Maxtor harde schijf geeft 'klik'

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Ik heb vorig jaar een Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB HD (ATA133) gekocht.
Deze gaf na een tijdje (ik had het probleem in het begin niet opgemerkt) een harde klik als ik de HD intensief begon te gebruiken, die je hier kunt beluisteren, op ongeveer 13 seconden (wellicht moet je je volume wat opendraaien). De HD bleef echter stabiel draaien, maar omdat een zoektocht hier op GoT mij leerde dat het ook wel eens spoedig gedaan zou kunnen zijn met mijn HD, je weet het maar nooit, heb ik RMA aangevraagd.

Nu heb ik deze HD maandag bij de winkel waar ik hem gekocht heb, ingeruild voor een splinternieuwe van hetzelfde merk en type.
Maar nou heb ik hetzelfde geluid zojuist weer opgemerkt! Ik heb dus net alles weer geïnstalleerd, Windows enzo, en nou duikt hetzelfde probleem weer op!
Ligt het dan aan de HD zelf? Hebben alle Plus 9-HD's van Maxtor dit probleem?
Ik snap er niks meer van.
En ja, ik heb de FAQ gelezen, maar omdat dit een splinternieuwe HD is van 3 dagen jong lijkt het me sterk dat deze HD binnenkort crasht oid.

Overigens levert het testprogramma van Maxtor geen fouten op, ook bij de vorige HD gaf hij geen errors aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Thanatos op 02-03-2005 12:02 ]

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-03 21:55
Ik heb 2*160 gb Maxtor s-ata

Maar ik heb geen last van een *klik* als ik mijn computer opstart. Wat zeiden ze bij de winkel zelf?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Klikgeluiden worden veroorzaakt doordat de leeskop achteraf gezien niet correct boven de juiste track staat, waardoor deze naar de beginpositie wordt teruggeklapt, waarna door de schijf weer een poging wordt gedaan om de juiste track te vinden. Dat kan komen door ontoereikende voeding, rotte kabels of een wazige BIOS.

Op welke IO controller (mobo?) en voeding zit de HDD aangesloten? Wat zijn de rest van je PC specs (om te kijken of de voeding wel in balans is). Is je PC wel stabiel onder CPU/GPU stress?

Probeer eventueel een BIOS update cq reset voor het mobo danwel de IO controller.

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 02-03-2005 12:16 ]

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 20:00

sjaak

un giorno credi

Volgens mij heb ik eenzelfde HD (qua grootte en specs) maar geen klik te horen. :) Dus ws wat BalusC zegt.

• Thanatos
BalusC schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:15:
Klikgeluiden worden veroorzaakt doordat de leeskop achteraf gezien niet correct boven de juiste track staat, waardoor deze naar de beginpositie wordt teruggeklapt, waarna door de schijf weer een poging wordt gedaan om de juiste track te vinden. Dat kan komen door ontoereikende voeding, rotte kabels of een wazige BIOS.

Op welke IO controller (mobo?) en voeding zit de HDD aangesloten? Wat zijn de rest van je PC specs (om te kijken of de voeding wel in balans is). Is je PC wel stabiel onder CPU/GPU stress?

Probeer eventueel een BIOS update cq reset voor het mobo danwel de IO controller.
Ik heb een Chaintech 7AJA2 moederbord, al wat ouder, met een VIA KT133A chipset. Ik heb een 300 Watt voeding van Q-tec. Mijn PC is stabiel verder, hoewel, nu je het zegt, er is wel een raar probleem dat ik heb met mijn MP3speler, als ik soms de kabel eruit haal dan wordt het scherm zwart en reageert de PC nergens meer op. Resetten lukt dan ook niet, maar hij gaat niet uit. Raar probleem dus, hoewel ik betwijfel of dat te maken heeft met dit probleem met mijn HD.

Aan rotte IDE-kabels kan het niet liggen, dit zijn ASUS-kabels en gebruik ik pas een half jaar ofzo.
Misschien dat het aan de stroomkabels ligt. Ik zal even de voltages bekijken straks.

