Toon posts:

[XP] Nieuw moederbord = opnieuw installeren?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vandeweek heb ik opstartproblemen gehad met m'n computer en nu hebben ze em bij de vobis gerepareerd. Ik heb toen ze em gingen repareren gevraagd of ze mij de harddisk wilden geven omdat er belangrijke gegevens voor school op stonden. Nu heb ik die computer dus terug en er zit een nieuw moederbord in. Nu heb ik die harde schijf er weer ingezet, wil XP dus niet opstarten.

Nu heb ik al gebeld naar Vobis, en ze zeggen dat ik windows dan maar opnieuw moet installeren. Nou kan ik dit best doen, maar dan formatteer je gelijk je harde schijf :'( . Is er niet iets waardoor ik dit probleem kan omzeilen? En als ik dan toch moet formatteren is backuppen op DVD'tjes een goeie manier om te backuppen? Of heb ik dan grote kans dat er dingen verloren gaan?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
1 vraagteken == vraag. Vier vraagtekens == kapot toetsenbord of overdreven gedrag ;) Dus een kleine titeledit.

Reinstall: ja. Zie ook de vele andere topics hierover.

Backup: "een backup is geen backup". Brand docs, wachtwoorden, mails, adressen, bookmarks, etc etc etc op DVD. Kopieer de DVD naar een andere PC en check. Nu heb je twee backups.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-04 16:17
Ja kan ook je harde schijf in een andere pc hangen en backuppen maar...

stp - PSN ID: stp_4

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-04 19:48
Je kan XP toch ook installeren zonder enige aanpassingen te maken aan de huidige mappen structuur? Dus zonder te formateren.

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-04 22:49

neanderthaler

Are friends electric?

"Nu heb ik die harde schijf er weer ingezet, wil XP dus niet opstarten"

Wat versta je onder XP 'wil niet opstarten'? Boot de pc wel? Geeft ie sowieso wel een teken van leven? Waar gaat het verkeerd?

Ik snap uit je verhaal niet of Vobis er een identiek of ander type moederboard heeft ingezet? Als het precies hetzelfde merk en type is, lijkt me er geen probleem. Ook boards van hetzelfde merk met dezelfde chipset zouden zelfs nog wel kunnen.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-04 12:56
Als je over nog een pc kunt beschikken kun je de data daar even op zetten en de documenten en mailtjes eraf halen. Of natuurlijk met partitition magic een nieuwe partitie aanmaken en daarop windows installeren.

Een hele schijf backuppen naar dvd is een beetje omslachtig en overbodig lijkt me.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
"Je kan XP toch ook installeren zonder enige aanpassingen te maken aan de huidige mappen structuur? Dus zonder te formateren."

is dat serieus zo? ik weet je kan wel XP vanuit XP installeren zonder dat het geformateerd wordt, maar ik kan nu alleen XP installeren vanaf een boot van de windows XP-cd, en das andere koek denk ik (al hoop ik van niet...)

Nog ff voor de duidelijkheid. Hij start wel op gewoon, wil windows XP ook opstarten, maar dan krijg ik een blauwscherm met een foutmelding dat er iets fout is met windows, dat er waarschijnlijk virussen opstaan en dan ik CHKDSK moet uitvoeren (wat ik heb gedaan, 0 fouten) en vervolgens opnieuw moet proberen.

Ik had eerst een Soltek motherbord en nu een Asus. Dus ja het is wel echt een andere motherboard blijkbaar.

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-04 16:17
Als je XP boot vanaf cd dan kun je deze gewoon installeren zonder de reut de formatteren volgens mij hoor.

stp - PSN ID: stp_4

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-04 22:49

neanderthaler

Are friends electric?

