijkheid...

Hij is dus aan het testen. Heeft het waterblok aan de warme kant zitten en om te kijken of het lekker koelt enz... Moet geen probleem zijn.

Oorzaken: Het waterblok (Van welk materiaal is dat?) koelt op die plaats niet goed (geleidende pasta ertussen?.

Peltier kan denk ik niet kapot zijn, omdat hij in z'n geheel geschakeld zit...

Mijn peltier is onbelast (zonder CPU) binnen 5 sec al op -10

Verwijderd

zucht.... :)
wat Tomahawkske eigenlijk vraagt is... dat hij heeft ondekt tijdens het testen van die peltier door middel hem aan het waterblok te hangen met de warme kant,dat zijn peltier op de koude zijde... aan 1 kant (op die zelfde koude zijde).. warm word!!... dit zou niet mogen! (denk ik)
kan iemand dat met een peltier eens kontroleren.. voor hem.. of dit normaal is....
of heeft hij een peltier die gedeeltelijk stuk is??

dat is zijn vraag!!!....... [/-unzucht] :Z

trouwens Tomahawkske heb je hem al door gemeten??? als er echt korsluiting in zit.. zou je het moeten kunnen meten.. wattage loopt dan toch op?...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:04
Dat dat ene hoekje warm wordt, lijkt wel een productiefout in je Peltier.
Bij mijn eigen peltier heb ik het eigenlijk nooit geprobeerd. Tenminste een keertje aangezet, maar de koude kant werd ZO koud en en de warme kant ZO heet dat ik hem binnen 5-10 secs weer uit moest zetten. Ik kon dat ding NIET in mijn handen blijven houden met zulke temps :)

Anyway, het lijkt erop alsof een stukje van je peltier het niet doet. Op zich niet zo'n groot probleem, aangezien je coldplate toch echt wel koud wordt.

Misschien kan je hem terugbrengen en een nieuwe krijgen :?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel mm zork dat is wat ik moet weten :)

er zit overal artic silver tussen, en het is een copper waterblok van 3dcool.com

Het water zelf wordt nog eens gekoeld door een koelbox :)

Maar het is echt dat de rechteronderkant, dus de kant waar de zwarte kabels aangesloten is, warm wordt, en het duurt zeker 10 min voor dat lauw wordt, dus dit is niet normaal denk ik ? Maar ik snap niet hoe een peltier zoiets kan doen als het uit een stuk is gemaakt :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 januari 2001 10:21 schreef MM_Zork het volgende:
trouwens Tomahawkske heb je hem al door gemeten??? als er echt korsluiting in zit.. zou je het moeten kunnen meten.. wattage loopt dan toch op?...
hoe kan dat nu, als die peltier een kortsluiting geeft mag toch zelfs de voeding niet opstarten ? En mag zelfs de hele peltier unit niet werken ? dacht ik toch :P

• Joor
  • Laatst online: 17-09-2024
Natuurlijk is dat niet normaal. Maar, het is met een peltier zo dat de warme zijde en de koude zijde erg afhankelijk van elkaar zijn... Als je hem aanzet zonder koeleing is het binnen 1 minuut afgelopen met je peltier. de soldeer kan zelfs smelten e.d.

Als op die ene plek de hitte (aan de hete zijde) niet goed wordt afgedragen, word de kuude zijde ook warm....

Zit er nou pasta tussen koelblok en peltier??

Een coldplate is geen oplossin, deze zorgt er alleen voor dat de hitte van de proc goed over de peltier wordt verspreid...

[zucht] NOT :Z

Verwijderd

Op maandag 08 januari 2001 10:26 schreef Tomahawkske het volgende:

Maar het is echt dat de rechteronderkant, dus de kant waar de zwarte kabels aangesloten is, warm wordt, en het duurt zeker 10 min voor dat lauw wordt, dus dit is niet normaal denk ik ? Maar ik snap niet hoe een peltier zoiets kan doen als het uit een stuk is gemaakt :?
volgens mij is het niet goed.. ahoewel.. bij de kabels zij je?
mmm
Nah... een peltier MOET over de helekant warm worden en aan de andere kant.. over het hele oppervlak koud.....

