[C++/win32] Ontwikkel Omgeving

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 17:20

The Wrecker

Networking Rulez

Topicstarter
Als eerste zal ik even uitleggen wat ikzelf nu gebruik als ontwikkelomgeving binnen Java.

Op mijn desktop heb ik een texteditor genaamd programmers notepad. Deze ondersteund syntax highlighting voor Java C# C C++ ed. Hierin tik ik handmatig mijn code in. Dan heb ik een actie aangemaakt die gelijk een commandline compiler aanroept met het huidige bestand waar ik in werk. De compiler is de standaard compiler die je kan downloaden van de sun website.

Ikzelf heb visual studio op schijf staan(DVD), maar ik vind het juist fijn om zo kaal mogelijk te werken eigenlijk. Daarom heb ik dit nog niet geinstalleerd(ik heb het op een andere pc gestest).

Ik zou graag mijn huidige ontwikkel omgeving (programmers notepad dus) willen gebruiken voor C++. Dit moet denk ik wel kunnen. Ik zoek dus een commandline compiler voor windows applicaties. De applicatie die ik maak werkt met OpenGL en word een game gebaseerd op de Crystal Space engine. Deze engine kan ik in elk geval compilen binnen visual studio en GCC (in de linux omgeving dan).

Ik heb al het een en ander gezocht waaronder de fora hier, maar van de vele topics die ik krijg zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn aardig wat compilers te krijgen en een aantal zijn gratis. Welke compiler voldoet goed aan mijn wensen?

Ik denk aan de compiler van visual studio C++ (dot net is niet nodig)
Ik vind de compiler van Borland wat oud (V5.5)

Let wel dit is hoe ik graag ontwikkel, dus reacties als: "ik vind dat je anders moet ontwikkelen" zonder onderbouwing horen hier niet thuis. Ik sta uiteraard wel open voor suggesties. :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Wrecker op 02-03-2005 23:25 ]

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

eventueel kun je de borland compiler gebruiken om tussentijdse compiles te maken
en dan de VC++ compiler(of een compiler naar keuze natuurlijk) gebruiken om je final build te bouwen. in het ergste geval moet je dan wat plooien gladstrijken tussen de 'dialecten'.

[ Voor 6% gewijzigd door H!GHGuY op 02-03-2005 23:21 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Topicstarter
HIGHGuY schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 23:20:
eventueel kun je de borland compiler gebruiken om tussentijdse compiles te maken
en dan de VC++ compiler(of een compiler naar keuze natuurlijk) gebruiken om je final build te bouwen. in het ergste geval moet je dan wat plooien gladstrijken tussen de 'dialecten'.
Ok, ik heb inderdaad al gelezen dat de een zich meer aan de standaard houd als de ander. Ik weet in elk geval dat de engine onder GCC (Linux dus) en binnen visual studio goed compileerd.

Ik maak denk ik liever geen gebruik van vele verschillende compilers. De enige die ik nodige heb is voor windows. Ik ontwikkel dus niet binnen linux.

We zijn beginnend (ik samen met 2 anderen) en het is wel handig als alles een beetje samenwerkt, ik onderzoek de programmeer kant nu en we zijn nog bezig met het opzetten van de hele zaak.

Ik vraag me eigenlijk af of microsoft visual studio dot net niet een compiler heeft die ik kan gebruiken. Micrososft heeft wel een compiler, maar ik weet niet of dat dit gaat werken. Ik ben dus ook nieuw op het gebied van C++, heb er wel wat mee gedaan, maar beginnend dus... :P

edit:

Ik zou dus gewoon heel Visual studio kunnen installeren en me code kunnen kloppen binnen programmers notepad, maar dan heb ik weer zo'n IDE er naast staan. Ik vond dat bij Java nou net zo 'clean' eigenlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door The Wrecker op 02-03-2005 23:36 ]

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Zelf gebruik ik ook het liefst een kale compiler, je kan visual studio heel gemakkelijk daarvoor gebruiken. Gewoon de vc7\bin of vc98\bin in je PATH environment variabele zetten, dan nog even LIB op Vc7\lib en Vc7\PlatformSDK\lib en INCLUDE op Vc7\Include en Vc7\PlatformSDK\Include zetten (gescheden door ";") Nu kun je met nmake.exe, cl.exe en link.exe command-line compilen. Werkt niet zo mooi als GCC, maar het voldoet. Je kan natuurlijk ook Cygwin gebruiken, maar voor Win32 GUI applicaties vind ik die niet zo mooi.

