[geheugen] Reepje of mobo gaar?

Pagina: 1
Acties:

• Sjaakman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03-2021
Een geheugen-reepje (512MB) is in een PC getest met memtest86, en deze geeft geen foutmeldingen.

In een andere PC (mijn PC) zitten twee geheugen reepjes (1 x 512MB en 1 x 256MB). Memtest86 geeft aan dat er geen fouten zijn.

Als ik de drie reepjes bij elkaar zet in mijn PC hoef ik niet eens memtest86 te draaien om te weten of het goed gaat, want XP zit moeilijk te doen over geheugen problemen.

De bestaande twee reepjes zijn van exact hetzelfde merk/type/soort als die nieuwe die ik er bij wil stoppen.
Die nieuwe heb ik al een paar keer omgeruild in de winkel omdat het leek dat die dus steeds defect was. Want als ik die er bij prikte ging het fout, en mijn eigen reepjes waren clean volgens memtest86.

Hoe kom je te weten (ik bedenk maar wat) of een geheugenprobleem niet aan de reepjes geheugen ligt, maar aan het slot waar je ze in prikt?
Wat voor andere dingen kunnen er nog aan de gang zijn op het moederbord wat uiteindelijk een geheugen-error zou kunnen veroorzaken?

Suggesties?

Het gaat om een Asus P4S8X mobo, met Infineon PC2700 geheugen. P4 2,4GHz. Tests uitgevoerd met http://www.memtest86.com

Verwijderd

misschien weet het niet maar ist rade waard heb je em ingesteld op dual channel, als je er dan een derde in doet kan het wel een probleem opleveren. weet de specs niet van je mobo maar heb geen tijd om te kijken. is maar een gokje zoals ik al zei maar goed beter een reply dan geen heh ;)
grtz

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

euh alleen het nieuwe geheugen proberen in je pc.
het nieuwe en een oude proberen in je pc. 512+512
de nieuwe en de andere oude proberen in je pc 512+256.
al geprobeerd ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Sjaakman
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:14:
misschien weet het niet maar ist rade waard heb je em ingesteld op dual channel, als je er dan een derde in doet kan het wel een probleem opleveren. weet de specs niet van je mobo maar heb geen tijd om te kijken. is maar een gokje zoals ik al zei maar goed beter een reply dan geen heh ;)
grtz
Dual channel? :?
Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/bloos.gif

[ Voor 77% gewijzigd door Sjaakman op 02-03-2005 12:17 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sjaakman schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:11:
Hoe kom je te weten (ik bedenk maar wat) of een geheugenprobleem niet aan de reepjes geheugen ligt, maar aan het slot waar je ze in prikt?
Da's vrij simpel: alle reepjes op alle mogelijke manieren in alle slotjes proberen. Vervolgens streep je op papier de goed werkende combinaties weg en bekijk je de slecht werkende combinaties, waarna je mogelijk rotte repen/sloten kunt uitfilteren :) Kwestie van logica.
Wat voor andere dingen kunnen er nog aan de gang zijn op het moederbord wat uiteindelijk een geheugen-error zou kunnen veroorzaken?
Slechte voeding, te weinig spanning op het geheugen, te strakke geheugentimings, te hoge geheugensnelheid, rotte geheugensloten, gare mobochipset, brakke CPU, etc..etc.. Check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor meer tips&info.

edit:
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:14:
grtz
Neem gewoon de moeite om de mobo specs te bekijken of post niet :/ Geen DC dus.

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 02-03-2005 12:21 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 11:01

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Die chipset heeft geen Dual-Channel ondersteuning dus daar hoef je je niet druk om te maken, maar wat ik eens zou doen is de timings controleren. Als het ene moduul voor CAS 2.5 is gemaakt, en het andere maar voor CAS 3, en je laat het geheel op CAS 2.5 lopen, dan gaat het natuurlijk mis. Dit is op te lossen door het langzaamste geheugenreepje in het eerste DIMM-slot te doen omdat daar altijd de timing-waardes uit worden gelezen. Je kunt het natuurlijk ook handmatig in het BIOS instellen.
(Overigens kijken de meeste moderne moederborden naar elk reepje om de timings te bepalen, maarja, tis een SiS-chipset. :P )

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Sjaakman
chucky666 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:15:
euh alleen het nieuwe geheugen proberen in je pc.
het nieuwe en een oude proberen in je pc. 512+512
de nieuwe en de andere oude proberen in je pc 512+256.
al geprobeerd ?
Dat deed ik de eerste paar keer wel steeds, maar in de winkel zeiden ze dat dat nieuwe reepje bij hun geen fouten gaf.
Ik heb nu voor de vierde keer een ander reepje meegekregen, en die heb ik nog niet los getest. In de winkel verzekerden ze mij dat 'ie was getest met memtest86 en dat er géén fouten waren geconstateerd. Maar waarschijnlijk zal die nieuwe, als ik 'm los test, foutmeldingen geven.
En omdat ik niet kan geloven dat ik "toevallig" vier keer een defect reepje krijg vraag ik mij af wat het nog meer kan zijn.

• Sjaakman
Zojuist heb ik de drie reepjes apart getest (met Memtest86), in élk van de drie slots.
Er zat dus telkens niet meer dan één reepje tegelijk op het mobo.

