Lichte overklok-> computer uit en dood. PSU?

Pagina: 1
Acties:

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 14:09
Ik hoop dat ik niet al te vervelend ben hier met het zoveelste 'comp start niet meer'-probleem.

Het voordeel is dat mijn probleem best eenvoudig is (denk ik):
Het indrukken van de powerknop heeft geen resultaat meer.

Het gebeurde als volgt:
Ik liet de computer met de nieuwste AtiTrayTools de maximale GPU-snelheid vinden van mijn R9800se. Ik was even weggelopen en hoorde mijn computer uit gaan. De computer maakte helemaal geen geluid meer, het enige teken van leven was dat het groene 'aanlampje' nog brandde.
De computer reageerde nergens meer op en ik heb even de aanknop ingedrukt gehouden (aanlampje ging uit).
Heb de stroom eraf gehaald en ben gaan slapen. Als ik nu de stekker er weer in steek gaan de normale mobolampjes branden, maar bij het indrukken van de aanknop gebeurt niks. Ik heb het vaak geprobeerd, overal wat gerammeld maar nooit gebeurt er meer iets als ik hem aan probeer te zetten.

mijn systeem:
Asus A7N8X deluxe
Athlon xp 2600+ (fsb geklokt naar 180MHz)
2x512MB ddr333 (merk MDT) (loopt op fsbsnelheid, heeft gewerkt)
Hercules AIW 9800se
Maxtor diamondmax9 SATA 80GB
en een 300W voeding die ik gekocht heb samen met een kast, samen 60 euro.

Ik heb van de voeding al gezien dat hij niet eens onder de 13V komt bij de 12V-lijn (te grote afwijking dus), en aangezien 300W best krap is voor zo'n systeem (met wat oc) lijkt me dit de boosdoener. Het moederbordlampje brandt wel, maar ik denk dat een andere voltlijn dan kaduuk is of zo.

Hoe kan ik meten of de voeding goed is?
Heeft iemand andere ideeen over het probleem?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

heb je ook al je mobo bios gereset ?
wil ook wel eens helpen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• MarijnvdZaag
Ja heb ik geprobeerd (vergeten te vermelden).
maar maakt niks uit

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

• MarijnvdZaag
Ook al doorgelezen, maar bedankt voor de tip.

Heb inmiddels ook het volgende gedaan:
disk drives eraf, vidkaart en een geheugentje eruit, opnieuw CMOS clear

als ik de aanknop indruk hoor ik een zacht kort geluidje bij de voeding, verder niks.

[ Voor 9% gewijzigd door MarijnvdZaag op 02-03-2005 14:35 ]

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Het hoeft de PSU niet te zijn, maar omdat de lampjes het nog doen is de kans idd groot dat je mobo in ieder geval nog heel is. En dat betekent dat alles wat op je mobo zit ook nog wel heel zal zijn. De beste en snelste oplossing lijkt me een nieuwe voeding. Een kort geluidje (en daarna zoemen) betekent meestal dat het aan/uit circuit nog wel werkt, maar de daadwerkelijke PSU fried is...

Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of iemand een voeding te leen heeft om zeker te weten of het wel daaraan ligt.
Succes ermee, ik hoop dat je Pc snel weer werkt.

• MarijnvdZaag
ah ik geloof dat ik nu snap wat er staat over het testen van PSU's. Dus als ik het goed begrijp moet de voeding aan gaan als hij in het stopcontact zit en het groene en zwarte pootje zijn verbonden?

Dit heb ik net geprobeerd en de voeding gaat niet aan. Heb ik hiermee aangetoond dat de voeding stuk is?

• MarijnvdZaag
kom op mensen dit is een simpele vraag.

Als ik het groene pootje met een zwart pootje verbindt en de stroom inschakel en de voeding gaat niet aan, is de voeding dan dus kapot?

[ Voor 9% gewijzigd door MarijnvdZaag op 04-03-2005 11:43 ]

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:31

Viking Kvinne

Bestla

Lijkt me wel ja :/

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
ja is zo
paar weken geleden zelfde prob gehad. voeding geeft heeel even een kik (fan ging 1 sec aan) en toen stopte ie. voeding is kapot. ik had m btw ook groen met zwart verbonden en in stopcontact ...ik heb m btw laten maken bij een technisch mannetje hier uit de buurt voor 15 euro, moest een nieuwe reeks dingen in, geen verstand van 8)7
maar ik durf te wedden dat je psu dus kaduuk is.

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

Verwijderd

mischien het zekeringetje in je voeding
Pagina: 1