Ik weet dat het in principe past (oude (gemaakt voor analoge) pentax lenzen op een nieuwe (digitale slr) camera, maar mijn vader 'heeft zich laten vertellen' dat dat vertekeing oplevert. Is dit waar? Ik heb op dit moment geen info van wie hij deze info heeft (hij is nu aan het werk) maar het leek mijn een beetje onzin. Ook omdat ik laatst het volgende las in Pc magazine 2 2005:
In de faq las ik dit:
Dus nogmaals: is het waar dat dat vertekenig zal ontstaan door het gebruik van de lenzen (het zijn trouwens een 'Tamron AF aspherical LD (IF) 28-200 mm' en een pentax 28-70 standaard lens.
Daarin kunnen zowel ik als mijn vader zich herkennen, omdat we a) noobjes zijn op het gebied van fotografie b) al een pentax analoog met lenzen hebben en c) hij compact is. En ook omdat lenzen niet bepaald gratis zijn. Overigens staat in de pcmag nergens iets over zo'n vertekening.Conclusie: de Pentax*ist D zal vooral in de smaak vallen bij wie al mmet (ja die typo hoort) een Pentax fotografeert. Ook voor nieuwkomers is dit echter een compacte camera met een prima kleurweergave.
In de faq las ik dit:
zou dat optreden met die lenzen (die 'vertekening' wat mn pa verteld is?)Barrel distortion is een verstoring in het lenzensysteem, dat er voor zorgt als de camera compleet uitgezoomd is (wide angle), dat er misvormingen ontstaan in een foto. Rechte vlakken en randen worden dan kromgebogen. Het tegenovergestelde van barrel distortion is pincushioning (speldenkussen-effect), waarbij het beeld niet bol wordt, maar juist het tegenovergestelde, en gebeurt vooral met telelenzen.
Dus nogmaals: is het waar dat dat vertekenig zal ontstaan door het gebruik van de lenzen (het zijn trouwens een 'Tamron AF aspherical LD (IF) 28-200 mm' en een pentax 28-70 standaard lens.