[RC5-72]Een (vernieuwde) brief voor de sysop

Pagina: 1
Acties:

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 12:17
DPC bij RC5-72 op nummer 2 moet niet mogen. Vandaar dat ik zelf wat dingen heb bedacht waarmee we het tij misschien kunnen keren. De brief voor de Sysop is er 1 van. Gisteren al gepost op WDO in een reaktie en ook in de DPCH van gisteren. Met wat aanpassingen staat hieronder de huidige versie. Op en aanmerkingen zijn welkom en hopelijk kunnen we dan deze brief gebruiken om het gat te dichten met die polen ;)
Eindhoven, 1 maart 2005.

Betreft: RC5 72 Bits encryptie project van www.distributed.net.

Geachte systeembeheerder,

www.distributed.net heeft een wedstrijd uitgeschreven, waarin wordt gevraagd om een 72-bits sleutel van de RC5 encryptie methode, op brute wijze (dus gewoon alle mogelijkheden nagaan) te berekenen. Omdat alleen ook maar alleen is, zijn veel mensen (momenteel net iets meer dan 1700), verenigd in een team genaamd 'Dutch Power Cows'. Samen met teams uit de hele wereld zijn we verwikkeld in een competitieve uitdaging waarvan het einde voorlopig nog niet in zicht is. Het is een LEGALE wedstrijd met als uiteindelijk doel het vinden van de juiste sleutel. Sommigen van ons rekenen al ruim 2 jaar mee, en tot nu toe hebben we < 1 % van het totale aantal sleutels berekend. Wij als Dutch Power Cows doen mee als een van de top teams van de wereld. Echter scoren we zelden de eerste plaats in de dagelijkse ranglijsten.

Onlangs zijn we dan ook verdrongen van de eerste plaats. Om deze plaats terug te kunnen pakken hebben we rekenkracht nodig, vandaar deze brief. Wij willen polsen of we van u toestemming kunnen krijgen om de benodigde software te installeren op computers van deze <schoolnaam> vestiging.

RC5 72 bits is bedoeld om gegevens mee te coderen en decoderen. Doordat RC5 72 bits is, zijn er in totaal 2^72 (4.722.366.482.869.646.000.000) mogelijkheden! Dat is inderdaad een groot getal. Gelukkig kan een Intel P4 2 GHz processor ongeveer 3 miljoen sleutels per seconde testen. Dat betekent wel dat er 49.915.086 Intel P4 2 GHz computers nodig zijn, die een jaar lang 24 uur per dag aan staan. (Als echt alle combinaties gecontroleerd moeten worden, wat niet het geval is.) Daarom zijn de mensen van www.distributed.net een programma gaan ontwikkelen. Het programma haalt gegevens op, zogenaamde 'workunits'. Deze workunits bevatten een gecodeerde zin, en informatie over welke sleutels moeten worden getest. Is de sleutel niet de juiste, en zijn alle sleutels van de workunit getest, dan gaat hij verder met de volgende workunit dat een ander bereik aan sleutels bevat. De workunit gegevens zijn zo klein dat een computer twee weken kan werken aan een bestandje van 20 KB aan workunits. Daarmee hangt ook samen dat de bandbreedte vereisten zeer gering zijn.

Het programma, de Distributed.net client, test deze workunits door gebruik te maken van de processorkracht die de computer niet gebruikt 'idle time'. Is de gebruiker in Word bezig, dan is misschien 95% van de processor niks aan het doen. De client gebruikt die. Drie seconden later, start de gebruiker een programma op. Zonder dat iemand er wat van merkt, of de computer trager wordt, schakelt de client terug naar een lager processorgebruik. Het draaien van de client maakt de pc's NIET langzamer omdat het alleen werkt op het moment dat de pc de processor niet volledig nodig heeft (een welbekende en onterechte angst die wij inmiddels al bij veel systeembeheerders hebben mogen wegnemen). De client is al meer dan 5 jaar actief in ontwikkeling, en erg goed geschreven. Het programma kan zo geconfigureerd worden, dat het nooit een melding zal geven als er iets fout is. Dat is zeer hinderlijk voor de gebruiker. U zult er geen hinder of extra werk van krijgen. Mocht de client toch niet bevallen, dan is deze zeer gemakkelijk en zonder gevolgen weer volledig te verwijderen.

