[EXCEL] totale som van een model

Pagina: 1
Acties:

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Goedemorgen,

Ik heb hier een verkoop overzichtje in Excel gemaakt.
Iedere klant heeft een apart tabblad in het overzicht, waarop dus een overzichtje te zien is welke modellen de klant gekocht heeft.

In kolom W staat overal het totaal aantal stuks van een verkocht model.(zoals te zien op de printscreen)
ik heb dus alle Waarde uit alle tabbladen gekopieerd op 1 blad(noem ik voor het gemak maar even database).
Maar dan heb ik nog steeds een los overzicht waar ik niet de totale som op zie.
Ik zou dus graag per model het totaal aantal verkochte stuks zien(om een soort planning te maken wat ik allemaal in totaal moet inkopen zeg maar).

Ik wil dus op 1 sheet een totaal som van 1 modelnummer die in het tabblad Database voorkomt.
bv:
klant 1 heeft van modelnr 3, 6stuks gekocht
klant 2 heeft van modelnr 3 10stuks gekocht
klant 3 heeft van modelnr 3 10 stuks gekocht
en dus wil ik in totaal zien op het Database sheet dat er 26 stuks zijn verkocht. alleen is daar een functie voor in excel?
ik zal ff voor de duidelijkheid 1 printscreen erop zetten zodat mijn onduidelijke verhaal een beetje duidelijk word.
prtscr is te vinden op http://www.xs4all.nl/~hagroot/database%20sheet.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door degroot op 02-03-2005 10:52 . Reden: prtscr toegevoegd ]

www.degroot-it.nl

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

prtscr is te vinden op http://80.126.
Object Disabled
Nietes ;)
Ten eerste zou ik op termijn overgaan naar een "echte" DB met een frontend er voor. Maakt je leven makkelijker.

Een enkele functie: nee. Maar je kunt wel gaan "spelen" met functies als de zoekfuncties, som.als, etc. Daar moet een overzicht mee zijn te maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

Ik zou voor een som.als formule gaan. Dat is het simpelst denk ik.

Op je database-blad zet je het volgende neer: SOM.ALS(tabblad klant 1 bereik met artikelnummers;"model1" (of een verwijzing naar een cel met die waarde, kopieert natuulijk makkelijker ;) );tabblad klant 1 bereik aantalen) + SOM.ALS(hetzelfde voor tabblad 2) + etc.

Je screenie doet het niet, dus ik kan niet specifieker zijn. Als je meer dan 30 klanten (en dus tabbladen) hebt, zul je even die formules moeten nesten. Excel kan namelijk niet meer dan 30 van die formules aan elkaar rijgen. Maak er dan iets als SOM(SOM.ALS formules voor klanten 1-25)+SOM(SOM.ALS formules klanten 26-50), etc.

Excel kan dit soort dingen wel, maar is er eigenlijk niet voor bedoeld. Het wordt geen elegante oplossing in Excel. Dit is eigenlijk database werk.
Ik snap je argument wel dat verkopers ook decentraal in moeten kunnen voeren, maar is het dan niet beter om een database op internet te zetten (wel beveiligd natuulijk)?

[ Voor 56% gewijzigd door 215821 op 02-03-2005 10:51 ]

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12
-----------------------------------------------------------

• degroot
  • Niet online
F_J_K schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 10:22:
[...]

[...]
Nietes ;)
Ten eerste zou ik op termijn overgaan naar een "echte" DB met een frontend er voor. Maakt je leven makkelijker.

Een enkele functie: nee. Maar je kunt wel gaan "spelen" met functies als de zoekfuncties, som.als, etc. Daar moet een overzicht mee zijn te maken.
DE printscreen staat nu wel goed online op http://www.xs4all.nl/~hagroot/database%20sheet.jpg
Wij hebben hier in het bedrijf ook 1 grote database draaien( Pervasive SQL met Pragma als frontend).
maar als een verkoper mijn zijn laptopje bij een klant zit, dan heeft ie dus geen verbinding met de database en kan ie ook geen offerte of orders invoeren.(heb wel een functie ingebouwd dat alle gegevens naar een csv worden ge-exporteerd en daarna weer in de database worden geimporteerd voor de administratieve afdeling)

[ Voor 34% gewijzigd door degroot op 02-03-2005 10:54 ]

www.degroot-it.nl

• degroot
  • Niet online
Is het misschien niet een optie om alle tabbladen naar 1 blad te kopieren, en daarna dat tabblad opslaan als een .CSV zodat het in de database kan worden geimporteerd? en dat de database verder alles afhandelt qua totalen enz enz

www.degroot-it.nl