[C++] Oneindig groot getal

Pagina: 1
Acties:

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-05 19:23
Ik ben recentelijk begonnen met C++ en ik probeer op het moment een benchmark programma te maken zoals PiFast.

Ik loop nu alleen tegen twee problemen aan:

- Om het resultaat van Pi te laten zien gooi ik de waarde van Pi in een long double. Deze ondersteunt echter maar 17 getallen achter de komma. Dus na een tijdje kan de Pi niet meer preciezer worden weergegeven. Ook wordt er in de berekening gebruikt gemaakt van een getal dat steeds kleiner wordt naarmate Pi preciezer wordt uitgerekend. Dit getal moet dus ook een 'oneindige waarde' kunnen aannemen.

- Om te kijken hoe lang de berekening geduurd heeft maak ik gebruik van time.h's functie: time(NULL). Helaas heeft ook die functie een maximale precisie van 1 sec, en ik millisecs nodig.

Mijn vraag is dus hoe ik de bovenstaande problemen kan oplossen ;).

tvw

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Zoek een BigInt op (of een bigLong ofzo :) ) en een GoT search zou wel wat topics moeten vinden over milisec timers, die heb ik al vaak voorbij zien komen.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• iets
BigInt: https://sourceforge.net/projects/cpp-bigint/

Ik zal er eens wat mee prutsen tnx! :)

En op GoT valt niks te vinden over millisec timers. Wel genoeg topics om een functie te vertragen (sleep() )...

tvw

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 18:25

lordsnow

I know nothing

Je kan een BigNum of Multi-Precision library proberen. Zie:
http://www.google.com/sea...&q=C%2B%2B+BigNum+library

En het tweede probleem zou je op kunnen lossen met een Multimedia of High-Precision Timer. Zie:
http://www.google.com/sea...mer&btnG=Search&hl=en&lr=

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
BigInt is natuurlijk niet direct bruikbaar, dan weet ik het antwoord al. Pi==3 :P
Sowieso is voor benchmarken een milliseconde timer onzinnig.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

als je dat ding in windows maakt kun je met behulp van de "GetTickCount" functie een milliseconden timer maken.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 19:07
long long unsigned double ofzo :? Zo heb ik ook wel eens wat opgelost. C++ builder kent iig long long unsigned int. Dat is een extra, Extra grote int ;)
Tip

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• MSalters

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:06

Sabbi

je denkt aan mij.

Waarom niet gewoon de waarde van pi in een string gooien? Je bent neem ik aan toch iteratief bezig pi te bepalen dus dan is elke keer een mego long long double oid overschrijven ook niet echt simpel, gewoon elke keer de volgende decimaal erachter en gaan. of wat voor logaritme gebruik je?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 05:42
Zo'n ding heet een algoritme maar verder heb je gewoon gelijk: gewoon direct uitprinten dat ding of opslaan in een string. Aan de andere kant, als je een algoritme gebruikt wat 'binaire' cijfers genereert is het misschien lastig dat on-the-fly te converteren. Maar als je een algoritme kunt begrijpen dat pi genereert, dan moet dat geen probleem zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Soultaker op 03-03-2005 14:55 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Soultaker schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:54:Maar als je een algoritme kunt begrijpen dat pi genereert, dan moet dat geen probleem zijn.
offtopic:
Hangt er van af hoe je pi berekent :+

Ik heb het zo wel eens gezien:

PI/4 = 1 - 1/3 + 1/5 - 1/7 + ...

:X

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 03-03-2005 15:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• MSalters
Duh. Alle algoritmen die pi uitrekenen doen dat door termen te genereren die je bij elkaar moet optellen. Dan is het niet handig om de partiele som in een string op te slaan; twee strings kun je niet echt optellen.

• iets
Bedank voor jullie reacties _/-\o_ !

Mijn code op het moment is:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
#include <iostream>
#include <math.h>
#include <iomanip>
using namespace std;

long double macht (long double getal, long double totdemacht);

int main()
{
    long double pi;
    long double a, b, c;
    long double aantalHoeken = 8;
    const float straal = 0.5;
    long double hvz = (sqrt (straal)) / 2;
    int aantalRuns;

cout << "Voer in hoeveel runs je wil maken: ";
    cin >> aantalRuns;

for (int i = 1; i <= aantalRuns; i++)
    {
        a = sqrt ((straal * straal) - (hvz * hvz));

b = straal - a;

c = sqrt ((b * b) + (hvz * hvz));

aantalHoeken = 4 * macht (2, i);

pi = c * aantalHoeken;

hvz = (c / 2);

cout << setprecision (25) << pi << endl << endl;

}

cin.get();
    cin.get();
    return 0;
}

long double macht (long double getal, long double totdemacht)
{
    if (totdemacht == 0)
    {
        return 1;
    }
    else
    {
        for (int z = 2; z <= totdemacht; z++)
        {
            getal *= 2;
        }

return getal;
    }
}

Visueel:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/pi.PNG

hvz staat voor "helft vorige zijde".

