Ik wil de systeem klok op m'n ip_masq servertje op de goede tijd zetten zodat de cron taken ook op de goede tijd uitgevoerd worden, hoe doe ik dat? Ik draai Slackware 7.1...
Met het date commando. Met date --help krijg je een duidelijke uitleg over hoe het precies moet.
Verwijderd
Klopt, met date zet je de tijd/datum, maar als je de tijd niet ook in de RTC (clockchip) zet, staat hij na een reboot weer fout. Met "hwclock --systohc" zet je de RTC op de date tijd.
Da's waar, maar debian heeft een scriptje dat bij het starten/stoppen van het systeem de tijd van de rtc leest en/of terugzet... Hebben andere distro's niet ook zoiets?
RedHat heeft het idd ook...
Kweenie of slackware dat ook heeft.
Verwijderd
Klopt, maar dat script zet dus de "date" met wat er in de RTC staat. Als je dus alleen de "date" aanpast, maar niet de RTC, wordt na het rebooten de "date" klok dus automagisch fout gezet...
Verwijderd
Ja dat heeft Slackware ook.Op maandag 08 januari 2001 12:30 schreef ACM het volgende:
RedHat heeft het idd ook...
Verwijderd
of je doet met aan de hand van een time server als je toch op internet zit..
het heet:
ntpdate
suc6..
het heet:
ntpdate
Het scriptje dat ik hier heb zet de tijd in de RTC aan de hand van de "date" klok op het moment dat je je computer uitzet/reboot.Op maandag 08 januari 2001 13:16 schreef mietje het volgende:
Klopt, maar dat script zet dus de "date" met wat er in de RTC staat. Als je dus alleen de "date" aanpast, maar niet de RTC, wordt na het rebooten de "date" klok dus automagisch fout gezet...
Verwijderd
met rdate kun je de tijd van een andere bak overnemen.. ik doe altijd 'rdate -s widexs.nl' om de tijd goed te zetten. Als je dat in je boot scriptje zet, zet ie de tijd goed na het booten.
Ik weet niet of rdate met slack ook werkt, met RH i.i.g. wel.
Ik weet niet of rdate met slack ook werkt, met RH i.i.g. wel.
Verwijderd
slack heeft ntpdate, ntpdate ntp0.nl.net geloof standaard geinstalled, anders ff van versvlees jatte
netdate tcp ntp.xs4all.nl>/dev/null;hwclock --systohc>/dev/null gebruik ik als crontabje ... werkt perfect!
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Pagina: 1