Mijn overige specs:
XP2000+
256 MB PC133
Radeon 9800Pro 256 MB
BenQ 16x DVD
80mm casefannetje

Edit: oja, ik heb drie partities: een actieve, waar Windows en alle zooi opstaat, een Primaire van 3 GB, die ik gebruik voor swap & en logische van 30 GB, waar ik al mijn MP3 op zet. Ik zet het er maar bij...

[ Voor 7% gewijzigd door Thanatos op 02-03-2005 12:36 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Ik denk dat je voeding het begint te begeven... Schroef hem eens open en kijk eens naar de condensatoren en stof binnenin...
edit:
wel eerst even uit het stopcontact en uit de kast halen natuurlijk :+

[ Voor 26% gewijzigd door under-world op 02-03-2005 12:37 ]

• Thanatos
under-world schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:36:
Ik denk dat je voeding het begint te begeven... Schroef hem eens open en kijk eens naar de condensatoren en stof binnenin...
edit:
wel eerst even uit het stopcontact en uit de kast halen natuurlijk :+
Lol @ edit :) Maar ik zal hem vanmiddag even openschroeven dan, als ik uit school kom. Stof zit er iig genoeg. Zou wel kut zijn als mijn voeding nu kapot zou gaan... moet ik weer geld uitgeven aan een nieuwe :/

• Thanatos
Voltages:
Core 1,66V
+3,3: 3,41V
5: 5,00V
+12V: 13,09V

Als de HD aan de 12V lijn zit, zou die voeding idd een goede verklaring kunnen zijn, want die afwijking van 1,09 volt lijkt me niet gering :o

[ Voor 48% gewijzigd door Thanatos op 02-03-2005 12:44 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Dat en een Q-tec 300 is berucht ... het zijn standaard al zwakker voedingen!

Kijk, voedingen worden meestel verkocht ( bij de grotere en betrouwbaardere fabrikanten ) met hun "algemeen gebruik" als naam.

Dus een Fortron 380 kan waarschijnlijk best wel 480 aan maar 380 is gegarandeerd voor normaal gebruik.

Q-tec daartegen zet zijn max erop... hij kan maximaal 300 Watt aan..voor 2-3 minuten voordat hij sterft! En zijn eigenlijke wattage is duidelijk niet 300 Watt!

Zet er eens een chieftec in ofzo...je harde schijven gaat zo naar de kloten met een Q-tec! ( ooit afgevraagt waarom het ding zo weinig weegt, juist ja..geen voltage stabilisatoren )

13V op de 12V lijn...ouch!

[ Voor 4% gewijzigd door swampy op 02-03-2005 12:44 ]

There is no place like ::1

• under-world

under-world

ooh-la dots

JA maar gezien het merk/wattage en leeftijd pc in combinatie met het hddprobleem zou ik het als eerste daarin zoeken. Een beetje redeklijke voeding is gelukkig niet zo heel duur meer tegenwoordig. (30 a 50 euro) Het zou zonde zijn als ie doorfikt en daardoor je mobo meeneemt. Dit maak ik vrij regelmatig mee bij mensen :(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

300W moet redelijk voldoende zijn. Maar dit vermogen in combinatie met de merknaam Q-Tec ... Merken als Q-Tec geven marketingsgewijs enkel het piekvermogen aan als de vermogen van de voeding. Dat is het vermogen dat een voeding slechts enkele seconden achtereen kan aanleveren. De constante/stabiele vermogen ligt 20% à 30% lager. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter #voeding.

Dus ja, ik zou minimaal een nieuwe voeding overwegen :)

• Thanatos
Ok. ik zou dus een nieuwe voeding kunnen kopen, maar als het probleem daarna blijft voortbestaan heb ik dus wel mooi voor jan doedel geld uit zitten geven. :)

Wat ik zal doen, ik ga vanmiddag eens de Antec-voeding van mijn pa (in zijn PC zit ook een Maxtor-HD die nog noit een kik heeft gegeven) in de mijne zetten. Kijken of het probleem dan weg is. Zo ja, dan is het weg. :P

[ Voor 42% gewijzigd door Thanatos op 02-03-2005 12:49 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met een nieuwe voeding heb je altijd headroom voor toekomstige upgrades, zeker als het een beetje flink exemplaar is ;)

Verwijderd

kan heel goed zijn dat je voedingsstekker niet goed is. Kijk is of alle vier de kabels goed in de voeding stekker zit die op je harddisk gaat. Of hele andere voeding stekker gebruiken als je dat nog niet gedaan hebt?

