PowerBook Keyboard

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb vandaag een PB 15" besteld en nu had ik nog een vraag mbt het keyboard. Ik wilde eigenlijk (in het plaatje hier onder) het bovenstaande keyboard (US) maar ik werd net teruggebeld door de applestore dat ze dat toetsenbord hier nauwelijks tot niet kunnen leveren en dat je dus altijd het onderste krijgt. Wat is jullie ervaring? Zijn er mensen die wel gewoon hier in NL een US keyboard hebben gekocht in hun PowerBook? Ik ben zelf nogal gewend aan een US keyboard (met tilde lingsboven). Nu is het verschil niet enorm en er is vast wel overheen te komen maar het zou wel fijner zijn als het wel een US was :)

Afbeeldingslocatie: http://utrecht.yi.org/keyboard-verschillen.jpg
het verschil tussen een US (boven) en NL (onder) keyboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:55
ervaringen ...

mmmm jah het ligt je of het ligt je niet... het is gewoon een kwetsie van wennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
VerkerkSander schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 17:26:
ervaringen ...

mmmm jah het ligt je of het ligt je niet... het is gewoon een kwetsie van wennen...
dank je wel voor je reactie, maar dat was niet mijn vraag :) mijn vraag was of er mensen waren die hier wel gewoon een US keyboard hebben kunnen kopen of dat echt alleen een NL-keyboard mogelijk is of een vergelijkbare variant daarop.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:44
Iemand die ik ken heeft op Apple.com gewoon een Powerbook met een US toetsenbord kunnen bestellen. Ik zelf heb een NL toetsenbord op m'n Powerbook, het enige waar ik even aan moest wennen was de 'Enter" toets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
Het zal wel mogelijk zijn maar is het die moeite waard? Denk dat je sws dan langer op je pb moet wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Je kunt hier in NL beide toetsenborden krijgen. Als je een US keyboard wil moet je dat expliciet aangeven. Helaas ben ik dat vergeten, en krijg ik nu een NL toetsenbord, maar de verschillen lijken wel klein genoeg te zijn dat je er wel aan kunt wennen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik werk op beide, en ik moet zeggen dat het US-model mij ook beter bevalt.
De 'plusminus' (±) en § onder handbereik, het went best snel.

Ik denk dat je 't beste voor jezelf kunt beslissen, ik schakel vrij makkelijk om maar als jij daar geen zin in hebt en liever wacht op een US bordje dan heb je ook weinig aan mijn ervaring.

Gewoon ff overwegen dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 02-03-2005 21:59 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

misschien een hele domme opmerking, maar kun je in het OS niet gewoon de taalinstelling veranderen van het ding? Zodat je gewoon volgens de standaard layout kunt tikken.
Ik hoop mijn iBook van de week binnen te krijgen, kan ik eens zien hoe dat nu in elkaar zit bij een apple.
Is het enige dat overblijft dat je enter toets er iets anders uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 22:04:
misschien een hele domme opmerking, maar kun je in het OS niet gewoon de taalinstelling veranderen van het ding? Zodat je gewoon volgens de standaard layout kunt tikken.
Ik hoop mijn iBook van de week binnen te krijgen, kan ik eens zien hoe dat nu in elkaar zit bij een apple.
Is het enige dat overblijft dat je enter toets er iets anders uitziet.
Het gaat me niet om de taalinstelling van het toetsenbord maar om de layout :) Zie de rode vlakken in de foto in de 1e post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 21:58:
Ik werk op beide, en ik moet zeggen dat het US-model mij ook beter bevalt.
De 'plusminus' (±) en § onder handbereik, het went best snel.

Ik denk dat je 't beste voor jezelf kunt beslissen, ik schakel vrij makkelijk om maar als jij daar geen zin in hebt en liever wacht op een US bordje dan heb je ook weinig aan mijn ervaring.

