Toon posts:

[Mac OSx] Geen Administrator meer

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren kreeg ik mn allereerste Macintosh, een iBook G4 met daarop Mac OSx 10.3.7
Tweedehands gekocht en de persoon voor mij had het al even voor me geinstalleerd o.i.d.

Nu komt het probleem.

Er stond 1 account op met de naam : ibookg4apple zonder password en ingesteld als admin
In net-info beheer heb ik deze handmatig hernoemt naar iets anders, er staat nu echter in /groups/admin nog steeds die oude account en ik heb nu geen adminrechten meer!

Ik kan niets! Ik wil Mac OSx opnieuw installeren met de bijgeleverde CD's maar er staat dat er een beheerderswachtwoord nodig is voor de admin. Vul ik dan ibookg4apple in dan zegt ie dat ie niet bestaat (logisch) en vul ik de nieuwe accountname in krijg ik de melding dat ik geen bevoegdheden heb.

Hoe los ik dit op?

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Opnieuw formateren met de cd's en Mac OSX opnieuw installeren. Als je nog adminrechten had, dan had je inderdaad even een nieuw account kunnen aanmaken met admin rechten.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
Moet je er wel even bij vermelden dat hij dan van de cd's moet booten ;) Kwestie van control inhouden bij het opstarten (geloof ik :o )

Verwijderd

Topicstarter
Om vanaf CD te installeren vereist hij ook adminrechten staat er.

Om opstartschijf te veranderen naar : CD heb ik ook adminrechten nodig!

Ik kan niets :/

Lekker slim van me.

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik kende onderstaand truukje & heb het ff opgezocht via Google (u wel bekend). Al heb ik het nog nooit uitgeprobeerd!

Komtie:

enter single user boot (cmd-s at startup)
enter the following commands (the # and after is comments smile)

/sbin/fsck -yf # checks the hard drive for errors. if the output ends with "FILE SYSTEM WAS MODIFIED", repeat as necessary
/sbin/mount -uw / # mounts the hard drive
/sbin/SystemStarter # starts network services allowing access to NetInfo
passwd root # you should be prompted for the new password
or
passwd <user> # you should be prompted for the new password

# one of the following will continue booting, reboot, or shutdown
exit
reboot
shutdown -n

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je gewoon c vasthoudt bij het opstarten boot hij van CD en dan moet je echt wel zonder wachtwoord de boel kunnen formatteren hoor. Of er staat een password in de Open Firmware, maar dat kan ik me niet voorstellen.

• remier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04-2023

remier

Tired of spam?

Bigs schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 14:09:
Als je gewoon c vasthoudt bij het opstarten boot hij van CD en dan moet je echt wel zonder wachtwoord de boel kunnen formatteren hoor. Of er staat een password in de Open Firmware, maar dat kan ik me niet voorstellen.
idd, gewoon ff je Disk Utility starten van het Apple menu (vanaf de CD dus) en partitioneren

Heah what?!?? O, signature??

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:48:
Gisteren kreeg ik mn allereerste Macintosh, een iBook G4 met daarop Mac OSx 10.3.7
Tweedehands gekocht en de persoon voor mij had het al even voor me geinstalleerd o.i.d.

Nu komt het probleem.

Er stond 1 account op met de naam : ibookg4apple zonder password en ingesteld als admin
In net-info beheer heb ik deze handmatig hernoemt naar iets anders, er staat nu echter in /groups/admin nog steeds die oude account en ik heb nu geen adminrechten meer!

Ik kan niets! Ik wil Mac OSx opnieuw installeren met de bijgeleverde CD's maar er staat dat er een beheerderswachtwoord nodig is voor de admin. Vul ik dan ibookg4apple in dan zegt ie dat ie niet bestaat (logisch) en vul ik de nieuwe accountname in krijg ik de melding dat ik geen bevoegdheden heb.

Hoe los ik dit op?
Account beheer moet je echt doen via de systeemvoorkeuren en liever niet met een programma als NetInfo beheer. NetInfo beheer is meer een applicatie voor de ervaren systeembeheerder.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Topicstarter
En dat heb ik geweten :D

Bedankt mensen, ik heb opgestart met C ingedrukt, geformateerd en een herinstallatie gedaan.
Alles werkt nu goed!
Pagina: 1