Verwijderd

Topicstarter
Er zit artic silver tussen elk onderdeeltje

En de warme kant wordt echt vreselijk goed afgekoeld door die waterblok.
Ik zal straks foto's nemen, en die vanavond om m'n website zetten :)
Ik heb ze net terug in test gezet met een coldplate op de koude kant van de peltier, en ik heb de temp sensor een beetje beter bevestigt :)
Hij staat nu 3 min te draaien en de temp is -7 graden, hmmz dat is al een stukje beter :)
Eens kijken wat dat zegt binnen 10 min

Verwijderd

hee tom wat is de temp van je koelwater??
je hebt toch die ICE-71 80watt peltier?
op papier zou die tot 71 graden verschil moeten gaan..... ben benieuwd hoe ver die nou echt komt... (je draait hem op 12v toch?)
dus das zowiezo als 25% minder....

maar goed ben benieuwd hoe koud die word in verhouden met het water.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu over de -10 graden, maar m'n metertje slaagt tilt. aha hij zit nu aan -12.5 graden :)
Maar ik ben overtuigt van veel kouder te kunnen gaan als die peltier nu eens volledig koud zou worden, zonder die stomme warme hoek :(
Het koelwater zelf heb ik nu zo rond de 0 graden gebracht.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik zou eens mailen naar die fabrikanten van de peltier, en doe voor de gein eens hetzelfde naar melcor (www.melcor.com)

Leg het verschijnsel zo goed mogelijk uit.

Voor zover ik heb kunnen nagaan, zou een peltier over de gehele kant koud moeten worden, over de hele kant zitten nl die vierkante blokjes metaal waardoor de stroom heen en weer zig-zagt.

Peltiers bestaan voor zover ik kon zien niet uit parallel geschakelde zones, waarvan er 1 kapot zou kunnen zijn, maar van de ice-71 weet ik het niet zeker, die zijn gepot. (aan randen dicht gemaakt). De melcor die ik heb is in ieder geval 1 groot zigzaggend lint van blokjes metaal.

Verwijderd

Topicstarter
dank je herman, ik zal eens een mailtje sturen naar 3dcool.com en melcor.com

Ik heb nog eens gemeten en ik kom op - 15 graden uit, de koude kant wordt wel niet belast en de warme kant wordt echt heel goed gekoeld door m'n waterkoeling met water van +/- 5 graden.

Dus normaal moet ik toch veel kouder kunnen he ? :'(

Verwijderd

[domme opmerking mode]

Dus de koude kant daar word een hoekje warm.

Is er misschien iets fout gegaan in de fabriek. Dat het bovenste stuk(warme gedeelte) dat daar iets van het metaal in het koude gedeelte gekomen is.
Want een pletier werkt met ionisatie.
Dus zal er misschien niet een klein stukje metaal in het koude gedeelte zijn gekomen?

[/domme opmerking mode]

Verwijderd

Peltier stuk??

zou kunnen.....was bij deze gast ook

hier een linkje met fotootjes met zijn kapotte peltier

http://www.ocshoot.com/waterpeltier.htm

• php
  • Niet online

php

Lijkt me sterk dat er metalen bij elkaar gekomen zijn.

Een peltier bestaat uit twee keramische plaatjes, waarop korte printbaantjes liggen.

Tussen die plaatjes, zitten vierkante, kleine stukjes metaal, waarvan om en om een stukje teveel elektronen heeft, en de volgende te weinig.

Het printbanenpatroon is zodanig, dat de stroom door het ene (negatieve) blokje omhoog loopt naar het bovenste plaatje, en door het volgende (positieve) blokje weer naar beneden. etc etc.

Door stroom te laten lopen door die blokjes, verplaatsen ze energie. De positieve in de richting van de stroom, de negatieve tegen de richting van de stroom (of was het nou andersom? Anyway, dat is nu niet belangrijk)

De stroom loopt altijd door een positief blokje naar beneden, en door een negatief blokje omhoog. hierdoor wordt alle energie in 1 richting verplaatst. (naar de warme kant)

et zou kunnen dat er wat soldeer is gelekt langs een rijtje blokjes, maar het lijkt me dat die peltier bij het testen dan afwijkt, en eruit geknikkert wordt.

• php
  • Niet online

php

Ben wel benieuwd naar de reactie van de heren producenten.

• php
  • Niet online

php

www.ocshoot.com/waterpeltier.htm

Lees dit eens.........

