[7.1] Side speakers doen het niet bij DVD

Pagina: 1
Acties:

• pes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-02 22:47
Ik wil een DVD-film afspelen op PowerDVD 6 Deluxe, met DTS geluid. Ik merk hierbij dat de side speakers van m'n 7.1-speakerset niet werken (bij geen enkele DVD/audio-instelling). M'n instellingen zijn als volgt:
  • Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS met Creative Inspire T7700 7.1 speakerset
  • Creative Speaker Settings en PowerDVD op 7.1 resp. 8 speakers ingesteld (geen extra Output Mode gekozen)
  • Creative EAX Console CMSS 3D op Stereo Surround gezet (stereo-bronnen zoals mp3-bestanden worden wel door alle acht kanalen gepompt)
  • In Creative AudioHQ Device Controls de "4 / 5.1 Content Speaker Mapping" op "Side Speakers and Rear Speakers" gezet
Is het nou normaal dat er niets uit m'n side speakers komt, of heb ik iets verkeerd ingesteld?
Verder moet ik zeggen dat het volume van DVD's aardig langzaam is--ik moet m'n speakers zo hard zetten dat ze bijna ook ruis genereren. Is dit een onvermijdelijk neveneffect van een zo breed mogelijk bereik houden? (Ik doe zo min mogelijk aan normaliseren, LFE of dynamic range compression of iets dergelijks.)

Verwijderd

DTS is niet voldoende! Je hebt DTS-ES of Dolby Digital EX nodig voor 6.1 kanaals-output. Je surroundbacks (en niet de sides!) worden dan mono aangestuurd. Met een THX post-processing of Prologic-achtig systeem van HK kan je de SB output simuleren.
Ik zou echter je aanraden om je aansluitingen toch eens na te lopen, want de opstelling moet volgens dit schemaatje zijn:

Frontleft Centre Frontright

Luisteraar

'sideleft' 'sideright'

SBleft SBright

Waarbij de sides ALTIJD actief is in een 5.1 weergave, en de SB's (surround back) alleen in een 6.1/7.1 weergave (mono/stereo)

• pes
Bij speaker tests doen de speakers het goed, en in 7.1-spellen worden ook alle kanalen gebruikt, dus volgens mij zit het qua bekabeling goed.

Hmja, 'k hoef ook niet 7 discrete surround signalen te hebben, aangezien ik toch geen DTS-ES films heb.

Ik wil nu alleen dat m'n surround-kanalen naar zowel de side als rear speakers worden gestuurd, wat nu niet het geval is.

Vind het wel typisch dat je zegt dat de side kanalen actief moeten zijn ipv de rear bij 5.1. Misschien is dit niet zo omdat Creative aanraadt dat de side speakers pal naast de luisteraar zit, en niet erachter. Of is dit ook dezelfde reden waarom de surround-kanalen niet naar zowel side als rear gemapped zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door pes op 02-03-2005 10:36 ]

Verwijderd

Sorry, ik kon die edit-knop niet vinden.
Deze link http://www.dolby.com/cons...rtainment/roomlayout.html (zie DD-EX) verduidelijkt mijn poging tot een schema :'(
Wat ik bedoelde met je kabels doorlopen, is dat je misschien per ongeluk de rears verwisseld hebt met de sides.
Als je wilt dat de SR's ook werken, dan moet je in een dolby prologic IIx mode gaan werken (een soort matrix). Voor zover ik weet ondersteunt alleen de nieuwere versterkers. Misschien werkt dat ook met de nieuwste PowerDVD 6 (?)

• pes
M'n kabels zitten goed, want de "Side-left" en "Rear-left" teststemmetjes komen uit de goede speakers.

Maar volgens mij heeft PowerDVD6 wel een Pro Logic IIx modus... 'k zal dat proberen!

[ Voor 34% gewijzigd door pes op 02-03-2005 17:56 ]

• pes
DPL IIx in PowerDVD verhelpt het niet...

Verwijderd

hmmm... ff denken B)
Op je allereerste vraag: heb je het volume van PowerDVD op max staan? Dan kan het generic volume op +- 75% staan. Dan ruist ie minder.
Wat mij niet bevalt is die software waarbij je de speakers mapt... Mijn voorkeur gaat toch naar de hardware aansturing ipv de softwarematige truuks van Creative.
Omdat je voor 4/5.1 content speaker mapping gebruikt, zou je voor de grap eens die mapping uitzetten. Misschien is de Creative software crap (zou mij niets verbazen: ik was na de installatie van Creacrap ineens van 5.1 naar 4.1 gekukeld. Daarom gebruik ik nu alleen SPDIF mode).
Iets voor de hand liggend: heb je de nieuwste drivers van SB geinstalleerd?

