Toon posts:

Computer vertoont vreemd gedrag, gevolg van OC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enige tijd een MSI K8T NEO2-FIR moederbord met daarop een Athlon 64 3200+ s939 (Winchester, dus 0.9). Ik ben sinds enige dagen dan ook met overklokken bezig en dat wil aardig lukken. Althans, dat denk ik. Ondanks het aardig lijkt te lukken vertoont mijn computer ietwat vreemd gedrag, maar ik weet dus niet of de oorzaak bij de OC of elders ligt.

Problemen die zich voordoen: mijn externe harde schijf (USB 2.0) geeft af en toe een "delayed write failure". Word 2003 crasht regelmatig... en zo nog wat kleinigheden. Ga ik nu controleren wat mijn voltages en temperaturen zijn, dan zie ik niets verontrustend. Gisteren heb ik dan ook eens mijn PC flink belast (10 uur aan een stuk video encoden en tegelijkertijd 3D mark 03 draaien) en dat ging dus probleemloos. Ook Memtest vindt geen enkel probleem. Aangezien dit allemaal duidt op een stabiele PC vraag ik me dus af of ik hier last heb van "toevallige problemen" of dat dit toch iets met de OC te maken heeft.

Nu zou je zeggen, ga terug naar de standaard snelheid... probleem is echter dat de kleine probleempjes erg willekeurig optreden (soms meer dan 24 uur niet); dan is het dus vrij moeilijk na te gaan wat de oorzaak is.

Wat technische gegevens:
MSI K8T NEO2-FIR (laatste bios)
Athlon 64 3200+ s939 Winchester
2x 512MB Geil PC3500 CL2
550W Levicom PSU (35A @ 12V)
Radeon 9700
en dan nog een meuk randapparatuur :)

Alvast bedankt voor alle suggesties

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
terugklokken en proberen het 'vreemde gedrag' te laten gebeuren

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Laat je systeem eens 12-24 uur Prime95 draaien. Als je dan geen fouten krijgt, mag je PC stabiel genoemd worden. 3DMark03 draait grotendeels op de GPU, dus dat zegt te weinig over de CPU. Het encoden zou goed kunnen lopen, echter een klein rekenfoutje hoeft niet direct op te vallen. Met Prime95 test je puur de CPU. Maakt die geen fouten, en je mem ook niet in memtest86, dan zijn die onderdelen alvast uit te sluiten. Ik mag aannemen dat je AGP/PCI-snelheden netjes op 66/33 staan? Zon niet, zet ze dan vast en draai nog eens een dagje intensief.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Check je pci bus eens idd

Clockgen geeft 'm over het algemeen goed weer...

Problemen die je hebt zijn waarschijnlijk allemaal gerelateerd aan apparaten die aan je pci bus vastgeknoopt zitten. (netwerk, usb, schijven enz enz)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
KIjk of je PCI/AGP bus hebt gelocked in de BIOS (33/66) zonee dan is dat waarschijnlijk de oorzaak. Anders Prime95 (lang) laten draaien, en je temperatuur/voedings lijnen in de gaten houden tijdens Prime95.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn AGP bus is gelockt op 66Mhz. Voor mijn PCI bus kan ik zo 1-2-3 geen lock vinden; ik heb in de BIOS wel een setting "Auto disable PCI clock" maarwat die doet weet ik niet.. is dat wellicht mijn PCI lock?

Clockgen draait helaas niet op mijn mobo. Ik heb ff Sandra erop gezet. Ik kan daar echter weinig van timings vinden, behalve dat mijn USB controllers op 48Mhz draaien. Is dat normaal, of dienen deze ook op 33Mhz te draaien?

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
sorry dat ik dit topic weer omhoog gooi maar ik wou ff weten of het gelukt was? Ik heb hetzelfde mobo en met OC crast Word 2003 ook dus als het gelukt is zou ik graag willen weten hoe.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Pagina: 1