Je kunt eventueel dr watson als debugger gebruiken: "crued but efficient" :) drwtsn32 intoetsen in start->run, dan kan je het een en ander instellen.

Too many people, making too many problems

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Zoals Lex hierboven aangeeft gaat het prima vanaf de commandline idd.

Maare, ik zou toch eens overwegen om de VS6.0 of VS7.0 IDE te proberen. Bijna alles is te configureren (sneltoetsen, kleuren van syntaxhighlighting, macro's, etc.), en dat je beschikking hebt over code-completion... imho het grote voordeel qua code genereren.

Plus dat je natuurlijk ook je projecten van custom pre- en post-build stappen kan voorzien, context-gevoelige help tot je beschikking hebt, razendsnel definities en implementaties van functies kan opsnorren, en nog een heleboel andere prettige mogelijkheden ;)

't Kost even een paar dagen voordat je eraan gewend bent, maar ik kan niet anders zeggen dat het voor mij een erg prettige ontwikkelomgeving is.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
Alle VC versies hebben een command line compiler, en de VC2003 command line compiler is zelfs gratis.

Overigens, onderbouwing voor een IDE: ik heb op een project een tiental UNIX programmeurs gezien die met vi of emacs werkten. Zowel mijn collega als ik waren tenminste een factor 3 productiever in Visual Studio. (Ja, dat is een eerlijke vergelijking als je allemaal Qt gebruikt)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

De compiler die in VS.NET 2003 zit is sinds een tijdje ook gratis te downloaden, daar zit iig de optimizing C++ compiler in en de STL (C++ standard template library). Genoeg om standaard C++ mee te programmeren. Zie ook: [rml][ VC] Gratis Visual C++ Toolkit 2003[/rml]

www.madwizard.org

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Topicstarter
Ok, bedankt voor de reacties. ik denk dat ik in elk geval de gratis compiler van microsoft uit ga proberen. Ik post mijn bevindingen hier wel daarover. Code completion kan in inderdaad wel handig zijn , maar ik vind dat soms ook wel erg irritant (werkt op me zenuwen soms, dan werkt het dan weer niet etc.) Ik heb met delphi dan wel weer redelijk ervaringen ermee, maar toch.

Met veel microsoft producten heb ik in elk geval het gevoel dat er meer in word gestopt dan uiteindelijk nodig. Ik wil volledige controle hebben over hoe een app in elkaar zit en vandaar dat ik met java ook code klop in een tekst editor. (ipv netbeans ofzo).

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je zou ook mingw kunnen gebruiken, een gcc compiler die naar win32 compileerd. Moet best gaan aangezien programmers notepad prima werkt met alle gcc compilers (fijn programmatje trouwens :)) en het wordt ook door crystalspace ondersteunt geloof ik.

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Topicstarter
Radiant schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 00:31:
Je zou ook mingw kunnen gebruiken, een gcc compiler die naar win32 compileerd. Moet best gaan aangezien programmers notepad prima werkt met alle gcc compilers (fijn programmatje trouwens :)) en het wordt ook door crystalspace ondersteunt geloof ik.
Hmm, dat is ook wel interessant.
Ik vind dat programmers notepad ook echt super. Ik doe er veel mee in elk geval. Hoe verhoudt mingw zich eigenlijk tegen over die microsoft compiler? Ik weet namelijk niet hoe het zit met de win32 api.

[ Voor 12% gewijzigd door The Wrecker op 03-03-2005 12:28 ]

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10

The End

!Beginning

The_Wrecker schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 00:28:

[knip]

Met veel microsoft producten heb ik in elk geval het gevoel dat er meer in word gestopt dan uiteindelijk nodig. Ik wil volledige controle hebben over hoe een app in elkaar zit en vandaar dat ik met java ook code klop in een tekst editor. (ipv netbeans ofzo).
Visual studio stopt niks meer en niks minder in een programma dan dat jij aangeeft... Ik kan me niet voorstellen dat er IDE's zijn voor C++ die code 'hiden' voor de programmeur.

Je zal trouwens toch ook wel een debugger nodig hebben. Wat wil je daarvoor gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door The End op 03-03-2005 12:31 ]

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Topicstarter
The End schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:30:
[...]

