Toon posts:

Probleem met connectie leggen in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 2 pc's.
PC1, XP SP2, een router D-link DI-624+, wireless netwerkkaart. AMD64 3200, 1024RAM
PC2, XP SP1, wireless netwerkkaart. PIII 500 Mhz, 512 RAM

Ik kan een connectie leggen van PC2 naar PC1 maar niet omgekeerd. Volgende foutmelding verschijnt:

PC2 is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server als u wilt weten of je over de juiste machtigingen beschikt. Toegang geweigerd.

Wat heb ik ondertussen al onderzocht:
- Alle settings van de netwerkkaarten zijn juist.
- Ik zit in de juiste werkgroup
- Heb opnieuw de drives geshared
- Ben dan meer gaan zoeken naar die machtigingen (ben tot constatie gekomen dat ik "eenvoudige weergave van beveiliging moest uitschakelen). Daar heb ik alles toegestaan. Wat viel me op: ik kon enkel PC2 alle machtigingen geven en kon dus niet gaan zoeken in de workgroup naar mijn pc1 om de juiste machtiging te geven.

Op pc1 werk ik met een firewall maar vermoedelijk heeft dat NIETS met pc2 te maken aangezien ik van pc2 naar pc1 kan.
Wat doe ik verkeerd of wat is er verkeerd ingesteld.
Is er een probleem tussen XP SP1 en XP SP2? SP2 op tragere pc werkte enorm traag, vandaar dat ik SP1 verkies anders moet ik een nieuwe pc kopen. Communicatieprobleem tussen SP1 en SP2?
Graag jullie suggesties en tips!

Verwijderd

Als het goed is krijg je een inlogscherm als je geen guestaccount hebt. Daar kan je mee inloggen op de pc met een account waar je de machtigingen wel mee hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Euuhhhh, nu val ik volledig uit de lucht.
Wat moet ik doen?
Ik krijg de foutmelding op de pc en het enige wat ik te zien krijg is de OK-knop.
Op PC2 (die waar ik gn verbinding kan maken) heb ik WEL een guestaccount.
Op PC1 heb ik die ook. Beide guestaccounts zijn ingeschakeld.

Graag meer verduidelijking over de stappen die ik moet volgen om het probleem op te lossen

Verwijderd

Gooi die guest accounts eens uit, en zorg je dat met de user waarmee je inlogt rechten hebt om te lezen/schrijven/whatever je wil.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Probeer eens te pingen van PC1 naar PC2, wanneer dit niet lukt en andersom wel heb je waarschijnlijk een firewall draaien op PC1. Kun je wel pingen naar PC2, probeer dan eens in de adresbalk van de Verkenner (op PC1) in te typen '\\computernaamPC2' , waarbij computernaamPC2, de hostname van PC2 is.

Als dit niet werkt kun je het nog met het IP-adres van PC2 proberen: '\\192.168.1.2' bijvoorbeeld.

Werkt dit alles niet? Probeer dan eens de drivers van je netwerkkaart opnieuw te installeren en alles vanaf begin af aan goed in te stellen.

edit:
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:04:
Gooi die guest accounts eens uit, en zorg je dat met de user waarmee je inlogt rechten hebt om te lezen/schrijven/whatever je wil.
Dit kan ook nog weleens helpen!

[ Voor 27% gewijzigd door Borizz op 02-03-2005 12:08 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in beide richtingen pingen.
Ik geraak niet met de windows-verkenner op de andere pc, opnieuw de foutmelding dat ik geen machtiging heb.
Nogmaals de account nagekeken en aangevinkt dat alles uitgevoerd mag worden.
Die Guest-account kan ik niet verwijderen, wel uitschakelen (graag de manier of tips voor verwijderen).
Verder blijft het probleem nog altijd hetzelfde. :-(
Nog suggesties?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:09:
Ik kan in beide richtingen pingen.
Ik geraak niet met de windows-verkenner op de andere pc, opnieuw de foutmelding dat ik geen machtiging heb.
Nogmaals de account nagekeken en aangevinkt dat alles uitgevoerd mag worden.
Die Guest-account kan ik niet verwijderen, wel uitschakelen (graag de manier of tips voor verwijderen).
Verder blijft het probleem nog altijd hetzelfde. :-(
Nog suggesties?
Je moet het dus uitschakelen en daarna proberen in te loggen met het goede useraccount :)

Verwijderd

deel eens een map op PC2 en doorloop daarbij alle stappen...
Daarmee stel je je pc goed in!

Verwijderd

Topicstarter
Die guest is op beide pc's uitgeschakeld maar het blijft noppes

Verwijderd

Topicstarter
Heb twee mappen gedeeld, er staat een handje onder.
Eerlijk gezegd heb ik in het verleden nog nooit dat probleem tegengekomen. Alles verliep altijd vlot.