• pes
Bedankt voor de volume-tip.

Ik heb geprobeerd om de speaker mappings bij EAX en AudioHQ uit te zetten en op andere instellingen te zetten, maar het heeft geen effect; het lijkt alsof bij DVD's die mappings worden genegeerd. (En puur de DTS/surround-codering gebruikt worden.) Verder heb ik de nieuwste Creative drivers, althans volgens de AutoUpdate.

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01-2025
Even een heel ander vraagje...hoe heb je het zover gekregen met CMSS dat je mp3tjes door alle 7 speakers krijgt? Bij mij komt het hooguit uit 4..ik heb alle settings geprobeerd.

Verwijderd

paesu schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 17:40:
Bedankt voor de volume-tip.

Ik heb geprobeerd om de speaker mappings bij EAX en AudioHQ uit te zetten en op andere instellingen te zetten, maar het heeft geen effect; het lijkt alsof bij DVD's die mappings worden genegeerd. (En puur de DTS/surround-codering gebruikt worden.) Verder heb ik de nieuwste Creative drivers, althans volgens de AutoUpdate.
Bij het afspelen van DVD's wordt er niks geremapped. Dat betekent dat je de discrete kanalen van de DVD gebruikt. Een DVD waar maar 6 kanalen op staan, kan dus ook maar over 6 speakers worden weergegeven. Misschien dat je speakerset daar een oplossing voor heeft, maar de geluidskaart kan dit normaal niet. Mijn speakers (Logitech X620)hebben wel een optie om 6.1 te maken van een 5.1 signaal.

Verwijderd

- 'echte' 7.1 bestaat (nog) niet, dts-es is 7-kanaals (6.1)
- de achterse twee kanalen zijn beide mono

ik heb mijn audigy ZS + t7700 dan ook als volgt ingesteld:

- in creative-config scherm output op 6.1
- input-schakelaar achterop t7700 op 6.1.
- powerDVD ook op 6.1 ingesteld (7 kanalen)

Resultaat:

- de zij-speakers zijn ahw de achter-speakers geworden bij 5.1 en 6.1 bronnen
- de twee achter-speakers geven bij 6.1 het achterste kanaal weer
- bij 5.1 zorgt CMSS van creative (moet je wel aanzetten uiteraard, voor films is CMSS-2 aangeraden) voor een gesimuleerd achterste kanaal.

CMSS zou natuurlijk ook in een 7.1 configuratie voor de zijkanalen kunnen zorgen maar toch gebruik ik het niet zo omdat de zij-kanalen (bij mij althans) op een natuurlijker plaats zitten om links en rechts surround van 5.1 en 6.1 weer te geven. Kijk maar eens naar de plaatjes op deze site (en vergelijkbare vind je veel terug) http://www.pantherproduct...es%20Digifire%207.1.shtml

Bovendien (zie hierboven) echte 7.1 bestaat nog niet

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 03:04:
- 'echte' 7.1 bestaat (nog) niet, dts-es is 7-kanaals (6.1)
- de achterse twee kanalen zijn beide mono
Klopt, maar met PL-IIx kan je de surround backs als stereo laten berekenen/simuleren.
Ik wist niet dat je op de T7700 (heb ik niet) ook instelmogelijkheden had voor speakerweergave. Zou dat ding simpelweg niet kunnen omgaan met die PL-IIx mode?

• pes
shnazzle schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:49:
Even een heel ander vraagje...hoe heb je het zover gekregen met CMSS dat je mp3tjes door alle 7 speakers krijgt? Bij mij komt het hooguit uit 4..ik heb alle settings geprobeerd.
Ik heb CMSS 3D op Stereo Surround gezet.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:35:
[...]

Klopt, maar met PL-IIx kan je de surround backs als stereo laten berekenen/simuleren.
Ik wist niet dat je op de T7700 (heb ik niet) ook instelmogelijkheden had voor speakerweergave. Zou dat ding simpelweg niet kunnen omgaan met die PL-IIx mode?
Achterop de subwoofer is een schakelaar om 5.1 of 6.1 bronnen te upmixen naar 7.1.

AceOfSpades, je lijkt te hebben wat ik wil... maar werken bij zo een opstelling "echte" 7.1 bronnen (spellen e.d.) ook nog goed?