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 10:44:
"Je kan XP toch ook installeren zonder enige aanpassingen te maken aan de huidige mappen structuur? Dus zonder te formateren."

is dat serieus zo? ik weet je kan wel XP vanuit XP installeren zonder dat het geformateerd wordt, maar ik kan nu alleen XP installeren vanaf een boot van de windows XP-cd, en das andere koek denk ik (al hoop ik van niet...)
Heb je de alom bekende XP Pro NL? De XP-boot cd laat je kiezen op welke partitie je wilt installeren (doorgaans C) en in NTFS of FAT. Als je aangeeft zelfde partitie en geen wijzigingen in NTFS/FAT wil aanbrengen, kan je gewoon over de oude XP heen installeren. Sowieso je echt belangrijke bestanden even backuppen uiteraard, bijv. door je schijf even in andere pc te hangen, desnoods bij vriend ofzo.

Wat natuurlijk ook kan is deze schijf even als slave of secondary master hangen en een ander schijfje van minimaal 2 GB als master, waar je dan opnieuw XP op installeert. Even zone alarm direct erop knallen en dan SP2 downloaden en installeren. Van daauit kan je in ieder geval backuppen, internetten etc.

[ Voor 16% gewijzigd door neanderthaler op 02-03-2005 10:55 ]

Verwijderd

Ik had Windows volledig moeten herinstalleren. Bij booten was het gewoon een BSOD...
Ervoor was ik wel aangenaam verrast met Linux :)
Gentoo bootte gewoon met wat warnings, daarna kernel gerecompiled en de zaak draaide weer zoals ervoor. Daar mag Windows wel eens een graantje van meepikken ;)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als de chipsets op de moederborden anders zijn, bijv. VIA's KTxxx vs. nVidia's nForce 1 of 2, dan zou ik sowieso een nieuwe windows install doen...
Hoe je dan XP opnieuw installeert, dat maakt niet uit, kan over de huidige install heen zijn (is alleen af te raden, omdat je dat dan heel erg zal gaan merken in de performance) of een echt nieuwe install, door middel van een format, of installeren op een andere lokatie (krijg je wel een multiboot, weet niet of dat je dat wilt...)
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 10:54:
Ik had Windows volledig moeten herinstalleren. Bij booten was het gewoon een BSOD...
Ervoor was ik wel aangenaam verrast met Linux :)
Gentoo bootte gewoon met wat warnings, daarna kernel gerecompiled en de zaak draaide weer zoals ervoor. Daar mag Windows wel eens een graantje van meepikken ;)
In feite kan dat in Windows ook, zij het met wat 'strengere eisen'. Ik bedoel daarmee, dat je wel een ander moederbord kan gaan gebruiken, maar ze moeten dan bijv. wél dezelfde chipset hebben. Bijv. een Gigabyte nForce 2 Ultra mobo en er later een Abit nForce 2 Ultra er in hangen... Dan gaat het (waarschijnlijk) wel, anders gaat het gewoon _niet_

[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 02-03-2005 11:10 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lijkt me erg sterk dat een bsod je iets over virussen vertelt :+

Maargoed, al eens in Windows XP en 2000 BSOD guide, Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. gekeken? Die exacte meldingen in dat blauwe scherm zijn ERG belangrijk om te weten. Daarmee kan je namelijk heel veel informatie vinden :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-04 15:41

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Maak een Bart PE CD, de ideale tool om al uw data in verneukte XP installaties te redden _o_

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

GJ-tje schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:08:
Als de chipsets op de moederborden anders zijn, bijv. VIA's KTxxx vs. nVidia's nForce 1 of 2, dan zou ik sowieso een nieuwe windows install doen...
En tóch is het gewoon mogelijk. Laatst zelf geprobeerd: op een HD Windows XP Pro geïnstalleerd op een Asus Nforce2 moederbord met een ATI videokaart. Vervolgens dezelfde schijf aan een Asrock gehangen met een SIS chipset en een SIS videokaart. Bootte gewoon en in Windows werd keurig de nieuwe hardware herkent. Daarna weer terug gehangen in de Asus en weer gewoon werken. :) Had 't eigenlijk niet verwacht :D

Maar goed, 't is natuurlijk wel het beste om gewoon ff een backup te maken en een verse installatie te doen. Als je een progsel als Nlite gebruikt kan je zelfs nog een en ander eruit slopen. Scheelt weer in installatietijd. 8)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb Windows XP Home
Pagina: 1