Visual studio stopt niks meer en niks minder in een programma dan dat jij aangeeft... Ik kan me niet voorstellen dat er IDE's zijn voor C++ die code 'hiden' voor de programmeur.

Je zal trouwens toch ook wel een debugger nodig hebben. Wat wil je daarvoor gebruiken?
De debugger... Zou ik niet direct weten eigenlijk... Er zit er vast wel een standaard binnen visual studio. Je hebt ook wel losse pakketten zag ik. hangt een beetje af hoe ik het ga maken en compileren ook.

Ik heb een andere compiler ook gevonden: http://www.cs.virginia.edu/~lcc-win32/
Is dat wat?

edit:

Nee, is niet veel aangezien hij nu weer met een IDE geleverd word...

Reactie hieronder...

Nou, ik zie zoveel compilers, de een houdt zich meer aan de standaard als de ander. Ik zou het ontwikkelen eigenlijk op dezelfde manier willen houden zoals ik ook met Java doe op het moment. Vroeger werkte ik zelfs met gewoon notepad of dos edit.com, maar ik vind de syntax highlighting en dergelijke wel handig. hiervoor gebruikte ik KAWA, maar dat is een pakket waar ik de waarde niet meer van inzie om daarin te ontwikkelen. Je kon daar projecten aanmaken, maar dat boeide me nou niet zo.

Het is net iets van waarom op de opdracht prompt werken als het grafisch kan... Ik vind het gewoon fijn op die manier...
Ik begrijp je reactie volkomen hoor, begrijp me niet verkeerd...

Misschien dat ik het ook nog wel ga installeren, maar als het niet echt nodig is, hoeft dat ook niet. Overigens heb ik met visual studio al even wat dingen gecompileerd en dergelijke, maar nog niet echt in 'ontwikkeld' .

[ Voor 56% gewijzigd door The Wrecker op 03-03-2005 12:51 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 09:00

curry684

left part of the evil twins

Heb je nu eigenlijk ook nog een steekhoudend argument om de absoluut veruit beste development IDE van het moment, namelijk VS.NET 2k3 die je gewoon hebt apparently, niet te gebruiken? :?

Professionele website nodig?

• MSalters
Visual Studio gebruikt onder water gewoon de command line compiler en levert dus -exact- dezelfde output in een derde van de tijd.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
curry684 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:38:
Heb je nu eigenlijk ook nog een steekhoudend argument om de absoluut veruit beste development IDE van het moment, namelijk VS.NET 2k3 die je gewoon hebt apparently, niet te gebruiken? :?
Masochisme.

Ik vraag me trouwens af hoe je een groot project beheersbaar kunt houden zonder IDE...

[ Voor 13% gewijzigd door whoami op 03-03-2005 13:05 ]

https://fgheysels.github.io/

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Topicstarter
Ik heb de toolkit van visual C++ geinstallerd (optimized compiler) en dat bevalt me eigenlijk wel. ik zal nog wel even kijken hoe hij verder werkt, maar ik denk dat ik daar wel mee uit de voeten kan....

• curry684

curry684

whoami schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:03:
[...]

Masochisme.

Ik vraag me trouwens af hoe je een groot project beheersbaar kunt houden zonder IDE...
Niet. En dus spendeer je na een maand zoals MSalters ook al aangeeft meer tijd aan het graven door je files dan feitelijk aan ontwikkelen. I know better ways to waste my time :X

• farlane
  • Laatst online: 05-05 22:23
Volgens mij kun je gewoon ieder editor gebruiken die (n)make via iets van een tools menu kan aanroepen. Als je dan ook nog iets van een project wilt kun je denken aan UltraEdit oid, maar volgens mij kan die programmers notepad dat ook wel.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Topicstarter
farlane schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:44:
Volgens mij kun je gewoon ieder editor gebruiken die (n)make via iets van een tools menu kan aanroepen. Als je dan ook nog iets van een project wilt kun je denken aan UltraEdit oid, maar volgens mij kan die programmers notepad dat ook wel.
Als ik mijn neus stoot en ik me files niet uit elkaar kan houden kan ik altijd nog overstappen op visual studio, maar tot die tijd zal ik dan nog wel zien dan.

ik heb gewoon even een helloworld appje gemaakt en op de commandline in getikt: cl hello.cpp
hier kwam gewoon een exe uit die ik kon runnen, gaat dus gewoon goed. ik moet nog wel even kijken of ik die engine gecompiled kan krijgen op deze manier...