Verwijderd

Ja dat klopt op zich wel maar 7.1 is vooralsnog een raar gebeuren. Ik heb zelf ook van alles uitgehaald maar de zij-speakers (die nu juist op de plaats van normale surrounds zitten) worden vrijwel nooit gebruik (of dit nu aan creative ligt weet ik niet) Alleen in spellen en bij 2.0-bronnen komt er uit alle 7 boxen geluid.
Powerdvd, ac3filter, etc .. gebruiken allen links en rechts achter als surround kanalen bij 5.1--bronnen. Wat je ook instelt de zijkanten blijven dan stil. Omdat dit bij een 6.1-setup (van zowel kaart als sub-woofer-ingang) niet zo is en je ook geen kanalen mist is dat volgens mij de beste oplossing. Upmix van 2.0 en 5.1-bronnen gebeurt dat wel, maar naar 6.1. Je hebt dan weliswaar 2 achterste kanalen ipv 1 maar dit stoort niet omdat de t7700 volgens mij compenseert in volume.

• shnazzle
Na veel pielen heb ik het NOG niet zo ver... Ik krijg gewoon niet m'n mp3tjes fatsoenlijk geupmized maar alle 7 speakers. Is toch niet zo moeilijk zou je zeggen. Gewoon linker en rechter kanaal x 3. Enige probleem is inderdaad die front center speaker. Maarja...ik zou zeggen, mix de left and right channel en gooi het door die front center.

Ik heb alles geprobeerd. Woofer op Direct (7.1 dus), speakers settings op 7.1, en alle mogelijke CMSS settings geprobeerd. Niks. Nou...ook weer niet helemaal waar...bij Stereo Surround hoor je wel WAT uit die achter speakertjes...maar je moet het echt letterlijk tegen je oor aan houden als je iets wilt horen.

Is er echt geen setting mogelijk waarbij je alle 7 (of zelfs 6, alles behalve front center) gewoon op volle volume kan laten pompen?

:'(

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-02 17:34
Hoe klinkt die T7700 trouwens? Ik heb hem hier liggen maar nergens op aangesloten, was in de aanbieding dus had ik hem maar meegenomen. Ik ben van plan DDTS-100 decoder te bestellen. Voornamelijk gaat het mij om de stereo door alle 8 speakers via dat Neo6 gebeuren, klinkt dat een beetje goed?

• shnazzle
Je moet het niet als vervanging van je thuis-stereo, maar in een middelgrote kamer doet ie het verdomde goed bij films en games. Muziek is ook ruim 'satisfactory'. Niet subliem. Je hoort wel netjes alle toontjes, dus er vallen geen hoge of lage tonen weg. Ik vind de woofer het meest tegenvallen. Niet dat ie niet hard kan...maar de bas is soms een beetje onzuiver...gewoon gedreun dus. Lager dan 18Hz zal ie echt niet gaan op een fatsoenlijke manier, sommige tracks die ik afspeel spelen rond deze frequency en dat doet ie niet al te best. Boven de 30 klinkt het prima. Het is heel snel een overheersende dreun. The satellites heb ik niks op aan te merken. Ik kan wel aanraden om de speakertjes open te maken en op te vullen met fatsoenlijk speaker-wol.

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
Het blijft toch iets persoonlijks .. de een is ook meer audiofiel dan de ander

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-02 17:34
Ik heb net een kaartje (audigy zs 2) aangeschaft, ff geinstalleerd. Alleen probleempje met anti-virus, maar zo verholpen.
De subwoofer is inderdaad een van de zwakke punten, de bass is veel te scherp en stijfjes en gaat ook helemaal niet diep. Ik zet de bass ook op een lage stand.
Voor dolby digital en dts vind ik de speakers niet echt geschikt, ze geven te weinig kracht in het geluid. Maar ik kijk dan ook niet zoveel dvd's met dd of dts, dus voor mij doet het er niet zoveel toe. Meer belangrijk is, de CMSS mode.
De surround geluid bij stereo bronnen vind ik echt stuk beter dan, dolby prologic. Het is nogal lastig te beschrijven hoe het klinkt, maar hier heb je meer het gevoel dat het geluid ten volle wordt benut. En de surround is ruimtelijk en tegelijkertijd ook direct. Ben hier dan ook zeer tevreden over, ik kijk veel animes , de audio is meestal stereo. Wat echt goed uitkomt met deze set/geludiskaart. De T7700 is duidelijk geen hoog kwalitatief setje, maar op zich wel te doen, maar ik zou niet weten wat een ander alternatief zou moeten zijn.
De speakers moet alleen wel op dezelfde hoogte staan, dus binnenkort standaards kopen.

• pes
Ah, deze topic is weer wat actief...

Kleine update: in PowerDVD heb ik de Output Mode op Dolby Pro Logic IIx - Movie Mode, en presto - bij DVD's (DTS, 2.0, etc.) komt er geluid uit alle zeven speakers.

Opmerking over CMSS: probeer de Stereo Focus naar achteren te schuiven als je rear/surround speakers wat zwakjes zijn...
Pagina: 1