Dit project is officieel opgezet om te kijken of de RC5 72 bits encryptie sleutel te berekenen valt. (De makers ervan dachten dat het pas over vele honderden jaren mogelijk zou zijn.) Is hij te berekenen, dan zullen overheden hun beleid ten aanzien van encryptie verbeteren. Wij doen echter mee om het wedstrijd element. Wij Nederlanders, staan vaak in de top 3 van meeste workunits per dag. De Polen staan de laatste tijd met groot verschil op 1 maar ook Rusland maakt het ons lastig en gaat ons waarschijnlijk inhalen. www.tweakers.net is onze thuisbasis, alwaar wij dagelijks de statistieken volgen, onze mening geven over bepaalde zaken en het nieuws van de Internet wereld kunnen volgen.

Het is volgens de regels van dit project niet toegestaan om de client te installeren op systemen zonder toestemming van de eigenaar. Daarom vragen we u of het mogelijk is dat we de client op schoolcomputers installeren. U bepaalt op welke computers. Het installeren kunnen we zelf. We zijn beiden opgegroeid tussen computers en hebben een enorme kennis van zaken. Het zal u vrijwel geen tijd kosten. Ook is het mogelijk dat we in ruil helpen met uw werkzaamheden als systeembeheerder.

De informatie hierboven is erg beknopt. Om echt alle details over dit project te geven is een brief van minstens 10 pagina's nodig. Toch hopen we u voldoende te hebben geïnformeerd. Wilt u meer informatie, neem dan contact op met een van ons beide, <onze namen>.

In afwachting van uw antwoord,

<onze handtekeningen>

<onze namen en extra gegevens>.
Deze brief is geschreven voor scholen maar kan natuurlijk ook voor op het werk oid gebruikt worden. Hopelijk gaat het in iedergeval iets bijdrage aan het geheel :)

[edit]Deze brief is geschreven voor het RC5-72 project. Voor andere projecten is het ook te gebruiken als je wat gegevens aanpast. Maak hier gebruik van om de output van DPC te verhogen.[/url]

[ Voor 3% gewijzigd door Witlof op 02-03-2005 08:11 ]

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Het laatste stukje zou je kunnen aanpassen daar staat dat tweakers.net onze thuisbasis is.
Misschien dat het duidelijker is als je daar vermeld dat we een eigen plek op het forum hebben.
(/5 zal natuurlijk weinig zeggen maar dat we op het forum van tweakers.net (got) een sub forum 'dutch power cows' hebben zegt mischien des temeer.)

Verder ziet het er netjes uit mischien kan ik hem nog eens gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Schapie op 02-03-2005 08:29 ]

No signature found

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:11

Qwerty-273

Meukposter

Maar het onderwerp:
"RC5 72 Bits encryptie project"
We proberen het juist toch te decrypten? :+
Misschien beter "RC5 72 Bits decryptie project"

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:27
Misschien kun je informatie toevoegen dat er voor veel verschillende platformen een client beschikbaar en wellicht kun ook toevoegen dat het programma zelft dnetc maar een kleine 300 kilobyte groot is.

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 13:51

mcB

Wij willen polsen of we van u toestemming kunnen krijgen om de benodigde software te installeren op computers van deze <schoolnaam> vestiging.
Eehm,... de brief is toch aan een systeembeheerder. Zou hij dat niet zelf willen doen?

Misschien dat het verstandiger is om iets neer te zetten met de strekking van; 'Doe ook mee en zet uw schoolnaam/bedrijfsnaam op de kaart'. Het 'verkopen' van de schoolnaam/bedrijfsnaam is altijd een goed argument van de sysadmin richting het bestuur. :)

Verder: goed initiatief Witlof !!

Strix (Skullflame)

• Witlof
Eigenlijk zou de eerste brief een kort en bondige tekst moeten hebben waarmee de intresse gewekt wordt. Als er dan meer info nodig is kan je die geven maar dan is de eerste stap al gemaakt.

Zal vanavond eens kijken wat ik met de brief kan doen :)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik vind de brief te lang :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11-2025

SSSF

BLAAT !!

dan kort je m toch zelf in?

• Witlof
Jij hebt geen recht van spreken ;)

Maar uhm, nog korter en toch alles vertellen wat je wilt vertellen wordt lastig denk ik. Misschien kun je helpen wat jij wel wil horen en wat niet?

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07

NightBird

DPC-Crew Coding
De informatie hierboven is erg beknopt. Om echt alle details over dit project te geven is een brief van minstens 10 pagina's nodig.
Dat vind ik erg afschrikwekkend :)
Daarnaast vraag ik me af hoe je 10 pagina's vult met uitleg over rc5 ... :?

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

• Witlof
NightBird schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 22:33:
[...]

Dat vind ik erg afschrikwekkend :)
Daarnaast vraag ik me af hoe je 10 pagina's vult met uitleg over rc5 ... :?
Dat moet je aan de makers van de eerste brief vragen :+
Pagina: 1