Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Via kt400 Northbridge cooler

Pagina: 1
Acties:

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Ik heb een Abit AT7-max2, een moederbord met een Via kt400 chipset. Laatst is de fan van mijn northbridge cooler gesneuveld (2e al) dus heb ik er een Zalman nb47j opgezet. Ik heb het idee dat dit niet helemaal goed is gegaan, gezien de hoge chipsettemperatuur (50 graden @load prime95).

Ik denk dat er iets mis is gegaan met de installatie. Ik liep tegen het probleem op dat rond de kt400 heatspreader een rand zit die hoger lijkt (zie link voor afbeelding).
http://www.lostcircuits.c...ard/asus_a7v8x/kt4002.jpg
Het zwarte gedeelte is dus de rand die ik bedoel.

Toch heb ik een normale hoeveelheid koelpasta (rijstkorrel Arctic Silver 5) gebruikt op de heatspreader.

Wie heeft er ervaring met het vervangen van kt400 coolers, het gebruik van koelpasta en de Zalman nb47j op deze chipset?

[ Voor 16% gewijzigd door _Oldie_ op 02-03-2005 17:53 ]

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Of hoort dit topic misschien thuis in PMG of DOC?

[ Voor 3% gewijzigd door _Oldie_ op 02-03-2005 18:28 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:31

strandbal

Was het maar zo'n feest.

50 graden is toch een zeer nette temp? Als je mobo gewoon stabiel is lijkt mij niks aan de hand :)

Wordt je heatsink wel netjes warm enzo?

[ Voor 18% gewijzigd door strandbal op 02-03-2005 19:01 ]

Hier stond een dode link.

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
strandbal schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 19:01:
50 graden is toch een zeer nette temp? Als je mobo gewoon stabiel is lijkt mij niks aan de hand :)

Wordt je heatsink wel netjes warm enzo?
Mijn heatsink wordt warm. Helemaal stabiel is het niet want Prime95 geeft fouten aan. De temperatuur vind ik niet netjes, die is maar een paar graden lager ten opzichte van de originele (mini)cooler met uitgeschakelde fan!

Oja, ik was vergeten te melden dat ik 1x8cm intake fan en 1x8cm outtake fan heb.

Strandbal, heb jij wel eens een koeler van een kt400 northbridge vervangen?

[ Voor 7% gewijzigd door _Oldie_ op 02-03-2005 19:10 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor een northbridge koelertje is 50°C nogal heet. Ik heb al Zalman vinnetjes op KT133 en BX chipsets gemonteerd en die zijn lekker koel.

[ Voor 47% gewijzigd door rapture op 02-03-2005 19:11 ]

• peddro
  • Laatst online: 11-11 11:24

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

ik heb ook geen problemen gehad toen ik mn KT400 nog had... met de zalman, werkte perfect werd absoluut niet warm... :)

je kan het niet vaak genoeg vragen, maar heb je je koelpasta goed?

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
peddro schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 19:13:
ik heb ook geen problemen gehad toen ik mn KT400 nog had... met de zalman, werkte perfect werd absoluut niet warm... :)

je kan het niet vaak genoeg vragen, maar heb je je koelpasta goed?
het punt is dus dat er een opstaande rand rond de heatsink is (zoals ik in mijn openingspost heb geschreven, zie ook de link naar de afbeelding). Ik heb er een Arctic Silver 5 opgedaan maar vrees dat de cooler niet goed contact maakt. Hoe heb jij de pasta erop gedaan (welk soort, hoeveel, uitgesmeert of niet)?

[ Voor 4% gewijzigd door _Oldie_ op 02-03-2005 20:16 ]

• peddro

peddro

Ik had dus ook de Asus A7V8X-X net zoals op die foto...

Ik heb gewoon een klein druppeltje gedaan, uitgesmeerd met mn oude club-nokia pasje (zelfde als pinpasje) over het ronde silveren geval... dan de zalman ding erop, en gaan met die banaan... :)

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
peddro schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:20:
Ik had dus ook de Asus A7V8X-X net zoals op die foto...

Ik heb gewoon een klein druppeltje gedaan, uitgesmeerd met mn oude club-nokia pasje (zelfde als pinpasje) over het ronde silveren geval... dan de zalman ding erop, en gaan met die banaan... :)
dit heb ik dus ook gedaan. Kun je je nog herinneren of dat ronde zilveren geval iets verzonken lag ten opzichte van de rand eromheen?

• peddro

peddro

hmm, ik heb het bordje hier nog wel liggen, alleen die is nieuw... met de orginele koeler er nog op :)

maar zover ik weet ik het niet verzonken, maar is het veel wat verzonken is?

kan je misschien zelf er een duidelijke foto van maken? zou wel handig zijn, om te kijken hoeveel het nou is...

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:31

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Strandbal, heb jij wel eens een koeler van een kt400 northbridge vervangen?
Dat niet, heb wel KT400'jes onder m'n handen gehad, maar die waren al passief gekoeld ;)

De fouten in Prime zijn dus pas gekomen toen je je nieuwe Zalman blokje op de Northbridge had geplakt? En de zilveren binnenste cirkel met "KT400" erop ligt ietsje verzonken? Hoe heb je het met koelpasta gedaan? Hoe zat de oude heatsink bevestigd (hoeveel koelpasta zat daarop en waar)?

Hier stond een dode link.

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-10 13:15
Heb hetzelfde voor gehad, heb 2 (heel) oude cpu koelertjes kunnen bemachtigen. De bevestigingsklem eraf gedremeld en met op de 4 hoekjes wat superlijm met in het midden artic silver 5. Alles paste als gegoten. Idle is nu momenteel 32, wordt nooit warmer dan 35-40 denk ik.