[ Voor 20% gewijzigd door The Wrecker op 03-03-2005 14:03 ]

• farlane
  • Laatst online: 05-05 22:23
The_Wrecker schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:48:
ik heb gewoon even een helloworld appje gemaakt en op de commandline in getikt: cl hello.cpp
Dat zou je je dus nog kunnen besparen door een makefile te maken en nmake aan te roepen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 13:09
curry684 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:38:
Ik vind alleen de Undo van wijzigingen in een GUI (C#) wel erg vervelend langzaam... Verder weinig te klagen over de IDE :)

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

• curry684

curry684

Mjah in Notepad een GUI maken is helemaal onbegonnen werk tho ;)

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Topicstarter
curry684 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 17:09:
Mjah in Notepad een GUI maken is helemaal onbegonnen werk tho ;)
hmm dat dee ik altijd met applets. toegegeven ik was wel eens aan het schelden op gridbaglayout, maar ok. Ik vond altijd wel dat ik volledige controle had over de structuur enzo. Het kwam er wel goed uit uiteindelijk.

• MSalters
Qt is ook best te coden (maar heeft een eigen sleur&pleur IDE). MFC is ellende op allebei de manieren.

• curry684

curry684

The_Wrecker schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:15:
[...]

hmm dat dee ik altijd met applets. toegegeven ik was wel eens aan het schelden op gridbaglayout, maar ok. Ik vond altijd wel dat ik volledige controle had over de structuur enzo. Het kwam er wel goed uit uiteindelijk.
Tjezus jij doet het echt puur uit masochisme he :X

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 13:09
Moet bekennen dat ik het ook lange tijd zo heb volgehouden hoor :X
Compleet MFC project puur code (dus niet met class-wizard of resource-editor...). Nu heb ik project in C# gedaan, en daar beviel me de drag-n-drop van GUI's enorm goed. Vind de gegenereerde code ook leesbaar en gestructureerd. Het gooit niet de zelf geschreven code door elkaar en voegt alleen custom dingen toe. Als je properties weer default-value geeft haalt ie 't ook automatisch weer uit de code :) Denk ook dat je daarom Visual Studio 2003 veruit de beste IDE van het moment vindt?

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

• curry684

curry684

Een goede IDE werkt voor je, niet tegen je, en dat is iets waar VS.net zeer goed in slaagt :) Server explorer erbij open, integrated help, class explorer, erg goede autocomplete en intellisense, Object Browser :9~ en alles wat je voor ontwikkeling nodig hebt onder een muisklik of sneltoets. Ik snap echt gewoon met de beste wil van de wereld niet waarom je zelfpijnigend dan in een basale editor zou gaan willen kloppen 8)7

Verwijderd

Ik gebruik Eclipse samen met de CDT (www.eclipse.org/cdt) plugin als IDE. Compilen/debuggen doe ik aan de hand van de 'windows versie' (cygwin) van g++/make/gdb. Dit voldoet voor mij, en is volledig gratis :)

Soms gebruik ik ook devcpp als IDE, maar dat zijn voor miniprojectjes.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

curry684 schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:38:
Een goede IDE werkt voor je, niet tegen je, en dat is iets waar VS.net zeer goed in slaagt :) Server explorer erbij open, integrated help, class explorer, erg goede autocomplete en intellisense, Object Browser :9~ en alles wat je voor ontwikkeling nodig hebt onder een muisklik of sneltoets. Ik snap echt gewoon met de beste wil van de wereld niet waarom je zelfpijnigend dan in een basale editor zou gaan willen kloppen 8)7
Persoonlijke voorkeur heet dat :P
Ik vind VS.NET zelf ook niet zo heel goed, het is vrij traag op mijn systeem, soms wordt het vrij gecompliceerd door de vele mogelijkheden die je hebt en bepaalde dingen heb ik gewoon niet nodig. Voor mijn C++ dev werk gebruik ik nog steeds VC++ 6, omdat het alles heeft wat ik nodig heb, vrij snel draait en ik geen fancy XP look hoef. Daarnaast kost VS.NET weer aardig wat geld als ik wil upgraden.

