[Ubuntu] harde schijf en power management

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb Ubuntu Haory Array-5 draaien op m'n Acer 2023wmli. Wat direct opvalt is de autonomie van de batterij die beduidend korter is als met Windows XP die er vroeger nog op stond.
't is wel al beduidend meer dat m'n Gentoo installatie die wijlen is door een verkeerde compile van een SVN versie van Mono.

Met Ubuntu haal ik 2u30 à 3u10. Zo heb ik de indruk dat hij ook aan HDD powerdown doet. Het probleem is dat die quasi om de 1 à 2 minuten terug aanschiet als ik erop werk.
Waar ergens kan je instellen wanneer die HD moet stoppen? Dat aan/uit van de hard disk lijkt me eerder batterij drainage te zijn ipv energiebesparend.

Bestaat er een manier om de energie toevoer voor m'n wifi te beperken ?
Als ik op m'n bureau zit moet die niet op 100% draaien, het access point staat dan op minder dan één meter.

Verder, is het normaal dat Linux zoveel meer energie nodig heeft dan Windows ?
Om te vergelijken: rusting surfen en wat chatten met Windows gaf toch nog een autonomie van 3u45 à 4u15
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
jcapraro@hoshimaru:~$ uptime
 21:19:30 up  2:32,  2 users,  load average: 0.23, 0.36, 0.31
jcapraro@hoshimaru:~$ cat /proc/acpi/battery/BAT1/state
present:                 yes
capacity state:          ok
charging state:          discharging
present rate:            0 mA
remaining capacity:      323 mAh
present voltage:         14352 mV
jcapraro@hoshimaru:~$

323 mAh is ongeveer 8% op m'n battery applet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

om batterij te besparen: Welke wifi chip zit er in die notebook van jou? Atheros is op een lager verbruik te zetten, van de rest weet ik het niet.
En misschien kan je je batterij besparen met de Auto Speedstep Deamon, die je processor onderclockt als je m niet gebruikt. Maakt gebruik van Intel Speedstep, en je zal hier uiteraard in het gebruik van de notebook weinig van merken.

[ Voor 21% gewijzigd door RSpliet op 02-03-2005 21:30 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb cpufreqd draaien samen met userspace mode. Meestal is het wel 600Mhz ipv 1.6Ghz (Centrino). De wifi is een Intel 2200BG.

Mede omdat het om centrino gaat, vind ik het stroomverbruik aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
Ik heb de volgende commando's in mijn init scripts staan:
code:
1
2
3
4
5
6
### battery life tuning
echo -n 1 > /proc/sys/vm/laptop_mode
hdparm -S20 /dev/hda
hdparm -B4 /dev/hda
hdparm -a16384 /dev/hda
echo -n ondemand > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor

Dit zorgt ervoor dat de CPU frequentie laag wordt gehouden, dat write zo lang mogelijk worden teruggehouden (laptop_mode) zodat de disk zo lang mogelijk tussendoor uitgezet kan worden (hdparm -S). Zie ook de manpages van de betreffende commando's.
De ondemand governor doet ongeveer hetzelfde als powernowd, en mogelijk cpufreqd hoewel het hier sterk van de configuratie afhangt. Voordeel is dat je minder latency hebt, en dat je geen userspace app moet laten runnen. Je wireless chipje kun je door middel van
code:
1
iwconfig ethN power [...]

en
code:
1
iwconfig ethN txpower [...]

in energiespaarmodus krijgen. (Zie ook hier de betreffende manpage en google.)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Perfekt :)

Straks na m'n werk eens wat lezen en uitproberen. Bedankt voor de tips ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren na het werk geen tijd gehad. Ik ben naar een receptie geweest van Ordina.
Nu ben ik dus aan het spelen met de instellingen. Benieuwd welke goed zullen zijn voor m'n batterij :)
Pagina: 1