Embedded font met speciale karakters

Pagina: 1
Acties:

• stef1256
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-03 20:45
Ik heb een website gemaakt met een embedded font m.b.v. Weft.opgenomen in een CSS
Dit lijk naar behoren te werken.

Binnen het CMS (Access db en ASP) worden echter de speciale karakters, die ik invoer middels &..; direct vervangen door het gewenste karakter, bij het opslaan van het veld. Controle in database laat zien dat de &..: wel in het veld staat. Ook de source van de pagina laat het karater met de accent zien.

Echter bij het displayen van de pagina worden deze speciale karakters als een blokje weergeven.
Dit gaat via een font class.

Zowel op de invoer pagina als de display pagina, maak ik gebruik van onderstaande meta tag en link naar het CSS in de head
code:
1
2
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> 
<LINK REL=stylesheet HREF="Css/Mainframe.css" TYPE="text/css">

Het gedeelte van het CSS ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
@font-face {
    font-family: Century Gothic;
    font-style:  normal;
    font-weight: normal;
    src: url(http://www.xxxxx.nl/CENTURY2.eot);
  }

.test {
    font-family: Century Gothic;
    font-size: 12px;
    color: Black;
}

Bij het displayen gebruik ik de font tag met CSS class
code:
1
<font class="test"><%=rstmain("Naam")%></font>

Op onze eigen testwebsever Windows 2003 en IIS 6 is er geen probleem, alleen als de pagina online staat bij de provider (Windows 2000 of NT server) worden de speciale karakters niet goed weergegeven.

Een andere charset in de meta tag lost het probleem niet op. Of zit het in de EOT file.

Waar zit hier het probleem, want ik kan in het GOT en Google naar lang zoeken niet vinden?

Verwijderd

met welke charset serveer je de boel? en is dit hetzelfde als in je cms? want ik gok zo dat daar wel eens een discrepantie in kan zitten

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

De speciale karakters zitten wel in het font? Als het lokaal wel werkt kan het zijn dat ie dan het font uit je font map haalt en als je via internet kijkt pakt ie de EOT waar de karakters miss. niet inzitten :?

leoaq.fm // Jeune Loop

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ik vermoed dat
code:
1
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252" />
wel eens verlichting zou kunnen brengen ...

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• stef1256
mophor :
Op de pagina's word de charset=utf-8 gebruikt, dus daar kan het volgens mij niet inzitten.

leokennis:
Zou kunnen, zal eens kijken of ik de EOT kan bekijken, echter ook bij intern gebruik verwijst de font-face met de src naar de exacte lokatie van EOT, dus hij zou volgens mij continue dezelfde file moeten pakken voor het font.

Zou het probleem ook kunnen zitten in de webserver bij de provider??

• stef1256
RM-rf schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:21:
ik vermoed dat
code:
1
Jammer, het vervangen van de charset na 1252, heeft geen gunstig gevolg, het blijven een blokjes

Verwijderd

stef1256 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:27:
mophor :
Op de pagina's word de charset=utf-8 gebruikt, dus daar kan het volgens mij niet inzitten.

leokennis:
Zou kunnen, zal eens kijken of ik de EOT kan bekijken, echter ook bij intern gebruik verwijst de font-face met de src naar de exacte lokatie van EOT, dus hij zou volgens mij continue dezelfde file moeten pakken voor het font.

Zou het probleem ook kunnen zitten in de webserver bij de provider??
een metatag verandert niks aan het charset, het gaat erom hoe je het serveert: dus nogmaals: hoe serveer je die documenten, want ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet UTF-8 is

en ja da's een instelling op je webserver (of een aanpassing in de asp)

heb je een url?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 13:40 ]

Verwijderd

ik vermoed dat
code:
1
Ugh. Naast het feit dat je character encoding niet via een META element regelt is dit nou niet echt de encoding die je wilt gebruiken.

• stef1256
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:38:
[...]

een metatag verandert niks aan het charset, het gaat erom hoe je het serveert: dus nogmaals: hoe serveer je die documenten, want ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet UTF-8 is

en ja da's een instelling op je webserver (of een aanpassing in de asp)

heb je een url?
Bijgaand de url
http://www.tekiefte.nl/Medewerkers.asp

Je ziet bv staan Ren〉 Kroeze, dit treed dus op meerdere pagina's op.

Verwijderd

En in de backend? Wil je het goed dan moet alles gecodeerd zijn in UTF-8. (En het gaat met name om de charset parameter van de content-type header, niet om een META element dat toevallig een equivalent van die header kan bevatten.)

Verwijderd

alleen IE heeft er last van blijkbaar. misschien een combinatie van UTF-8 (want hij wordt wel goed geserveerd) en quirks mode?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 13:50 ]

Verwijderd

Het ligt aan het lettertype na het zien van de IRI. 99% zeker. (Hoewel je het server-side nog steeds beter moet regelen.)

edit:
Sterker nog, als ik lettertypestijl negeren instel werkt het wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 13:53 . Reden: gecheckt ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:32
Ik zie het hier overigens wel gewoon goed in Mozilla FireFox, er staat gewoon René en geen Ren〉?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:46:
[...]
Ugh. Naast het feit dat je character encoding niet via een META element regelt is dit nou niet echt de encoding die je wilt gebruiken.
leg uit waarom je geen windows-1252 wilt gebruiken?
ik zie access DB, ASP en weft , dat zijn allemaal ms-tools en de kans is groot dat dan windows-1252 gewoon de eenvoudigste is mogelijkheid is, misschien een quick-and-dirty oplossing, maar wel eentje die waarschijnlijk het snelste resultaat _kan_ opleveren (enkel werkt dit hier niet, maar het is altijd het proberen waard) ...