Ik heb ook een soort gelijk probleem gehad met 2 harddisk die gingen klikken. Het klikken ging op het laatst steeds sneller tot de harddisk niet meer "werkte". Bleek een kabeltje niet goed in de voeding stekker te zitten en die veroorzaakte denk ik het probleem. Het was een soort verleng kabel met een splitter voor extra voeding aansluiting beetje brak ding dus. Want is nu meer dan jaar geleden en heb het probleem niet meer en beide disks werken nog steeds. Had ze al bijna opgestuurd toen.

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-03 19:41

ZeroCode

Woopie

Ik heb hetzelfde en reken er maar op dat hij binnenkort sterft... Ik heb heb nu momenteel dezelfde als jou 120 Gb Maxtor. Hiervoor had ik een 80 GB Maxtor waarbij hetzelfde zich voordeed. Heb verschillende voedingen gehad en verschillende mobo's. De vorige was uiteindelijk gesmolten ( ja idd gesmolten, de plastic behuizing )

Heb de hdd terug gestuurd naar Maxtor en de 120 Gb er dus voor terug gekregen en nu doet hetzelfde probleem zich daar ook voor. Zaterdag heb ik maar een 250 GB WD gekocht en alles wat belangrijk was gemirrored. Als h ij crashed dan dikke pech, weer een RMA richting Maxtor en wachten op een nieuwe schijf.

Specs:
PC Asus T2-R
Maxtor 120 GB hdd
WD 250 GB hdd
Lite-On 3500 DVD burner

Pc is net 5 maanden oud dus daar zal het niet aan liggen. Dit is denk ik een bekend probleem bij maxtor want ze hebben me vorige hdd ook al vergoed dus.. Ligt er volgens mij meer aan hoe lang je je pc aan hebt. Ik heb hem namelijk 24/7 aan en pak veel dvd's uit en andere zooi.

• Thanatos
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:48:
kan heel goed zijn dat je voedingsstekker niet goed is. Kijk is of alle vier de kabels goed in de voeding stekker zit die op je harddisk gaat. Of hele andere voeding stekker gebruiken als je dat nog niet gedaan hebt?

Ik heb ook een soort gelijk probleem gehad met 2 harddisk die gingen klikken. Het klikken ging op het laatst steeds sneller tot de harddisk niet meer "werkte". Bleek een kabeltje niet goed in de voeding stekker te zitten en die veroorzaakte denk ik het probleem. Het was een soort verleng kabel met een splitter voor extra voeding aansluiting beetje brak ding dus. Want is nu meer dan jaar geleden en heb het probleem niet meer en beide disks werken nog steeds. Had ze al bijna opgestuurd toen.
Stekkers zitten er allemaal goed in :)
BalusC schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:48:
Met een nieuwe voeding heb je altijd headroom voor toekomstige upgrades, zeker als het een beetje flink exemplaar is ;)
Daar heb je gelijk in :)

• Thanatos
ZeroCode schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:49:
Ligt er volgens mij meer aan hoe lang je je pc aan hebt. Ik heb hem namelijk 24/7 aan en pak veel dvd's uit en andere zooi.
Hoe kan het dan dat een nieuwe HD na drie dagen al hetzelfde probleem geeft? ;)

Verwijderd

Thanatos schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:50:
[...]

Hoe kan het dan dat een nieuwe HD na drie dagen al hetzelfde probleem geeft? ;)
Dan moet het haast wel een voeding probleem zijn. Dus of je voeding is verrot maar dat zal niet zo snel tikken veroorzaken denk ik eerder andere dingen. Heb je je harddisk ook al op een andere voeding stekker aangesloten?