Gewoon ff overwegen dus.
Ik neem aan dat jij de NL versie bedoelt? Daar zitten de ± en § op de plek waar op de US toetsenborden ~ en ` zitten (links van de 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Euh, idd ik bedoel de NL versie :+

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kinda stupid post misschien:

bij Raampjes XP kan je zeg maar met CTRL + SHIFT wisselen tussen NL en US indeling van Tboard... kan dit ook bij de mac? dan heb je er denk ik niet zo veel last van :) alleen verkeerde tekentjes op de toetsjes (bij sommige)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 22:52:

bij Raampjes XP kan je zeg maar met CTRL + SHIFT wisselen tussen NL en US indeling van Tboard... kan dit ook bij de mac? dan heb je er denk ik niet zo veel last van :) alleen verkeerde tekentjes op de toetsjes (bij sommige)....
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 22:13:
[...]

Het gaat me niet om de taalinstelling van het toetsenbord maar om de layout :) Zie de rode vlakken in de foto in de 1e post :)
Kinda stupid ja :z

Ik heb een powerbook met een NL indeling en mij maakt het echt niet veel uit. Ik sla alleen soms mis op de entertoets omdat die smal en hoog is ipv breed. Toen ik de doos open maakte viel het me op, maar ik heb me er niet echt voor geinteresseerd en het wende bij mij zeer snel.
Ik heb meer problemen dat ik ALT+x/c/v zit te drukken op een windowspc+tobo ipv CTRL+x/c/v 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
heheheh :D

dat heb ik dus precies het zelfde... GVD! waarom werkt alt+q niet op deze pc!!!!!!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:21
* SyS_ErroR sluit zich volledig aan bij KoeNijn & Low-Fi..

verder, is het NL tobo misschien even wennen, maar daarna wil je niet meer terug ook.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 22:52:

huh? wist ik niet eens.. hehe... weer wat geleerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Hmm. WTF. Ik heb besteld met een US toetsenbord, heb nu de indeling van het NL toetsenbord (vertikale enter toets, tilde op een rare plaats) maar er staat wel 'num lock' op m'n numlock toets. Weird...Lijkt er op dat ik dus toch gewoon de NL versie heb gekregen :\

Ik zit vooral iedere keer met de mini Enter knop in de knoei :\
Zo maar eens een mailtje sturen om te klagen :)

[ Voor 11% gewijzigd door bartvb op 03-03-2005 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:25
hehe, bij de NL Apple Store kun je dus een internationaal Engels keyboard krijgen, maar dat is geen US keyboard... Ik was ook in de veronderstelling dat ik een US zou krijgen maar dat bleek niet het geval, en omruilen ofzo bleek niet mogelijk/erg lastig. Uiteindelijk boden ze me een kleine vergoeding aan voor het ongemak maar het liefst had ik een US keyboard gehad, ook nu ik meer dan een maand met de andere werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Straat schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 00:14:
hehe, bij de NL Apple Store kun je dus een internationaal Engels keyboard krijgen, maar dat is geen US keyboard... Ik was ook in de veronderstelling dat ik een US zou krijgen maar dat bleek niet het geval, en omruilen ofzo bleek niet mogelijk/erg lastig. Uiteindelijk boden ze me een kleine vergoeding aan voor het ongemak maar het liefst had ik een US keyboard gehad, ook nu ik meer dan een maand met de andere werk.
Dat werd mij inderdaad ook verteld door de applestore, dat ze een NL keyboard standaard leveren maar dat ze ook Engels Internationaal hadden maar dat dat heel erg leek op de NL. De US was niet tot nauwelijks te krijgen hier... best vreemd eigenlijk want al mijn keyboards, zowel thuis als op 't werk zijn allemaal US (x86 danwel). Vooral met die enter ga ik vast brokken maken denk ik ;) Maar ik weet dat ik sowieso op een powerbook keyboard vaak mis tikte vanwege andere toets grootte, ruimte en aanslag dus 't wordt toch al een kwestie van wennen, US of non-US ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Voor $170 heb je een US keyboard ;)
http://www.pbparts.com/shop/_al+_cs

Weird zeg, een backlit 15" keyboard is een stuk goedkoper dan dat 12" keyboard :\ Zou zo'n backlit keyboard in de 12" te modden zijn? ;)

Heb een mailtje gestuurd naar de store, ze konden helaas geen keyboard opsturen (had voorgesteld dat ik hem zelf wel ff vervang, zijn 2 suffe schroefjes). Opsturen was wel een optie (maar dan ben ik mijn lieve PowerBookje een paar weken kwijt ;( ), wel gaven ze me de contactgegevens door van een repair center in de buurt. Eens kijken of die iets voor me kunnen betekenen. Anders toch maar eens serieus nadenken over opsturen...

