[3d max] join splines

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IlseIII
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09-2023
Ik ben nog een n00b op het gebied van 3d max. Ik heb wel al verschillende tutorials gevolgd, o.a. die van Oogst. Maar nu ben ik dus aan mijn eerste eigen projectje begonnen en loop daarbij al meteen tegen een probleem aan:

Als ik met splines lijnen teken dan lukt het me niet om die te joinen, zodat je 1 object krijgt. Ik vraag me af of dat uberhaupt nodig is, maar het lijkt me logisch dat je uiteindes aan elkaar wil vastmaken. Ik weet niet, en kon dat ook niet zo snel vinden op het web,of ik die punten dan moet "joinen" of "welden". De helpfile maakte dat ook niet helderder.

Zoals je ziet kan ik hier kiezen voor Weld, Fuse enz. maar die hebben allemaal niet het gewenste effect:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/53123/full.gif
Met dank aan RobIII voor zijn fotoalbum-space :+

Ik heb al met Google en in de tutorials + help van Max7 gezocht, maar ik kan er niks over vinden (tenminste niet iets dat dan ook nog werkt bij splines). Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg?

Is het trouwens ook mogelijk om een vlak te tekenen en dat diepte te geven? Met symetrische vormen, zoals de kruk zoals ik probeer te maken, zou dat namelijk wel handig zijn. Ik heb dat wel ontdekt met "Lattice" om zo bijvoorbeeld een glas of een pion te maken, maar dat is dus "rond".

Verwijderd

Ten eerste moet je nu nog niet naar specifieke max7 tuts zoeken, houd het gewoon bij 3ds max.

Ten tweede, snap to is your friend. Zet deze setting (right click) op vertex en create line.

Ten derde, als je een shape creert kun je "Create new ..." uit zetten waardoor je in dezelfde spline/shape tekent als die je op dat moment geselecteerd hebt.

Ten derde, als je twee vertices geselecteerd hebt en je klikt op "Fuse" dan zullen ze niet samengevoegd worden tot één, maar ze zullen alleen dezelfde coördinaten krijgen. Als je daarna op "Weld" klikt wordt het er wél een. Dit natuurlijk wel binnen dezelfde spline. Je kunt geen vertices verbinden tussen twee aparte splines. Klik eerst op "Attach" om er een te selecteren die je in je shape wil mergen. Daarna kun je vertices verbinden of lassen.

Op je tweede vraag, volgens mij bedoel je de "Extrude" modifier.

Hiermee kun je hopelijk verder.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 22:54 ]

• IlseIII
Thanx, klinkt goed. Ik ga het meteen even proberen.

En wat betreft de extrude modifier, die ken ik wel. Alleen werkt die volgens mij niet op lijnen. Moet ik er dan eerst een editable mesh van maken of zo? Ik ga het wel eerst even proberen...

edit:
Extrude werkt dus wel. En de rest van je tips doen ook precies wat ik voor ogen had. Ben je eeuwig dankbaar _/-\o_ :>

[ Voor 88% gewijzigd door IlseIII op 02-03-2005 23:07 ]

Verwijderd

Nee, je hoeft er geen mesh of poly van te maken. Zelfs een gewone lijn kun je extruden. Misschien dat bij jou de normals verkeerd stonden waardoor je niks of het verkeerde resultaat zag. Je kunt je normals flippen met de "Normals" modifier.

• IlseIII
Heb het al gevonden. Zie edit ;)

Verwijderd

Yup :).
Succes

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik mis wel nog twee dingetjes in deze topic die eigenlijk wel cruciaal zijn.

Ten eerste kunnen splines nooit een driesprong vormen. Vertices kunnen wel op dezelfde plek staan, waardoor er een driesprong (of viersprong of vijfsprong enzovoort) lijkt te zijn, maar een echte driesprong kunnen splines nooit maken.

Ten tweede kun je splines tot oppervlaktjes maken met een behoorlijk groot aantal technieken. Je had lathe (ronddraaien) en extrude (uittrekken) al gevonden, maar er zijn er meer. Bijvoorbeeld edit mesh (invullen). En loft (de ene spline over de andere spline heen trekken). En de surface-modifier (een skelet van splines omtoveren tot een path object). Surface geeft met afstand de meeste mogelijkheden, maar ik vind dit persoonlijk niet echt lekker werken.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Ach ja, ik had de hele bible wel kunnen posten als PDF, maar ik dacht ik houd het bij de vraag.

• Oogst
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 00:06:
Ach ja, ik had de hele bible wel kunnen posten als PDF, maar ik dacht ik houd het bij de vraag.
Das natuurlijk waar, maar het plaatje suggereerde zowel een mogelijke driesprong als het gebruik van een surface, dus aangezien dat nog niet voorbij was gekomen, wilde ik dat toch ff allebei noemen. :)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• IlseIII
Dus als ik het goed begrijp, moet ik eigenlijk geen frame van splines tekenen (omdat de driesprong alleen maar gesimuleerd wordt en het dus nog steeds niet 1 object is), maar gewoon 1 vlak tekenen en dan een van de "oppervlakte tools" gebruiken om het 3D te kunnen maken. In dit geval dus met extrude.

Of begrijp ik jullie verkeerd?

Verwijderd

IlseIII schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 22:55:
Dus als ik het goed begrijp, moet ik eigenlijk geen frame van splines tekenen (omdat de driesprong alleen maar gesimuleerd wordt en het dus nog steeds niet 1 object is), maar gewoon 1 vlak tekenen en dan een van de "oppervlakte tools" gebruiken om het 3D te kunnen maken. In dit geval dus met extrude.

Ik weet niet wat je probeert te maken dus ik kan je niet echt adviseren.

• Oogst
IlseIII schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 22:55:

Het ligt er maar net aan wat je wilt. De surface-modifier wil wel degelijk een frame van splines hebben. Die is er namelijk al tevreden mee als vertices op dezelfde plek liggen en ze hoeven dan dus niet te worden samengevoegd tot viersprongen. Gewoon twee tweesprongen op dezelfde plek is daarvoor al genoeg. :)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• IlseIII
Oogst schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 09:43:
[...]

Het ligt er maar net aan wat je wilt. De surface-modifier wil wel degelijk een frame van splines hebben. Die is er namelijk al tevreden mee als vertices op dezelfde plek liggen en ze hoeven dan dus niet te worden samengevoegd tot viersprongen. Gewoon twee tweesprongen op dezelfde plek is daarvoor al genoeg. :)
Thanx, alweer iets geleerd. :)
Pagina: 1