Memtest86+ error niet bij testen enkel reepje wel bij totaal

Pagina: 1
Acties:

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-08 10:25
Ik heb laatst een test gedaan op mijn laptop met memtest86. Hij gaf een foutmelding op de 494,5MB. Ik heb totaal 768 MB (512 + 256). Omdat ik mijn notebook via de universiteit twente heb aangeschaft (laptop aanbieding eerstejaars) ben ik naar het " notebook service centrum" geweest. Ze wilden toen elke module afzonerlijk testen (lijkt me logisch). Dit deden ze ook met memtest86+ Maar er kwam geen foutmelding. Eenmaal weer thuisgekomen heb ik toch nog een keer een test gedaan. (nu weer met de totale 768 erin) En toen kwam de foutmelding wel weer.
Hoe kan dit? Zou het aan het slot kunnen liggen? Werken de twee geheugenmdules op elkaar ofzo?

de laptopis een
Paradigit Voyager rocksolid
intel pentium m 735 (1,7GHz)
512 + 256 MB PC2700 DDR

Weet iemand wat het kan betekenen?
testen 768 geeft foutmelding op 484,5MB (3 versies memtest86+ getest) maar de modules afzonderlijk testen geeft geen foutmelding.

Heb nog foto;s van de foutmelding (gemaakt met telefoon)
http://home.planet.nl/~he...st/memtest86+%20v1.15.jpg
http://home.planet.nl/~he...st/memtest86+%20v1.26.jpg
http://home.planet.nl/~he...st/memtest86+%20v1.51.jpg

Verwijderd

zijn ze beide pc 2700 of is een 2700 ?

• Flo
Ze zijn beide PC 2700

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

dan hebben ze waarschijnlijk beide een andere CAS latency

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Flo
Veroorzaakt een andere CAS latency dan specifiek de problemen op 494,5MB?

Ze hebben volgens mij dezelfde latency's
http://home.planet.nl/~hemme229/Flo/memtest/cpuz1.JPG
http://home.planet.nl/~hemme229/Flo/memtest/cpuz2.JPG

[ Voor 52% gewijzigd door Flo op 02-03-2005 19:52 ]

Verwijderd

cas is allebei hetzelfde ja is toch een raar probleem ze werken niet goed samen memtest is niet zon super programma ik had ook een defect geheugen waarvan memtest geen fout gaf probeer is wat andere test progjes pcmark of weet ik het wat zou kunnen dat die kingston chips conflict geven met die samsungs of andersom

• Flo
PCmark 04 memory test gedaan. score is 2601

Hij geeft dit weer in excel. ik weet niet of je er wat mee kunt?
Raw Block Read - 8 MB 2544,8 MB/s
Raw Block Read - 4 MB 2923,4 MB/s
Raw Block Read - 192 KB 6776,5 MB/s
Raw Block Read - 4 KB 12340,0 MB/s
Raw Block Write - 8 MB 2001,0 MB/s
Raw Block Write - 4 MB 1992,1 MB/s
Raw Block Write - 192 KB 5042,3 MB/s
Raw Block Write - 4 KB 12174,8 MB/s
Raw Block Copy - 8 MB 898,5 MB/s
Raw Block Copy - 4 MB 970,0 MB/s
Raw Block Copy - 192 KB 4706,0 MB/s
Raw Block Copy - 4 KB 9765,4 MB/s
Random Access - 8 MB 1976,8 MB/s
Random Access - 4 MB 1970,1 MB/s
Random Access - 192 KB 4599,6 MB/s
Random Access - 4 KB 6750,6 MB/s

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Je verteld wel dat memtest een fout aangeeft, maar heb je ook problemen tijdens het normaal werken met de laptop? Zo niet: waar maak je je dan druk om?

Ook vermeld je niet of de 256 MB strip in bank 1 zit en de 512 MB strip in bank 2, of andersom? Er van uit gaande dat ze op het testcentrum ze allebei in bank 1 hebben getest, zou de fout dus eventueel in bank 2 kunnen zitten, maar omdat het geheugen adres waar de fout optreed 495 MB is, kan dat alleen als de 256 MB strip in de eerste geheugenbank zit.

Hebben ze memtest86 op dat testcentrum niet gedaan met allebei de strips er in trouwens? Zodat ze jouw bevinding konden bevestigen?

• Flo
Ik heb aan het testcentrum een foto laten zien waaruit blijkt dat er een foutmelding te zien was. Daarnaast heb ik zelf ook nog met dezelfde versie van memtest getest. Hij gaf weer die error. De strips zijn verwisseld over de banken maar het is me niet helemaal duidelijk geworden hoe ze gewisseld hebben. In ieder geval zijn de sloten die nu in gebruik zijn allebeie minimaal 1x getest (met of de 512 -> geen error of de 256 -> geen error)
Tijdens het normaal werken heb ik geen problemen. Dan kom je toch niet zomaar op de 494,5MB. Bij het gebruiken van een programma als maple (rekenprogramma) kreeg ik wel een error. (had verkeerde berekening ingevoerd waardoor er een oneindig lange berekening aan vast zat --> result. hoge temperatuur processor en veel geheugengebruik (zit geheugenmetertje in het programma)
Ook heb ik wel eens op andere momenten van windows een geheugen foutmelding gehad.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
caveman1986 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 22:43:
Ook heb ik wel eens op andere momenten van windows een geheugen foutmelding gehad.
Wat voor foutmelding gaf windows dan precies? Want de meeste fouten door defect geheugen die ik heb gezien leidden tot reboots of BSOD errors.