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 januari 2001 11:46 schreef Natte_beschuitbol het volgende:
Peltier stuk??

zou kunnen.....was bij deze gast ook

hier een linkje met fotootjes met zijn kapotte peltier

http://www.ocshoot.com/waterpeltier.htm
Ja dit is hetgeen wat ik ongeveer heb alleen niet zo erg. Het wordt wel mee koud, maar de peltier zou nog veel kouder moeten kunnen onbelast ( ik haal nu - 15 graden )

dus het kan dus wel degelijk dat de peltier gedeeltelijk defect kan worden |:(

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Mount the peltier right on the cpu, it's purpose it to remove heat, if it is not mounted in this fashion it cannot remove the heat.

Jon

dees krijg ik als antwoord op mijn vraag wat er loos is met mijn peltier :? Ik snap er niets van. Ik doe toch niets verkeerd. Je mag toch een peltier onbelast laten koelen. Als je maar de warme kant afkoelt he

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 17:18
heb je wel koeler op warme kant?
goede koeler
of nog beter waterkoeling?
omdat anders de koude kant ook warm wordt

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Op maandag 08 januari 2001 19:33 schreef Milenco het volgende:
heb je wel koeler op warme kant?
goede koeler
of nog beter waterkoeling?
omdat anders de koude kant ook warm wordt
eej lees eerst ff voordat je wat uitblaat!
hij wordt met waterkoeling (en water van ongeveer 5 graden) gekoelt (wordt meerdere keren gezegt). EERST LEZEN, DAN BLATEN!! :( :( hier hebben we toch nix aan.

blaat? BLAAAAAAAAT!

• sju
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Op maandag 08 januari 2001 18:27 schreef Tomahawkske het volgende:
Hi,

Mount the peltier right on the cpu, it's purpose it to remove heat, if it is not mounted in this fashion it cannot remove the heat.

Jon

dees krijg ik als antwoord op mijn vraag wat er loos is met mijn peltier :? Ik snap er niets van. Ik doe toch niets verkeerd. Je mag toch een peltier onbelast laten koelen. Als je maar de warme kant afkoelt he
Eej.. je kunt een peltier prima onbelast laten draaien (als je em goed koelt :))
denk dat deze gewoon stuk(productiefout?) is.
Je hebt em toevallig niet telang zonder koeling aangelaten hoop ik. Kunnen ze niet tegen.. 5-10sec is max voor een peltier van 80W.
Suc7 met je peltier.

blaat? BLAAAAAAAAT!

Verwijderd

Topicstarter
Jah, kijk ik ga morgen die celly 300 Koelen met die peltier en eens kijken hoe hoog ik die kan klokken, ben eens benieuwd wat de temp gaat zijn onder full load en idle :)
Ik ga sebiet foto's uppen op m'n website van de peltier dan kan je eens zien wat ik juist aan het doen ben. Misschien zie je een fout dat ik maak ofzow :9
Als ik dan nog eens geld teveel heb koop ik me wel een nieuwe peltier, en dan tweaken we weer wat verder he, zo hoort het toch :? :z
De foto's vind je op www.tomamod.com

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:02
Ik denk dat ie kapot is ja. Dat je die 71graden verschil niet haalt was te verwachten. Maar een graad of 30-40 verschil moet te doen zijn.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• stinger
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

Zoiets heb ik ook gehad
cpu wordt 4 graden en niet lager.
Na een tijdje is er een hotspot opgebouwd en heeft die *poof* gedaan op die plek en opeens werd me cpu 70 graden.
Heb ik maar snel ertussenuit gehaald.
Zat een hele zwarte vlek in 1 hoek.
Heb ik kunnen wegggooien

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 januari 2001 21:52 schreef stinger het volgende:
Zoiets heb ik ook gehad
cpu wordt 4 graden en niet lager.
Na een tijdje is er een hotspot opgebouwd en heeft die *poof* gedaan op die plek en opeens werd me cpu 70 graden.
Heb ik maar snel ertussenuit gehaald.
Zat een hele zwarte vlek in 1 hoek.
Heb ik kunnen wegggooien
owla, dit zou dan wel eens gevaarlijk zijn voor mijne cpu :(
Hmmz, ik ga het toch eens proberen, ik heb die al uren onbelast laten werken en ook een lange tijd op een cel300 die toch kapot mag gaan.
Morgen ga ik het plaatsen op m'n PIII-700

• stinger
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

die van mij ging ook pas dood na een paar weken
Pagina: 1