Toon posts:

[TFT] PC herkent nieuwe Iiyama monitor niet

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dames en heren, ik ben ten einde raad.

Ik heb onlangs een nieuwe TFT monitor gekocht, de iiyama AX3817UT.

Deze zou als plug&play meteen moeten werken bij inpluggen, maar dit was helaas niet zo.

Van alles geprobeerd, videokaart uninstallen, ouwe monitoren uninstallen, resolutie veranderen, vernieuwingsfrequentie veranderen, maar niets werkt. Alleen het opstarten in VGA-modus heeft heel even zin gehad. Ik kreeg na het rebooten wel beeld, maar zodra ik de instellingen wijzigde werd de monitor wederom niet herkend.

Als allerlaatste oplossing heb ik format C: gedaan. maar helaas, ook nu werd de monitor niet herkend. Ik had tijdens het installeren gewoon beeld, tot je bij het punt komt dat er daadwerkelijk grafics verschijnen (met de resterende tijd links in het scherm etc.) en toen gaf ie weer aan dat er geen input was.

Hebben jullie dit probleem eerder gehoord, en weten jullie een oplossing???

Mijn specs:

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Geen
Internet Explorer 6.0.2600.0000 (IE 6.0 - Windows XP)

Moederbord:
CPU Type AMD Athlon XP, 1749 MHz (5.25 x 333) 2100+
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset VIA VT8377 Apollo KT600
Systeemgeheugen 512 MB (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (06/25/04)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart ASUS A9250 Secondary (128 MB)
Video kaart ASUS A9250 (128 MB)
3D-Versneller ATI Radeon 9200 Pro (RV280)
Monitor Iiyama LS704U(T) / VisionMaster 1403 (122453839)

Multimedia:
Geluidskaart VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

Opslag:
Diskettestation Diskettestation
Harde schijf Generic STORAGE DEVICE USB Device
Harde schijf Maxtor 6B200P0
Optische Station _NEC DVD_RW ND-3500AG
Optische Station AOPEN CD-RW CRW3248 (32x/12x/48x CD-RW)
Optische Station HL-DT-ST DVD-ROM GDR8160B (16x/48x DVD-ROM)

Alvast bedankt!!! _/-\o_

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:31
Het kan zijn dat de stekker je monitorkabel een pin mist die plug 'n play informatie doorgeeft aan de pc. Dan moet je de monitor handmatig installeren (ook elke keer als je een nieuwe vga driver installeert).

Verwijderd

Topicstarter
Handmatig installeren... oke... maar hoe doe ik dat zonder dat ik beeld heb op m'n monitor?? ;(

Verwijderd

Misschien dat je in veilige modus genoeg kan zien om een driver van internet te halen en te installeren?

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12 20:25

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Zorg ervoor dat je de refreshrate niet te hoog zet he! Geen input in deze situaties houd meestal in dat de refreshrate te hoog ingesteld staat (een TFTtje heeft maar 60Hz nodig), een beetje afhankelijk van het type kunnen ze soms wel meer aan maar lang niet altijd en springt de monitor als het ware weer uit.

Het is vreemd dat je er al last van hebt bij de grafische setup van windows. Dit zou gewoon 60Hz VGA moeten zijn namelijk.. Als je een (ander) scherm hebt waar je de resolutie/refresh mee kan opvragen via het OSD kun je zien of dit ook daadwerkelijk zo is bij jouw videokaart.

[ Voor 32% gewijzigd door LiGHtNiNG! op 03-03-2005 11:14 ]

Laat maar.. .

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:53

BoAC

Memento mori

LiGHtNiNG! schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:11:
Zorg ervoor dat je de refreshrate niet te hoog zet he! Geen input in deze situaties houd meestal in dat de refreshrate te hoog ingesteld staat (een TFTtje heeft maar 60Hz nodig), een beetje afhankelijk van het type kunnen ze soms wel meer aan maar lang niet altijd en springt de monitor als het ware weer uit.
Maar dan geeft de monitor een fout als 'out of sync' en geen:
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 18:03:
..
Als allerlaatste oplossing heb ik format C: gedaan. maar helaas, ook nu werd de monitor niet herkend. Ik had tijdens het installeren gewoon beeld, tot je bij het punt komt dat er daadwerkelijk grafics verschijnen (met de resterende tijd links in het scherm etc.) en toen gaf ie weer aan dat er geen input was.

Scherm:
Video kaart ASUS A9250 Secondary (128 MB)
Video kaart ASUS A9250 (128 MB)
3D-Versneller ATI Radeon 9200 Pro (RV280)
Monitor Iiyama LS704U(T) / VisionMaster 1403 (122453839)
Waar hangt de monitor eigenlijk aan??
Al de andere kaarten geprobeerd? ;)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Heb je soms 2 VGA aansluitingen en dat windows de 'verkeerde' VGA aansluiting als primair scherm gebruikt?
Of staat je primaire videokaart soms verkeerd in je BIOS (PCI ipv AGP), dat heb ik ook wel eens gezien bij iemand.