• curry684

curry684

Maar VC6 is ook gewoon een nette compleet werkende IDE. Da's nog steeds wat anders dan Notepad :+

Ik zeg niet dat iedereen aan VS.net moet, maar je bent gewoon masochistisch als je een project groter dan Hello World zonder IDE aanvliegt. Welke IDE dat vervolgens is moet je lekker zelf uitzoeken, Anjuta is zelfs gratis :)

[ Voor 54% gewijzigd door curry684 op 04-03-2005 14:13 ]

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Programmers Notepad != Notepad :P
Maar het is niet zo heel geschikt om C++ in te coden, omdat je dan inderdaad bijv. de class view mist. Ik code er zelf C in en gebruik WinAVR (AVR crosscompiler) als compiler, daarvoor is het wel goed genoeg. Verder werkt het ook gewoon met projects dus voor dat soort dingen is het wel een volwaardige IDE te noemen.

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Topicstarter
Ik ben er een weekje uit zometeen , ben druk bezig met pakken enzo. Maarum ik heb me draai een beetje gevonden. Ik heb Visual Studio dot net er maar naast geinstalleerd, omdat ik daarmee de visual c++ 7 project files mee kan openen. Meer eigenlijk nog niet gedaan. Ik heb verder ook de toolkit ernaast geinstalleerd (ja ik weet het 2 compilers). Nu nog met de taal enzo een beetje bekend geraken. Het compileren van de Crystal Space engine ging zo even snel wel goed. Dee er wel even over, maar ik kon het resultaat ook runnen.

Verder vind ik dat een IDE vaak taal gericht is, programmers notepad kan je voor meerdere talen gebruiken (ok .net ook, maar even daargelaten). dat vind ik dan juist wel weer handig.

offtopic:
Ben nu alleen aan het kloten met opengl header files. Ik krijg het niet helemaal werkend nog :? . ik heb glu.h al verplaatst naar allerlei verschijllende dir's. Ook met linker geprobeerd binnen vc++. op de commandline krijg ik vreemde error's over opengl. Anyway hij mist denk ik gewoon wat.

Wel irritant proggen als je van die extra librarie moet downen :/

• curry684

curry684

In global options kun je standaard dirs voor includes en libraries definieren, en in de project options extra libraries die meegelinkt moeten worden :)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:59

alienfruit

the alien you never expected

Kijk eens naar Borland C++ 2005 :)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 22:36
De DigitalMars compiler is misschien ook een optie... is niet zo groot, zelf heb ik em om die reden op school geinstalleerd (voorzover je kunt spreken van installeren; gewoon de map kopieren is genoeg). Zie www.digitalmars.com :)

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Topicstarter
Het is een tijd geleden dat ik heb gepost in dit topic.
mijn excuses hiervoor.

Ik heb inmiddels mijn laptop al weer opnieuw geinstalleerd. Wanneer ik echt code klop en klasses aanmaak in C++ pak ik toch Programmers notepad. Gewoon omdat de syntax highlighting mij aanstaat, ik goed kan inspringen en ik niet door intelligente software word 'geholpen' (hekel aan).

Visual studio gebruik ik voor het compileer werk. Soms heb ik zelfs beide open staan wanneer er iets veranderd in het bestand dan zegt visual studio vanzelf al dat het bestand opnieuw geladen moet worden.

voor ontwikkeling in C# het zelfde verhaal eigenlijk.

Met deze opzet ben ik iig erg tevreden. Het blijft toch een gewenning, wat men het fijnst vind.

edit:

Overigens heb ik inderdaad naar borland ook gekeken, maar ik ontwikkel sinds kort ook in C# en dan is dat niet zo handig, maar Borland vond ik vroeger altijd wel goed met pascal enzo. Tegenwoordig hoor ik er niet al te veel meer over. Alhoewel er dus wel weer een nieuwe versie uit is. Het zegt dus ook weer weinig over de kwaliteit van het product.

[ Voor 21% gewijzigd door The Wrecker op 30-06-2005 20:27 ]

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 22:36
Voor C# is er ook nog SharpDevelop, gratis en een stuk lichter dan VS.NET 2003/2005 :)

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
alienfruit schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 23:54:
Kijk eens naar Borland C++ 2005 :)
Wij kregen het van de universiteit aangeboden, maar hier lag het er snel af. Ik gebruik nu Dev-cpp. Ik moet zeggen dat de laatste versie van dev-cpp stabiel genoeg is om aardige projecten mee te bouwen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Pagina: 1