UT '99 Linux gameserver

Pagina: 1
Acties:

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:25

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Voor een lan-party, willen wij unreal tourament game server gaan hosten. Wij willen hier meerdere gameserver per systeem op gaan draaien. Maar aangezien de netwerk kaarten dit niet zouden trekken, zaten we te denken aan of het misschien mogelijk was, om 2 nic's te gebruiken voor in totaal 6 games per systeem. Hierbij moet de game gehost worden op een bepaald ip adres. Zodat 3 games, 1 nic gebruiken.

Hoe is dit te realiseren?

En per hoeveel mhz/ram is er een gameserver te draaien. We zitten namelijk met een pc tekort. 6 games op een AMD Athlon 1800+ met 512 MB, is dit te doen?

13:37

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Hmm... als het allemaal UT99 gaat worden moet dit wel lukken... moeten ze wel allemaal met een andere config draaien, maar dat moet niet zo'n probleem worden... En wat betreft de nics... dat gaat vrees ik firewallmatig worden. Met Linux moet dat met iptables te 'blokkeren' te zijn... is niet heel optimaal, maar best mogelijk.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Nibbz schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 19:59:
Maar aangezien de netwerk kaarten dit niet zouden trekken, zaten we te denken aan of het misschien mogelijk was, om 2 nic's te gebruiken voor in totaal 6 games per systeem.
Waaat? Je nics het niet trekken? Tuurlijk wel, NIC's zijn echt niet het probleem bij het hosten van games. Eerder je CPU etc. Een slot dat in gebruik is gebruikt maar heel weinig traffic.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Als vuistregel gebruik ik 5kB/s per slot voor een UT engine based spel.
Reken zelf maar uit of een 100mbit NIC dit trekt of niet. :)

Wat ik wel adviseer is en kwalitatief goede NIC, en geen Realtek kaartje.
Dit i.v.m. de processorbelasting van een realtek kaart tov een kwalitatief betere kaart welke alles zelf verwerkt.

Overigens, mocht je wel met meerdere NIC's gaan werken dan kan je elke server aan een bepaald IP binden mbv de multihome=<ip adres> parameter. :)

[ Voor 19% gewijzigd door r0b op 02-03-2005 20:12 ]

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
PowerSp00n schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:07:
[...]

Waaat? Je nics het niet trekken? Tuurlijk wel, NIC's zijn echt niet het probleem bij het hosten van games. Eerder je CPU etc. Een slot dat in gebruik is gebruikt maar heel weinig traffic.
en wat voor mhz/ram heb je dan nodig voor 1 game server? dan kunnen we uitrekenen hoeveel mhz en ram we nodig hebben voor meerdere games

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

6 12 speler servers zonder lag mag je toch eens een leuke dual voor neerzetten, houd daar rekening mee. 6 op 1 systeem is best veel als alles vol zit.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

r0b schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:11:
Als vuistregel gebruik ik 5kB/s per slot voor een UT engine based spel.
Reken zelf maar uit of een 100mbit NIC dit trekt of niet. :)
Dat was dezelfde fout die ik ook maakte bij het opzetten van mijn gameserver :) Bij een gameserver neemt het verkeer echter exponentieel toe en gaat het dus na een aantal slots best hard.

Maar 6 games met 16 spelers zou neerkomen op hooguit 10Mbit/s ofzo (+- 1Mbit voor een volle server), dus dat moet je met een degelijke 100Mbit kaart makkelijk trekken.

Over de rest van je systeem. Om 6 games te trekken moet je echt meer uit de kast halen. Je hebt te weinig ram (je zit rond de 128MB per volle server denk) dus ik zou eigenlijk zorgen dat je er 512MB bij kan krijgen.
En dan je CPU... tja, denk niet dat die het gaat trekken. Ik denk dat het bij 3, hooguit 4 servers wel ophoudt. Ik zou dus gewoon een 2e machine zoeken.

En je kunt iedere server op een andere port draaien. Op die manier kun je prima meerdere servers kwijt op 1 machine.

Succes!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:59

Ankh

|true

Kippenijzer schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:20:
6 12 speler servers zonder lag mag je toch eens een leuke dual voor neerzetten, houd daar rekening mee. 6 op 1 systeem is best veel als alles vol zit.
dat is ook BS
wij hebben op een p4 2.4GHz draaien: 2 x ut2k4, 1 x ut2k3, CSS, Quake3, 2 x ut99,en nog 2 servers waar ik ff de naam niet van van weet :P maar dit loopt als een trein. Dus een dual kan, maar tis geen must

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• froggie

froggie

Kwaaak

Hoeveel players zijn die servers? En zitten ze wel eens allemaal vol? En wat is dan de CPU belasting en de bandbreedte die je op dat moment gebruikt?