256MB reepje
Slot 1: OK
Slot 2: OK
Slot 3: OK

512MB reepje

512MB reepje (de nieuwe)
Slot 3: 4 x Error tijdens test 5 :|

In dit GoT bericht staat het volgende:
De belangrijkste is wel het volgende: indien je fouten krijgt tijdens Test #5, dan is hoogstwaarschijnlijk de CPU brak. Je kunt hierachter komen door in de BIOS de CPU L2 Cache (en alle andere caching opties) uit te schakelen en de memtest opnieuw te draaien.
Ik heb in de BIOS de CPU L2 cache uitgezet. Daarna heb ik Memtest86 twee keer laten draaien, en de eerste keer kreeg ik 1 x zo'n "Error tijdens test 5", en de tweede run waren er geen foutmeldingen... :?

Kan iemand mij uitleggen wat die "Error tijdens test 5" in Memtest86 in hemelsnaam te maken heeft met de CPU? Ik zie de connectie niet. :o

Wat doet die CPU L2 caching optie eigenlijk? Stel nou dat ik geen geheugen-errors heb als ik die CPU L2 optie uit heb staan. Maakt het uit als die uit blijft staan? Waar merk je dat in de performance?

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 14:48
Definitie L2 cache:
L2 cache memory is the second-fastest memory available to a microprocessor (second only to the Level 1 cache). It usually consists of very fast SRAM chips near the processor, although some recent processors have on-chip L2 caches. Because the CPU runs faster than the memory bus--say 400MHz versus 100MHz--cache becomes useful to temporarily store instructions and data, making sure the CPU has a steady supply of material to churn while memory catches up. Also known as secondary cache. L2 Cache uses extremely high speed SRAM coupled with extremely low latencies.

Het uitschakelen van het Level 2 cache geheugen zorgt zeker voor een serieuze daling van de CPU performance.

Ik vermoed dat fouten in memtest #5 duiden op foutieve waarden in het L2 cache geheugen (CPU) tijdens de test. Fouten in het cachegeheugen kunnen ook weer zorgen voor fouten elders in je systeem.

Dit zou echter weer niet verklaren dat je met het uitschakelen van het L2 in de BIOS nog steeds 1 keer op een fout stuit.

Iemand anders een idee?

Verwijderd

Sjaakman schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 01:43:

256MB reepje

512MB reepje

512MB reepje (de nieuwe)
Slot 3: 4 x Error tijdens test 5 :|
als ik zo kijk geeft het nieuwe reepje probleme in slot 3 heb je deze opstelling al geporbeerd

Slot 1 512 nieuw
Slot 2 512 oud
Slot 3 256 oud

Slot 1 512 oud (indien nodig laagste snelheid uigelezen)
Slot 2 512 nieuw
Slot 3 256 oud

succes

• Sjaakman
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 10:59:
[...]

als ik zo kijk geeft het nieuwe reepje probleme in slot 3 heb je deze opstelling al geporbeerd

Slot 1 512 nieuw
Slot 2 512 oud
Slot 3 256 oud

Slot 1 512 oud (indien nodig laagste snelheid uigelezen)
Slot 2 512 nieuw
Slot 3 256 oud

succes
Nog niet geprobeerd. Het was 02:00u vannacht toen 'ie klaar was met bovenstaande tests.

Optie twee van jou had ik al eerder een keer geprobeerd, dat genereerde errors.
Die eerste optie heb ik nog niet geprobeerd. Ik denk dat ik maar eens moet gaan schuiven, en elke mogelijke combinatie moet gaan proberen?

Verwijderd

ja ik denk dat je dat moet probren omdat je nieuwe module niet compatible is met je 3de bankje .

dus probeer even te spelen met de volgorde en laat ons het weete

• Sjaakman
Slot 1 512 nieuw
Slot 2 512 oud
Slot 3 256 oud

Bovenstaande combi gaf bij CPU L2 cache disabled géén errors.

CPU L2 cache enabled:
Pass 1: 1 error tijdens test #4
Pass 2: Géén errors
Pass 3: Géén errors.
Pass 4: Géén errors.

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Sjaakman op 03-03-2005 22:55 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

heb je er een bios flash tegenaan gegooid?

Ik heb het met diverse bordjes gehad dat ze nogal over de zeik gingen (nee geen XP erop :+ ) en dan scheelde het heel veel of je de nieuwe bios hebt of de oude .

En dat waren voornamelijk asus bordjes (niets dan problemen met mijn laatste 10 asus gevallen :( )

• Sjaakman
Bios flash: De laatste update is van heeeel lang geleden, en die heb ik al...
http://france.asus.com/su...?ModelName=P4S8X&Type=All

//edit: Het bleek dat er tóch een versie was die een fractie nieuwer was dan dat ik had. Bios geflasht.

[ Voor 25% gewijzigd door Sjaakman op 04-03-2005 11:00 ]

• Sjaakman
Ik dacht, ik doe eens een duur-test... Memtest86 draait nu al 17 uur achter elkaar.

In die 17 uur heeft 'ie 26 passes gemaakt. Hij heeft dus 26 keer het hele geheugen nagelopen.
In pass 7, 15 en 23 gaf 'ie twee errors bij test #5. (Niet consequent dus)

Aangezien er verder geen fouten zijn geconstateerd, en hierboven staat dat fouten in test #5 zou kunnen duiden op CPU problemen, wil ik graag de CPU testen. Maar met welk progje kan je dat het beste doen?

Ik denk dat ik uit bovenstaande af mag leiden dat er niets met geheugen-reepjes zelf aan de hand is. (Mee eens/oneens?)

• Sjaakman
Na dik 33 uur en 52 passes geeft Memtest86 niet méér aan dan in mijn vorige post. (Drie keer twee errors tijdens test #5)
Pagina: 1