Toon posts:

hdd`s traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
even voor de duidelijkheid, ik zit met het volgende probleem,
Als server draai ik linux (slackware 10.0), in deze server heb ik een raid controller zitten met 4 hdd, nu heb ik 2 nieuwe 160gb drives gekocht (hitachi) om deze erbij te hangen, (eerst 4x 80gb), nu heb ik 2 80gb aan de gewone ide controller gehangen en de 2 nieuwe 160gb aan de raid controller.
Wanneer ik opstart worden de schijven allemaal netjes gedetecteerd, alleen zie ik in mijn dmesg dat op de een of andere manier dma word uitgeschakeld. en bij het testen van de hdd kwam naar boven dat de twee nieuwe schijven bij een hdparm test 3 mb/s halen (de tweede score, eerste was 100mb/s geloof, dus dat is normaal) de andere schijven haalde wel gewoon 56mb/s, na flink wat klote was ik in de veronderstelling dat de nieuwe hdd niet goed waren, en heb ze omgeruild tegen 2 nieuwe maxtors, deze erbij bij gehangen op dezelfde plaats en ingesteld, nu blijkt dus dat deze netjes op 56mbs draaien, alleen nu draaien al mijn andere schijven (ook degene op de gewoon ide-controller) op 3 mb/s, ben nu dus ten einde raad

graag help!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Zonder DMA is 3-4 MB/s ongeveer het maximum wat je kunt halen inderdaad.

Aangezien het zo te zien niet over het systeem in je signature gaat, is het handig om er even bij te zetten wat voor hardware, kernel versie (welke chipset support zit daar in?) je hebt, en of je in dmesg of /var/log/messages nog een reden ziet waarom DMA wordt uitgeschakeld on startup.

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de late reactie, hier wat meer duidelijkheid hoop ik:

Het gaat om een Gigabyte MOBO type GA-SINXP1394 met een SiS 655 chipset.
ook zit er een highend raid controller in.
Kernel versie is 2.4, hier een opsomming van een van de hdd`s die dus niet op dma draaid:

/dev/hdc:
setting fs readahead to 64
setting multcount to 16
setting unmaskirq to 1 (on)
setting using_dma to 1 (on)
HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
setting drive read-lookahead to 1 (on)
multcount = 16 (on)
unmaskirq = 1 (on)
using_dma = 0 (off)
readahead = 64 (on)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
code:
1
2
3
4
5
# dmesg | grep SIS
SIS5513: IDE controller at PCI slot 0000:00:02.5
SIS5513: chipset revision 1
SIS5513: not 100% native mode: will probe irqs later
SIS5513: SiS 962/963 MuTIOL IDE UDMA133 controller

Dit is met een 2.6.10-as6 kernel die gewoon mijn SiS controller herkent. Het kan zijn dat jij in je oudere 2.4 kernel (je zegt niet welke) geen support voor SIS5513 hebt, of dat je SIS5513 driver het device ID van je IDE controller nog niet kent.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 15:03
HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
dit is je probleem linux krijgt je DMA niet op je schijven aan de praat
het kan zijn dat het door de ide controller komt die niet herkent wordt dus kijk eens of je het met de 2.6 kernel wel goed werkt denk dat je daar veel kans op hebt

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 12:38

woutur

Klauwtjes uit!

Ik had ongeveer hetzelfde toen ik dma support in mijn kernel als module had geinstalleerd (weliswaar voor een andere chipset) en kon het ook niet veranderen met hdparm.
Toen meegebakken in de kernel, en automagisch na de volgende reboot stond de schijf al in DMA te trappelen van ongeduld om mij van dienst te zijn.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
dit staat er in dmesg:

agpgart: Unsupported SiS chipset (device id: 0655), you might want to boot with agp=try_unsupported
agpgart: no supported devices found.
[drm] Initialized tdfx 1.0.0 20010216 on minor 0
[drm] Initialized radeon 1.7.0 20020828 on minor 1
[drm:drm_init] *ERROR* Cannot initialize the agpgart module.
Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 7.00beta4-2.4
ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx
HPT370: IDE controller at PCI slot 00:0b.0
HPT370: chipset revision 3
HPT370: not 100% native mode: will probe irqs later
HPT37X: using 33MHz PCI clock
ide2: BM-DMA at 0xe800-0xe807, BIOS settings: hde:DMA, hdf:DMA
ide3: BM-DMA at 0xe808-0xe80f, BIOS settings: hdg:DMA, hdh:DMA

waarschijnlijk kan een nieuwe kernel helpen, het is overigens 2.4.29

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
je hebt helemaal geen support voor SiS meegenomen in je kernel, niet vreemd dat je disks dan sloom zijn, je draait nu op de generic IDE driver zonder DMA.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Daarnaast geeft je agpgart al aan dat de SiS chip onbekent is. Ik zou aanraden op toch echt een 2.6 kernel te bakken. De SiS chipset is waarschijnlijk gewoon te nieuw voor een 2.4 kernel, en mist dus de correcte ondersteuning.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn debian server. Na een upgrade naar 2.6.10 was dit probleem verholpen :)
Pagina: 1