Het is je niet helemaal duidelijk hoe eea in het testcentrum is getest, dus misschien gaat de combinatie van een van de strip in een specifieke bank mis -> vraag ze de 2 strips om te wisselen en test dan of het probleem is opgelost.

Anders zou ik gewoon terug gaan naar dat testcentrum, ze daar laten testen met beide geheugenstrips er in en zeggen dat je problemen hebt met geheugenintensieve applicaties en ze vragen het probleem op te lossen ipv alleen afzonderlijk te testen. Met andere woorden: eis dat ze een laptop afleveren met 768 MB die wel memtest doorstaat...

• Flo
Ik ga zeker ook nog terug naar het testcentrum. Maar ik had vandaag niet meer tijd. Waarschijnlijk kan ik er vrijdag weer heen en zal ik ze het hele gedoe laten oplossen (dan komt er ook een monteur van de paradigit)

Verwijderd

score is voltooid dus is wel goed volgens mij je kan ook effe 10 achter elkaar doen en dan bij keuze alleen memory aangeven scheelt ook wel eens namelijk

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat ik niet helemaal uit je post kan opmaken is of je de geheugenmodules bij verschillende leveranciers weg hebt. Je hebt namelijk een Samsung module en een Kingston module.
Het kan natuurlijk gewoon zo zijn dat je geheugenmodules niet lekker samenwerken, misschien doordat er van verschillende bakkers geheugenbanken zijn gebruikt. Komen ze bij dezelfde leverancier vandaan, vraag dan gewoon of het mogelijk is te ruilen voor 2 modules van hetzelfde merk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De modules werken prima en de notebook werkt prima. Dan hou je twee mogelijkheden over:

- door de hogere belasting op de bus met twee modules erin moet je de timings wat losser zetten
- de twee SO-DIMMs zijn (gedeeltelijk) incompatibel

In beide gevallen niet echt iets wat die 'testcentrum' hoort of hoeft te testen :o - begin daar eerst eens zelf naar te kijken, bijvoorbeeld door de timings een tikje losser te zetten (en als je wilt dat wij helpen, post aub hoe de timings nu in BIOS staan)

Oslik blyat! Oslik!

• Flo
Nou het bios is nogal extreem simpel :P

De enige opties die er zijn (naast boot en security) zitten in het "advanced" menu:
Auto DIM function [enabled]
system can boot from LAN [enabled]
legacy USB support [enabled]
Start battery learning [Enter] (battery word helemaal ontladen en weer opgeladen)
Start FAN learning [Enter] (fans gaan achtereenvolgens in verschillende rpm's draaien)

niet echt veel dus :P

en de timings heb ik wel gemeten met cpu-z
(nogmaals de links :P)
http://home.planet.nl/~hemme229/Flo/memtest/cpuz1.JPG
http://home.planet.nl/~hemme229/Flo/memtest/cpuz2.JPG

[ Voor 173% gewijzigd door dion_b op 03-03-2005 16:12 ]

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:29

gws24

Thinking is hard!

Er was ook een probleem met memtest86 en usb legacy support op sommige moederborden (voornamelijk de asus p4c800), zie bv:

Readytoflow in memtest-86 loopt vast, ..

Memtest loopt dan meestal vast in Test 5 of geeft fouten die er niet zijn. Of dit ook voor jouw moederbord geld weet ik niet maar het kan natuurlijk geen kwaad om usb legacy support even uit te zetten en het nogmaals te proberen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

caveman1986 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:31:
Nou het bios is nogal extreem simpel :P
Niet verwonderlijk als je 'Auto DIMM function' aan hebt staan :z

Zet die eens even op disabled en ga met de settings spelen...

Oslik blyat! Oslik!

• Flo
nou het is dus dim met 1 m. (spellingsfout is een bios????)
via google kom je op sites over de auto dim function (bijvoorbeeld tablet pc's plasme tv's) en sites over een of andere jeep cherokee met dimmende binnenspiegel. Ik denk dus dat de auto dim functie het display dimt in bepaalde omstandigheden (laptop heh)

Heb auto dim functie al uitgezet (eerder al om te proberen) maar dat levert geen xtra opties op (ook niet na save and exit enzo)

Ik zal nu even memtest runnen met usb legacy support uitgeschakeld.

• Flo
gws24 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 15:49:
Er was ook een probleem met memtest86 en usb legacy support op sommige moederborden (voornamelijk de asus p4c800), zie bv:

Readytoflow in memtest-86 loopt vast, ..

Memtest loopt dan meestal vast in Test 5 of geeft fouten die er niet zijn. Of dit ook voor jouw moederbord geld weet ik niet maar het kan natuurlijk geen kwaad om usb legacy support even uit te zetten en het nogmaals te proberen.
Heb test gedaan met usb legacy support uitgeschakeld
Geeft nog steeds dezelfde error :'(
Pagina: 1