Je zou de TFT ook eens bij iemand anders kunnen proberen, misschien is hij stuk.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

ondertussen het scherm terugggebracht naar de winkel, een een nieuwe gekocht.

Dit keer een xerox xl775 (d8 laat ik het nu maar meteen goed doen)

maar wat blijkt: weer hetzelfde probleem!!!

Hij start gewoon op, tot en met dat lopende balkje onder het XP logo, maar zodra windows is opgestart kapt ie ermee!

Hij geeft de volgende foutmelding: 'Mode not supported'

Ik denk nu dus dat het aan de videokaart ligt, maar wat er aan de hand is, geen idee! Heb er ook compleet geen verstand van, enige wat ik me kan bedenken is een nieuwe videokaart kopen, maar deze is gvd net nieuw!!! :X

Help! ;( ;( ;(

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-12 16:14

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 19:07:
Hey allemaal,

ondertussen het scherm terugggebracht naar de winkel, een een nieuwe gekocht.

Dit keer een xerox xl775 (d8 laat ik het nu maar meteen goed doen)

maar wat blijkt: weer hetzelfde probleem!!!

Hij start gewoon op, tot en met dat lopende balkje onder het XP logo, maar zodra windows is opgestart kapt ie ermee!

Hij geeft de volgende foutmelding: 'Mode not supported'

Ik denk nu dus dat het aan de videokaart ligt, maar wat er aan de hand is, geen idee! Heb er ook compleet geen verstand van, enige wat ik me kan bedenken is een nieuwe videokaart kopen, maar deze is gvd net nieuw!!! :X

Help! ;( ;( ;(
niks aan de hand.. grafische kaart springt gewoon naar een mode die je beeldscherm niet ondersteunt. kan één van de volgende redenen hebben:

• Te hoge refreshrate (komt snel voor bij TFT's)
• Oplossend vermogen hoger dan je TFT's native mode..

oplossing:

windows booten in veilige modus. dan naar je beeldscherm instellingen gaan en vervolgens op 640x480x32 op 60Hz zetten en dan windows herstarten in normale modus.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

nIghtorius schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 22:00:
[...]

niks aan de hand.. grafische kaart springt gewoon naar een mode die je beeldscherm niet ondersteunt. kan één van de volgende redenen hebben:

• Te hoge refreshrate (komt snel voor bij TFT's)
• Oplossend vermogen hoger dan je TFT's native mode..

oplossing:

windows booten in veilige modus. dan naar je beeldscherm instellingen gaan en vervolgens op 640x480x32 op 60Hz zetten en dan windows herstarten in normale modus.
Windows XP heeft daar zelfs een hele mooie VGA-modus voor.

Default blanke hetero

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hebt toch niet toevallig een tv-out stekkertje erin zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 23:56:
Je hebt toch niet toevallig een tv-out stekkertje erin zitten?
dit was 'm inderdaad ja! ben er vanmiddag toevallig zelf achter gekomen... had ik dat maar eerder gehoord, had me een heeeele hoop ellende bespaard! |:( :P

maarreh.... weet jij hoe het komt? krijg ik nu geen beeld meer naar m'n tv?

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:00

UTM

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:43:
[...]

dit was 'm inderdaad ja! ben er vanmiddag toevallig zelf achter gekomen... had ik dat maar eerder gehoord, had me een heeeele hoop ellende bespaard! |:( :P

maarreh.... weet jij hoe het komt? krijg ik nu geen beeld meer naar m'n tv?
Stop TV-Out er nu weer eens in dan ;) Dan zie je het van zelf

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat komt omdat de TV-out op 50Hz draait. ALs jij kabeltje erin doet dan schakelt je kaart automagisch dual view aan, waardoor je exact hetzelfde op je monitor ziet als op je TV. Nadeel is wel dat je monitor dan (in eerste instantie) ook op 50Hz gaat draaien... CRT's kunnen dit meestal wel aan, maar TFT's werken meestal pas vanaf 55Hz. Oftewel geen beeld.

Het is volgens mij wel te omzeilen door in windows in de drivers aan te geven dat de TV het secundaire device wordt.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/54330/full.jpg
Bij die rode omcirkelde vakjes moet je dus bij je monitor het eerste vakje inschakelen en bij de TV het 2de vakje. Bij jou zal btw. de monitor linksboven ipv. rechtsonder weergegeven worden, maar dat komt omdat ik een scherm via DVI heb aangesloten.
Als het niet in te stellen is omdat je geen beeld hebt (wanneer tv kabel erin zit) zou je nog kunnen proberen het in te stellen vanaf de TV. Daarop heb je als het goed is wel beeld.

PS. als je dit eenmaal goed hebt ingesteld en beeld hebt in windows dn blijf je ws. wel met een zwart scherm zitten tijdens het booten en in de bios (er zijn dan immers nog geen drivers geladen). Enige oplossing is dan ws. om de tv-out kabel eruit te halen als je in de bios moet zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Palomar op 17-03-2005 12:42 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12 16:50
Ik zou zeggen... Trek al je video-kaarten er eens uit en probeer het 'gewoon' met één video-kaart..
Pagina: 1