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Ik heb precies hetzelfde probleem (tikkende Maxtor), Ik heb 2x Maxtor DiamondMax 9 SATA in RAID0 (op een onboard Promise 378 controller). En al vanaf ongeveer het begin tikt er een (of twee), vooral als ik de computer net aan zet. Ik heb een Asus K8V SE deluxe met AMD64 3000+ samen met die harddisks, een oude harddisk in een removable rack en een DVD-ROM en DVD-Brander op een Q-Tec 400 Watt (voedingsspanningen in principe stabiel op: +12V = 12,288; +5V = 4,972; +3.3V = 3,280, de +12V dipt af en to naar 12,160) Volgens mij zou die voeding met ongeveer 300W belast moeten worden.

De harddisks worden gekoeld met een 80mm fan op 1400 toeren, dus ze worden te koud noch te warm. Verder zijn ze direct op de voeding aangesloten, dus niet via een molex splitter. Ik heb overigens wel een 5-weg molex splitter (1 molex wordt 5 moxlexen) in gebruik voor de overige hardware en fans.

Too many people, making too many problems

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik vrees LeX dat je harde schijfen toch een "tikje" stroom hebben gehad ... Q-tecs zijn dodelijk voor je hardware!

Mijn maxtors zijn nooit gaan tikken... en ik heb gewoon chieftecs gebruikt......

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10-2025
Ik heb het ook met een 80 gig maxtor :S en toch echt een goede 400 watt voeding. Maar mijn tyan bordje is niet meer wat hij geweest is dus kan daar aan liggen.

• LeX-333
swampy schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:45:
Ik vrees LeX dat je harde schijfen toch een "tikje" stroom hebben gehad ... Q-tecs zijn dodelijk voor je hardware!

Mijn maxtors zijn nooit gaan tikken... en ik heb gewoon chieftecs gebruikt......
Ze werken nog prima hoor, ook diagnosetools (PowerMax etc.) geven geen problemen aan. Ik ben alleen wel benieuwd naar mensen die dit probleem opgelost hebben door een nieuwe voeding te kopen, Ik geef liever geen 55 euro uit aan een 350 Watt A-Open voeding als dat het probleem niet oplost.

• Thanatos
Ik ga nu de Antec 480 Watt voeding van mijn pa erin zetten bij mij. Ik post mijn bevindingen over een uurtje ofzo.

• Lenzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02-2025
Als het vaak voorkomt, als je computer aanstaat en je hoort die tik dan zou ik als ik jou was die HDD wat losser draaien. Dus die vier schroeven waar ze mee vast zitten iets losser draaien niet te strak dus.

Ik heb ook zo'n probleem gehad, na het wat losser draaien van me HDD was het over.

En normaal bij het opstarten of afsluiten hoor je een tik van je HDD omdat de schrijfkop van je uit de
"pakeerstand" komt. Of bij het afsluiten er naar toegaat.
Dus dat is normaal

• Thanatos
Zo, de voeding van mijn vader zit erin, ik ga nu testen. Als ik gedurende de rest van de middag geen tik hoor, neem ik aan dat het probleem inderdaad veroorzaakt werd door de voeding.

Edit: draait tot nu toe als een zonnetje!

[ Voor 11% gewijzigd door Thanatos op 02-03-2005 15:25 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Harddisks zijn erg nauwkeurige en stroomgevoelige apparaten vandaar dat problemen met de spanning daar meestal als eerste naar buiten komen. Het zijn zeg maar de voorbodes van een variabele of onjuiste constante spanning >brakke PSU...
Eigen onderzoek heeft mij uitgewezen dat er van die zwarte onderdeeltjes (volgens mij zijn dat weerstandjes) zo warm worden (mindere electronica onder invloed van stof) dat ze na verloop van tijd knappen bij die voedingen. Uit 1 kast met kapot moederbord en "geroosterde" Q-tec haalde ik een keer de helft van zo'n zwart dingetje vandaan, persoon had ook echt een knal gehoord en lichtflits en vlammen gezien. Menig computerbouwer verkoopt daarom die dingen niet meer. Heb er hier meerdere de kliko ingegooid waarbij het al te laat was... Ziet eruit of je je tosti een half uur te lang in je broodrooster hebt laten zitten. De lucht is alleen wat meer chemisch :/ Dat stof kan dus ook echt gaan branden. Levensgevaarlijk die rommel :X