• Borizz
Probeer toch eens het simpel delen van bestanden aan te zetten, en kijk eens of je de mappen dan wel kunt benaderen. Als dit wel werkt zit het probleem inderdaad in je gebruikersrechten.
Je zou kunnen proberen op beide computers een nieuwe gebruikersaccount aan te maken (met dezelfde naam en wachtwoord) en deze alle machtigingen te geven op de gedeelde mappen, probeer dan vanuit deze gebruiker de mappen te benaderen.

Verwijderd

Borizz schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:38:
Probeer toch eens het simpel delen van bestanden aan te zetten, en kijk eens of je de mappen dan wel kunt benaderen. Als dit wel werkt zit het probleem inderdaad in je gebruikersrechten.
Je zou kunnen proberen op beide computers een nieuwe gebruikersaccount aan te maken (met dezelfde naam en wachtwoord) en deze alle machtigingen te geven op de gedeelde mappen, probeer dan vanuit deze gebruiker de mappen te benaderen.
Dat simpel delen = ranzig, de tweede optie is wel erg mooi, dan hoef je ook niet meer in te loggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga jammer genoeg de grove middelen toepassen. FORMAT.
Ik had de installatie van SP2 ongedaan gemaakt maar blijkbaar zitten er altijd addertjes onder het gras.
Iedereen bedankt voor de tips en moeite.

Mvg

• Borizz
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:48:
[...]

Dat simpel delen = ranzig, de tweede optie is wel erg mooi, dan hoef je ook niet meer in te loggen :)
Het is wel ranzig, maar je kunt zo wel zien of het aan de gebruikersrechten ligt, of dat het ergens anders mee te maken heeft!

Verwijderd

Borizz schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:51:
[...]

Het is wel ranzig, maar je kunt zo wel zien of het aan de gebruikersrechten ligt, of dat het ergens anders mee te maken heeft!
true true :P

Het is alleen altijd de eerste optie die eruit gaat na een format bij mij :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Heb al het simpele en die uitgebreide versie geprobeerd van dat delen. Niets helpt blijkbaar.

Verwijderd

Topicstarter
En heb nu nogmaals het simpel delen toegepast met nogmaals hetzelfde resultaat: noppes

Verwijderd

Jesseke, heb je helemaal geen inlogschermen gezien dan?

Gebruik de editknop eens :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet geformateerd. :)
Nee, ik heb geen inlogscherm gezien. Er staan 2 gebruikers (PC TV én Guest die uitgeschakeld is).
Ik moet niet inloggen, die PC TV wordt automatisch geladen en er zijn geen paswoorden die ik moet intypen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 14:52:
Nog niet geformateerd. :)
Nee, ik heb geen inlogscherm gezien. Er staan 2 gebruikers (PC TV én Guest die uitgeschakeld is).
Ik moet niet inloggen, die PC TV wordt automatisch geladen en er zijn geen paswoorden die ik moet intypen.
Heb je die pctv op allebei die bakken staan? Geef die anders eens de goede rechten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik vermoed dat dat niet nodig is, waarom zou ik dezelfde gebruikersnamen moeten gebruiken.

Op pc1 heb ik PC Boven én Guest om in te loggen (ik gebruik standaard PC Boven)
Op pc2 heb ik PC TV én Guest staan om in te loggen (ik gebruik hier PC TV).

Van pc2 kan ik naar pc1 maar niet omgekeerd.
Kijk, het begint op mijn systeem te werken (letterlijk). Ik ga er jammer genoeg de korte metten mee maken.

• Borizz
Geef de gebruikeraccounts eens wachtwoorden en probeer het dan nogeens, waarschijnlijk krijg je dan wel een inlogscherm wanneer je de computer via het netwerk wilt benaderen!

Je kunt ook proberen het delen zonder paswoord mogelijk te maken, op de volgende manier:
(Met de engelse versie van XP Pro)
1. Ga naar Start -> Run
2. Typ in: 'secpol.msc' en druk op enter, Local Security Settings worden dan geopend.
3. Dubbelklik op: 'Local Policies'.
4. Klik op 'Security Options'.
5. Zoek de regel op: 'Accounts: Limit local account use of blank passwords to console logon only'.
6. Dubbelkik hier op en zet deze optie dan op disabled.

Afbeeldingslocatie: http://www.haaren-interactive.nl/got/LocalSecuritySettings.png

Verwijderd

Topicstarter
Borizz, van harte bedankt voor de suggestie, maar ik heb mijn pc geformatteerd en wat blijkt: HET WERKT OPNIEUW!!!!!

Toen ik delen aanzette, kwam er een bericht op het scherm of dat iets ivm mapopties ingeschakeld moest worden. Ik klikte dat het ingeschakeld moest worden en blijkbaar werkt het.
Nu, probleem opgelost en nogmaals bedankt voor jullie suggesties en bekommernissen.
Pagina: 1