Ik weet het, ik ben nieuwsgierig ;)

• Ankh

Ankh

|true

's nachts (idle) dan is de load 0,000000000 :P

overdag komt de load niet boven de 1 uit (linux dan, met uptime)
Enkel de quake3 is een Clanserver dus niet public :) maar 's avonds rond een uurtje of 6 tot uurtje of 10 is de load 2 ofzo.. valt allemaal mee :) en totaal geen lag :D

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Load zegt niets, kijk gewoon naar het CPU usage, dat moet onder de 100% blijven, anders krijg je gegarandeerd problemen. (probeer "top" eens).

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Ankh

Ankh

|true

true, maar het geeft wel een indicatie ;)
maar de cpu usage blijft ver onder de 100% :)

• pierre-oord
SCaRaBaeuS schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 10:35:
true, maar het geeft wel een indicatie ;)
maar de cpu usage blijft ver onder de 100% :)
Met zoveel servers zou je er allang overheen moeten zitten. Een indicatie klopt trouwens ook niet. Het is het aantal processen dat in de wacht staat op je server.

Kijk eens op http://www.kernel.org/

Die hebben zo'n 250 processen open, daar kun je toch ook nog downloaden? ....

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
pierre-oord schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:07:
Die hebben zo'n 250 processen open, daar kun je toch ook nog downloaden? ....
Downloaden is iets anders dat een game met response tijden die zo laag mogelijk moeten blijven. kernel.org is soms wel heel traag hoor. Er draaien nu 993 processen, gaat prima, alleen je kunt er denk ik geen UT server bij draaien, de response tijd zal daarvoor te lang zijn.

Je moet dit puur op praktijkervaring baseren. Test draaien, en dan berekenen hoe het eruit gaat zien als je hem volledig belast.

• froggie

froggie

Kwaaak

Het vervelende is dat de belasting van een gameserver exponetieel toeneemt volgens x^n (met x een bepaalde vaste belasting per slot en n het aantal actieve slots) omdat ieder extra slot extra overhead met zich meebrengt. Het is dus heel lastig om te voorspellen hoe het draait en wat je dataverbruik is over een bepaalde tijd.
Voor een gameserver zit er niets anders op dan in de praktijk te testen omdat een accurate schatting maken heel moeilijk is. Zeker als je dan ook nog eens over verschillde games gaat praten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:03
SCaRaBaeuS: maar zitten die servers ook allemaal tegelijk vol dan, en loopt het dan nog lekker? En hoeveel geheugen zit er in dat systeem dan?

Game servers zijn in ieder geval relatief CPU-intensive.

• Ankh

Ankh

|true

hij had 1GB we hebben hem nu net upgrade met 1GB erbij.
ze zijn 's avonds meestal wel helemaal vol.
Iemand uit polen (uit de buurt) is de serveradmin van alles die heeft de kernel en alle instellingen verzorgd. Zelf ben ik alleen actief met css namelijk :) de rest is vage shit voor mij :D

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Eigenlijk kun je natuurlijk pas zeggen dat het niet kan als je erbij zou weten hoeveel slots erop draaien. Als het allemaal 12pl of meer servers zijn zal het wss een Dual (dus Xeon) 2,4 zijn, anders trekt hij het nooit :P. En ik kan me net zo goed geen single P4 voorstellen waar je ram gebruik inderdaad boven de 1GB uitkomt met gameservers, tenzij je CS en/of HLTV met hun fijne memmory leaks niet met regelmaat restart.

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
hmmz, ik had helemaal niet verwacht dat UT '99 nog zo zwaar zou zijn, ook als server. Dan moet ik nog ff kijken of ik wat servers erbij kan krijgen.

Ik zal anders nog wel ff laten weten hoe het verder gaat

• pierre-oord
:Z
Kippenijzer schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:56:
Eigenlijk kun je natuurlijk pas zeggen dat het niet kan als je erbij zou weten hoeveel slots erop draaien. Als het allemaal 12pl of meer servers zijn zal het wss een Dual (dus Xeon) 2,4 zijn, anders trekt hij het nooit :P. En ik kan me net zo goed geen single P4 voorstellen waar je ram gebruik inderdaad boven de 1GB uitkomt met gameservers, tenzij je CS en/of HLTV met hun fijne memmory leaks niet met regelmaat restart.
True, ik heb CS vaak genoeg 380 MB geheugen zien gebruiken voor 16 slot ofzo :Z ze zouden die gameservers eens opensource moeten maken ofzo.

Pagina: 1