[ Voor 7% gewijzigd door bartvb op 05-03-2005 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
En opsturen kan dus niet :( Had geinformeerd bij een Service Center en daar konden ze (kostenloos) niets voor mij doen aangezien ik gekregen heb wat ik besteld heb, namelijk zo'n irritant international keyboard geval. Dit terwijl ik met m'n naieve hoofd toch echt dacht dat de niet NL versie een US keyboard zou zijn aangezien op alle foto's op de apple sites een US keyboard te zien is. Maar niet dus. Apple Europe zegt geen US keyboard te hebben en die dus ook niet in te kunnen bouwen. Is gewoon geen optie, kan hoog en laag springen, ze hebben ze gewoon niet (zeggen ze iig).

Maar het wordt allemaal nog irritanter :) Voor een paar tientjes kan ik nu een US keyboard kopen bij een shop hier in de buurt voor mijn PowerBook (interne toetsenbord dus). Dat is iig mooi. Kost een paar centen extra maar dan kan je tenminste ook fatsoenlijk werken op die machine. Nu heb ik deze week een MacAlley IceKey extern Apple toetsenbord binnen gekregen en wat denk je? Idd, ook hier die irritante UK/international layout. Bah. Importeur gebeld en ze hebben in Europa geen US layout :(

Net even snel in de US zitten zoeken maar dan zit je met een dikke 40 dollar verzendkosten en daarna nog BTW en invoerrechten. Bart is niet blij dus. Ik zit echt telkens mis te typen, werk heel m'n leven al met US keyboard en alle andere keyboards die ik gebruik hebben allemaal de normale US indeling. Dit is echt ergernis nummer 1 wat Apple betreft na m'n aankoop :\ Beetje jammer allemaal.

Maar goed. Heeft er iemand enig idee of er winkels zijn in Europa die wel zo'n MacAlly verkopen met US indeling? Ben bang dat het anders een windows toetsenbord gaat worden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:46

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Wat me nu pas op valt op de foto's: eigenlijk zit het nederlands toetsenbord handiger in elkaar, omdat Apple-` dichter bij elkaar zit. Aan de andere kant zit de us layout logischer in elkaar omdat de ` daar boven de tab zit (apple-tab wisselt tussen applicaties, apple-` tussen de openstaande vensters van de huidige applicatie.
Dit even ter info. :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen donderdag mijn PB 15" binnengekregen met het NL keyboard en ik moet eigenlijk eerlijk toegeven dat het me helemaal niet uitmaakt in gebruik. Je hebt er zelfs een toetstje extra (plusminus) bij gekregen ;) Het was inderdaad een kwestie van gewenning maar dat is op zich die hele laptop al als je nog nooit een mac hebt gehad, maar ik ben er erg tevreden mee :D

Ik heb nog wel een puntje wat misschien anderen hier weten? Soms kan ik de toetsenbord verlichting niet aan doen via f10, en ik heb t idee dat soms die verlichting even afzwakt en weer sterker wordt. Weet iemand waardoor dit komt of had ik beter de handleiding door moeten lezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 10:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik had mijn PB in de 'states' gekocht met een (in mijn ogen) 'normaal' toetsenbord. Omdat mijn toetsenbord los ging laten (??) heb ik hem laten repareren en ik kreeg een NL toetsenbord terug. Ik heb dat toetsenbord nu circa 3 maanden en ik kan er maar niet aan wennen. Misschien omdat ik op mijn PC een 'normaal' toetsenbord heb.