Mijn ervaring is dat windows-1252 meestal ook op mac als *nix en in browsers als mozilla/opera/safari goed werkt, het is gewoon een karakter-encoding, en eentje die zeer algemeen is en redelijk goed ondersteund is. Verder heb ik geen voorliefde voor specifieke encodings (dus ook niet voor unicode, het is gewoon handig om problemen ermee snel te kunnen omzeilen; dan wil ik ook gewoon soms lekker vroeg thuis kunnen zitten om op de bank een teletubbies-video te kijken, ipv verder me te verdiepen in waarom bepaalde ms-applicaties als acces en ASP nog wel eens problemen met unicode opleveren, noem me lui :P)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Ik heb al jaren geen 'weft' meer gebruikt, maar weet wel dat je als je zo`n font aanmaakt in 'weft',
je met de hand ook nog die speciale characters moet toevoegen in het lijstje van letters/cijfers.

(Tevens kreeg je toen op de mac en pc ook nog eens verschillende resultaten met bepaalde speciale letters.)

Anyway in het ergste geval kan je van de speciale tekens, plaatjes neerzetten, beetje omslachtig dat wel.

btw. embedded fonts met weft is IE only.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 16:26 ]

• stef1256
Vreemd blijft dat alleen IE er problemen mee heeft, maar goed tis nie anders.

Oke bedankt voor alle reacties, probleem is nog niet opgelost, maar we kijken ook es even wat de provider kan regelen omdat het toch ook aan server-side kan liggen.

:) .

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 09:01

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:50:
alleen IE heeft er last van blijkbaar. misschien een combinatie van UTF-8 (want hij wordt wel goed geserveerd) en quirks mode?
XanderH schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:54:
Ik zie het hier overigens wel gewoon goed in Mozilla FireFox, er staat gewoon René en geen Ren〉?
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 16:25:
btw. embedded fonts met weft is IE only.
Jaaa twiet-twiet! Eindelijk eentje die wakker wordt, ...

Weft is door IE gefabriceerd en werkt ook alleen in IE. Nogal logisch dat je zegt 'oh goh in Opera / Mozilla / whatever zie ik die tekentjes niet' :P nee... omdat hij daar hoogstwaarschijnlijk de hele weft-info overslaat. Hij maakt er bij mij Times New Roman van en ja, die zal de hele characterset wel hebben en op de goeie plek.

Vraag me überhaupt af waarom je Futura op die site wilt, het wordt niet geantialiassed en het ziet er vrij onleesbaar uit hier. Maargoed, klant is koning tegen elke prijs.
waarschuwing! voorgaande uitspraak was ironisch bedoeld!
Succes ermee.

[ Voor 17% gewijzigd door Dark Blue op 02-03-2005 20:27 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Dark Blue schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:10:
Maargoed, klant is koning tegen elke prijs.
offtopic:
M.i. niet. Je hebt ook je proffessionele verantwoordelijkheid om de klant op problemen te wijzen, je eigen imago, etcetera. Soms kan je het helaas niet veroorloven om de klant niet de koning te laten zijn, maar als je dat wel kan, probeer ik in het geval van onverstandige zaken toch echt veel druk op te legen om iets anders te doen. En desnoods loopt een relatie daar op stuk - jammer dan imo. En ja, ik heb het geluk dat ik me dat kan veroorloven :P . Maar dat terzijde

DM!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:32
Dark Blue schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:10:
[...]

[...]

[...]

Jaaa twiet-twiet! Eindelijk eentje die wakker wordt, ...
Tja, dat zijn dingen die je maar net moet weten en die ik dus kennelijk niet weet :+

min of meer offtopic: op je startpagina (http://www.tekiefte.nl/1024.asp) staat een tekst "klik om verder te gaan", alleen je krijgt geen "hand"-cursortje als je er overheen gaat (disclaimer: iig niet in FireFox :P). Dit is in my opinion een beetje verwarrend, ik moest iig even 2x kijken waar ik nou moest klikken en als je het mij vraagt doet dit af aan de toegankelijkheid van je site...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 09:01

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

XanderH schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:35:
[...]

Tja, dat zijn dingen die je maar net moet weten en die ik dus kennelijk niet weet :+
Aiaiai, ja dat is een van de eerste dingen waar ik over struikelde toen ik het ooit wilde gebruiken :+
Dingen zijn altijd te mooi om waar te zijn ... 'eigen fonts gebruiken crossbrowser? :9 ...éven de handleiding lezen... en jahoor, de adder onder het gras bleek een fikse boa constructor te zijn. dank u.
hier clickety!

min of meer offtopic: op je startpagina (http://www.tekiefte.nl/1024.asp) staat een tekst "klik om verder te gaan", alleen je krijgt geen "hand"-cursortje als je er overheen gaat (disclaimer: iig niet in FireFox :P). Dit is in my opinion een beetje verwarrend, ik moest iig even 2x kijken waar ik nou moest klikken en als je het mij vraagt doet dit af aan de toegankelijkheid van je site...
Same here. Vond het wat verwarrend.

Maar ik heb nu al 2 dingen over de site gezegd en officieel mogen we hier geen sitechecks houden... ;)

Overigens hebben we toffe offtopic-tags in de smaken
offtopic:
[ offtopic ] en [ ot ]
om het verhaal voor de normale leezert wat minder smeuïg te maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 02-03-2005 21:24 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1