Als je trouwens contact opneemt met abit, krijg je nieuw koelertje opgestuurd. Heb het hier nog eens gelezen op GOT.

offtopic:
Heb nog 1'tje liggen, wil er wel afstand van doen.
Heb je intresse hoor ik het wel (diederikpauwelyn@hotmail.com)

[ Voor 14% gewijzigd door Frigolamptje op 02-03-2005 21:42 ]

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
peddro schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:28:
hmm, ik heb het bordje hier nog wel liggen, alleen die is nieuw... met de orginele koeler er nog op :)

maar zover ik weet ik het niet verzonken, maar is het veel wat verzonken is?

kan je misschien zelf er een duidelijke foto van maken? zou wel handig zijn, om te kijken hoeveel het nou is...
Op een foto is het verschil niet goed te zien. Maar als je met mijn vinger is een duidelijke rand te voelen.
Een dunne laag koelpasta aanbrengen is niet genoeg. Maar een hele dikke kwak koelpasta kan toch ook niet goed zijn?

Ik heb trouwens Abit al een keer gemaild en toen een nieuw koelertje ontvangen. Toen heb ik de oude koelpasta gewoon laten zitten. Misschien moet ik ze nog maar een keer mailen.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je blok wel heet wordt, dan kunnen we er van uit gaan dat deze goed contact maakt met de northbridge.

Als je echter maar 2 casefans hebt zou het kunnen zijn dat er te weining airflow in de kast is om de warmte af te voeren. Hoe wordt de temperatuur beinvloed als je de zijkant van de kast openzet?

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Kawaii schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:35:
Als je blok wel heet wordt, dan kunnen we er van uit gaan dat deze goed contact maakt met de northbridge.

Als je echter maar 2 casefans hebt zou het kunnen zijn dat er te weining airflow in de kast is om de warmte af te voeren. Hoe wordt de temperatuur beinvloed als je de zijkant van de kast openzet?
Waarom merk ik dan maar enkele graden verschil met de originele crappy northbridge cooler ZONDER fan (stuk). Deze heeft niet eens koelvinnen dus nauwelijk oppervlak om warmte kwijt te raken.

Zonder sidepanel scheelt maar 2-3 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door _Oldie_ op 03-03-2005 16:18 ]

• Silent Hunter
  • Laatst online: 22:30
_Oldie_ schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 15:12:
[...]

Waarom merk ik dan maar enkele graden verschil met de originele crappy northbridge cooler ZONDER fan (stuk). Deze heeft niet eens koelvinnen dus nauwelijk oppervlak om warmte kwijt te raken.

Zonder sidepanel scheelt maar 2-3 graden.
Omdat hij miasschien ZEER licht contact maakt en dus wel wát energie (warmte)kwijt kan ?

Probeer dit anders eens, ben je er meteen achter:

Haal je plank uit je kast, haal je koeler eraf, en zoek iets duns.
Doe dat op je chip monteer je koeler erop er kijk of je het dunne voorwerp 'vrij' kan bewegen.

Zoja, slecht contact. Zo nee zou ik het echt niet anders weten dan een fout koeling.
Of dat betekent dat ie niet goed vast zit of niet zou ik NIET weten :?

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

waarom denk je dat die koelpasta is?, juist om de ruimte op te vullen tussen koelblok en chipset. Normaliter is dus het geval dat je koelblok goed aansluit met je chipset, maar omdat er miniscule gaatjes/putjes/sporen zijn, wil je die opvullen met een kleine hoeveelheid koelpasta.

Echter als blijkt dat DUS je koelblok NIET goed aansluit met je chipset door een opstaande rand (net als de ATI 9XXX serie, met een shim er omheen), dan meot je dus klaarblijkelijk meer koelpasta ertussen douwen, om ervoor te zorgen dat die 1/100 mm tussen koelblok en chipset opgevuld wordt.

Dus een rijstenkorrel is ZEKER niet voldoende; de chipset goed insmeren en een redelijke laag maken is voldoende, en dus neit omgekeerd: ik breng zoveel aan en dat is voldoende; tis pas voldoende als de complete chipset gedaan is, en niet meer te zien is dóór de koelpasta laag.

T60P Widescreen

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:50
IK heb ook een A7V8X-X. En wou binnen kort eens iets gaan overklokken. Nu is mijn vraag of ik de standaard koeler van de northbridge er echt af moet halen. Of is datr niet echt nodig als je goede flow heb ik je kast?

• Kawaii
  • Niet online
Met een goede airflow hoef je in principe je northbridge koeler vervangen. De reden dat men dit vaak wel doet is om meer stilte te creeren. Standaard zit er vaak een lawaaige koeler op, en met een groter passief blok heb je veel meer stilte.

• peddro

peddro

Neptunus schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 00:53:
IK heb ook een A7V8X-X. En wou binnen kort eens iets gaan overklokken. Nu is mijn vraag of ik de standaard koeler van de northbridge er echt af moet halen. Of is datr niet echt nodig als je goede flow heb ik je kast?
Zou niet veel nut hebben om daar een grotere koeler op te zetten, overclocken met dat bordje gaat bijna niet... :(

Max wat ik er uit weten te halen was met een 2500+ barton, een FSB van 200 MHz, en dan zit ie echt aan zn top... en de Chipset heeft geen PCI/AGP lock, dus als je hoger met je FSB wil gaat je geheugen mee en je PCI/AGP sloten, en die vinden dat niet leuk, dus dat wordt dan niet :)

Maar het is te proberen, suc6 dan maar! :)
Pagina: 1