• Thanatos
Oftewel: die Q-Tec voeding smijt ik het raam uit en ik ga opzoek naar een betere voeding. Voor mij is het zo klaar als een klontje. Dat ik dit niet eerder heb geprobeerd.. (voeding switch) :)
Bedankt voor de tips allemaal!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik zou eerst het raam opendoen als ik jou was :-p

Ik weet zeker dat het probleem minder is met de nieuwe voeding... maar.. of de schijven nog 100% zijn... dat is afwachten!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Thanatos schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 16:17:
Oftewel: die Q-Tec voeding smijt ik het raam uit en ik ga opzoek naar een betere voeding. Voor mij is het zo klaar als een klontje. Dat ik dit niet eerder heb geprobeerd.. (voeding switch) :)
Bedankt voor de tips allemaal!
No problem! d:)b

• Thanatos
swampy schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 16:37:
Ik zou eerst het raam opendoen als ik jou was :-p

Ik weet zeker dat het probleem minder is met de nieuwe voeding... maar.. of de schijven nog 100% zijn... dat is afwachten!
Ik heb deze schijf pas sinds maandagmiddag, dus deze zal nog in orde zijn. Ik vrees dat de vorige HD echt beschadigd is geraakt :)

Oja, ik ga de CoolerMaster Realpower 450 (weet niet het precieze type uit mijn hoofd) aanschaffen, misschien wel leuk om nog even te vermelden ;)

• LeX-333
Lennart26 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 14:19:
Als het vaak voorkomt, als je computer aanstaat en je hoort die tik dan zou ik als ik jou was die HDD wat losser draaien. Dus die vier schroeven waar ze mee vast zitten iets losser draaien niet te strak dus.

Ik heb ook zo'n probleem gehad, na het wat losser draaien van me HDD was het over.
Inderdaad dit lost bij mij het probleem op :) . Waarom is dit? :? Dit klinkt onlogisch. Hoewel ik me zou kunnen voorstellen dat de harddisk gaat werken onder temperatuurinvoeden, en daardoor uit zijn verband getrokken wordt en bijvoorbeeld de koppen ietsje scheef gaan zitten waardoor de alignment niet meer klopt. Misschien een harddiskguru die hier meer over weet?

Verwijderd

Bij een pc van m'n oom geeft de pc een harde tik tok geluid af en toe...

Het komt in de buurt van dit geluid: http://faq.tweakers.net/om/hdd_geluiden/Badhead1.wav

1 van de 2 hd's defect denk ik, ook al draaid het goed en geen fouten met powermax.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 22:42 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, met een 200Gig Maxtor Diamond Max 10.
Alleen is het bij mij geen tik, maar meer 'geknor' - alsof ie zijn koppen om de tien minuten even heen-en-weer beweegt. Is dat 'knorren' hetzelfde als wat jullie horen?

Ik heb vier andere schijven geprobeerd, waaronder een Diamond Max Plus 9. Die knorren niet.

Ik heb ook een nieuwe voeding, omdat ik mijn vorige opgeblazen heb (zelf kortsluiting veroorzaakt). Natuurlijk weer de goedkoopste ;) Sweex dual fan gold series 400 Watt.
Hardware: Duron 1400, MSI K7N2 delta, 512 MB, NEC 3520, nVidia MX400, Skystar2 satellietkaart. Dat kan die voeding toch wel hebben? Ik ga voor deze simpele hardware geen high-end voeding kopen.

Verwijderd

20 GB gaat vervangen worden.. hij is langzaam aan het overlijden :'(

Mzzl!
Pagina: 1