Anyway, nu begint mijn toetsenbord WEER los te laten. Nu bij de reparatie maar eens aangeven dat ik weer een orgineel US keyboard wil hebben.

offtopic:
komt het vaker voor dat die PB keyboards loslaten? En met loslaten bedoel ik ook echt loslaten en niet de afzonderlijke toetsen die je er af haal. Alsof ze met een plaklaag vastzitten en die begint los te laten. Als je het keyboard terug drukt blijft tie even zitten en dan komt tie weer omhoog. Vreselijk irritant. Daarnaast staat hij rond de F6-F8 ook bol. Alsof er waterschade is geweest.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 21:04:

Ik heb nog wel een puntje wat misschien anderen hier weten? Soms kan ik de toetsenbord verlichting niet aan doen via f10, en ik heb t idee dat soms die verlichting even afzwakt en weer sterker wordt. Weet iemand waardoor dit komt of had ik beter de handleiding door moeten lezen? ;)
Dat is nu juist het coole aan die verlichting; het past zich aan afhankelijk van het omgevingslicht!

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 23:42:
[...]

Dat is nu juist het coole aan die verlichting; het past zich aan afhankelijk van het omgevingslicht!
ja ok, maar het omgevingslicht is dus constant terwijl soms de toetsenbord verlichting even dimt en dan weer feller wordt (in een seconde ofzo). Het lijkt wel alsof je dan tijdens het typen met je hand over de light sensor gaat ofzo. Waar zit die eigenlijk? onder de roostertjes links en rechts van het keyboard? Als ik ze beiden afdek met mijn handen dan dimt het keyboard en het scherm dus dat zal haast wel (als is het wel een omgekeerde reactie dan je zou verwachten?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

BlaTieBla schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 21:06:
offtopic:
komt het vaker voor dat die PB keyboards loslaten? En met loslaten bedoel ik ook echt loslaten en niet de afzonderlijke toetsen die je er af haal. Alsof ze met een plaklaag vastzitten en die begint los te laten. Als je het keyboard terug drukt blijft tie even zitten en dan komt tie weer omhoog. Vreselijk irritant. Daarnaast staat hij rond de F6-F8 ook bol. Alsof er waterschade is geweest.
Gewoon slecht gemonteerd. Zit inderdaad met 15 schroeven en een plaklaag vast. Die van mij veerde ook eerst een beetje (zelf vervangen na glaasje sambuca) maar moet zeggen dat ie nu wel vast lijkt te zitten. Heb er een avondje een aardig zwaar boek op gelegd ;) Het ziet er strak uit van de buitenkant zo'n PB maar moet zeggen dat hoe bijvoorbeeld zo'n toetsenbord gemonteerd zit.. tis best cheap-ass. Maar ach.. zal met andere laptop's niet anders wezen gok ik.

Als ie echt suf omhoog komt (bij mij was het heel iets) dan zou ik eerder denken dat ze vergeten zijn van wat plakband het beschermlaagje te pulken. Zo ingewikkels is het namelijk verder niet en er zit behoorlijk wat dubbelzijdig tape onder.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 10:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

OzBoz schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 00:38:
[...]

Gewoon slecht gemonteerd. Zit inderdaad met 15 schroeven en een plaklaag vast. Die van mij veerde ook eerst een beetje (zelf vervangen na glaasje sambuca) maar moet zeggen dat ie nu wel vast lijkt te zitten. Heb er een avondje een aardig zwaar boek op gelegd ;) Het ziet er strak uit van de buitenkant zo'n PB maar moet zeggen dat hoe bijvoorbeeld zo'n toetsenbord gemonteerd zit.. tis best cheap-ass. Maar ach.. zal met andere laptop's niet anders wezen gok ik.

Als ie echt suf omhoog komt (bij mij was het heel iets) dan zou ik eerder denken dat ze vergeten zijn van wat plakband het beschermlaagje te pulken. Zo ingewikkels is het namelijk verder niet en er zit behoorlijk wat dubbelzijdig tape onder.
Van de week Apple dan maar weer eens bellen mo de boel te laten repareren :'( Bij het Apple Center zeiden ze de vorige al dat 'als het nog een keer gebeurt, dan moet je het Apple maar moet laten maken'.
Da's dus mooi een paar dagen m'n PB kwijt :( .

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Pagina: 1