4:3 resoluties op 15.4" breedbeeld?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop met 15.4" breedbeeld monitor.
Heel mooi allemaal enzo, behalve als je games gaat spelen die alleen 4:3 resoluties ondersteunen.

Als voorbeeld Warcraft3, draait prima opzich en mn laptop is krachtig genoeg om resoluties van boven de 1600 te draaien (Radeon 9700 kaart), maar dan valt dus steeds het onderste gedeelte van het beeld weg omdat hij in eerste instantie vanuit de breedte redeneert.
In de breedte pas alles erop, maar onderaan valt dus een stuk van het beeld af.

Als ik hem op 1024x768 instel krijg ik wel alles in beeld, maar dan rekt hij alles in de breedte uit, waardoor het nog enigszins vertekend is.

Is er een manier om tot 4:3 resoluties te draaien op een 15.4" scherm? In dat geval zul je wel zwarte balken links en rechts krijgen, maar dat maakt me niet uit, als alles maar op het scherm blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:50

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb het probleem ook, maar dat is op te lossen door in het ATI Control Panel (weet niet of het ook in het Catalyst Control Center zit) bij de eigenschappen van het TFT aan te geven dat je het beeld niet schermvullend wilt maken. Dan is het nog goed speelbaar. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Inderdaad. Heb hier een laptop met Radeon 9700, kan gewoon in de instellingen van m'n videokaart aangeven of het beeld gevuld moet worden of niet.

Overigens heb ik ook zo'n optie in mijn BIOS, maar die wordt genegeerd vanuit Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt, dat zorgt er iig al voor dat het beeld niet meer uitgerekt wordt.
Vanaf 1280 valt het alleen nog wel steeds buiten beeld, maar nu niet alleen meer de onderkant. Als ik hem bijvoorbeeld op 1600 zet, wordt de resolutie niet alleen hoger, maar zie je maar een kwart van het scherm ofzo..
Is daar nog wat aan te doen? Of ligt het gewoon aan het feit dat mijn laptopmonitor niet meer dan 1280 pixels in de breedte weer wil geven en 800 in de hoogte?

Niet je topic binnen 24 uur kicken

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
O-) Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
het is gewoon dat je scherm maar 1280 bij 800 beeldpuntjes kan tekenen, en alles wat jij meer erop wil laten zien valt er gewoon buiten.

als je plaatje van 40X50 CM op een A4 papier af gaat drukken past het ook niet allemaal en valt er het eea af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.leenheer1/atiws.png
Heb je hem zo ingesteld?
Ook even kijken of er in het bios een optie is om het beeld te schalen, die moet ook aanstaan.

offtopic:
hmm plaatje is maar 45kb en dat ding begint al te miepen

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk daar gaat het dus al mis, bij mij staat er alleen die blauwe knop van 'beeld passend maken', zonder die andere twee opties eronder (alleen heet die knop dan Formaat van beeld aan paneelgrootte aanpassen).

Nog een driver-updateje dus gok ik?
Ik zal wel een dikke aap zijn, maar op mijn desktop kan ik op een 'normaal' scherm toch ook resoluties van 2048 enzo instellen zonder dat driekwart buiten het scherm valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Bedankt voor de oplossing, ik heb ook een breedbeeld laptop besteld en zat ook al aan dit probleem te denken omdat sommige games 1680x1050 niet aankunnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 21:45:

Nog een driver-updateje dus gok ik?
dit is een gemodde Catalyst 4.9 (desktop drivers downloaden van ati.com en met Patje tool modden naar mobility), maar dat mag volgens mij niet uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ik mis die 2 radio-buttons naast die blauwe knop ook.
Heb de laatste DNA-drivers.

Had hiervoor ook met Patje tool gemodde Cats en toen ook niet die optie.
Gek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwolf_1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 14:36
Joepie... blijkt best nog wel een issue te zijn dat breedbeeld gebeuren op je lappie en games.
Ik heb namelijk de XPS 2 bestelt van DELL met dus ook een breedbeeld formaat.
Hmz...
Zwarte balken zuigen... heb je ze niet bij je film, dan wel bij je games, en nog verticaal ook.
Bah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Chino schreef:

Ik zal wel een dikke aap zijn, maar op mijn desktop kan ik op een 'normaal' scherm toch ook resoluties van 2048 enzo instellen zonder dat driekwart buiten het scherm valt?
Ten eerste zul je nooit een resolutie kunnen instellen die groter is dan het aantal fysieke pixels waar je scherm uit opgebouwd is (althans niet zonder beeldverlies ;)), ten tweede wordt een 16:9 resolutie op een typische 4:3 monitor (die in de meeste gevallen over bijna net zoveel horizontale beeldpunten beschikt als de x-component van zo'n resolutie) anders weergegeven dan een net zo typische 4:3 resolutie op een 16:10 (!) scherm (dat vaak over minder verticale beeldpunten beschikt dan de y-component van zo'n resolutie) van in jouw geval 1280 bij 800 fysieke pixels. Helemaal leuk wordt het trouwens bij nog exotischere native resoluties als 1680x1050 die je aantreft bij de gemiddelde ranzig grote breedbeeld TFT, maar dat is meer een luxeprobleem. :P

[ Voor 24% gewijzigd door DroogKloot op 29-03-2005 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
De XPS van darkwolt (die ik ook besteld heb) heeft een exotische resolutie van 1920x1200 die we graag helemaal gevult zien tijdens games >:)

Weet iemand of in de NVIDIA drivers in te stellen is of je het beeld 1 op 1 wil, of helemaal schermvullent, of schermvullent maar met behoud van beeldverhoudingen?

Het gaat dus om een geforce 6800ultra(go) met een 1920x1200 tft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Kickje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
weet iemand hoe je die 2e optie in control panel kan activeren?
Pagina: 1