Ik snap op het moment nog vrij weinig van die BigNum, maar daar moet ik nog wat meer aandacht aan besteden. Wel een hoop code is het :X.
MSalters schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:04:
BigInt is natuurlijk niet direct bruikbaar, dan weet ik het antwoord al. Pi==3 :P
Sowieso is voor benchmarken een milliseconde timer onzinnig.
En waarom is dat? Hoe wil je het anders meten?
IJnte schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:16:
long long unsigned double ofzo :? Zo heb ik ook wel eens wat opgelost. C++ builder kent iig long long unsigned int. Dat is een extra, Extra grote int ;)
Tip
Eehm een long double is al 80bit?
Sabbi schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:52:
Waarom niet gewoon de waarde van pi in een string gooien? Je bent neem ik aan toch iteratief bezig pi te bepalen dus dan is elke keer een mego long long double oid overschrijven ook niet echt simpel, gewoon elke keer de volgende decimaal erachter en gaan. of wat voor logaritme gebruik je?
Zie code hierboven. Probleem is dat je bij het berekenen van Pi niet steeds een decimaal uitrekend maar de Pi steeds preciezer wordt uitgerekend. Je weet pas zeker dat een decimaal nauwkeurig is als het 3 of 4 berekeningen achter elkaar hetzelfde is.
RobIII schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 15:14:
[...]

offtopic:
Hangt er van af hoe je pi berekent :+

Ik heb het zo wel eens gezien:

PI/4 = 1 - 1/3 + 1/5 - 1/7 + ...

:X
Hmm die methode lijkt me idd wat handiger als dat nauwkeuig is :P.

tvw

Verwijderd

Is C++ noodzakelijk. Anders zou ik dergelijke algoritme-achtige dingen eerder maken in een functionele taal zoals Clean
Dat is een taal juist om efficient en makkelijk algoritmes te maken en je kunt er zonder problemen oneindig lange lijsten mee maken.

• MSalters
Leuk dat je met Clean oneindig lange lijsten kunt maken. In C++ zitten die al standaard ( goh: header <list>, class std::list ). Plus, in de headar <algorithm> heb je al een hele zwik algoritmes zitten zoals de som van een lijst getallen.

Benchmarken doe je door code 1000x uit te voeren, en dan door 1000 te delen. Dan heb je dus automatisch milliseconde precisie als je met een seconde resolutie meet.

Je macht functie is defect; macht(4,2) is 2, niet 4. Bovendien is de code langzaam, en had je ook gewoon pow( ) kunnen gebruiken.

En de methopde van RobIII was bedoeld als voorbeeld hoe het niet moet. Nou niet vragen waarom, maar zelf bedenken svp.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 05:42
edit: verkeerde topic. :X

[ Voor 92% gewijzigd door Soultaker op 03-03-2005 21:08 ]

• iets
MSalters schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:38:
Benchmarken doe je door code 1000x uit te voeren, en dan door 1000 te delen. Dan heb je dus automatisch milliseconde precisie als je met een seconde resolutie meet.
Dat zou kunnen maar dan doet de PC er dus 1000x langer over.
Je macht functie is defect; macht(4,2) is 2, niet 4. Bovendien is de code langzaam, en had je ook gewoon pow( ) kunnen gebruiken.
Haha dat is inderdaad een stuk handiger. Sorry dat ik van dit soort dingen niks afweet en dat mijn code er misschien nogal gaar uitziet. Maar ik ben pas 3 weken met C++ bezig en het boek waar ik mee werkt heeft nog niet eens strings behandeld :+.

Die pow( ) functie heeft wel een erg klein bereik trouwens. Met mijn eigen 'defecte' machts functie kon ik Pi nog uitrekenen tot +/- 500 runs. pow( ) stopt er al mee bij 30 runs.
En de methopde van RobIII was bedoeld als voorbeeld hoe het niet moet. Nou niet vragen waarom, maar zelf bedenken svp.
Ik zal m'n best doen ;).

[ Voor 13% gewijzigd door iets op 04-03-2005 00:41 ]

tvw

Pagina: 1